ارتباط مستقیم با 30453 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی ایران مدرس
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه ساخت دستگاه نمک زدایی خورشیدی در دانشگاه تربیت مدرس

ساخت دستگاه نمک زدایی خورشیدی در دانشگاه تربیت مدرس

پژوهشگران گروه مکانیک ماشین های کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس به منظور تبدیل آب شور به آب شیرین در نواحی خشک کشور اقدام به ساخت دستگاه نمک زدایی سهموی خورشیدی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شیوا گرجیان - مجری طرح پژوهشی ساخت دستگاه نمک زدایی خورشیدی گفت: ایران در بین منابع انرژی های تجدیدپذیر در زمینه انرژی خورشیدی از پتانسیل بالایی برخوردار است و با توجه به اینکه اغلب مناطق ایران به سبب میزان بارندگی کم شامل نواحی خشک و نیمه خشک هستند، تولید آب شیرین از آب شور به میزان قابل توجهی به ویژه در نواحی خشک ضروری است.

وی از تقطیر خورشیدی به عنوان مناسب ترین راهکار برای دستیابی به آب خالص از آب ناخالص در دسترس یاد کرد و گفت: تابش خورشیدی به عنوان سوختی رایگان، یکی از گونه‌های مختلف انرژی گرمایی است که می توان به عنوان منبع نیروی این فرآیند از آن استفاده کرد.

مجری طرح پژوهشی ساخت دستگاه نمک زدایی خورشیدی خاطرنشان کرد: تبدیل انرژی خورشید به توان گرمایی با استفاده از متمرکزکننده ها امکان دستیابی به دماهای بالا را برای به جوش آوردن آب شور فراهم می کند که منجر به افزایش نرخ تولید می‌شود.

وی درباره طرح تحقیقاتی خود توضیح داد: این پژوهش، به طراحی و ساخت یک دستگاه نمک زدایی سهموی خورشیدی با کانون نقطه ای و ارزیابی آن در طول هفت روز آفتابی، نسبتا ابری و غبارآلود در ماه اکتبر می‌پردازد.

وی افزود: تغییرات نرخ تولید ساعتی و روزانه با مطالعه اثر متغیرهای محیطی و پارامترهای عملکردی شامل تابش مستقیم خورشیدی، سرعت باد، دمای هوا، دمای سطح جاذب و غلظت نمک آب ورودی به دستگاه مورد بررسی قرار گرفتند.

گرجیان درخصوص نتایج حاصل از این پژوهش نیز گفت: نتایج نشان داد که موثرترین پارامتر بر نرخ تولید، تابش مستقیم خورشیدی و دمای سطح جاذب است در حالیکه اثر دمای هوا و میزان شوری آب ورودی بر میزان نرخ تولید تائید نشد.

وی یادآور شد: این موضوع نشان می دهد که عملکرد خوبی از دستگاه حتی در روزهای سرد و بادی با میزان قابل قبولی دریافتی تابش خورشیدی قابل حصول است.

به گفته گرجیان، نتایج ارزیابی عملکرد دستگاه افزایش نرخ تولید روزانه 13 درصد را نشان داد و متوسط بازده روزانه دستگاه نیز 69 و 34 صدم درصد محاسبه شد.

این پژوهش با راهنمایی دکتر تیمور توکلی و دکتر برات قبادیان از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد.

آمار بازدید: 270 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image