ارتباط مستقیم با 30724 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه رشد حضور زنان آسیایی در عرصه علم و دانشگاه

رشد حضور زنان آسیایی در عرصه علم و دانشگاه

به لطف تغییر نگرش‌ها و باورهای سنتی نسبت به زنان و افزایش فرصت‌های شغلی برای آنها،‌ روز به روز شمار بیشتری از زنان آسیایی با موفقیت در راه علم و فن‌آوری به ویژه در جامعه دانشگاهی گام برمی‌دارند.


به گزارش سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نتایج مصاحبه‌های مختلف با زنان محقق و متخصص در سراسر قاره آسیا نشان می‌دهد که سیاست‌ها و قوانینی که به ترویج برابری جنسیتی و ایجاد فرصت‌های برابر برای زنان این قاره منتهی شده رو به افزایش است که این سیاست‌ها از حضور زنان در جامعه حمایت بیشتری می‌کنند و از چالش‌های زنان در انتخاب مشاغل مرتبط با علوم و دانشگاه می‌کاهد.

به عنوان مثال در چین، آکادمی علوم این کشور به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود، حضور زنان در رشته‌های علمی را افزایش داده است. در هند نیز سازمان علم و فن‌آوری این کشور برنامه‌ای با عنوان «زنان دانشمند» ارائه کرد که طی آن به زنان محقق و دانشمند کمک هزینه‌های تحصیلی و تحقیقاتی اعطا می‌شود تا با دریافت مرخصی و فرصت مطالعه به مسایل خانوادگی خود نیز رسیدگی کنند. دولت ژاپن نیز کمک هزینه‌ رقابتی را برای تحقیقات صورت گرفته از سوی زنان دانشمند در این کشور اختصاص داده تا بدین ترتیب زنان محقق را حتی با وجود داشتن فرزند برای بازگشت به کار ترغیب و تشویق کند. دانشگاه‌های ژاپنی همچنین با برگزاری نمایشگاه‌هایی که حال و هوای علمی دارند، کارگاه‌های آموزشی و اردوهای دانشگاهی قصد دارند آمار ثبت‌نام از دانشجویان زن را افزایش دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس‌دونت، «سیسیلیا کوناکو»، استادیار موسسه تحقیقاتی علوم دریایی دانشگاه فیلیپین درباره حضور موفق زنان در عرصه‌های علمی و دانشگاهی می‌گوید: به نظر من در صورتی که زنان آسیایی به موقع تشویق و از حمایت مالی و تحصیلی برخوردار شوند می‌توانند از فرصت‌های شغلی عالی نیز بهره بگیرند.

این زن محقق که با داشتن 30 سال سن از دانشگاه کالیفرنیا مدرک فوق دکتری دارد، نقش زنان را در موفقیت خود بسیار پررنگ می‌داند.

وی می‌گوید: بسیاری از استادان علوم من زن بودند ضمن اینکه استاد راهنمای رساله دکتری من نیز زن بود. در واقع زنان بسیاری وجود دارند که در عین اینکه در خانه به مشکلات و وظایف خانه رسیدگی می‌کنند، فعالیت‌های تحقیقاتی نیز انجام می‌دهند. زنان باید بدانند که کسب حرفه در رشته‌های علمی گزینه خوبی است.

با این حال تبعیض جنسیتی همچنان در استخدام، پرداخت حقوق و سرمایه‌گذاری زنان آسیایی وجود دارد. در هند، ژاپن و کره جنوبی، زنان تنها کمتر از 15 درصد از محققان و مهندسان این کشورها را تشکیل می‌دهند و اکثر دانشجویان زن نیز رشته‌های دیگری را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. در چین نیز کمتر از 10 درصد از جامعه علمی را زنان تشکیل می‌دهند.

آمار بازدید: 185 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image