ارتباط مستقیم با 30682 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس اخبار اخبار علوم پزشکی بودجه پژوهشی وزارت بهداشت معادل بودجه 40 محقق معمولی در دنیا

بودجه پژوهشی وزارت بهداشت معادل بودجه 40 محقق معمولی در دنیا

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت به نسبت بودجه ای که دریافت می کند موفق عمل کرده است، گفت: مجموع سهم تحقیقات از بودجه کشوری تنها یک میلیارد دلار است که سهم وزارت بهداشت از آن در خوشبینانه ترین حالت 85 میلیون دلار خواهد بود که این برابر با بودجه تحقیقاتی یک سال 40 محقق معمولی در اروپا و آمریکا است. به گزارش خبرنگار مهر، دکتر شاهین آخوندزاده در نشست معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی افزود: ضمن اینکه بخش مهمی از این بودجه که گفته شد صرف حقوق و هزینه های جاری مراکز تحقیقاتی می شود و در عمل پول چندانی به محقق و پژوهشگر بابت تحقیق نمی رسد.


وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر از میزان یک میلیارد دلار سهم پژوهش از بودجه کشور سهم دو وزارتخانه علوم و بهداشت به مراتب کمتر از سایر دستگاه های اجرایی است در حالی که تحقیقات اصلی در این دو بخش انجام می شود. با این وجود سهم وزارت بهداشت تنها حدود 10 درصد است و این در حالی است که بودجه پژوهشی نیروی انتظامی به اندازه کل بودجه وزارت بهداشت است.

آخوندزاده گفت: علی رغم رشد بودجه کشور در 10 سال اخیر، بودجه وزارت بهداشت رشد نداشته و طبعا به بخش پژوهش فشار بیشتری وارد شده است. چرا که رئیس دانشگاه اولویت های دیگری را در نظر می گیرد. بسیاری از معاونان گله می کنند که با دست بسته نمی توان کاری کرد. اما باید بدانیم که همه مشکلات از این راه حل نمی شود و باید به فکر تامین منابع مالی پژوهش از خارج از دانشگاه بود.

وی با اشاره به ظرفیت های موجود صندوق حمایت از پژوهشگران و ستادهای مرتبط با علوم پزشکی برای جذب منابع مالی خارج از دانشگاه گفت: اعضای هیات علمی باید با رصد منابع بتوانند آنها را در قالب طرح های تحقیقاتی جذب کنند.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: شرکت های دانش بنیان ظرفیت مهمی برای اینکار هستند و دانشگاه های علوم پزشکی می توانند در بخش داروسازی، بهداشت و علوم پایه شرکت ها را تاسیس کنند و وام های بلند مدت با بهره کم دریافت کنند. از توان هیات علمی که می تواند این کار را انجام دهد استفاده کنید.

وی با اشاره به وجود 5 هزار دانشجوی دکتری تخصصی، 500 مرکز تحقیقاتی، 500 دانشجوی دکتری پژوهشی و 15 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد افزود: این ظرفیت ها موجب می شود که بودجه معاونت تحقیقات کفاف این میزان را ندهد. بودجه سال گذشته معاونت 73 میلیارد تومان بوده است که تاکنون نیز تنها 70 درصد آن تخصیص یافته است.

آخوندزاده یادآور شد: معاونت ها باید به جذب گرنت ها از خارج از دانشگاه و مراکز داخل کشور که می توانند برای پژوهش های حوزه سلامت هزینه کنند، بپردازند.

آمار بازدید: 250 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image