ارتباط مستقیم با 30714 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه جار و جنجال بر سر دانشگاهی که می‌گویند وجود ندارد

جار و جنجال بر سر دانشگاهی که می‌گویند وجود ندارد

دانشگاه ایرانیان، جار و جنجال‌های بسیاری را در آموزش عالی کشور به راه انداخته است، در حالی که مسئولان این دانشگاه در حال فراهم‌سازی مقدمات فعالیت هستند، مسئولان وزارت علوم اصلا آن را به رسمیت نمی‌شناسند.


به گزارش خبرگزاری فارس، دانشگاه ایرانیان واژه‌ای است که این روزها در خبرهای روز بسیار به چشم می‌خورد، دانشگاه ایرانیان و مسائل مربوط به دریافت مجوز فعالیت آن جار و جنجال بسیاری را در رسانه‌ها و بین نهادهای مختلف آموزشی کشور به راه انداخته است.

در حالیکه وزارت علوم اصلا واژه‌ای به نام ایرانیان را به عنوان دانشگاه به رسمیت نمی‌شناسد، مسئولان دانشگاه ایرانیان در پی برنامه‌ریزی برای آغاز فعالیت دانشگاه و حتی ثبت‌نام از داوطلبان هستند.

جای سوال و تعجب اینجاست که اگر این موسسه از سوی وزارت علوم مجوز فعالیت ندارد چطور قصد ثبت‌نام از داوطلبان را دارد و اگر ثبت‌نام رخ دهد تکلیف مدرک داوطلبانی که به عنوان دانشجویان این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند، چیست؟ آیا شورایعالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد بالادستی نباید به این موضوع رسیدگی کند تا این جارو جنجال‌ها خاتمه یابد؟

برای بیشتر مطلع شدن از موضوع دانشگاه ایرانیان و بحث‌های پیرامون آن با چند تن از مسئولان تماس گرفتیم و نظرات آنان را جویا شدیم.

* وزارت علوم دانشگاهی به نام ایرانیان را به رسمیت نمی‌شناسد

کارن ابری‌نیا مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی در رابطه با روند تاسیس دانشگاه ایرانیان و چگونگی دریافت مجوز این دانشگاه به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت: اصلا دانشگاهی به نام ایرانیان وجود ندارد و بحثی که در وزارت علوم مطرح است این است که ما دانشگاه ایرانیان را به رسمیت نمی‌شناسیم.

وی افزود: این دانشگاه مجوزی دریافت نکرده است و اعضای هیأت علمی که باید به وزارت علوم معرفی می‌کرد نیز به صورت غیر معمول معرفی کرده و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دیگر هستند که این مسئله قانونی نیست.

ابری‌نیا اظهار داشت: مجوزی که این دانشگاه از شورای عالی انقلاب فرهنگی دریافت کرده است فقط برای محل دانشگاه است زیرا محل دانشگاه‌های تهران باید با تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد ولی شرایط دیگر باید از سوی وزارت علوم تایید شود، این دانشگاه هیچ مجوزی را تاکنون از وزارت علوم دریافت نکرده است.

* کبگانیان: لیست اعضای هیئت امنای دانشگاه ایرانیان مشکل دارد

منصور کبگانیان عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز در پاسخ به این سوال که شورایعالی انقلاب فرهنگی، گزارش دانشگاه ایرانیان را اعلام می‌کند یا خیر، گفت: این مسائل را دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی باید اعلام کند ولی با توجه به نیاز به بررسی بیشتر در این رابطه بعید می‌دانم گزارش دانشگاه ایرانیان تا پایان هفته اعلام شود.

وی در رابطه با قانونی بودن یا غیر قانونی بودن فعالیت دانشگاه ایرانیان، اظهار داشت: وزیر علوم توضیحات کاملی را در رابطه با دانشگاه ایرانیان ارائه کرد که بر اساس این توضیحات، دانشگاه ایرانیان مجوز را دریافت کرده ولی در حال حاضر لیست اعضای هیئت امنای این دانشگاه از نظر قانونی مشکل دارد که مجوز این دانشگاه را زیر سوال می‌برد.

کبگانیان ادامه داد: تفسیر وزارت علوم این است که لیست اعضای هیئت امنای این دانشگاه که به وزارت علوم ارائه شده است با لیستی که از شورایعالی انقلاب فرهنگی مجوز دریافت کرده است متفاوت بوده و مورد تائید وزارت علوم نیست.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: البته نظر قطعی در رابطه با دانشگاه ایرانیان پس از بررسی‌ها و جمع بندی نهایی اعلام می‌شود.

