ارتباط مستقیم با 30560 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس مقاله مطالب علمی بخش های تشکیل دهنده یک سلول عصبی و دستگاه هورمونی از درس زیست شناسی

بخش های تشکیل دهنده یک سلول عصبی و دستگاه هورمونی از درس زیست شناسی

به اشتراک گذاری

بخش های تشکیل دهنده یک سلول عصبی و دستگاه هورمونی از درس زیست شناسی در این بخش توضیح داده می شود. در این مقاله توضیحاتی در رابطه با سلول عصبی، پیام عصبی، سیناپس، دستگاه هورمونی، چگونگی عمل ترشح هورمون انسولین، اثرات هورمون تستسترون در مردان، هورمون های زنانه و .... ارائه می شود.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: تشریح مراکز عصبی بدن انسان از درس زیست شناسی

بخش های تشکیل دهنده یک سلول عصبی

یک سلول عصبی از بخش های مختلف به شرح زیر تشکیل شده است:

1-جسم سلولی

2-دندریت


3-آکسون

4-انتهای آکسون

پیام عصبی: در داخل سلول عصبی جریان الکتریکی ضعیفی وجود دارد که با تغییرات غلظت یون های سدیم و پتاسیم در ارتباط است. این مباحث در درس زیست شناسی به صورت مفصل مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

تعداد این یون ها در بین دو طرف غشای سلول عصبی یا نورون متفاوت است. وقتی یک نورون تحریک می شود، حرکت این یون ها در بین دو طرف غشای نورون افزایش یافته و در نتیجه، مقدار جریان الکتریکی که همان پیام عصبی است در آن بیشتر می شود.

جریان الکتریکی فقط در یک جهت یعنی از دندریت به جسم سلولی و از آنجا به آکسون منتقل می شود. نورون ها از طریق  انتهای آکسون با سایر نورون ها و سلول های دیگر مانند سلول های ماهیچه در ارتباط هستند.

پیشنهاد می شود مقاله کشف عملکرد یک پروتئین، امیدی تازه در توقف رشد سلول‌های سرطانی را هم بخوانید.

سیناپس: به محل ارتباط نورون ها با یکدیگر و یا سایر اندام های بدن، سیناپس می گویند.

ماهیچه: وقتی سلول های ماهیچه ای به وسیله ی بافت پیوندی به هم متصل می شوند، رشته های ماهیچه ای بزرگتر به وجود می آیند که به آنها ماهیچه می گویند.

بافت در ماهیچه ی اسکلتی: سلول های ماهیچه ای دراز و نازک هستند و از قسمت طول در کنار هم قرار دارند. در داخل آنها رشته های پروتئینی وجود دارند که می توانند منقبض و کوتاه شوند. ماهیچه ها از کنار هم قرار گرفتن سلول های ماهیچه ای به کمک بافت پیوندی تشکیل می شوند.

برای مشاهده لیست مدرسین زیست بر روی عبارت
تدریس خصوصی زیست شناسی کلیک کنید.

دستگاه هورمونی

دستگاه هورمونی ، شامل تعدادی از غده ها و یاخته هایی است که ترکیبات شیمیایی خاصی به نام هورمون را تولید می کنند.

هورمون: هورمون ها ترکیبات شیمیایی خاصی در بدن هستندکه توسط غده های خاص در بدن تولید شده ،به خون وارد می شوند و به وسیله ی جریان خون به اندام هدف خود می رسند و به این ترتیب ، موجب تنظیم فعالیت این اندام ها و در نهایت تنظیم فعالیت تمام بدن می شود.

اعمال مختلف هورمون ها در بدن: ترشح هورمون ها در بدن موجب کنترل اعمال گوناگون از جمله رشد، سوخت و ساز یاخته ها،مقابله با فشار های روحی و جسمی و نیز تولید مثل می شود.

چگونگی عمل ترشح هورمون انسولین: در اثر خوردن یک ماده ی قندی، گلوکز موجود در آن جذب شده و مقدار قند خون را افزایش می دهد. در اثر به وجود آمدن این حالت، لوزالمعده تحریک شده و هورمون انسولین به داخل خون ترشح می شود. این هورمون با تاثیر بر روی یاخته های کبد، آن ها را وادار به جذب گلوکز از خون می کند.

مطالعه
دانلود جزوه آموزشی عملکرد دستگاه عصبی بدن هم مفید است.

اثرات هورمون تستسترون در مردان :

1-رشد اندام های مختلف به ویژه ماهیچه ها و استخوان های بدن

2-بروز صفات ثانویه ی جنسی مانند بم شدن صدا و روییدن مو در قسمت های مختلف بدن از جمله صورت.

اثرات هورمون زنانه:

تخمدان ها در دخترها از دوره ی بلوغ به بعد بطور معمول در هر ماه یک یاخته ی جنسی ماده (تخمک)را آزاد می کنند. همچنین دو نوع هورمون جنسی زنانه یعنی استروژن و پروژسترون را نیز تولید و ترشح می کنند.

مطالعه مقاله
دانلود تست کنکور سراسری زیست شناسی 2 - فصل دوم: دستگاه عصبی هم پیشنهاد می شود.

تنظیم ترشح هورمون ها در بدن:

ترشح بیش از حد یا کم تر از حد معینی از یک هورمون به خون می تواند موجب به وجود آمدن اختلالات و بیماری هایی در بدن شود. مقدار ترشح هورمون ها بسیار کم است. بسیاری از غده های بدن، میزان هورمون تولید شده ی خود را بر اساس تغییر ترکیب خون تنظیم می کنند که به این عمل آنها، خود تنظیمی گفته می شود.



چگونه زیست کنکور را 100 بزنیم

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 690 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image