ارتباط مستقیم با 30676 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه ساحت دانشگاه و دانشجو از جرایم مواد مخدر پاک است

ساحت دانشگاه و دانشجو از جرایم مواد مخدر پاک است

قائم‌مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تاکید کرد: ساحت دانشگاه و دانشجو در جرایم مواد مخدر "پاک" است.


به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ امیری‌اصفهانی در جشنواره فرهنگی هنری «سیاه و سفید» که با موضوع مبارزه با مواد مخدر در دانشگاه هنر برگزار شد، با اشاره به اهمیت مواجهه موثر با اعتیاد گفت: مواد مخدر و جرایم مرتبط با آن پیچیدگی‌های خاصی دارد و موضوعی چند وجهی است که آثار و تبعات متفاوتی در پی دارد.

وی با بیان اینکه در یک برآیند مواد مخدر جز ایجاد تباهی و سیاهی نتیجه دیگری برای جامعه ندارد، اظهار کرد: 70 درصد جرایم بخش عمومی جامعه و کشور مرتبط یا متاثر از جرایم مواد مخدر است یا در جرایم مواد مخدر ریشه دارد.

قائم‌مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خاطرنشان کرد: گواه این ادعا میزان افرادی است که در حال حاضر در زندان‌ها دوران محکومیت خود را می‌گذرانند یا در مراجع قضایی و انتظامی تحت تعقیب و متهم هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از جرایم آثار فردی یا حداکثر ملی دارند، اظهار کرد: جرایم مواد مخدر نوعا سازمان یافته و فراملی است، به همین دلیل در سازمان ملل متحد یک دفتر تخصصی برای مقابله با این جرایم ایجاد شده که این دفتر در تمامی کشورها نیز نمایندگی فعال دارد.

قائم مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه سه چهارم ورودی مواد مخدر به کشور به قصد ترانزیت به کشورهای اروپایی وارد می‌شود، تصریح کرد: از این جهت اقتصاد جرم مواد مخدر نیز حائز اهمیت است.

امیری اصفهانی افزود: به رغم تلاش‌هایی که این سال‌ها جمهوری اسلامی برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر انجام داده متاسفانه رفتار کشورهایی که در این زمینه با ما همراهی ندارند، متفاوت بوده و علیرغم هزینه‌های زیاد مادی، معنوی و حیثیتی این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است.

وی یکی از مسیرهای جدی حفظ حقوق بشر را صیانت از جامعه بشری دانست و گفت: از بعد از انقلاب این موضوع توسط ایران به شکل جدی پیگیری شده اما متاسفانه تصویر نامناسبی از ایران در مجامع بین المللی نمایش داده می‌شود.

قائم مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه متاسفانه الگوی تولید و مصرف مواد مخدر از سنتی که بعضا آثار مخرب کمتری دارد به صنعتی که بسیار ویرانگر است تغییر پیدا کرده است، تصریح کرد:‌ امروز مطالبه اصلی مردم و جامعه مبارزه موثر و مواجهه مناسب با مقوله مواد مخدر و جرایم مرتبط با آن است. از این جهت قانون مبارزه با مواد مخدر که مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است تکالیف سنگینی را برای ما ایجاد کرده اما قطعا با یک دست نمی‌توان این موضوع را به سرانجام رساند.

امیری‌اصفهانی با بین اینکه در سال‌های گذشته در عرصه مبارزه و مقابله زحمات زیادی کشیده شده است، گفت: ما چند سالی است که به موضوع پیشگیری نیز توجه کرده‌ایم، اما این توجه کافی نیست و حتما باید با همت قشر دانشگاهی نسبت به این موضوع تمرکز ویژه‌تری شود.

وی با بیان اینکه پیشگیری یک فرایند است، اظهار کرد:‌ در علم پیشگیری که امروز یکی از علوم نوین در محافل دانشگاهی به شمار می‌رود، پیشگیری سه مرحله دارد. مورد اول پیشگیری از انگیزه ارتکاب جرم که زمینه فرهنگی دارد و دانشگاه‌ها می‌توانند در آن نقش ویژه‌ای داشته باشند.

قائم مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: ‌خواستگاه اصلی این مرحله از پیشگیری مدرسه، ‌خانواده و دانشگاه است.

امیری‌اصفهانی با بیان اینکه مرحله دوم پیشگیری از دسترسی به فرصت، ابزار و محیط ارتکاب جرم است، اظهار کرد: دوستان ما در حوزه پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی راهکارهای مناسبی را در مرحله دوم مورد توجه داده‌اند که از جمله آنها کاهش گمنامی، ارتقای آگاهی از شگردهای باندهای سازمان یافته، آسیب شناسی، آسیب شناسی قربانیان جرم و ... است.

امیری‌اصفهانی خاطرنشان کرد: سومین مرحله پیشگیری بحث بازاجتماعی کردن یعنی برگرداندن مجرم به رفتار سالم اجتماعی است که این کار با برخورد مناسب و اجرای حکم قاطعانه و بازدارنده محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه ما باید به تجارب جهانی و بومی سازی آن در مواجهه مناسب با مواد مخدر توجه کنیم، گفت: سعی می‌کنم واژه مبارزه و مقابله را کمتر به کار ببرم چرا که همه راه اصلاح مقابله نیست.

قائم مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تمرکز بر اقتصاد جرم، تعامل و همکاری موثر همه دستگاه‌ها در بخش حاکمیتی و مردمی، تمرکز بر کاهش تقاضا به عنوان اصلی ترین سیاست نظام در مواجهه با مواد مخدر و ... را از مهمترین برنامه‌های کلی برای مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد.

امیری اصفهانی با بیان اینکه به صورت طبیعی حوزه جوانان و دانشگاهیان مورد هدف جدی سازمان‌های فراملی قاچاق مواد مخدر هستند، تصریح کرد: گاهی منافع این باندهای سازمان یافته اقتصادی و گاهی سیاسی و اجتماعی است. باور ما در قوه قضائیه این است که ساحت دانشگاه و دانشجو از جرایم مواد مخدر پاک است.

وی افزود: ممکن است در موارد جزئی به دلایل مختلف دانشجویی دچار اشتباه شود، اما در کل دانشگاه ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای راهبری جامعه به سمت سلامت وجود دارد.

انتهای پیام

آمار بازدید: 119 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image