ارتباط مستقیم با 30453 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی ایران مدرس
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس اخبار اخبار کنکور اخبار جدید کنکور 93 و ثبت نام کنکور 94

اخبار جدید کنکور 93 و ثبت نام کنکور 94

امکان ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان کنکور فاقد مدرک پیش‌دانشگاهی در پیام‌نور


کارشناس آموزش دانشگاه پیام‌نور از ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان کنکور فاقد مدرک پیش‌دانشگاهی در این دانشگاه خبر داد.

عبدالله خدیمی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، بیان کرد: در راستای سیاست دانشگاه، ثبت‌نام و پذیرش اولیه از آن دسته از پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری سال جاری که تا پایان شهریورماه موفق به اخذ مدرک پیش‌دانشگاهی نشده و تا پایان نیم‌سال اول سال تحصیلی 94-93 مدرک خود را اخذ می‌کنند، صورت می‌پذیرد.

وی افزود: زمان ثبت‌نام و پذیرش قطعی این دانشجویان، در نیمسال‌ دوم سال تحصیلی 94-93 خواهد بود.

کارشناس آموزش این دانشگاه خاطرنشان کرد: انتخاب واحد و تحصیل این دسته از پذیرفته‌شدگان پس از ثبت‌نام قطعی ممکن خواهد بود.

خدیمی در پایان به پرداخت 50 درصدی شهریه ثابت برای دانشجویان تازه وارد اشاره کرد و گفت: به منظور تسهیل در امر تحصیل، این دانشجویان تا قبل از انتخاب واحد باید این مقدار هزینه را پرداخت کنند و برای پرداخت مابقی شهریه ثابت و شهریه متغیر تا پایان ترم تحصیلی جاری فرصت دارند.












اجرای آیین‌نامه جدید «اعطای جایزه‌های تحصیلی به دانشجویان استعداد برتر» از مهر امسال

معاون پژوهش و برنامه‎ریزی بنیاد ملی نخبگان از ابلاغ آیین‌نامه جدید «اعطای جایزه‌های تحصیلی به دانشجویان استعداد برتر» و اجرای آن در سال تحصیلی جدید خبر داد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر غلامعلی منتظر در جلسه تبیین فرآیندهای جدید بنیاد و نقش دانشگاه‌ها در اجرای مقررات جدید اعطای جایزه تحصیلی که با حضور معاونان آموزشی دانشگاه‌های برگزیده در محل بنیاد برگزار شد، گفت: آئین نامه جایزه تحصیلی با تغییرات جدید از اول مهر امسال اجرا می‌شود، به همین دلیل از نمایندگان دانشگاه‌های بزرگ که بیشترین تعداد استعداد برتر را در چندسال اخیر داشته‌اند، دعوت کردیم که در این جلسه هم‌اندیشی شرکت کنند تا راهکارهای اجرایی آئین‌نامه را بررسی کنیم.

وی افزود: از سال 1386 بنیاد ملی نخبگان جایزه تحصیلی خود را به تعدادی از دانشجویان که صاحب استعداد برتر بودند، اعطا کرد که اهم آن عبارت از «کمک هزینه‌ی ماهانه تحصیلی، از 500 هزار ریال تا 3.7 میلیون ریال که از دوره کارشناسی تا دکتری و در سه سطح مختلف به دانشجویان صاحب استعدادهای برتر پرداخت می‌شد. کمترین مبلغ پرداختی 50 هزار تومان و بیشترین مبلغ پرداختی 730 هزار تومان برای دانشجویان دوره دکتری بوده است»، «کمک هزینه مسافرت‌های علمی برای سفرهای داخلی دو میلیون و سفر خارجی 10 میلیون ریال»، «پژوهانه برای انجام پایان‌نامه برای دوره کارشناسی هفت میلیون ریال، برای کارشناسی ارشد 20 میلیون ریال و برای دوره دکتری 30 میلیون ریال»، «کمک هزینه فرصت مطالعاتی دوره دکتری برای دانشجویان مجرد 20 میلیون ریال و برای افراد متاهل 30 میلیون ریال» و «کمک هزینه سفر عمره مفرده در صورت تمایل افراد» است.

