ارتباط مستقیم با 30710 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه اقتصاد سنتی ایران توانایی جذب دانش آموختگان آموزش عالی را ندارد

اقتصاد سنتی ایران توانایی جذب دانش آموختگان آموزش عالی را ندارد

یک عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آمورزش عالی با بیان اینکه آموزش عالی از طرق مستقیم و غیر مستقیم بر رشد اقتصادی تاثیر می گذارد گفت: آموزش فعلی کیفیت لازم را ندارد و ما بیشتر گسترش کمی داشته ایم تا کیفی.


به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یزدان ابراهیمی در نشست تخصصی انجمن جامعه شناسی ایران گقت : بخش عمده ای از رشد اقتصادی از ارتباط با آموزش عالی نشات می گیرد که شامل تربیت دانش آموختگانی است که بتوانند در رشد اقتصادی فعالیت کنند و همچنین تولید تکنولوژی ای که درتولید کالا و خدمات استفاده می شود.

وی با اشاره به تاثیر متقابل رشد اقتصادی بر آموزش عالی و بالعکس، افزود : زمانی که اقتصاد نتواند به خوبی از خدمات آموزش عالی استفاده کند و توانایی استفاده از دانش آموختگان را نداشته باشد، عملا گسترش آموزش عالی به رشد اقتصادی نمی انجامد. مثالی که می توان در ایران زد این است که آموزش عالی در دو دهه گذشته به شدت گسترش پیدا کرده و ما می بینیم که بخش عمده ای از دانش آموختگانی که آموزش عالی تربیت کرده وارد بازار کار نمی شوند و اگر هم کار پیدا می کنند و شاغل می شوند آن کاری که انجام می دهند متناسب با رشته تحصلیلی شان نیست.

وی تاکید کرد: برای اینکه این سرمایه انسانی بتواند به رشد اقتصادی بیانجامد ما نیازمند یک محیط مناسب اقتصادی هستیم. یکی از دلایل مهاجرت به خصوص در کشور که سطح دانش آموختگان صورت می گیرد به دلیل عدم وجود اشتغال اقتصادی در کشور است.

ابراهیمی با بیان اینکه در چند سال گذشته نتوانسته ایم رشد اقتصادیمان را تغییر دهیم افزود: در ایران به دلیل شرایط اقتصادی که وجود دارد بیکاری دانش آموختگان بالاست و عملا از خدمات پژوهشی که آموزش عالی ارائه می کند، استفاد کافی صورت نمی گیرد. اقتصاد سنتی ایران توانایی جذب نیروی دانش آموخته و پژوهش هایی را که در سطح آموزش عالی صورت می گیرد ندارد.

او در ادامه ورود بخش خصوصی در اقتصاد را مهم دانست و درباره ارتباط آن با توسعه آموزش عالی گفت: رشد اقتصادی پایدار باعث تقویت بخش خصوصی می شود و بخش خصوصی به دلیل اینکه دنبال منافع مالی و سود هستند برای رقابت با بخش‌های دیگر نیازمند استفاده از فناوری و علم هستند، بنابراین مراجعه آنها به آموزش عالی برای جذب دانش آموختگان برتر و پژوهش‌های صورت گرفته افزایش پیدا می کند .

این عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، امکان و فرصت خلق دانش جدید در اقتصادهایی که از رشد اقتصادی بالاتری برخوردارند بیشتر است و تقاضا برای پژوهش نیز در اقتصادهای پیشرفته بیشتر است.

وی در عین حال به تاثیر رشد اقتصاد بر افزایش کیفیت آموزش اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات آموزش و پرورش تامین نیاز های مالی است براین اساس رشد اقتصادی و درآمد کشور عملا باعث می شود که منابع مالی بیشتری به آموزش و پرورش ترزیق شود و ورودی های آموزش عالی نیز با کیفیت شوند.

ابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع شاخص‌های توسعه انسانی پرداخت و با اشاره به آخرین بررسی که از سوی یو ان دی پی در زمینه شاخص توسعه انسانی در سال 2012 در بین 186 کشور صورت گرفته، آماری را از وضعیت ایران ارائه داد و گفت : در این بررسی از بین 186 کشور نروژ بالاترین امتیاز را با 905 دارد و در جایگاه اول از نظر شاخص توسعه ی انسانی و ایران با 724 امتیاز در رتبه 77 قرار دارد. همچنین کنگو با 304 امتیاز آخرین رتبه را در اختیار دارد. امتیاز شاخص متوسط جهانی 678 است.

او در ادامه به بحث امید به تحصیل که از شاخصه های توسعه انسانی در آموزش است اشاره کرد و افزود : ایران در امید به تحصیل یعنی مدت سالهایی که انتظار می رود یک فرد برای تحصیل کردن صرف کند با 14.4 سال رتبه 52 را دارد که رتبه مناسبی است و علتش گسترش آموزش عالی بوده که در سالهای گذشته صورت گرفته است.

انتهای پیام

آمار بازدید: 181 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image