ارتباط مستقیم با 30559 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس اخبار اخبار تحصیل در خارج برگزاری نخستین آزمون ملی دانش‌آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور

برگزاری نخستین آزمون ملی دانش‌آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی از برگزاری نخستین آزمون ملی دندانپزشکی برای دانش آموختگان خارج از کشور در تیرماه سال آینده خبر داد.






به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سعید عسگری در نشست خبری پیرامون آزمون ملی دندانپزشکی برای دانش آموختگان خارج از کشور با اشاره به اینکه این آزمون شامل دو بخش علوم پایه و دروس اختصاصی می‌شود تصریح کرد:‌ هدف از برگزاری آزمون ملی،‌سنجش سطح کیفی مهارت‌ها و دانش‌های دانش آموختگان خارج از کشور است که مشابه آن برای پذیرش تمامی دانش آموختگان خارج از کشور در سراسر دنیا برگزار می‌شود.





وی با بیان اینکه آزمون ملی شامل دروس عمومی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور ارائه می‌شود نیست، تصریح کرد: تنها درس عمومی که در آزمون ملی از دانش آموختگان خارج از کشور گرفته خواهد شد در بخش علوم پایه بحث انقلاب اسلامی و اندیشه است.





عسگری با تاکید بر اینکه حد نصاب قبولی در آزمون ملی به گونه‌ای است که تنها حداقل‌ها را در نظر گرفته است و تمامی کسانی که از سطح علمی قابل قبولی برخوردار باشند می‌توانند به راحتی این حدنصاب را بدست آورند خاطر نشان کرد: حداقل نمره لازم برای قبولی در بخش علوم پایه آزمون ملی به اندازه کمترین حد نصاب قبولی دانشجویان داخلی در دو امتحان پیشین جامع علوم پایه است که در نخستین آزمون ملی این حدنصاب 80 از 200 معادل هشت از 20 است.





دبیر شورای آموزش دندانپزشکی همچنین درباره حدنصاب مورد نیاز جهت قبولی در بخش دروس تخصصی آزمون ملی اظهار کرد: در بخش دروس اختصاصی نیز با توجه به آزمون دستیاری دندانپزشکی که هر ساله برگزار می‌شود، حدنصاب موردنیاز به میزان 75 درصد میانگین کل قبول شدگان در آزمون دستیاری دندانپزشکی خواهد بود.





وی در این باره خاطرنشان کرد: این میانگین از نمره قبولی ضعیف‌ترین تا قوی‌ترین قبول شده در آزمون دستیاری دندانپزشکی را شامل می‌شود که برای آزمون ملی امسال حدودا 10 از 20 است.





عسگری با اشاره به اینکه اعلام منابع امتحانی پیش از برگزاری آزمون یکی از مولفه‌های منصفانه بودن هر آزمون است تصریح کرد: با توجه به اینکه ممکن است منابع درسی کسانی که در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل کرده‌اند با دانش آموختگان داخلی تفاوت‌هایی داشته باشد بنابراین منابع آزمون ملی دندانپزشکی برای دانش آموختگان خارج از کشور از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است تا این متقاضیان بتوانند برای شرکت در آزمون آمادگی کامل را داشته باشند.





وی ادامه داد: البته کریکولوم درسی کشورهای پیشرفته در آموزش درس دندانپزشکی تقریبا با یکدیگر مشابه است که ایران نیز یکی از کشورهایی است که در ارائه درس دندانپزشکی بسیار قوی است.





دبیر شورای آموزش دندانپزشکی با اشاره به اینکه در آزمون جامع علوم پایه‌ای که حدود دو هفته پیش برگزار شد، از بین 25 نفر دانش آموخته دندانپزشکی در خارج از کشور که به ایران بازگشته بودند چهار نفر شرکت کردند گفت: این چهار نفر همگی توانستند به خوبی در آزمون جامع علوم پایه نمره قبولی را کسب کنند.