منتظر ادامه داد: تعداد تمام افرادی که مشمول این جوایز بودند، بین 1600 تا 1700 نفر است و این جوایز به صورت مستقیم از سوی بنیاد ملی نخبگان به افراد پرداخت می‌شد.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان گفت: دانشجویان مشمول جوایز، دارای یکی از ویژگی‌های «دارندگان نشان المپیادی کشوری و بین‌المللی دانش‌آموزی»، «دارندگان نشان المپیادی‌های معتبر دانشجویی»، «رتبه‌های برتر کنکور سراسری»، «دانشجویان نمونه کشوری»، «نفرات برتر آزمون‌های جامع علوم پزشکی»، «نفرات برتر مسابقات قرآنی» و «برگزیدگان جشنواره‌های خوارزمی، رازی، فارابی و شیخ‌بهایی» بودند.

وی با اشاره به مشکلات آیین‌نامه قبلی گفت: در طی پنج سال گذشته چند اشکال به این روند وارد بوده است؛ اول اینکه، دانشگاه‌ها به هیچ وجه در این روند دخیل نبوده و از کم و کیف این جوایز بی‌اطلاع بودند و دوم اینکه این مبالغ به دانشجویان مستعد پرداخت می‌شد بدون اینکه از آنها انتظار فعالیتی خاص باشد. علاوه بر این گستره انتخاب دانشجویان بسیار محدود بوده است و همه دانشجویان هم با یک نگاه نگریسته می‌شده‌اند و تفاوتی میان توانمندی در حوزه‎های مختلف فعالیتی (مانند آموزش یا پژوهش) نبوده است.

وی با بیان این نکته که خرداد 93 آئین‌نامه اعطای جایزه تحصیلی به دانشجویان بازنگری شده است، افزود: قبل از اینکه آئین‌نامه جدید به تصویب برسد، جلساتی را با مسؤولان برخی دانشگاه‎ها که بیشترین تعداد جذب و حضور صاحبان استعداد برتر در آنها وجود دارند، برگزار کردیم تا با مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، بیشتر آشنا شویم و بتوانیم در یک فضای هم‌فکری برای اخذ بهترین راهکار تعامل داشته باشیم.

منتظر، سپس به تعریف نخبه از نگاه آئین‌نامه و ویژگی‌های آن پرداخت و ادامه داد: نکته اول در آئین‌نامه جدید، تعریف نخبه است؛ طبق سند راهبردی کشور در امور نخبگان، نخبه، فردی برجسته و کارآمد با اثرگذاری بارز در خلق و گسترش علم، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت کشور در چارچوب ارزش‌های اسلامی. با توجه به این تعریف ویژگی‌های نخبه عبارت از بهره‌مندی از هوش، خلاقیت و انگیزه ذاتی، دومین ویژگی دارا بودن خبرگی و تخصص در حوزه‌ای خاص و سومین ویژگی دارا بودن اثرگذاری بی‌بدیل یا کم‌بدیل در اجتماع تخصصی خود در چارچوب گفتمان نظام اسلامی است.

وی در مورد افراد صاحب استعداد برتر گفت: با این تعریف، مستعد برتر کسی است که مستعد نخبه شدن است، اما در حال حاضر نخبه نیست؛ به عبارت بهتر صاحب استعداد برتر کسی است که مستعد نخبگی و مستلزم طی کردن فرآیند هدایت و توانمندسازی است.

منتظر تصریح کرد: با این تعریف نفر اول کنکور نخبه نیست، بلکه استعداد برتری است که می‌تواند در مسیر توانمندسازی حرکت کند تا بتواند به درجه نخبگی نائل شود. به همین دلیل وظیفه نهادهایی مانند دانشگاه‌ها و بنیاد این است که مسیر توانمند شدن را برای آنان فراهم کند. علاوه بر این، مفهوم دیگری که در این آیین‌نامه موجود است، اجتماع نخبگانی است؛ افراد یا گروه‌هایی با توانمندی‌های بالقوه یا بالفعل در انجام فعالیت‌های نخبگانی.

وی خاطرنشان کرد: در این حوزه موضوع گروه‌های نخبگانی بسیار مهم است؛ در این اجتماعات فرد مدنظر نیست. بلکه گروه و تیم شدن آنها مهم است، در برخی موارد تعدادی دانشجو که شاید هیچکدام به صورت جداگانه صاحب استعداد برتر نباشند، در کنار یکدیگر فعالیتی را انجام می‌دهند که این فعالیت کم‌بدیل و یا حتی بی‌بدیل است.

