ارتباط مستقیم با 30722 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه نخستین صندوق نیکوکاری دانشگاه تهران همزمان با روز نیکوکاری تاسیس می‌شود

نخستین صندوق نیکوکاری دانشگاه تهران همزمان با روز نیکوکاری تاسیس می‌شود

رئیس سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران گفت: نخستین صندوق نیکوکاری دانشگاه تهران همزمان با روز نیکوکاری تاسیس می‌شود.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سیدجواد ساداتی رئیس سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران در نشست خبری اولین جشنواره تجلیل از خیرین و واقفین دانشگاه گفت: پرداختن به امر وقف بسیار مهم است و بر اثر مستندات کسانی بوده‌اند که دانشگاه را محترم می‌شماردند و برای وقف در این موضوع پیش‌قدم می‌شدند.

وی با بیان اینکه به سنت وقف در دین اسلام بسیار توصیه شده است افزود: هدف از برگزاری این جشنواره ایجاد یک تفکر جامع و برنامه‌ریزی شده برای تجلیل خیرین و واقفین است.

دبیر نخستین جشنواره تجلیل از خیرین و واقفین تصریح کرد: واقفین اصلی شهدای کشور و اسلام هستند که با نثار جان خود فضایی را مهیا کردند که ما در این فضا بتوانیم بذرهای علمی و فناوری را پیگیری کنیم.

ساداتی با بیان اینکه ما ائمه معصومین را الگوی خود در بحث خیرین و واقفین قرار داده‌ایم خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه برای اعتلای اسلام تمام اموال خود را هزینه کرد، حضرت علی(ع) موقوفات بسیاری به جا گذاشت و ائمه دیگر نیز الگوی ما در بحث وقف و انجام کار خیر هستند.

وی اضافه کرد: گسترش جنبش وقف از قرن سوم هجری با وقف مدارس و مکان‌های آموزشی شروع شد و در قرن پنجم نیز ادامه داشت و در قرن هفتم شکل و شمایل آن در بحث دانشگاه‌ها جدی‌تر شد.

ساداتی اظهار داشت: در بعضی از شهرها مراکزی وجود داشت که با استفاده از منابعی که از وقف به دست می‌آمد اداره می‌شد که مدرسه چهارباغ اصفهان یک نمونه از این مکان‌های آموزشی است و این نشان‌دهنده این است که در کشور ما بحث وقف جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی خاطرنشان کرد: بحث وقف تنها مربوط به یک کشور نیست و در تمام دنیا این سنت ارزشمند انجام می‌شود که در دنیای غرب هم در بحث علم و فناوری بخش زیادی از هزینه‌ها توسط موقوفات اداره می‌شود.

دبیر جشنواره تجلیل از خیرین و واقفین دانشگاه افزود: تا به امروز 250 هزار نفر دانش‌آموخته از دانشگاه تهران وجود دارد که اگر یک درصد این تعداد جزء خیرین در دانشگاه تهران باشند 2 هزار و 500 نفر را شامل می‌شود که متاسفانه کل واقفین ما نیز به این عدد نرسیده است و امیدواریم در آینده به این تعداد دست پیدا کنیم.

ساداتی ادامه داد: جمع کل عرصه 10 میلیون و اعیانی دانشگاه تهران 800 هزار متر مربع است که یک میلیون و 927 هزار و 600 متر مربع را واقفین در اختیار دانشگاه تهران قرار داده‌اند.

وی تصریح کرد: مجموع خوابگاه و آزمایشگاه احداثی توسط خیرین در دانشگاه تهران 110 هزار متر مربع است.

ساداتی افزود: 4 هزار نسخه خطی به دانشگاه تهران اهدا شده است که در کتابخانه مرکزی این دانشگاه موجود است و بیشتر آنها قابل قیمت‌گذاری نیستند و همچنین 60 هزار جلد کتاب چاپی و کتابخانه شخصی نیز به دانشگاه توسط خیرین اهدا شده است.

