ارتباط مستقیم با 30455 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه استاد دانشگاه تهران: نبود خود‌شناسی، عامل بدحجابی است

استاد دانشگاه تهران: نبود خود‌شناسی، عامل بدحجابی است

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه وقتی کسی به خود‌شناسی نرسید هیچ‌گاه قدر، منزلت، کرامت و قداست خود را نمی‌شناسد، گفت: انسان با خود‌شناسی است که می‌فهمد حجاب و عفاف و رعایت حریم و حدود عقلانی در گفتار و رفتار نشانه زیبایی اوست.



به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقه لرستان، محمد جعفرغفرانی در نشست تخصصی حجاب و عفاف در خرم‌آباد، اظهارکرد: مهم‌ترین مزیت انسان و ممیز او از سایر مخلوقات، درک زشتی و زیبایی و هنر زیباآفرینی است، به‌ طوری‌ که هیچ مخلوقی به اندازه انسان تشنه زیبایی، پاکی، نظم و آراستگی نیست.


وی با بیان این‌که چهار تعریف برای زیبایی مطرح شده است، افزود: زیبایی به‌ معنی رعایت حدود عقلانی، تناسب، تقارن و توازن منطقی در گفتار، رفتار، اخلاق و تمام جوانب زندگی است، ابراز توانا‌یی در زمان، مکا‌ن و مقدار مناسب است، ابراز اراده غلبه عقلانیت بر نفسانیت در هر کاری است و به عبارت دیگر زیبایی‌ همان رعایت حق است.


غفرانی با بیان این‌که کم‌خوابی و سحرخیزی از منظر خداوند زیباست، اظهارکرد: خداوند متعال در قرآن به متقین به‌ واسطه نیکوکار بودنشان وعده بهشت داده است و در آیات ۱۶ تا ۱۹ سوه مبارکه ذاریات از نیکوکاران به کسانی‌که شب‌ها کم می‌خوابند، سحرگاهان استغفار می‌کنند و در اموال خود سهمی را برای نیازمندان قائل می‌شوند، یاد شده است.


این مدرس دانشگاه اظهارکرد: رعایت حریم و حدود منطقی و تناسب و حیای عقلانی در لباس، گفتار، رفتار و تمام جوانب زندگی یک واجب شرعی نیست، بلکه یک واجب عقلانی و درک فطری برای همه زنان و مردان است که شرع هم آن را تأیید و تکمیل کرده یعنی چون عقل آن را واجب کرده پس اسلام نیز آن را تأیید می‎کند. کیفیت و ابعاد و ثمرات رعایت درست حریم و حدود و مضرات رعایت نکردن حرمت‌ها را برای مردم روشن کرده است و بر عفت و حیای هر زن و مرد تأکید کرده است.


‌غفرانی گفت: حجاب، رعایت حریم و حدود، عفت در لباس و رفتار و گفتار، مخصوص اسلام یا ایران نیست؛ بلکه در طول تاریخ و در همه کشور‌ها زنان و مردان بدن خود را می‌پوشانده‌اند. در بسیاری از موارد، پوشش نشانه‌ اشرافی‌گری بود و کم‌لباسی و برهنگی نماد بردگی بوده است؛ حضرت مریم، حضرت آمنه و حلیمه و حضرت خدیجه کبری (س) قبل از شریعت خاتم، پوشش و حجاب کامل داشتند.


وی اظهار کرد: ضرورت حفاظت از زیبایی و مراقبت از ارزش‌ها خود یک واجب شرعی نیست؛ بلکه واجب عقلانی است، لذا این سؤال مطرح می‌شود که اگر حجاب و عفاف یک امر فطری و عقلی است، پس علت بی‌حجابی‌ها چیست؟ پاسخ به این سؤال را باید در عدم خود‌شناسی افراد جست‌وجو کرد.


غفرانی ادامه داد: متأسفانه در نظام آموزشی حاکم بر جهان که برگرفته از فرهنگ و دسیسه استکبار است هیچ حرفی از خود‌شناسی نیست و ‌وقتی کسی به خود‌شناسی نرسید هیچ‌گاه قدر و منزلت و کرامت و قداست خود را نمی‌شناسد.


این مدرس دانشگاه اضافه کرد: در هیچ‌کدام از مراکز آموزشی ما درسی در رابطه با خود‌شناسی وجود ندارد، در حالی‌که سودمند‌ترین دانش از منظر امام علی (ع)، خو‌شناسی بوده و دانشمند از منظر ایشان کسی است که قدر و قیمت خود را بداند؛ انسان با خود‌شناسی است که می‌فهمد حجاب و عفاف و رعایت حریم و حدود عقلانی در گفتار و رفتار نشانه زیبایی است.


‌غفرانی افزود: حجاب و عفاف معرف انسانیت، مظهر نجابت، حافظ ارزش‌های انسانی، نماد عقلانیت، پاک‌دامنی، خودشناسی‌، اراده و شدت مراقبت از خویش و احساس ارزشمندی است.


وی در رابطه با شفاف‌سازی پیرامون مفهوم عفاف، اظهار کرد: عفت به معنی جداکردن حریم خصوصی از حریم عمومی است و به عبارت دیگر یعنی این‌که شخص نیاز به ازدواج دارد ولی از هرگونه فعل حرام دوری می‌کند.


غفرانی با بیان این‌که حجاب محدودتی عقلانی است که مصونیت می‌آورد، گفت: طبق آیه ۳۱ سوره مبارکه نور، اسلام آغازگر وجوب حجاب نبوده بلکه چون عقل آن را تأیید کرده است دین محدوده و کیفیت آن را مشخص کرده است وگرنه حجاب از قبل از اسلام هم وجود داشته است و تمام انسان‌ها از بدو دوسالگی از این‌که کسی آن‌ها را عریان ببیند ناراحت می‌شوند که بعد‌ها این حس به حسب محیط و نحوه تربیت تشدید یا پنهان می‌شود.


انتهای پیام

آمار بازدید: 298 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image