وی با تعریف فعالیت نخبگانی گفت: فعالیتی که فرد نخبه و مستعد و یا افراد در قالب اجتماع نخبگانی انجام می‌دهند، فعالیت نخبگانی نام دارد. این فعالیت عبارت از «فعالیتی آگاهانه، خلاقانه و نوآورانه با اثرگذاری محسوس بر پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف از قبیل علم، فناوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت با تاکید بر شناخت مسائل و مشکلات کشور و حوزه‌هایی که در این تعریف نام برده شد، مصوبه شورای انقلاب فرهنگی است.

منتظر ادامه داد: با توجه به این تعریف، برخی از رویکردهای اصلی که در این سند آمده است، عبارت از «رویکرد تنوع استعداد در مقابل رویکرد یکسان‌نگری که در آن تلاش شده است بنیاد بستری را فراهم کند تا هر فرد بتواند استعداد خود را در هر زمینه‌ای که هست پرورش دهد»، «فرصت آفرینی برای انجام فعالیت نخبگانی به عنوان سیاست اصلی؛ به این معنا که به دانشجو فرصت دهیم در محیط علمی که حاضر است علاوه بر فعالیت‌های علمی، فعالیت دیگری را با توجه به علاقه و استعداد خود انجام دهد»، «رویکرد رشد باغچه‌ای در مقابل رویکرد نگه‌داشت گلخانه‌ای؛ یعنی فرد مستعد در جامعه پیرامون خود رشد کند نه اینکه او را از جامعه پیرامون خود دور کنیم. البته این اتفاق را در دانشگاه کمتر از آموزش و پرورش مشاهده می‌کنیم»، « داشتن استعداد درخشان و توانمندی‌های ذاتی ویژه نعمت‌های تعهدآور است نه مزیت‌هایی توقع‌آفرین؛ به این معنا که فرد باید بداند اگر هوش و یا توانمندی بیشتری نسبت به دیگران دارد، این یک نعمت الهی است که برای او تعهدآور است و باید تلاش و تعهد بیشتری در قبال جامعه داشته باشد. متاسفانه در قشر دانشجو در مواقعی با عکس این موضوع مواجهیم. برخی از صاحبان استعداد برتر اعتقاد دارند که الکل خالص هستند و بنیاد یا باید آنان را دریابد و یا آنان می‌پرند. این تصور غلطی است که باید اصلاح شود. باید توازن بین حق و تکلیف برقرار باشد» است.

وی افزود: «شناسایی کنش‌گرایانه (و نه واکنشی) اجتماعات نخبگانی از طریق رصد رفتار و فعالیت‌های نخبگانی آنان به شکل پویا (رویکرد فعال در مقابل رویکرد منفعلانه و خود اظهارانه)؛ یعنی نخبه بودن فرد را بنیاد مشخص می‌کند و نه خود فرد، که این حاصل رصد نخبگان است. با توجه به فرمایش‌های رهبر فرزانه انقلاب، هدف از ایجاد بنیاد نخبگان، ایجاد زمینه‌ای برای مدیریت تحول کشور به دست نخبگان است. بنابراین باید رویکرد و نظامی را فعال کرد تا بتوانیم فعالیت‌های نخبگانی افراد را رصد کنیم»، «تداوم فعالیت‌های نخبگانی شرط اصالت نخبگی؛ در آیین‌نامه جدید تداوم فعالیت نخبگانی شرط اصلی بهره‌مندی از جایزه‌هاست. بنابراین دانشجو باید فعالیت مداوم علمی داشته باشد و هر سال در مقایسه با سایر دانشجویان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بر اساس آن مشمول جایزه می‎شود» و «توجه به رویکرد نهاد محوری ( دانشگاه محوری) که در این آیین‌نامه نقش دانشگاه‌ و استاد در تعیین مشمولان جایزه و نیز در فرایند اجرایی آیین‌نامه کاملا لحاظ شده است. دیدگاه بنیاد این است که باید فرایند توانمندکردن دانشجویان در درون دانشگاه و با نظارت استاد راهنما و با کمک بنیاد صورت پذیرد» از دیگر رویکردهای اصلی است که در این سند آمده است.