دبیر شورای آموزش دندانپزشکی در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر اینکه برگزاری آزمون ملی دندانپزشکی برای دانش آموختگان خارج از کشور تسهیلاتی را نیز فراهم کرده است اظهار کرد: برای مثال یکی از مزایای دانش آموختگان خارج از کشور نسبت به دانش آموختگان دانشگاه‌های علوم پزشکی داخلی این است که این افراد می‌توانند بیش از سه بار در آزمون ملی شرکت کنند و شرکت در این آزمون هیچ سقفی ندارد. در حالی که دانش آموختگان داخل تنها می‌توانند سه بار در آزمون علوم پایه شرکت کنند و در صورت عدم قبولی اخراج خواهند شد.







وی در این باره تصریح کرد: آزمون ملی دندانپزشکی برای دانش آموختگان خارج از کشور دو بار در سال برگزار می‌شود که در هر نوبت دو آزمون علوم پایه و دروس تخصصی همزمان صورت می‌گیرد. همچنین کسانی که در وسط سال تحصیلی خود می‌خواهند در آزمون علوم پایه شرکت کنند می‌توانند پیش از اتمام تحصیل خود در آزمون علوم پایه داخل کشور شرکت کنند و نمره قبولی خود را دریافت کرده و سپس به ادامه تحصیل خود بپردازند.





سعید عسگری در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مزایای دیگری که برای دانش آموختگان خارج از کشور در نظر گرفته شده اعمال برخی از معافیت‌ها از شرکت در امتحانات کلینیکی است تصریح کرد: کسانی که بتوانند در قسمت عملی و مهارتی آزمون ملی موفق به کسب نمرات 17 به بالا از شرکت در بخشی از امتحانات کلینیکی معاف می شوند و یا طول زمان برخی از دوره‌هایی که لازم است طی کنند برای آنها کوتاه تر می‌شود.





وی با تاکید بر اینکه مهمترین وجه آزمون ملی آن است که این آزمون بر پایه و مدار انصاف است افزود: در این آزمون وزارت بهداشت نه قصد آسان گیری و نه قصد سخت گیری برای دانش آموختگان خارج از کشور را دارد بلکه تاکید وزارت بهداشت بر آن است که این دانش آموختگان بتوانند مهارت‌های علمی و عملی خود را اثبات کنند زیرا وزارت بهداشت متولی حفظ سلامت مردم است.





دبیر شورای آموزش دندانپزشکی با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران در بیش از 30 کشور دنیا شاغل به تحصیل در رشته دندانپزشکی دارد گفت: تمام کسانی که بعد از آگوست 2009 وارد این دانشگاه‌ها شده‌اند لازم است در آزمون ملی شرکت کنند و از زمان اعلام این خبر اکثریت دانشگاه‌ها و کشورها هیچ بازخورد منفی نسبت به برگزاری آزمون ملی برای دانش آموختگان خارج از کشور نداشته‌اند و تعداد اعتراضات به برگزاری این آزمون انگشت شمار بوده است.





وی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شد نخستین فارغ التحصیلان بعد از سال 2009 در سال 2015 برای شروع به کار در ایران به کشور بازگردند تصریح کرد:‌آزمون ملی سالی دو بار در تابستان و زمستان برگزار می‌شود بنابراین دانش آموختگتان خارج از کشور چهار ماه فرصت دارند که در اولین آزمون که در تابستان سال آینده برگزار می‌شود شرکت کنند و برای شرکت در این آزمون نیز هیچ محدودیتی دردفعات شرکت در این آزمون ندارند.





وی در این باره خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شرکت کنندگان در آزمون ملی خودشان هزینه برگزاری این آزمون را می‌پردازند بنابراین هیچ محدودیتی برای این افراد در نظر گرفته نشده است در حالی که کسانی که در آموزش دولتی تحصیل می‌کنند برای شرکت در آزمون‌ها هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند و به همین دلیل سقف شرکت در آزمون دارند.





به گفته عسگری نخستین مرحله آزمون ملی در تیرماه سال 93 و همزمان با آزمون دستیاری دندانپزشکی برگزار خواهد شد.

آمار بازدید: 577 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image