ارتباط مستقیم با 30632 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه قدمت دانشکده برق خواجه نصیر به جنگ جهانی برمی‌گردد/ دلیل رتبه پایین دانشگاه

قدمت دانشکده برق خواجه نصیر به جنگ جهانی برمی‌گردد/ دلیل رتبه پایین دانشگاه

رئیس دانشگاه خواجه نصیر گفت: ساختمان های دانشگاه قدیمی و فرسوده هستند. دانشکده علوم وضعیتی نامطلوبی دارد و قدمت ساختمان این دانشگاه به قبل از انقلاب باز می گردد همچنین دانشکده برق این دانشگاه مربوط به جنگ جهانی دوم است و تنها دانشکده جدید این دانشگاه، دانشکده مکانیک است.


به گزارش خبرنگار مهر ، دکتر علی خاکی صدیق صبح امروز در نشست خبری که در محل ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد به دستاوردهای آموزش عالی و دانشگاه خواجه نصیر طی دو تا سه دهه گذشته اشاره کرد و گفت: مهمترین دستاوردهای آموزش عالی طی این مدت می توان به راه اندازی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در تمام زمینه های علوم و مهندسی، ایجاد ظرفیت بالای پذیرش در تمام مقاطع تحصیلی، توجه به حوزه های خاص مانند فناوری نانو، راه اندازی رشته های بین رشته ای اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین آموزش عالی با چالش هایی نیز روبرو بوده که می توان به کیفیت آموزش پژوهشی اشاره کرد. با اینکه کمیت افزایش داشته ولی کیفیت در برخی جاها قابل بحث است.

خاکی صدیق گفت: چالش دیگری که باید به آن توجه شود فعالیت و حضور علمی اخلاق محور است که به آن کم توجه شده است.

کم توجهی به دوره های کارشناسی مهندسی

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از چالش های دیگر آموزش عالی به کم توجهی، به دوره های کارشناسی مهندسی اشاره کرد و گفت: طی سالهای قبل از این مسئله غافل بوده ایم شاید دلیل آن پرداختن به مباحث کارشناسی ارشد و دکتری است.

وی از چالش های دیگر نظام آموزش عالی و بویژه دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به فرسودگی زیر ساخت و سخت افزار دانشگاه اشاره کرد و گفت: از مسائل دیگری که باید خیلی به آن توجه شود ارتقاء کیفی آموزشی و پژوهشی است.

خاکی صدیق گفت: خروجی دانشگاههای ما دانش آموختگان، تولیدات علمی و نتایج پژوهش ها هستند که ما در مجموعه دانشگاههای خود در زمینه کیفیت این خروجی ها با چالش های متعددی روبرو هستیم.

بازبینی سرفصلهای دروس مهندسی و علوم

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برای رفع این چالش ها انگیزه آموزشی و پژوهشی دانشجویان را افزایش دهیم. همچنین بازبینی سرفصل های دروس مهندسی و علوم پایه را در دستور کاری خود قرار دهیم.

خاکی صدیق تاکید کرد: برخی از سرفصل های دروس ما مربوط به 20 تا 30 سال قبل است که نیازمند بازنگری است.

وی گفت: از دیگر فعالیت هایی که می توان برای رفع چالش های آموزش عالی انجام دهیم راه اندازی دوره های جدید آموزشی بین رشته ای است.

ارزیابی اعضای هیأت علمی

رئیس دانشگاه خواجه نصیر به یکی از طر ح هایی که در دانشگاه خواجه نصیر برای ارتقای کیفیت آغاز شده اشاره کرد و گفت: طرح ارزیابی اعضای هیات علمی و ارزیابی درونی دانشکده ها برای ارتقاء کیفی دانشگاه خواجه نصیر آغاز شده است.

فعال شدن روابط بین الملل

وی از دیگر برنامه های دانشگاه خواجه نصیر برای ارتقاء کیفیت به توسعه روابط بین الملل اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در دوره های پیش گسترش روابط بین الملل در این دانشگاه تعطیلی و یا نیمه تعطیل شده بود که در این دوره دوباره فعال شده است.

خاکی صدیق به افزایش فرصت های مطالعاتی و ایجاد زمینه برای حضور اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه در کنفرانس های بین المللی اشاره کرد و گفت: بودجه ای نیز برای این مسئله در نظر گرفته شده است.

وی به تجدید نظر در آئین نامه انتشارات دانشگاه برای ارتقاء کیفی دانشگاه خواجه نصیر اشاره کرد و گفت: آئین نامه انتشارات تجدیدنظر شده و برنامه ما این است کتابهایی که منتشر می شود کیفی تر باشد.

خاکی صدیق ادامه داد: همچنین بر اساس دستورالعملی که در دانشگاه تبیین شده به زمینه های پژوهشی که در دانشگاه ویژه و خاص هستند توجه ویژه ای شده و برای تقویت آن بودجه ای جداگانه اختصاص داده شده است.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: همچنین به بحث دوره کارشناسی مهندسی در دانشگاه خواجه نصیر توجه ویژه ای شده است و همچنین برنامه ما این است که آزمایشگاههای آموزشی دانشگاهها را تجهیز و تقویت کنیم و بر همین اساس یک میلیارد تومان بودجه برای آن اختصاص داده ایم.

