ارتباط مستقیم با 30602 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه علمی کاربردی فعالیت 40 مرکز علمی کاربردی در استان آذربایجان شرقی

فعالیت 40 مرکز علمی کاربردی در استان آذربایجان شرقی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی در سطح استان 45 مرکز دارد که 40 مرکز از آنها فعال بوده و پنج مرکز دیگر بنا به درخواست مدیران آنها، دانشجو نمی پذیرد.



محمد امین فرد در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه آذربایجان شرقی، با بیان اینکه حدود 21هزار دانشجو در رشته‌های مختلف فنی، کشاورزی، خدمات اداری و عمومی، فرهنگی و هنری در این دانشگاه در استان مشغول به تحصیل هستند، افزود: ویژگی مراکز علمی کاربردی این است که توسط ادارات یا کارخانجات ایجاد شده و مدیریت می شود.


وی درباره دوره‌های پودمانی این مراکز گفت: پذیرش دانشجو در دوره‌های پودمانی دیگر انجام نمی شود و همه دانشجویان بدون آزمون و پس از ارائه مدارک به سازمان سنجش و دریافت صلاحیت از سوی این سازمان به دانشگاه‌ها معرفی می شوند.


امین فرد ادامه داد: اکنون دوره‌های پودمانی به شکلی دیگر و به صورت تک پودمان از طریق ادارات اجرا می شود که به آن‌ها دوره‌های کوتاه مدت می گوییم که هم مراکز جامع علمی کاربردی و هم مراکز علمی آموزش عالی آزاد می توانند این دوره‌ها را اجرا کنند.


وی درباره دلایل وجود مراکز علمی کاربردی در حاشیه شهرها گفت: در حاشیه بودن مراکز عمدتا به دلیل حضور آن در کنار کارخانه می باشد و سایر مراکز مربوط به ادارات اغلب در مراکز شهرها قرار دارند.


امین فرد ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها دانشگاهی است که دفتر ارزیابی و نظارت فعالی دارد و سالانه دو مورد بازرسی از کلیه مراکز صورت می گیرد و در نهایت این بازدید ها منجر به برکناری یا تداوم کار برخی از این مراکز می شود.


وی اضافه کرد: حدود 3 سال پیش بحث ادغام دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه ای مطرح شد ولی چون فلسفه اصلی علمی و کاربردی زیر سوال رفته بود و بحث علمی و مهارتی مطرح می شد، بحث ادغام منتفی شد.


رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذبایجان شرقی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی از 3 سال پیش برای تخصصی کردن مراکز خیز برداشته، اما این به معنای فاصله گرفتن از هدف و مباحث اصلی این مرکز نمی باشد.


وی در پاسخ به سوالی در خصوص شهریه پایین مراکز علمی کاربردی و احتمال عدم سوددهی برای موسسان این دانشگاه‌ها، تصریح کرد: ما به دنبال سودهای کلان نیستیم و برآورد ما چنین است که مرکزی با 300 دانشجو با حداقل شهریه بازهم سود دهی لازم را خواهد داشت؛ چرا که به دلیل شرایط خاص این دانشگاه‌ها، برای نمونه تربیت نیروی متخصص برای کارخانه‌ها توسط مرکزعلمی کاربردی همان کارخانه سود محسوب می‌شود.


وی اظهار کرد: جرقه ایجاد رشته‌های کارشناسی ارشد سال پیش با فعالیت همزمان ماشین سازی تبریز به همراه هشت مرکز دیگر در سطح کشور زده شد ولی ماموریت مراکز ما تربیت 70درصد دانشجوی کاردانی به عنوان نیروی آچار به دست و آماده به کار بوده و تنها 2درصد برای کارشناسی ارشد می توانیم پذیرش دانشجو داشته باشیم.


امین فرد اظهار کرد: بر اساس نظر ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور هر شهر با جمعیت بالای 50 هزار نفر باید یک مرکز علمی کاربردی داشته باشد.


وی یادآور شد: در استان آذربایجان شرقی به جز تبریز، مراکز جامع علمی کاربردی در شهرستان‌های مراغه، بناب، ملکان، مرند، شبستر، اهر، سراب ، میانه و تیکمه داش فعال است که به جز مراغه که سه مرکز را داراست باقی شهر ها تنها یک مرکز دارند.


وی با اشاره به کاهش جمعیت جوان کشور و در نتیجه کاهش آمار دانشجویان گفت: اگر مدیریت صحیح اعمال شود هیچکدام از دانشگاه‌های ما به دلیل کاهش جمعیت دانشجویی تعطیل نمی‌شوند.


امین فرد اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی - کاربردی تنها دانشگاه در کشور بوده که دارای دفتر گسترش در داخل دانشگاه می باشد؛ بنابراین ما بدون نیاز به تایید وزارتخانه یا سازمانی، تعریف رشته می کنیم.


وی گفت: هر شرکت و اداره‌ای با توجه به نیاز خود می تواند تک پودمان تعریف کند و ما بعد از بررسی این تک پودمان‌ها در صورت وجود شرایط مناسب زمینه ایجاد رشته‌های جدید را مهیا می کنیم.


وی یادآور شد: حوزه خبری یکی از جاهای خالی مراکز ما بوده که نیاز به آن بسیار محسوس می باشد و ما در تلاشیم زمینه ایجاد رشته‌های مرتبط با این حوزه را فراهم کنیم.


رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان عدم اجرای صحیح دوره‌های کاربینی و کارورزی را یکی از دغدغه‌های اساسی خود عنوان کرد و گفت: دانشجو باید دوره کارورزی خود را در محیط کار واقعی سپری کند و امیدواریم دستگاه‌های مختلف استان در این خصوص همکاری کنند.

آمار بازدید: 506 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image