ارتباط مستقیم با 30610 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه تداوم عضویت دانشگاه اصفهان در اتحادیه جهانی دانشگاه‌ها/ امضای تفاهم‌نامه جدید با سه کشور

تداوم عضویت دانشگاه اصفهان در اتحادیه جهانی دانشگاه‌ها/ امضای تفاهم‌نامه جدید با سه کشور

رئیس دانشگاه اصفهان با تاکید براین که شیب پیشرفت علمی مثبت بوده است، گفت: مباحث علمی دراز مدت هستند و اگر افت علمی صورت گرفته باشد به عملکردها در سال‌های گذشته منجر می‌شود که با توجه به شواهد موجود نه تنها افت نداشته‌ایم، بلکه رشد علمی نیز صورت گرفته است .


دکتر هوشنگ طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به ادعای برخی مبنی بر افت علمی در یک ساله اخیر، افزود: مباحث علمی کوتاه مدت نیستند و اگر زیر ساختی نباشد نمی‌توان گفت رشد علمی صورت گرفته یا اگر زیر ساختی آسیب نبیند افت علمی پدید نمی‌آید. بنابراین اگرهم افت علمی رخ داده باشد به آن آفت خراب شدن زیرساخت‌های سال‌های گذشته بر می‌گردد که البته چنین مسئله‌ای بعید است.

وی با تاکید بر این که تبلور فعالیت علمی در دانشگاه، خود را در تعداد پرونده‌های ارتقاء اعضای هیئت علمی نشان می‌دهد، گفت: کار پژوهشی و آموزشی و پیشرفت را می‌توان در ارتقاء اعضای هیئت علمی دید و این مسئله در سال اخیر به شدت افزایش داشته است. با توجه به اینکه اکنون یک ماه و نیم است در ایام تعطیلات تابستانه هستیم اما هنوز 20 پرونده در نوبت بررسی ارتقاء علمی قرار دارند.

طالبی با اشاره به این که فعالیت‌های پژوهشی در چند ماه گذشته با رویکرد خدمات متقابل بین دانشگاه، صنعت، کشاورزی و تجارت است، اظهار کرد: چندین قرارداد و تفاهم نامه طی این مدت به امضاء رسیده است تا بتوانیم از امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه برای همکاری متقابل با بیرون از دانشگاه استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه رشد در مجلات علمی باعث سرعت بخشیدن به فعالیت‌های پژوهشی شده است، افزود: از سوی دیگر برگزاری کارگاه‌های تدریس برای بالا بردن مهارت اعضای هیئت علمی به خصوص اساتید جوان باعث افزایش مهارت‌ حرفه‌ای اساتید شده است.

وی درباره افزایش و توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه اصفهان اظهارکرد: با توجه به پیک جمعیتی کشور که اکنون در سنین 25 تا 35 سال قرار دارد و تقاضا برای تحصیلات تکمیلی بالا رفته است. این تقاضای اجتماعی ایجاب می‌کند که دانشگاه نیز در جهت توسعه تحصیلات تکمیلی گام بردارد.

طالبی با اشاره به اینکه حدود 70 درصد پذیرش‌ها در دانشگاه اصفهان در مقطع تحصیلات تکمیلی است، گفت: در سال تحصیلی 93-94 از 3000 پذیرش دانشجو 2000 دانشجوی تحصیلات تکمیلی و 1000 دانشجوی کارشناسی پذیرش خواهند شد و تقریبا در تمام رشته‌های دائر در دانشگاه پذیرش دانشجوی دکتری وجود دارد.

توسعه رشته‌ها باید با ضابطه باشد

وی با تاکید بر این که توسعه رشته‌ها باید با ضابطه باشد، گفت: در درجه اول باید بررسی کرد که کشور چه رشته‌هایی را نیاز دارد و از طریق دیگر پتانسیل‌ها و امکانات دانشگاه در چه حدی قرار دارد که ما نیز با در نظر گرفتن این مسائل در جهت توسعه رشته‌ها حرکت می‌کنیم.

طالبی با اشاره به این که اگر بخواهیم فعالیت پژوهشی و آکادمیک قوی داشته باشیم باید حداقل دو برابر بودجه کنونی بودجه به دانشگاه تخصیص داده شود گفت: بودجه دانشگاه اصفهان در سال جاری 90 میلیارد تومان است و درآمد اختصاصی نیز 15 میلیارد تومان برآورد شده اما پیش بینی می‌شود درآمد بیشتری حاصل شود. اما با این وجود این بودجه کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و این مقدار بودجه فقط صرف پرداخت حقوق و دستمزد می‌شود.

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در سال‌های گذشته تقریبا بودجه‌ای به بخش پژوهشی اختصاص پیدا نکرده، گفت: از آنجایی که در دولت گذشته نیز با کمبود بودجه روبرو بودیم، بودجه‌ای به بخش پژوهشی نمی‌رسید اما از امسال هیئت امنای دانشگاه موظف کرده تا 15 درصد بودجه کل دانشگاه به بخش پژوهشی اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه در سال ‌های گذشته تفاهم نامه‌های بین المللی دانشگاه کم و بیش اجرا نشده است افزود: کاری که در ماه‌های گذشته انجام شده عملیاتی کردن تفاهم نامه‌های گذشته و به امضا رساندن تفاهم نامه‌ با کشورهای پرتغال،‌ مالزی و کویت بود که مفاد این تفاهم نامه‌ها درباره مبادله اساتید و دانشجویان و برگزاری سمینار و فعالیت‌های تحقیقاتی است.

طالبی با بیان اینکه در شش ماه گذشته 31 هیئت خارجی از دانشگاه اصفهان، بازدید کرده‌اند گفت:‌این بازدید فرصت خوبی را برای تبادل نظر و همکاری به وجود آورده است.

وی افزود: هم اکنون دانشجویان خارجی در حال تحصیل در دانشگاه اصفهان نیز به دو شکل بورسیه و آزاد مشغول به تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به رتبه علمی دانشگاه اصفهان گفت: اگر تمام عوامل دخیل در رتبه بندی را در نظر بگیریم مطابق رتبه بندی وزارت علوم دانشگاه اصفهان رتبه 12 دارد اما از نظر مقالات علمی در پایگاه ISC رتبه هفت را در بین دانشگاه‌های کشور داریم.

طالبی با اشاره به برخی مشکلات که درباره عضویت در اتحادیه جهانی دانشگاه‌ها به وجود آمده بود اظهار کرد: متاسفانه به خاطر تحریم‌ها و عدم امکان واریز حق اشتراک در سال‌های گذشته، نامه‌ای به دانشگاه ارسال شد که اگر در فرصت تعیین شده حق اشتراک این سه سال پرداخت نشود عضویت دانشگاه اصفهان پس از 25 سال لغو خواهد شد. اما خوشبختانه با مکاتبات انجام شده دانشگاه از پرداخت حق عضویت سال 2011 و 2012 معاف و فقط حق اشتراک سال 2013 پرداخت شد و عضویت دانشگاه پایدار ماند.

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه ما اجازه نخواهیم داد خدشه‌ای به توسعه و پیشرفت علمی کشور وارد شود، اظهار کرد: شیب پیشرفت علمی رو به جلو و مثبت است و اگر بنا شود خدشه‌ای به آن وارد شود ما زیر سوال خواهیم رفت. در جلسه‌ای که دانشگاهیان با مقام معظم رهبری داشتند ایشان تاکید داشتند که نه تنها نباید این روند متوقف شود که بلکه باید شیب این توسعه بیشتر شود و ما این مسئله را وظیفه خود می‌دانیم.

آمار بازدید: 204 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image