منتظر ادامه داد: بر اساس نکاتی که گفته شد، چهارجایزه مختلف برای چهار ساحت فعالیتی متفاوت در نظر گرفته شده است که به تفکیک عبارت از «جایزه آموزش مصاحب (به یاد مرحوم دکتر غلامحسین مصاحب) با هدف تسهیل مسیر آموزشی و توانمندسازی دانشجویان در زمینه آموزش»، « جایزه پژوهش میرشمسی (به یاد مرحوم دکتر حسین میرشمسی) با هدف تسهیل مسیر پژوهشی و توانمندسازی دانشجویان در زمینه پژوهش»، «جایزه فناوری دادمان (به یاد مرحوم دکتر رحمان دادمان) با هدف تسهیل مسیر فناورانه و نوآورانه و توانمندسازی دانشجویان برای ورود به عرصه کارآفرینی» و «جایزه فرهنگ شهیدی (به یاد مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی) با هدف ارتقای فرهنگ اسلامی-ایرانی، هویت بخشی ملی و رفع نیازهای مادی و اجتماعی دانشجویان» است که البته در جایزه فرهنگی شهیدی تا حدودی به رفع نیازهای معیشتی دانشجویان پرداخته می‌شود که این خود یک فعالیت فرهنگی است.

وی با تاکید بر این نکته که هدف از این جوایز این است هر دانشجو در هر زمینه‌ای که استعداد دارد، تلاش کند، افزود: این چهار جایزه در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی و نیز در دوره دکتری حرفه‌ای پزشکی در نظر گرفته شده است.

منتظر بیان کرد: در دوره کارشناسی از دانشجویان انتظارات بالایی نداریم، به همین دلیل است که تسهیلات ارائه شده در این جوایز و در این سطح برای این افراد، بیشتر در جهت توانمندکردن آنان در حوزه‌های کارآفرینی، فناورانه و پژوهشی است.

معاون پژوهشی و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان درمورد جایزه مصاحب، ویژه آموزش گفت: جایزه مصاحب 1، ویژه دانشجویان دوره کارشناسی یک اعتبار توانمندسازی آموزشی است که تسهیلات آن در دو بخش هزینه شرکت در کارگاه‌های آموزشی و استفاده از کلاس‌های ویژه آموزش زبان خارجی، رایانه و ... به دانشجویان صاحب استعداد برتر اعطا می‌شود.

وی افزود: در دوره کارشناسی ارشد اعتبار آموزشیاری نیز اضافه شده است. این اعتبار برای ایفای نقش دستیار آموزشی استاد است. مبلغ پرداختی به دانشجو از محل اعتبارات بنیاد تامین می‌شود و دانشگاه در این مورد متحمل هزینه‌ای نمی‌شود. اگر دانشجو بتواند فعالیت علمی داشته باشد، با دانشگاه قراردادی را در چارچوب آئین‌نامه امضا می‌‎کند و طبق آن می‌تواند از پرداخت‌های بنیاد برخوردار شود. همین جایزه با کمی تغییرات در مبلغ پرداختی، برای دوره دکتری نیز در نظر گرفته می‌شود. بنابراین بنیاد به کمک دانشگاه، دانشجو را در مسیر توانمندسازی قرار می‌‎دهد تا بتواند توانایی‌های آموزشی‌اش را ارتقا بخشد.

منتظر درباره جایزه میرشمسی، ویژه پژوهش نیز گفت: در حوزه پژوهش و در دوره کارشناسی باز انتظار خاصی از دانشجویان نداریم بلکه می خواهیم دانشجو را در حوزه پژوهش توانمند کنیم.

وی افزود: جایزه میرشمسی ویژه پژوهش در دوره کارشناسی شامل دو بخش است، «اعتبار ارتباطات علمی: کمک هزینه اشتراک نشریات علمی داخلی و خارجی، کمک هزینه عضویت در انجمن‌های علمی، و تسهیلات خرید کتاب» و « اعتبار اجرای پایان‌نامه کارشناسی: در دوره ارشد این جایزه مفصل‌تر می‌شود و علاوه بر جایزه پژوهش‌یاری(دستیار پژوهشی) و اعتبار ارتباطات علمی، بنیاد سعی دارد دانشجویان را به سمت کارِگروهی سوق دهد. بنابراین در دوره کارشناسی ارشد جایزه‎ای برای تشکیل هسته پژوهشی دانشجویی در نظر گرفته شده است؛ البته این هسته پژوهشی باید در دانشگاه و طبق ضوابط دانشگاه شکل بگیرد».

