ارتباط مستقیم با 30454 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه آزاد نامه دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد به نجفی

نامه دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد به نجفی

جمعی از دانشجویان دکتری محیط زیست دانشگاه‌ آزاد در نامه‌ای سرگشاده به سرپرست وزارت علوم، نسبت به افزایش ظرفیت دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی انتقاد کردند.


به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، در بخشی از این نامه سرگشاده که به پیوست کارنامه تعدادی از دانشجویان آزمون دکتری محیط زیست دانشگاه آزاد و جداول مقایسه‌ای رتبه و ظرفیت پذیرش رشته محیط زیست این دانشگاه طی سال‌های 87 تا 93 ضمیمه شده، آمده است:‌

"

همانگونه که مستحضرید جناب آقای دکتر میرزاده، رئیس محترم دانشگاه آزاد اسلامی اعلام نمودند که "افزایش ظرفیت در مقطع دکتری 1.77 برابر می باشد و افزایش 8 برابری کذب محض است"، اما اینجانبان به شما اعلام می داریم که متاسفانه تنها واقعیت موجود همان افزایش 8 برابری می باشد. بعنوان مثال رشته علوم محیط زیست (شامل سه گرایش آلودگی های محیط زیست، تنوع زیستی و آمایش محیط زیست) که تا سال 92 حداکثر 37 نفر را به مصاحبه دعوت کرده و تنها 16 نفر را در این سه رشته جذب کردند در سال 1393با اقدامی ناباورانه بجای 37 نفر از 228 نفر دعوت به مصاحبه شد و بجای 16 نفر، حدود 150 را جذب شده اند (تمامی مدارک به پیوست ضمیمه نامه می باشد). البته شاید در ظاهر این همه پذیرش جنبه منفی نداشته و ممکن است برای خیلی از داوطلبان خوشحال کننده باشد و خیلی‌ها نیز آرزوی دیرینه خود یعنی پذیرش در مقطع دکتری را دست یافتنی تر ببینند، ولی باید منتظر عواقب ناخوشایند این سونامی پذیرش در مقطع تخصصی دکتری بود.

در ادامه نامه بااشاره به امکان انتخاب رشته مجدد در رشته محل های جدید مقطع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد و اعلام افزایش ظرفیت در این مقطع آمده است:‌ به عنوان نمونه تنها در رشته محیط زیست در حالی که در هنگام ثبت نام اولیه تنها واحد علوم تحقیقات تهران برای داوطلبان قابل انتخاب بود، در مرحله انتخاب رشته مجدد و پس از اعلام نتایج علاوه بر واحد قبلی، هفت واحد دانشگاهی دیگر، یعنی واحدهای تهران شمال، یزد، کرمانشاه، همدان، دماوند، اهواز و اراک نیز برای انتخاب در دسترس داوطلبان قرار گرفت!

عدم تجزیه و تحلیل بین بازار عرضه وتقاضای کار در رشته محیط زیست و نگاه مادی به دانشجو مانند کالای تجاری و لوکس جهت سودآوری بیشتر عاقبت خوشی نخواهد داشت. نکته تاسف بار و قابل تامل این است که چگونه در عرض یک هفته امکان افزایش ظرفیت دانشگاه آن هم بیشتر از قاعده در مقطع دکتری فراهم شده است؟ چگونه پذیرش دانشجوی دکتری در واحدهایی ممکن شده که تا چند هفته پیش اصولا صحبتی از برقراری رشته جدید در آنها نبوده و نه تنها برای سنجش داوطلبان در این واحدها هیچ مصاحبه ای به عمل نیامده بلکه در فهرست ظرفیت اولیه حتی به صورت محدود هم وجود نداشته اند؟ چگونه ممکن است هیات علمی لازم برای آموزش دانشجوی دکتری در واحدهایی مثل اراک و کرمانشاه در عرض چند هفته تامین شده باشد؟ آن هم در حالیکه بسیاری از این واحدها حتی سابقه پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد را برای رشته مذکور نداشته اند.

این دانسجویان همچنین تاکید کردند: وزارت علوم لازم است همان گونه که مدارک صادر شده از خارج کشور را ارزیابی می نماید، با دقت به ارزیابی مراکز پذیرش دانشجو در کشور نیز اهتمام ورزد و از تصویب رشته محل ها بدون رعایت استانداردهای لازم خودداری و از فعالیت مراکز و مؤسساتی که از حداقل های لازم برای پذیرش دانشجو برخوردار نیستند، جلوگیری نماید. با وضع آیین نامه های دقیق‌تر و سخت گیرانه تر، و با ارزیابی مدام امکانات دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، باعث ارتقاء کیفیت آموزش کشور گردد. به راستی باید توجه داشت که کاهش مداوم کیفیت آموزش کشور و سیر نزولی کارآیی دانش‌آموختگان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی می تواند لطمات جبران ناپذیری به عرصه دانش و پژوهش کشور وارد سازد. دیری نخواهد پایید که شاهد ورود افرادی با حداقل تخصص و شاید تعهد، در عرصه اجتماع باشیم و چنین افرادی قرار است تصمیمات کلیدی را در جامعه اتخاذ نمایند. "

آمار بازدید: 393 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image