ارتباط مستقیم با 30454 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس اخبار اخبار علوم پزشکی وزیر بهداشت: پذیرش در دانشگاه‌های خودگردان به معنای خداحافظی با آموزش رایگان نیست

وزیر بهداشت: پذیرش در دانشگاه‌های خودگردان به معنای خداحافظی با آموزش رایگان نیست

وزیر بهداشت، درمان آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه پذیرش در دانشگاه‌های خودگردان به معنای خداحافظی با آموزش رایگان نخواهد بود تاکید کرد: آموزش رایگان جز قانون اساسی است و با آن خداحافظی نخواهیم کرد. اما موظفیم بر اساس قانون 20 درصد را به صورت خودگردان اجرا کنیم.


به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حسن هاشمی در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در مورد طرح تحول نظام سلامت گفت:‌ جایگاه فعلی ما محصول تلاش همه عزیزانی است که در دانشگاهها و وزارت علوم و وزارت بهداشت فعالیت می کردند. اگر بخواهیم از قالب شعار بگذریم باید همه به دور هم جمع شویم تا ببینیم برای تحقق این طرح باید چه فعالیتهایی انجام شود.

وی در مورد بسته آموزشی طرح تحول نظام سلامت گفت: موضوع آموزش همان فرهنگ است. فعالیت در این حوزه کار بسیار سختی است در طول یک سال گذشته همکاران هم در حوزه آموزش و هم در حوزه پژوهش مشغول برنامه ریزی بودند و فعالیت‌های بسیار خوبی را تدوین کردند. امیدواریم در طول سالی که از امروز آغاز می‌شود برنامه‌ای در این زمینه عملیاتی شود.

به گفته وی، ما در حوزه دانش پزشکی، کسب مهارت‌ها، ورود به دوره های تخصصی و فوق تخصصی ، برنامه‌هایی تدوین کردیم که به تدریج اعلام خواهد شد. در عین حال در حوزه پژوهش هم فعالیت‌های خوبی تدوین شده است که حاصل این برنامه ها تقویت بنیه پژوهشی کشور است.

پذیرش در دانشگاه‌های خودگردان به معنای خداحافظی با آموزش رایگان نخواهد بود
هاشمی در مورد روند پذیرش دانشجویان در پردیس های خودگردان نیز گفت: پذیرش دانشجو در پردیس‌های خودگردان طبق قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی است و همه افراد باید به آن احترام بگذارند. در عین حال وزارت بهداشت امسال تمهیداتی را پیش‌بینی کرده که طبق آن در آیین نامه پذیرش دانشجو بازنگری صورت گرفت. اگر دقت کنید متوجه خواهید شد برخلاف گذشته که در پذیرش افراد نقص وجود داشت افرادی که در پردیس ها پذیرفته شدند جز افراد برجسته‌ هستند که می توانستند در بهترین دانشگاه های کشور تحصیل کنند. بنابراین نقصی که در سال گذشته وجود داشت و صرفا پول مبنای پذیرش بوده دیگر وجود ندارد و مطمئنم رقابت برای عزیزانی که از آموزش نسبتا رایگان استفاده می‌کنند سخت خواهدشد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه همه دانشگاه‌های برجسته دنیا هم این مسیر را برمی‌گزینند، گفت: باید بخشی از درآمدهای دانشگاه‌ها از طریق شهریه باشد و دانشگاه‌های کشور از نظر مالی به وزارتخانه وابسته نباشند. امیدوارم رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران جز اولین روسایی باشد که دانشگاه را از این بابت به استقلال کامل برساند. اگر این امر با رعایت قانون انجام شود در درازمدت به نفع دانشگاه و علم خواهد بود.

هاشمی با تأکید بر اینکه پذیرش در دانشگاه های خودگردان به معنای خداحافظی با آموزش رایگان نخواهد بود افزود: آموزش رایگان جز قانون اساسی است و با آن خداحافظی نخواهیم کرد اما موظفیم بر اساس قانون بیست درصد را به صورت خودگردان اداره کنیم.

