ارتباط مستقیم با 30671 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه دانشگاه‎ها، استاد و دانشجو، ارکان پیاده‎سازی فرهنگ اسلامی محسوب می‎شوند

دانشگاه‎ها، استاد و دانشجو، ارکان پیاده‎سازی فرهنگ اسلامی محسوب می‎شوند

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: شاخص‎های معیار در بحث پیاده‎سازی فرهنگ اسلامی در دانشگاه‎ها باید متمرکز بر ارکان اصلی دانشگاه اسلامی، استاد، دانشجو و دانشگاه باشد.


امیرهوشنگ نظرپوری در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، اظهار کرد: اسلامی کردن دانشگاه‎ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی و از سوی امام خمینی(ره) مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در سخنرانی‎های خود، اسلامی کردن دانشگاه‎ها را به مفهوم یک تحول بنیادین در تاریخ کشور معرفی کرده و آن را به عنوان یک ارزش حقیقی دانستند، بیان کرد: پیاده‎سازی فرهنگ اسلامی در دانشگاه‎ها سبب ایجاد فضایی حاکی از احساس آرامش و امنیت جهت تقویت روحیه علم‎آموزی همراه با تهذیب و ایمان در بین دانشجویان خواهد بود.

نظرپوری با تأکید بر اینکه دانشگاه‎ها، استاد و دانشجو سه رکن مهم در پیاده‎سازی فرهنگ اسلامی دانشگاه‎ها محسوب می‎شوند، اضافه کرد: تحقق سیاست اسلامی کردن دانشگاه‎ها بر این سه رکن متمرکز است.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با یادآوری نقش اساتید در دانشگاه‎ها اظهار کرد: فراهم کردن زمینه‎های مساعد برای جذب اساتید از نظر علم، ایمان، تقوا و پایبندی به ارزش‎های نظام جمهوری اسلامی، جذب مدرسان دروس معارف اسلامی و شناسایی و تبیین و تکریم استادان سرآمد علمی و معنوی به منظور افزایش نشاط و تحرک علمی – اجتماعی، می‎تواند نقش بسزایی در راستای پیشرفت این امر داشته باشد.

وی افزود: در حوزه دانشجویان، اهم اقدامات می‎تواند شامل ارتقاء سطح بینش اسلامی و اقتصادی، تقویت روحیه آرمان‎گرایی، ایثارگری، احساس مسئولیت اجتماعی، ارتقاء سطح دانش و بینش سیاسی – اجتماعی دانشجویان و تقویت توانایی‎های آنها برای تحلیل مسائل جامعه در جهت تحقق آرمان‎های اسلامی، نظارت و ارزیابی مستمر و هدفمند آنها در حوزه علم و اخلاق و احیاء و حفظ و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی در محیط‎های علمی با استفاده از روش‎های کارآمد و هماهنگ با شئونات محیط‎های علمی می‎تواند باشد.

نظرپوری در تکمیل سخنان خود گفت: در حوزه دانشگاه‎ها بازنگری در متون دانشگاهی و حرکت به سمت الزامات اسلامی در برنامه‎ریزی‎های درسی و آموزشی، زمینه‎سازی برای نقد و ارزیابی متون دانشگاهی متناسب با فرهنگ اسلامی، توجه و اهتمام ویژه به عفاف در مراکز آموزشی و در نهایت رعایت ویژگی‎های معماری اسلامی و ملی در طراحی ساختمان‎های دانشگاهی می‎تواند مثمرثمر واقع شود.

رئیس مرکز آموزش عالی الشتر در رابطه با امکان انجام این مهم در فضای فعلی دانشگاه‎ها یادآور شد: در دانشگاه‎ها با توجه به ظرفیت و پتانسیل فضای موجود و بستر مناسب و با توجه به ارزش‎های حاکم بر جامعه و دانشگاهیان می‎توان در این راستا دانشگاه‎ها را سوق داد.

وی با ذکر اینکه هم اکنون دانشگاه‎های ما در این مسیر در حال فعالیت بوده و گام‎های مؤثری برداشته‎اند، گفت: با توجه به ارزش‎ها و باورهای فرهنگی در نیروهای دانشگاهی، بستر مناسب اقتصادی در بین دانشجویان وجود داشته به طوری که آنها به عنوان نیروی محرکه قوی در این خصوص نقش ایفا می‎کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با اشاره به مزیت‎های پیاده کردن این طرح در دانشگاه‎ها خاطرنشان کرد: از جمله مزیت‎های این مهم، توسعه و ترویج دانش بومی و مبتنی بر ارزش‎ها و باورهای اسلامی، تربیت نیروی انسانی کارآمد و سرمایه‎های فکری که ارزش‎ها و باورهای اسلامی مبنای فعالیت آنها قرار می‎گیرد را می‎توان برشمرد؛ همچنین ارائه الگوی دانشگاه اسلامی به فرهنگ‎ها و ادیان مختلف و معرفی آن در سطح جهانی می‎تواند یکی دیگر از مزایای این اقدام فرهنگی باشد.

آمار بازدید: 137 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image