* آغاز طرح پیش ثبت‌نام متقاضیان تحصیل در دانشگاه ایرانیان

در حین تمام مصاحبه‌های مسئولان وزارت علوم مبنی بر اینکه دانشگاه ایرانیان به رسمیت شناخته نمی‌شود، این دانشگاه آغاز پیش ثبت‌نام را بر روی سایت خود منتشر کرد.

معاونت آموزشی دانشگاه بین المللی ایرانیان در اطلاعیه‌ای ضمن تشکر از پیگیری‌های متقاضیان و علاقمندان به تحصیل در این دانشگاه طرح پیش ثبت‌نام داوطلبان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را در 19 رشته اجرایی کرد.

در این اطلاعیه به موافقت اصولی صادره از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره شده و آمده است: اساسنامه ابلاغی پیش ثبت‌نام متقاضیان به منزله ثبت نام قطعی نیست و پذیرش نهایی داوطلبان در هریک از رشته‌های اعلامی پس از اجرای شیوه نامه و دستورالعمل‌های اجرایی مصوب و ابلاغی و احراز صلاحیت بر مبنای آن‌ها امکان پذیر خواهد بود.

* جزئیات غیرقانونی بودن فعالیت دانشگاه ایرانیان از دید وزارت علوم

با وجود آغاز پیش ثبت‌نام دانشگاه ایرانیان، سیدحسین حسینی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم می‌گوید: تاکنون هیچ پرونده‌ای برای این دانشگاه تشکیل نشده است.

وی با بیان اینکه فعالیت یک موسسه نیاز به اخذ شرایطی دارد و باید یک روند دریافت مجوز طی شود، گفت: دانشگاه ایرانیان به تازگی نامه‌ای را برای وزارت علوم ارسال کرده است ولی موسسه و مجموعه آموزشی باید ابتدا به تأیید شورای گسترش آموزش عالی و دفتر موسسات غیرانتفاعی برسد، تاکنون هیچ پرونده‌‌‌ای برای این دانشگاه تشکیل نشده است.

وی افزود: برگزاری آزمون نیز باید با مجوز سازمان سنجش باشد. در صورتی که اقدام دانشگاه ایرانیان بر اساس مجوز نیست، اینکه نامه‌ای را به معاونت آموزشی وزارت علوم فکس کنند کافی نیست بلکه باید روند بررسی اعضای هیأت علمی بر اساس قانون طی شود.

حسینی ادامه داد: اعضای هیأت علمی یک موسسه آموزشی باید تمام وقت باشند در صورتی که دانشگاه ایرانیان افرادی را معرفی کرده است که عضو هیأت علمی تمام وقت دانشگاه‌های دیگر هستند و شرایط و مدارک دیگر نیز کامل نیست بنابراین این دانشگاه مجوزی برای فعالیت ندارد.

حسینی در اظهار نظری دیگر نیز خواستار رسیدگی مراجع قانونی به پرونده دانشگاه ایرانیان شد.

*واکنش دانشگاه ایرانیان به اظهارات مدیر کل گسترش آموزش عالی

پس از صحبت‌های مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی، دانشگاه ایرانیان نیز واکنش نشان داد.

در اطلاعیه این دانشگاه آمده است: به اطلاع تمام علاقمندان به ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌رساند دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان تمام مستندات و مجوزهای قانونی لازم را طبق مدارکی که از طریق وبگاه دانشگاه منتشر کرده است، از مراجع مربوطه دریافت کرده است.

علاوه براین مکان در نظر گرفته شده برای برگزاری دوره‌ها، اسامی اساتید و اعضای هیات علمی و نیز برنامه‌های آموزشی رشته‌های تحصیلی را منطبق با برنامه آموزشی رسمی و مصوب کشور بصورت مکتوب به وزارت علوم،تحقیقات وفناوری ارائه کرده است.

لذا اظهارات تکراری و خلاف واقع یکی از مدیران کل معاونت آموزشی وزارت علوم فاقد مبنای قانونی و احتمالا براساس ملاحظات دیگری صورت گرفته که بر ما پوشیده است.

همچنین پیش ثبت‌نام از متقاضیان در رشته‌های مختلف کاملا قانونی و حق مسلم و خدشه ناپذیر این دانشگاه بوده که تا موعد مقرر و اعلام شده ادامه خواهد یافت.

بدیهی است پس از انجام این مرحله نحوه برگزاری آزمون ورودی وثبت نام قطعی و زمان آغاز دوره های آموزشی متعاقبا اعلام خواهد شد.

* ... و این داستان ادامه دارد

کنش‌ها و واکنش‌ها در رابطه با وضعیت دانشگاه ایرانیان از سوی وزارت علوم و مسئولان این دانشگاه همچنان ادامه دارد و شاید بر اساس اظهارات مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی بهتر باشد تا مراجع قانونی سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کنند.

آمار بازدید: 285 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image