وزیر بهداشت در ادامه در مورد سیاست های افزایش جمعیت و لزوم حمایت از زوج های نابارور گفت:‌ هنوز پوشش بیمه مناسبی برای این عزیزان وجود ندارد. این زوج ها باید دوره های متعددی در درمان را پشت سر بگذارند که بسیار پرهزینه است . امیدواریم بتوانیم به کمک بیمه ها امکانی را فراهم کنیم که فشار کمتری به زوج ها وارد شود.

هاشمی ادامه داد: هنوز خدمت جدیدی برای این زوج ها تعریف نشده است و امیدواریم بتوانیم در ماه‌های آینده بخشی از مشکلات را حل کنیم. شناسایی این زوج ها زمانی مناسب است که بعد از شناسایی خدمتی هم وجود داشته باشد.من مطمئنم دولت در این زمینه تدابیری اندیشیده است که در آینده عملیاتی می‌کند.

وزیر بهداشت در مورد اعتراض 13 نفر از دانشجویان ارتوپدی که عنوان کردند ظرفیت اعلام شده در دفترچه با ظرفیت پذیرش در دانشگاه علوم پزشکی تهران همخوانی ندارد اظهار کرد: مشکلی در این زمینه وجود ندارد و طبق قانون هر تعدادی که در دفترچه پذیرش اعلام شده است و افراد شرکت کردند و حائز اکثریت نمره شدند باید پذیرفته شوند. فراهم کردن امکان تحصیل برای این افراد وظیفه ماست و دانشگاه علوم پزشکی تهران هم نهایت همکاری را خواهد داشت.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به مشکل جایابی دانشجویان دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: سقفی برای جایابی دانشجویان دندانپزشکی تحصیل در خارج تعیین شد که 10 درصد ظرفیت دانشگاه‌هاست. اما من درخواست کردم اگر امکان پذیرش بیش از 10 درصد برای دانشگاه‌ها بود ، ستاد مانع نشود و این فرصت از متقاضیان گرفته نشود.

در بحث آموزش مانند بحث غذا با کسی رودربایستی نداریم
وزیر بهداشت با اشاره به تجمع تعدادی از دانشجویان جلوی مجلس و اعتراض آنها نسبت به آزمون علوم پزشکی گفت: ما در مورد آزمون کوتاه نمی آییم . علوم پزشکی جان مردم است ، یک زمانی شرم و حیا در حوزه آموزش بیشتر از امروز بود. کسی که از نمره 20 نمره 8 را هم کسب نکرده است چگونه انتظار دارد وزارت بهداشت یا دانشگاه های مختلف کشور به او اجازه دهند بدون تمدید دوره ادامه تحصیل دهند و به مقطع بالاتر ورود پیدا کند.

هاشمی با تأکید بر این که در بحث آموزش مانند بحث غذا با کسی رودربایستی نداریم، گفت: ما در این مورد تحت تأثیر کسی قرار نمی گیریم و تا روزی که خدمت می کنیم در این موارد سختگیر هستیم. اگر فرد بی سوادی با این تعداد سوالات سر جلسه آزمون حضور پیدا کند و به صورت تصادفی به سوالات جواب دهد حداقل نمره 5 را کسب خواهد کرد.

وزیر بهداشت در ادامه در مورد وجود بخاری‌های قطره ای در مدارس که برای سلامت دانشجویان خطرناک است گفت: من دراین مورد با دکتر فانی صحبت کردم و پاسخ ایشان این بود که دیگر در هیچ مدرسه ای بخاری قطره ای وجود ندارد همه مدرسه ها مجهز به بخاری انژکتوری یا بخاری های پیشرفته تری هستند. امیدواریم حوادثی مانند حادثه شین آباد دیگر در کشور اتفاق نیافتد.

هاشمی در پایان با اشاره به سفر رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس 1+5 گفت: ما همیشه آرزوی سلامت و موفقیت برای دکتر روحانی داریم. مشکلات متعددی پیش روی آقای دکتر روحانی قرار دارد به همین دلیل من در طول یک سال گذشته به خودم اجازه ندادم راجع به مشکلات با ایشان حرف بزنم. امیدوارم آنچه شایسته ملت بزرگ ایران است در بزرگترین مجمع بین المللی مطالبه کنند.

آمار بازدید: 371 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image