وی ادامه داد: 300 میلیون تومان نیز در این راستا به صندوق قرض‌الحسنه باقرالعلوم(ع) برای کمک بلاعوض به دانشجویان اهدا شده است که در این قسمت اعضای هیات علمی هم کمک کرده‌اند.

ساداتی همچنین از اهدا وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی به دانشگاه تهران توسط خیرین نام برد و افزود: خیرین کمک‌های دیگری مانند اهدای آثار هنری، تابلوهای ارزشمند و... داشته‌اند که در این رابطه 8 مجسمه مینیاتوری مردم‌شناسی، 50 عدد عکس، 18 تابلو نفیس نقاشی و مجموعه اسناد قدیمی که جزو آثار ملی ما محسوب می‌شود از دیگر اهدایی‌های خیرین به دانشگاه تهران است.

وی اظهار داشت: در این جشنواره بنیاد خیرین و واقفین دانشگاه تهران نیز راه‌اندازی می‌شود و همچنین اولین صندوق نیکوکاری دانشگاه تهران همزمان با روز نیکوکاری تاسیس می‌شود.

وی ضمن دعوت از همه خیرین و واقفین و دانش‌آموختگان دانشگاه تهران در اولین جشنواره تجلیل از خیرین و واقفین تاکید کرد: خیرین به عنوان یک گنج ارزشمند هستند و اگر آنها به کمک علم و فناوری بیایند در آینده پشتوانه خوبی برای ما خواهد بود و ما باید انگیزه لازم را ایجاد و نیازهای دانشگاه را بررسی کنیم تا خیرین بتوانند در حد سلیقه خود انتخاب کنند.

ساداتی ادامه داد: این جشنواره چهاردهم اسفند برگزار می‌شود و امیدواریم با اطلاع‌رسانی دقیق با استقبال خوب خیرین جشنواره‌ای با کیفیت بالا برگزار کنیم.

در ادامه این نشست خبری ایوب باقرتبار مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت: نخستین صندوق سرمایه‌گذاری در اواخر سال 86 تاسیس شد و هم‌اکنون 108 صندوق سرمایه‌گذاری فعال وجود دارد.

وی همچنین ضمن ارائه گزارشی از عملکرد صندوق اظهار داشت: این صندوق باعث شده است تا خیرین گزینه‌های مختلفی را جهت انتخاب برای فعالیت خیرخواهانه خود داشته باشند مانند اینکه نیکوکاران اصل پول و منابع را در اختیار صندوق بگذارند یا اینکه نیکوکاری اصل پول را امانت بدهد ولی منافع و سود آن را به صندوق اهدا کند یا اینکه اصل پول و تا 17 درصد سود را بگیرد و سود بیشتر از آن را به صندوق اهدا کند.

در ادامه این نشست فریدون زارعی مدیرعامل شرکت سبدگردان کاریزما ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت شرکت خود گفت: امیدواریم این صندوق سبب خیر شود و برای دانشگاه تهران مثمرثمر واقع شود.

وی اضافه کرد: در شرکت ما 6 نفر سهامدار وجود دارد که 4 نفر آن دانش‌آموخته دانشگاه تهران هستند.

وی تصریح کرد: خیلی از موارد دیده می‌شود که وقف‌هایی هستند که برای دانشگاه تهران نقدینگی ندارند و امیدواریم این صندوق بتواند در این قسمت به دانشگاه تهران کمک کند.

زارعی ادامه داد: به نظر من بیش از 90 درصد دانش‌آموختگان دانشگاه تهران دوست دارند که دین خود را به این دانشگاه ادا کنند و امیدواریم این صندوق با توجه به برنامه‌هایی که دارد بتواند آنها را جذب کند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: یک صندوق نیکوکاری ورزشی در زمینه کشتی در حال شکل‌گیری است و امیدواریم این صندوق بتواند فعالیت‌های خیرخواهانه‌ای در راستای این ورزش ملی داشته باشد.

آمار بازدید: 241 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image