قدمت ساختمانهای دانشگاه

خاکی صدیق یکی از دشوارترین بحث های این دانشگاه را فرسودگی زیر ساخت و سخت افزاری دانشگاه عنوان کرد و گفت: ساختمان های دانشگاه قدیمی و فرسوده هستند. دانشکده علوم وضعیتی نامطلوبی دارد و قدمت ساختمان این دانشگاه به قبل از انقلاب باز می گردد همچنین دانشکده برق این دانشگاه مربوط به جنگ جهانی دوم است و تنها دانشکده جدید این دانشگاه، دانشکده مکانیک است.

وی تصریح کرد: خوابگاههای این دانشگاه نیز از استاندارد قابل قبولی برخوردار نیست و یکی از خوابگاههای این دانشگاه در حال حاضر در حال بازسازی اساسی است و خوابگاههای دیگر نیز به صورت موضعی بازسازی می شوند.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: بخش های دیگری که باید به آن توجه شود ولی توجه زیادی نشده است یکی مستندات علمی، بحث حقوق اساتید، کارمندان، دانشجویان و رفتار متقابل اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان است که باید به این سه محور توجه ویژه ای شود.

خاکی صدیق افزود: در خصوص مستندات علمی وقتی مقاله ای چاپ می شود معلوم می شود مصداق تقلب علمی در آن صورت گرفته بسیار سنگین است که در این زمینه باید قوانین اصلاح و اطلاع رسانی شود، هزینه های تقلب علمی افزایش یابد تا دوباره چنین کاری صورت نگیرد. در خصوص دو محور دیگر نیز اصلاح رفتار مدیران دانشگاه و وزارت علوم، جدی گرفتن صداقت و راستگویی و توجه به کرامت انسانی در محیط دانشگاهی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی به دانشگاه اسلامی در حوزه مهندسی و علوم پایه اشاره کرد و گفت: به چه دانشگاهی اسلامی می گوییم؟ به نظر من دانشگاهی اسلامی است که اعضای هیات علمی، کارکنان، دانشجویان اصول شرعی و دینی را در محیط دانشگاه انجام دهند، فضای آرام و بانشاطی را برای تولید علم در مرزهای دانش ایجاد کنند. پژوهشگران، مهندسان و دانشجویان ما حرف اول را در دنیا داشته باشند. تلاش جدی برای تولید علم داشته باشند و فارغ التحصیلان آن وقتی به خارج می روند باز به کشور بازگردند و خدمت کنند می توان گفت به سمت دانشگاه اسلامی حرکت کرده ایم.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در خصوص آخرین وضعیت تجمیع این دانشگاه گفت: تلاش هایی که در طول 7-8 سال گذشته در این زمینه انجام شد متاسفانه آن طوری که باید و شاید مراکز بیرون دانشگاه که در این زمینه تصمیم گیر بودند به دانشگاه کمکی نکردند تا تجمیع دانشگاه محقق شود البته این کار بسیار پرهزینه و نیازمند عزم ملی است.

خاکی صدیق گفت: ما قطعا این مسئله را به عنوان یک قضیه پیگیری می کنیم ولی طرح اصلی ما در حال حاضر طرح تجمیع منطقه ای است که دانشگاه در سه پردیس به صورت منطقه ای تجمیع شود.

طرح تجمیع منطقه ای دانشگاه خواجه نصیر

مسعود ضیاء بشر حق مشاور رئیس دانشگاه خواجه نصیر در خصوص طرح تجمیع گفت: ما کلا از این طرح ناامید شدیم البته یک درصد نیز امید داریم که آدمی به امید زنده است که زمینی برای ما اختصاص دهند که این زمین نیز خیلی گران نباشد تا ما بتوانیم طرح تجمیع را انجام دهیم و جایی که مناسب باشد حاضر هستیم این طرح را انجام دهیم . در حال حاضر هنوز جایی مشخص نشده است. خاکی صدیق افزود: متاسفانه طی 8 سال گذشته در این زمینه دانشگاه خواجه نصیر همراهی نشد امیدواریم در دولت تدبیر و امید به دانشگاه خواجه نصیر عنایت ویژه داشته باشند.

وی گفت: هر چند که می دانیم وضعیت عمرانی دولت خوب نیست و طی 5 ماه گذشته بودجه عمرانی دانشگاه پرداخت نشده است و آن هم شاید به دلیل شرایط اقتصادی و نتیجه عملکرد 8 سال گذشته است.

دلیل رتبه پایین دانشگاه خواجه نصیر در رتبه بندیها

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره اینکه چرا دانشگاه خواجه نصیر در رتبه بندی های بین المللی علمی چندان جایگاهی ندارند گفت: این مسئله به خاطر معیارهای رتبه بندی و کوچک بودن این دانشگاه است چرا که این دانشگاه نسبت به دانشگاههایی که مطرح می شوند گستردگی ندارند و تعداد دانشکده، اعضای هیات علمی و دانشجویان آن به اندازه ای که مطرح می شوند نیست.

خاکی صدیق در مورد اینکه آیا از بورسیه های غیر قانونی در دانشگاه خواجه نصیر نیز موردی بوده است، گفت: در خصوص این بورسیه ها، سازمانهای بازرسی و واحدهای نظارتی عمل کرده اند و با بررسی هایی که انجام داده اند چیزی به دانشگاه منعکس نشده است و دانشگاه ما نیز موردی در این زمینه نداشت.

آمار بازدید: 295 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image