ارتباط مستقیم با 30591 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه استاد دانشگاه علامه: دانشگاه باید به گرفتاری‌های مردم حساس باشد

استاد دانشگاه علامه: دانشگاه باید به گرفتاری‌های مردم حساس باشد

یک استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دانشگاه باید به شرایط اجتماعی حساس باشد و طرح‌هایی را ارائه دهد که مردم بتوانند راحت‌تر و با احساس آرامش بیشتری زندگی کنند.


دکتر محمد زاهدی اصل در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در بیان ویژگی‌های دانشگاه "مطلوب" و "کارآمد"، گفت: فضای علمی دانشگاه ها باید مطلوب باشد. یعنی فضایی که در آن علم و عالم ارجمند باشد و فضا برای مباحث علمی وجود داشته باشد.

وی افزود: باید نشاط علمی حاکم باشد و افراد عالم چه در مقام استاد و چه دانشجو بتوانند بدون هیچ دلمشغولی با احساس امنیت مورد انتظار به فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی خود بپردازند. نهایتا دستاوردهای حاصل از این فضای علمی، گره‌گشای مسائل کشور در عرصه های مختلف باشد.

زاهدی اصل در ادامه با اشاره به "لزوم مطلوبیت فضای مدیریتی" اظهار کرد: باید مدیریت هوشمندانه و خردمندانه در دانشگاه حاکم باشد و کسی مدیر باشد که مورد اقبال و تائید مجموعه دانشگاهیان است؛ چرا که اعتقاد داریم مدیریت بر یک فضای علمی با مدیریت بر یک فضای کاملا اداری متفاوت است.

وی با بیان اینکه "مدیر دانشگاه باید مدیر علمی اداری باشد"، گفت: او باید قدرت مدیریتی قوی توام با هوشمندی و تعهد لازم را دارا باشد. همچنین متعهد به کشور و اصول علمی و پایبند به همه زمینه های حرفه ای باشد تا بتواند دانشگاه را با مشارکت دانشگاهیان اداره کند.

ان استاد دانشگاه سومین ویژگی یک دانشگاه مطلوب را "داشتن فضای فرهنگی و اخلاقی مطلوب" دانست و گفت: باید اصول اخلاقی در دانشگاه حاکم باشند. هم‌چنین احساس مسئولیت بین همه کارگزاران دانشگاه وجود داشته و اخلاق حسنه بر مناسبات و روابط انسانی حاکم باشد؛ اینچنین دانشگاه مطلوبی می شود که در شان نظام جمهوری اسلامی است و می تواند اثرگذار و الگو بر کل جامعه باشد.

وی سپس به چالش‌های پیش‌روی دانشگاهیان پرداخت و گفت: ما هشت سالی را تجربه کردیم که دوران جالبی برای کل کشور و از جمله دانشگاه ها نبود. چرا که شماری از دانشجوها بی جهت ستاره دار شدند و اساتیدی نیز ممنوع التدریس و یا اخراج شدند به بیان دیگر فضایی به وجود آمد که امنیت شغلی و علمی در دانشگاه را به حداقل رساند، از آن زمان یک سال می گذرد و آثار هشت سال گذشته در یک سال قابل جبران نیست. لذا هنوز فاصله معناداری با دانشگاه مطلوب مورد نظر یک جامعه درست و سالم داریم.

زاهدی‌اصل یکی از چالش‌های موجود دانشگاه را "کمبود بودجه" دانست و اظهار کرد: بودجه دانشگاه دولتی باید از بودجه عمومی تامین شود، ولی وقتی چالش های بودجه ای داریم دانشگاه به راه‌های درآمدزا روی می‌آورد و حاصل این می‌شود که دانشگاه را به داشتن دکترای پولی متهم می‌کنند. دانشگاه نباید به شهریه‌ دانشجویان وابسته باشد چون برخی از دانشجوها هم برای پرداخت این هزینه ها مشکل پیدا می کنند.

وی همچنین با بیان اینکه "یکی از گره‌های اصلی بیکاری است" ادامه داد: بخش قابل توجهی از دانش‌آموختگان دانشگاهی در بازار کار جذب نمی‌شوند. لذا باید برای ایجاد فرصت های شغلی تلاش شود که همین امر می تواند زمینه ای برای تشکیل زندگی و اجرای سیاست‌های جمعیتی باشد.

وی ضمن ابراز تاسف نسبت به "شروع سال تحصیلی جدید بدون وزیر" گفت: دانشگاه باید در راستای گره گشایی از مشکلات جامعه حرکت کند و امیدواریم این همدلی بین مجموعه دانشگاهیان علیرغم تمام تنگ‌نظری‌هایی که وجود دارد شکل بگیرد و بتوانیم در حوزه‌های مختلف بحث و جدل علمی داشته باشیم که ثمر و نتیجه آن به جامعه برگردد.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی در خاتمه تصریح کرد: دانشگاه باید به جامعه و گرفتاری‌های مردم حساس باشد. این حساسیت‌ها دانشگاه را ملزم می‌کند که نسبت به وضعیت فعلی بررسی علمی کند و راه چاره بیندیشد و نهایتا در قالب کارهای پژوهشی راهگشا باشد و طرح‌هایی را ارائه دهد که مردم بتوانند راحت‌تر و با احساس آرامش بیشتری زندگی کنند.

آمار بازدید: 318 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image