منتظر ادامه داد: جایزه میرشمسی برای دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی به شرح «اعتبار پژوهش‌یاری»، «اعتبار هسته پژوهشی (گروه پژوهشی دانشجویی)»، «اعتبار اجرای پایان‌نامه کارشناسی ارشد»، «کمک هزینه شرکت در همایش‌های علمی»، «اعتبار ارتباطات علمی: کمک هزینه عضویت در انجمن‌های علمی، تسهیلات، خرید کتاب، کمک هزینه اشتراک نشریات علمی داخلی و خارجی» و «اعتبار فرصت مطالعاتی (برای دانشجویان دکتری)» است.

معاون پژوهشی و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان افزود: جایزه فناوری دادمان به منظور ورود دانشجویان به فضای کارآفرینی و آشنا شدن آنان با بازار کار و فناوری در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه گفت: جایزه دادمان 1 ویژه دوره کارشناسی شامل «اعتبار هسته فناوری و کارآفرینی»، «توانمندسازی در دوره‌های آموزشی کارآفرینی (تجاری‌سازی، حقوق مالکیت فکری و ...)» و «اعتبار هسته کارآفرینی: اگر دانشجویان بتوانند یک هسته کارآفرینی را طبق ضوابط دانشگاه ایجاد کنند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند» است.

وی ادامه داد: جایزه دادمان در دوره‌های تحصیلات تکمیلی شامل «اعتبار هسته فناوری و کارآفرینی»، «توانمندسازی در دوره‌های آموزشی کارآفرینی «تجاری‌سازی، حقوق مالکیت فکری و ...)» و «اعتبار فن‌یاری (دستیار فناورانه در شرکت زایشی)» است.

منتظر با بیان این نکته که جایزه دیگری که در این آیین‌نامه در نظر گرفته شده است، جایزه فرهنگ شهیدی است، اظهار کرد: در دوره کارشناسی به دلیل انتظارات کمی که از دانشجویان است، بنیاد پرداختی زیادی در سه جایزه دیگر به این افراد ندارد، این کاستی در جایزه فرهنگی جبران شده است. بخش‌هایی که در این جایزه در نظر گرفته شده است برای هر سه دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری یکسان، ولی با ارزش مالی متفاوتی روبرو است. بخش‌های جایزه فرهنگی شهیدی شامل «راتبه سالانه (در ازای کار دانشجویی در دانشگاه)»، «ودیعه اجاره مسکن»، «هدیه ازدواج» و «اعتبار سفرهای زیارتی (در صورت تمایل افراد)» است.

وی افزود: آیین‌نامه در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، مبلغ راتبه سالانه را کم کرده است؛ چراکه معتقد هستیم این دسته از دانشجویان باید به جای دریافت مبلغی بی‌تعهد و بی‎تکلف به سمتی بروند که با فعالیت علمی بتوانند علاوه بر برخورداری از تسهیلات بهتر و بیشتر، در مسیر توانمندسازی نیز حرکت کند. این کاهش مبلغ در واقع برای تشویق افراد به سمت فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانه است.

معاون پژوهشی بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در هر مقطع تحصیلی سعی شده است ترکیبی از جوایز متفاوت با رویکردهای گفته شده انجام بپذیرد تا دانشجو بتواند در هر ساحتی که مستعد است به فعالیتی در راستای توانمندسازی خود روی آورد. تلاش بنیاد این است که با یک شیب تدریجی تمامی اختیارات اعطای جوایز را به دانشگاه‌ها واگذار کند و خود به نظارت بر اجرای صحیح آن بپردازد. به همین دلیل است که به عنوان مثال در زمینه آموزش‌یاری (دستیار آموزشی) هزینه را بنیاد تامین می‌کند، اما اختیارات به دست دانشگاه است.

منتظر با تأکید بر این نکته که دانشجو برای بهره‌مندی از تسهیلات بنیاد ملی باید در رقابت با دیگران حضور پیدا کند، افزود: مشمولان شرکت در این رقابت باید ویژگی‌هایی داشته باشند تا بتوانند در این رقابت شرکت کنند. این افراد عبارت از «دارندگان نشان المپیاد دانش‌آموزی وکشوری و جهانی»، «برگزیدگان آزمون سراسری»، «رتبه‌های برتر المپیادهای ملی دانشجویی»، «برگزیدگان آزمون‌های جامع، پیش‌کارورزی، دستیاری و...»، «دانشجویان نمونه کشوری»، «دانشجویان ممتاز» و «برگزیدگان جشنواره‌ها و مسابقات مورد تایید بنیاد» هستند.

