ارتباط مستقیم با 30675 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
beikmohammadlou
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه تصویر خوبی ازدانشگاه اسلامی ارائه نشده/ قانون شکنی و تخریب دیگران، گذر ازمرزهای فرهنگی است

تصویر خوبی ازدانشگاه اسلامی ارائه نشده/ قانون شکنی و تخریب دیگران، گذر ازمرزهای فرهنگی است

معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: قانون شکنی و تخریب دیگران گذر کردن از مرزهای فرهنگی است.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کهگیلویه و بویراحمد، دکتر سید ضیاء هاشمی در نشست شورای فرهنگی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کهگیلویه و بویراحمد افزود: دانشگاه‌ها باید الگوی فرهنگی جامعه و مشاوران مدیریت فکری جامعه باشند.

وی اظهارکرد: اگر چه کهگیلویه و بویراحمد پیشرو از حیث اقتصادی و سیاسی نیست اما این استان یک استان دانشگاهی است و از نظر منابع دانشگاهی و تعداد دانشجو به نسبت جمعیت در رتبه چهارم کشور قرار دارد.

معاون فرهنگی وزارت علوم خاطرنشان کرد: به ازای هر 100نفر بیش از هفت دانشجو در این استان وجود دارد و این ظرفیت بزرگ و طلیعه امیدی است که ننگ محرومیت از استان برداشته شود.

هاشمی تصریح کرد: محرومیت برای این استان افتخار نیست و موجب حسرت و ناراحتی است و البته راه حل آن برداشتن عنوان محرومیت نیست و باید تلاش کنیم که واقعا محروم نباشیم و پیشگام این مهم دانشگاه است.

وی ادامه داد: ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاههای استان و افزایش انگیزه ها و تلاشها در این راستا یک کار مهم فرهنگی است و اگر دانشگاه بتواند در رفع محرومیت و ارتقای اقتصادی نقش‌آفرینی کند، این کار یک هدف فرهنگی بزرگ است.

معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه باید تعریف فرهنگ را تغییر دهیم، بیان کرد: علت اینکه هنوز با بسیاری از مشکلات فرهنگی روبرو هستیم این است که نگرش غلطی به فرهنگ وجود دارد و هنوز نگرانی ما این است که ظاهر و نمودهای ظاهری چگونه است.

هاشمی با بیان اینکه باید به شعارهایی که می دهیم گاهی فکر کنیم، به یکی از سخنرانی هایش در جمع دانشجویان با موضوع "آزادی و امنیت و قانونمندی" اشاره و عنوان کرد: بحث من این بود که دانشگاه باید آزاد و مستقل باشد و آزادی در گروی قانونمندی است و این هاست که موجب رشد دانشگاه می شود و بستری را فراهم می کند که همه سلایق مشارکت کنند. البته سلایق مختلف باید هدف و چارچوب‌های مشترک داشته باشند و با رویکرد وحدت حرکت کنند که لازمه آن وجود محورها و اصول ثابت است.

وی اظهارکرد: در حرکت های رسمی کلان‌ ، محور حرکت‌ها قانون است و مدیریت کلان اجرای قانون جایگاه رهبری است و هرکس دغدغه اقتدار ملی دارد باید دغدغه انسجام ملی و اقتدار رهبری را مدنظر داشته باشد.

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: استقلال و آزادی جزء آرمان‌های فرهنگی انقلاب اسلامی است و اگر این انقلاب ریشه در علایق مردم دارد به خاطر این است که گفتمان جامع و بدیعی را ارائه داده اما ما گاهی یک سویه به این ها نگاه می کنیم و موجب ایجاد فاصله می شویم.

هاشمی بر قانون‌مداری در دانشگاهها تاکید و خاطرنشان کرد: قانون شکنی و تخریب دیگران گذر کردن از مرزهای فرهنگی است و دانشگاه باید پیشگام این باشد که در عین وجود اختلاف نظرها با هم کار کنند و این را به جامعه تسری دهند.

وی با اشاره به برخی آسیب‌های فرهنگی در جامعه ادامه داد: باید مشفقانه به دنبال حل این آسیب‌ها بود و با رعایت شرایط، امر به معروف و نهی از منکر کرد. نهی از منکر به معنی فضولی کردن در کار دیگران نیست بلکه به معنای کمک کردن به دیگران و شفقت است اما اگر جایی منکر موجب ایجاد مزاحمت برای مردم شد باید قانون وارد عمل شود.

هاشمی تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر مبنای مراقبت اجتماعی، حفظ سلامت جامعه، پیوند، همدلی و افزایش سرمایه های جامعه است.

وی با بیان اینکه همه دانشگاه فرهنگ است، افزود: اینکه دانشجو را تحویل بگیریم و از یک سطح علمی و تربیتی به یک کارشناس، انسان با انگیزه و سرشار از امید تبدیل کنیم این یک کار فرهنگی است و همه دانشگاه در این خصوص نقش دارد.

معاون فرهنگی وزارت علوم بر بسترسازی در دانشگاهها برای مشارکت دانشجویان تاکید و عنوان کرد: مدیریت فرهنگی و کار فرهنگی نتیجه زودبازده ندارد و فرهنگ یک کار تدریجی است و براین اساس باید تلاش‌ها در این عرصه بیشتر شود.

هاشمی بر تشکیل اتاق فکر دانشگاهیان استان تاکید کرد و گفت: دانشگاهیان باید به عنوان مشاوران مدیریت فکری جامعه تعریف شوند. طرح هایی در وزارت علوم تعریف شده که دانشگاه به عنوان مرکز حوزه نخبگی در هر استان باشد و بستری برای گفتگوی نخبگان ایجاد کند و نتایج آن به سطوح مختلف برنامه ریزی ارائه شود که نهاد ریاست جمهوری هم از این طرح استقبال کرده است.

وی در خصوص بحث اسلامی کردن دانشگاهها بیان کرد: سند اسلامی کردن دانشگاهها سند جامعی است اگر چه نقدهایی هم بر آن وارد است.

معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه تصویر خوبی از دانشگاه اسلامی ارائه نشده است، ادامه داد: خیلی ها این طور تصور کرده اند که دانشگاه اسلامی باید کارکردی همچون یک هیئت مذهبی داشته باشد در صورتی که اینگونه نیست و این سند در همه ابعاد آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و مدیریتی بسیار جامع دیده شده است.

هاشمی اظهارکرد: تا تنوع دیدگاهها را به رسمیت نشناسیم نمی توانیم وحدت و همگرایی داشته باشیم و اگر فکر کنیم که همه باید دارای یک نظر و یک دیدگاه باشیم حتما دچار تنش خواهیم شد. اگر تنوع روش‌ها و سلایق را در چارچوب‌های مشترک قبول کنیم آن وقت می توانیم این همگرایی و هماهنگی عملی را ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: تا نگاه‌های تخصصی به حوزه فرهنگ و دیگر حوزه ها نداشته باشیم نمی توانیم مدعی باشیم که دانشگاه هستیم و دانشگاه همانطور که تولید علم می کند باید برای جامعه الگو سازی فرهنگی نیز کند.

آمار بازدید: 195 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image