ارتباط مستقیم با 30648 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه ورزش دانشگاهی نیاز به بازنگری کلی دارد

ورزش دانشگاهی نیاز به بازنگری کلی دارد

رییس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه بوعلی سینای همدان بر لزوم هماهنگی و تعامل گسترده‌ میان تربیت بدنی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم تاکید کرد و گفت: متاسفانه این ارتباط تاکنون واقعی نبوده است.


دکتر مهرداد عنبریان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: وضعیت فعلی ورزش دانشگاهی نیاز به یک بازنگری کلی دارد، چرا که با توجه به وجود خیل عظیم دانشجویانی که بیشتر آنها جوان هستند و در معرض آسیب‌های مختلف جسمانی و اجتماعی قرار دارند، توجه به ورزش در این قشر می‌تواند از بروز این آسیب‌ها جلوگیری کند.

رییس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه بوعلی سینای همدان با بیان این که ورزش به عنوان یک ابزار بسیار مهم در جهت افزایش سلامت دانشجویان مطرح است، گفت: می‌توان به وسیله ورزش سلامت عمومی قشر دانشجو را تامین کرد و از سوی دیگر باعث سلامت روح و روان آنها شد. همچنین ورزش نقش مهمی در پر کردن اوقات فراغت دانشجویان دارد که در این راستا باید توجه به بعد همگانی ورزش دانشگاهی در دستور کار قرار گیرد که متاسفانه تاکنون این کار انجام نشده است.

وی افزود: در حال حاضر این انتظار وجود دارد که 100 درصد اقشار مختلف دانشجویان می‌بایست تحت پوشش ورزش دانشگاهی، مخصوصا بعد همگانی آن قرار گیرند و به صورت منظم به ورزش بپردازند، چرا که ورزش دانشگاهی تاثیرات مثبتی چه از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سلامت جسمانی و روانی دانشجویان خواهد داشت.

عنبریان درباره اهمیت توجه به بعد ورزش قهرمانی و حرفه‌ای در دانشگاه‌ها نیز، خاطر نشان کرد: در بعد قهرمانی دانشگاه‌ها خیلی نمی‌توانند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند، چرا که دانشجویان نمی‌توانند به یکباره پس از ورود به دانشگاه به سمت ورزش قهرمانی گام بردارند و در طول یکی، دو سال به یک قهرمان ورزشی تبدیل شوند، بلکه این کار می‌بایست از سنین پایه و در آموزش و پرورش صورت گیرد تا این دانش آموزان پس از ورود به دانشگاه به فعالیت حرفه‌ای خود ادامه دهند و در آن صورت است که می‌توان از آنها یک قهرمان ورزشی ساخت. البته دانشگاه‌ها نیز باید مقدمات این کار را به خوبی مهیا کنند.

وی با بیان این که برنامه‌ریزی باید با استعدادیابی همراه باشد، گفت: تربیت بدنی دانشگاه‌ها می‌بایست با یک مکانیزم قوی نسبت به شناسایی افراد مستعد اقدام کند. به نظر من وجود یک ارتباط و تعامل قوی میان تربیت بدنی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در رشد و توسعه ورزش دانشگاهی داشته باشد.

رییس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه بوعلی سینای همدان درباره راهکارهای مناسب برای تشویق دانشجویان به سمت ورزش قهرمانی ، خاطر نشان کرد: وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت علوم می‌توانند قهرمانان دانش‌آموز را بدون آزمون و با بورسیه وارد دانشگاه کنند و تا جایی که امکان دارد دانش‌آموزان مستعد خیلی راحت وارد دانشگاه‌ها شوند. البته این بورس ها می‌بایست با حساب و کتاب و تنها به دانش‌آموزانی که دارای استعداد ورزشی فراوانی هستند اعطا شود. همچنین تقویت هنرستان‌های ورزشی می‌تواند به عنوان یک بستر سبب تزریق استعدادهای ورزشی به جامعه دانشگاهی باشد.

سرانه ورزشی در دانشگاه‌ها افزایش یابد
وی در خصوص نقاط ضعف ورزش دانشگاهی نیز، اظهار کرد: به اعتقاد من در تقسیم ورزشکاران بورسیه در دانشگاه‌ها و توزیع آنها خوب کار نشده است و بیشتر آنها در دانشگاه‌های طراز اول مثل تهران، اصفهان و ... متمرکز شده‌اند که به اعتقاد من توزیع پخش آنها در دانشگاه‌های سراسر کشور منطقی به نظر نمی‌رسد و این کار سبب شده قدرت برخی از دانشگاه‌ها در میادین ورزشی و المپیادها بسیار بیشتر از سایر دانشگاه‌ها باشد. در صورتی که این توزیع به خوبی انجام گیرد و در این راه تمرکز زدایی شود ورود این قهرمانان دانشجو می‌تواند سبب رشد و توسعه سراسری ورزش دانشگاهی شود.

عنبریان ساماندهی زیر ساخت‌های ورزشگاه را یکی دیگر از ضروریات در توسعه این بخش دانست و افزود: اکثر دانشگاه‌ها دارای فضاهای ورزشی مناسبی نیستند و نیاز به بازنگری چه از لحاظ تجهیز و چه ساخت و نگه داری دارند. متاسفانه بسیاری از زمین‌های ورزشی در دانشگاه‌ها به طور مثال به لحاظ داشتن کفپوش استاندارد از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند. همچنین لازم است سرانه ورزشی در دانشگاه‌ها افزایش یابد، چرا که در حال حاضر اکثریت دانشگاه‌ها از سرانه ورزشی مناسبی برخوردار نیستند.

دبیر منطقه 2 ورزش دانشگاه‌ها بر لزوم سرمایه‌گذاری دانشگاه‌ها در رشته‌های انفرادی مانند شنا، دوومیدانی و ژیمناستیک تاکید کرد و گفت: اگر بر روی رشته‌های انفرادی کار و سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد، مطمئنا این گونه رشته‌ها می‌تواند سبب مدال آوری بیشتر ورزش دانشگاهی در میادین بین‌المللی شود. همچنین لازم است در رشته‌های مانند تیروکمان ، تیراندازی و شطرنج نیز سرمایه‌گذاری مناسبی صورت گیرد، چرا که دانشجویی که دارای سبقه ورزشی مناسبی نیست می‌تواند خود را در این گونه ورزش‌ها خوبی نشان داده و محک بزند.

وی در پایان بر لزوم تعامل گسترده میان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش و تربیت بدنی آموزش عالی تاکید کرد و یادآور شد: باید ارتباط و هماهنگی قوی میان این دو بخش حاکم باشد تا با یک برنامه‌ریزی مناسب از پتانسیل های موجود و ظرفیت‌های هر دو طرف در جهت رشد ورزش دانشگاهی بیشترین استفاده را برد. وجود همکاری خوب میان این دو بخش می‌تواند سلامتی افراد از سنین پایه تا دوران بزرگسالی را به خوبی تضمین کند. ارتباط میان آنها باید به صورت جدی و کاملا هماهنگ باشد نه این که به یک ارتباط صوری بسنده کنند که متاسفانه تاکنون این گونه بوده است.

انتهای پیام

آمار بازدید: 139 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image