وی افزود: برخی نکاتی که در این آیین‌نامه به آن توجه شده، شامل «1. حرکت تدریجی برای واگذاری اختیارات به دانشگاه‌ها؛ این به دلیل آن است که بنیاد به دانشگاه نگاه و اعتقاد ویژه‌ای دارد. سعی بر این است که طی یک مسیر تدریجی و ظرف سه سال تمام اختیارات جایزه‌های تحصیلی به دانشگاه واگذار شود و بنیاد فقط نقش حمایتی و نظارتی در این امر داشته باشد»، «2. اصلاح مبلغ اعتبار ریالی در هر سال تحصیلی؛ به این معنا که اعداد و ارقام ارائه شده در جایزه تحصیلی طبق همان سال تغییر خواهد کرد»، «3. پرداخت اعتبار آموزش‌یاری، پس از پذیرش دانشجو از سوی یکی از اعضای هیات علمی و دانشگاه برای دستیاری آموزشی و عقد قرارداد مورد تأیید بنیاد»، «4. پرداخت اعتبار توانمندی آموزشی، پس از ارائه گواهی شرکت دانشجو در کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی مرتبط»،‌ «5. پرداخت اعتبار پژوهش‌یاری، پس از همکاری دانشجو در یکی از طرح‌های پژوهشی مصوب اعضای هیات علمی دانشگاه برای دستیاری پژوهشی و عقد قرارداد مورد تایید بنیاد»، «6. پرداخت اعتبار هسته پژوهشی، پس از تشکیل و فعالیت گروه پژوهشی دانشجویی مطابق مقررات دانشگاه (بنیاد در تمامی موارد بالا قائل به مقررات دانشگاه‌هاست و براساس ضوابط مصوب دانشگاه عمل می‌کند)»، «7. پرداخت اعتبار اجرای پایان‌نامه/ رساله منوط به تصویب طرح پیشنهادی پایان‌نامه/ رساله»، «8. پرداخت اعتبار فرصت مطالعاتی منوط به تصویب درخواست دانشجو در موسسه متبوع با حداکثر 9 ماه»، «9. پرداخت اعتبار فن‌یاری پس از پذیرش دانشجو در یکی از شرکت‌های زایشی دانشگاه برای دستیاری فناورانه و عقد قرارداد مورد تایید بنیاد» و «10. ودیعه اجاره مسکن به صورت قرض‌الحسنه در قالب تسهیلات صندوق رفاه دانشجویی و صرفا برای دانشجویان متاهل» است.

معاون پژوهشی و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به نقش دانشگاه در آئین‌نامه جدید گفت: طبق آئین‌نامه جدید نقش دانشگاه در چند بعد «معرفی دانشجویان مستعد به بنیاد»، «دریافت فهرست نهایی برندگان هر جایزه»، «اطلاع‌رسانی به برندگان»، «اختصاص فعالیت‌های آموزش‌یاری، پژوهش‌یاری و... به دانشجویان برنده‌ی جایزه انعقاد قرارداد» و «نظارت بر اجرای صحیح فرآیند» تعریف می‎شود.

منتظر با اشاره به این نکته که دانشگاه بهترین نهاد برای ارزیابی صاحبان استعداد برتر است، افزود: مکانیزم اجرای آئین‌نامه باید به صورت تعاملی باشد. ممکن است دانشگاهی تمایل داشته باشد تمام مراحل شناسایی و ارزیابی استعدادهای برتر و در نهایت معرفی این افراد را خود به عهده بگیرد و بنیاد در این بین فقط نقش حمایت کننده را داشته باشد که چون بنیاد معتقد است دانشگاه بهترین نهاد برای ارزیابی دانشجویان است، قطعا با این خواسته دانشگاه موافقت می‌کند.

منتظر، سپس با اشاره به جایگاه دانشجویان دوره دکتری در برنامه‌ریزی‌های بنیاد ملی نخبگان گفت: در دوره دکتری بیش از 100 هزار دانشجوی دوره دکتری در کشور وجود دارد که با توجه به شرایط موجود و اعتبارات، بنیاد توانایی حمایت از همه این افراد را ندارد و فقط می‌تواند بخش کمی از این افراد را تحت حمایت خود قرار دهد. این درحالی‌است که بنیاد معتقد است باید از دانشجویان دوره دکتری به هر نحو ممکن حمایت کرد تا آنان با فراغ خاطر امکان تحصیل و تحقیق را داشته باشند.

