ارتباط مستقیم با 30713 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه نبود بودجه دلیل تعطیلی پروژه‌های نیمه تمام مراکز فنی حرفه‌ای

نبود بودجه دلیل تعطیلی پروژه‌های نیمه تمام مراکز فنی حرفه‌ای

قائم مقام رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: بعد از پیروزی انقلاب در دوره‌های مختلف دولت ظلم بزرگی به بخش صنعتی دانشگاه‌ها شده است.


به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، ناصر شمس در مراسم تودیع و معارفه مسئول دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای منطقه یک کشور با اشاره به فرموده رهبری مبنی بر اینکه "ما به پنجه‌های کارگران و کارمندان نیازمندیم"، اظهار کرد: فعالیت در مجموعه فنی و حرفه‌ای ارزشمند است و با توجه به اینکه این مجموعه تازه تاسیس بوده و از سال 90 احیا شده است، نیاز به حمایت‌های زیادی دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارای ظرفیت و توانمندی بالایی است و برای پیشرفت نیاز به تغییر نگرش دارد، افزود: به دلیل نبود فرهنگ سازی مناسب، متاسفانه روز به روز تعداد دانش آموزانی که به مراکز فنی و حرفه‌ای وارد می‌شوند کمتر می‌شود و این مراکز به دلیل عدم توجه کافی با بحران مالی مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه باید عظمت دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای همگان شناخته شود و این امر مستلزم تبلیغات است، ادامه داد: در حال حاضر دبیرستان‌ها در حال تقویت و هنرستان‌ها در حال تضعیف هستند و سرمایه‌های عظیمی در حال نابودی است چرا که قدمت برخی هنرستان‌ها خیلی بیشتر از دانشگاه‌هاست.

از زمان تاسیس تا کنون، با 90 میلیارد کسری بودجه مواجهیم
قائم مقام رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور نبود بودجه کافی را دلیل اصلی تعطیلی پروژه‌های نیمه تمام این مراکز دانست و افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای 90 پروژه نیمه تمام دارد که بخاطر یکی سری هزینه‌های جانبی بدون استفاده و مستهلک شده باقی مانده‌اند.

شمس تاکید کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای این ظرفیت را دارد که حتی در کوتاه مدت مسیری را بگشاید که از لحاظ مالی سایر بخشها را نیز تامین کند و این امر مستلزم حمایت کافی و تلاش در این زمینه است.

وی با بیان اینکه کارآفرینی در سطح کشور موج می‌زند، گفت: به زودی نمایشگاهی از دستاوردهای کارآفرینان را افتتاح خواهیم کرد و سعی داریم این نمایشگاه به صورت دائمی باشد.

وی در رابطه با ادغام دانشگاه فنی و حرفه‌ای با دانشگاه جامع علمی و کاربردی گفت: این موضوع به آن شکل مطرح نیست ولی در برخی ظرفیت‌ها می‌توان هم پوشانی ایجاد کرده و در برخی اهداف مشترک این دو دانشگاه هم افزایی صورت گیرد و در کنار هم به صورت یک مجموعه با دوبال فعالیت و تلاش کنند.

شمس افزود: ما در دانشگاه فنی و حرفه‌ای بخش آموزش آزاد را راه‌اندازی می‌کنیم تا دوره‌های تخصصی را برای کارکنان صنعت برگزار کنیم.

گفتنی است؛ در این مراسم از خدمات سید صمد صمدانیگ، رئیس سابق آموزشکده فنی و حرفه‌ای تقدیر و “جعفر احمدی” به عنوان مسئول جدید دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای منطقه یک کشور معرفی شد.

به گزارش ایسنا، ‌جعفر احمدی، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز که به عنوان مسئول جدید دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای منطقه یک کشور منصوب شد، در این مراسم اظهار کرد: رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای تربیت نیروهای متخصص است و دانش آموختگان آن علاوه بر توانایی های علمی از مهارتهای کاربردی نیز برخوردارند و با سرعت بیشتری جذب بازار کار می شوند.

وی با بیان اینکه رشد علمی عامل مهمی است که باعث پیشرفت و سربلندی کشور می شود، افزود: با برنامه ریزی راهبردی و همکاری و تعامل می‌توان به قله‌های علمی رسید و واقعیتی که ما اکنون در جامعه با آن روبرو هستیم این است که اعتبارات دولتی به تنهایی نمی‌تواند جوابگوی مسائل و مشکلات مالی دانشگاه‌ها باشد و بر این اساس هر دانشگاهی باید یک منبع درآمد پایدار و ثابت برای خود ایجادکند.

وی ادامه داد: مشکل اصلی که در روند آموزشی کشور وجود دارد این است که آموزش بیشتر عرضه محور است تا تقاضا محور و بنابراین در برخی زمینه‌ها به تولید بیکاری دامن زده شده است و این در حالی است که اگر آموزش تقاضا محور باشد اکثر مسائل و مشکلاتی که جامعه در حوزه آموزش و پژوهش با آن دست و پنجه نرم می‌کند حل خواهد شد.

احمدی با اشاره به اینکه سیستم برنامه ریزی مدیریتی در استانهای صنعتی باید با بقیه استانها متفاوت باشد، تاکید کرد: در استانهای صنعتی دانشگاه و صنعت باید زیر یک سقف بوده و در حوزه R&D همکاری تنگاتنگ داشته باشند.

مسئول جدید دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای منطقه یک کشور گفت: دانشگاه‌ها دودسته‌اند، دسته اول آن ایی هستند که به بودجه دولتی وابسته‌اند و به اصطلاح به چاه نفت وابسته اند و دسته دوم آنهایی هستند که به چاه شهریه وابسته‌اند.

وی افزود: طی تحقیقات انجام گرفته تنها 23 درصد از دانشگاه‌های جهان به بودجه دولتی وابسته‌اند و اکثر دانشگاه‌های مطرح در سطح جهانی خود درآمد زایی کرده و بودجه خود را تامین می کنند.

سید صمد صمدانی اقدم، مسئول سابق دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای منطقه یک کشور نیز در این مراسم با ارائه آماری از این آموزشکده گفت: در استان هشت آموزشکده فنی و حرفه‌ای وجود دارد که از این تعداد دو آموزشکده مخصوص دختران و بقیه مخصوص پسران است.

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای اصلاح هرم تحصیلی است، افزود:7000 نفر دانشجو در این مراکز در 34 رشته مختلف در حال تحصیل هستند.

آمار بازدید: 192 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image