معاون پژوهشی و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان در ادامه گفت: یکی از راه‌های تامین بودجه وقف است. مجموع اعتبار بنیاد و معاونت برای پشتیبانی از دانشجویان برتر حدود 100 میلیارد ریال است. اما اگر بتوان در چارچوب همین آیین‌نامه از امکانات بخش‌های صنعتی، فناورانه و تجاری کشور استفاده کرد و یا با کمک خیران و نیکوکاران، حمایت‎هایی را برای اجرای این دست آیین‌نامه‎ها گرفت، بنیاد در اجرای وظایف خود بسیار موفق خواهد بود. به همین دلیل بنیاد آمادگی دارد تا جایزه‌های دیگری را با نام نهادها و واقفین و در همین چارچوب به دانشجویان اعطا کند.

وی با اشاره به این نکته که ما موظفیم شرایط مناسب و کیفی تحصیل را برای دانشجویان در کشور ایجاد کنیم تا به ماندگاری آنان در کشور کمک کنیم، افزود: دو راه حل برای افزایش دلبستگی به کشور وجود دارد؛ یکی تسهیل ازدواج و دیگری ایجاد اشتغال پایدار. به این معنا که دانشجو بتواند تشکیل خانواده دهد و دوم اشتغال، یعنی به دانشجو آموزش لازم برای کارآفرینی داده شود تا بتواند در اشتغال خود موفق عمل کند. در حال حاضر برای یک شرکت دانش بنیان تا سقف 300 میلیون تومان وام با تسهیلات بسیار خوب در نظر گرفته شده است. بنابراین در دوره دانشجویی باید افراد را توانمند کرد تا بتوانند پس از فراغت از تحصیل به اشتغال مناسب و پایدار دست پیدا کنند.

منتظر در پایان با اشاره به هدیه در نظر گرفته شده برای ازدواج در این آئین‌نامه افزود: اگر فرد در سالی مشمول جایزه تحصیلی شود و در همان سال ازدواج کند می‌تواند از هدیه ازدواج بهره‌مند شود، ضمن اینکه از وام ودیعه مسکن نیز برخوردار خواهد شد.











تغییر زمان ثبت نام کنکور 94 / برگزاری آزمون سراسری پیش از ماه رمضان سال آینده
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از تغییر زمان ثبت نام برای کنکور سراسری سال 94 و زمان برگزاری آزمون خبر داد و گفت: با توجه به اینکه هر سال دو بار نسبت به ثبت نام اقدام می کردیم در راستای بهتر شدن سیستم ثبت نام و تنظیم یک زمان مشخص، ثبت نام برای کنکور 94 در اواخر بهمن ماه یا اوایل اسفندماه 93 انجام می گیرد.

دکتر ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: شورای سنجش و پذیرش دانشجو هر سه ماه یکبار تشکیل جلسه می دهد و گزارش های آن برای اطلاع داوطلبان کنکور سراسری منتشر می شود.

وی افزود: در جلسه آتی که قرار است دو موضوع در دستور کار قرار گیرد که یکی از آنها نحوه احتساب سوابق تحصیلی در سال 94 است و دیگری زمان آزمون سراسری و زمان ثبت نام است.

خدایی خاطرنشان کرد: سال آینده اول تیرماه ماه رمضان آغاز می شود و برنامه ریزی باید به گونه ای باشد که پیش از آغاز ماه رمضان کنکور را برگزار کنیم. پیش بینی ما این است که آزمون سراسری سال 94 در روزهای 20 و 21 خردادماه 94 برگزار شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور یادآور شد: ضمن تغییر زمان برگزاری آزمون سراسری قصد داریم زمان ثبت نام را هم تغییر بدهیم. در حال حاضر یک بار در آذرماه ثبت نام انجام می شود و یک بار دیگر برای جامانده ها در اسفندماه سیستم ثبت نام را باز می کنیم. از همین رو برای صرفه جویی در وقت و مدیریت بهتر تصمیم گرفتیم که یک زمان برای ثبت نام در نظر گرفته شود. احتمال می رود که زمان تقریبی در اواخر بهمن ماه یا اوایل اسفندماه سال جاری باشد.

آمار بازدید: 803 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image