ارتباط مستقیم با 30454 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی چگونه فیزیک را بخوانیم و یاد بگیریم

چگونه فیزیک را بخوانیم و یاد بگیریم

به اشتراک گذاری

در این بخش در پاسخ به سوال چگونه فیزیک بخوانیم و در رابطه با نحوه آموزش و یادگیری بهتر درس فیزیک مطالبی ارائه شده است. فیزیک یک درس کاملا مفهومی است و اگر بخواهید این درس را خوب یاد بگیرید باید برای یادگیری آن در طول ترم وقت بگذارید.


پیشنهاد ویژه سایت ایران مدرس، کلیک کنید: فرمول های مهم فیزیک - 20 فرمول بسیار زیبا و پرکاربرد فیزیک


اگر می خواهید در امتحان فیزیک نمره خوبی بگیرید و در کنکور هم فیزیک را بالا بزنید باید برای یادگیری آن وقت بگذارید، در کلاسها به صورت مرتب شرکت کنید، در کلاسهای مدرسه و یا دانشگاه به مطالب خوب گوش دهید و حضور فعالی داشته باشید، تمرین و مسئله حل کنید و خلاصه اینکه با نظم و برنامه ریزی پیش بروید. موارد زیر در این زمینه حائز اهمیت است.
در کلاسهای فیزیک حاضر باشید: حضور در کلاسهای فیزیک بسیار مهم است. وقتی در کلاس حاضر هستید درس را بهتر درک می کنید. به هر حال اگر غیبت کنید از درس عقب می افتید و بعدا جبران آن زمان زیادی از شما می گیرد. بنابراین حضور در کلاسهای فیزیک برای یادگیری این درس بسیار موثر است. خصوصا چون روی تمرینات و مطالب بحث می شود وقتی در کلاس هستید بهتر درس را یاد می گیرید.
بعد از کلاس درس را مرور کنید: نه تنها برای درس فیزیک بلکه برای تمامی دروس دیگر هم مرور درس بعد از کلاس می تواند به شما در یادگیری بهتر آن کمک کند. تنبلی را کنار بگذارید و درس را همان روز مرور کنید. حتی اگر در حد 10 دقیقه هم باشد مفید است. این مرور باعث می شود جلسه بعد در کلاس آمادگی بیشتری داشته باشید و حین تدریس درس توسط مدرس و یا استاد فیزیک بهتر مطالب را متوجه شوید. اگر درس را مرور نکنید نه تنها مباحث همان جلسه را فراموش خواهید کرد بلکه جلسات بعد هم درس را خوب متوجه نخواهید شد. چرا که مطالب درس فیزیک به صورت پیوسته است. - مطالعه کنید:
چگونه درس فیزیک را بخوانیم
در کلاس جزوه بنویسید و سوال بپرسید: فقط حضور در کلاس کافی نیست بلکه باید حضور فعالی داشته باشید. اگر می خواهید در پاسخ به سوال چگونه فیزیک بخوانیم اطلاعات کاملی دریافت کنید، باید بدانید که حداکثر 50 درصد یادگیری در کلاس اتفاق می افتد. بنابراین در کلاس سعی کنید درس را یاد بگیرید. اگر موضوعی را متوجه نشده اید سوال بپرسید. یا یادداشت کنید تا بعدا بپرسید. جزوه نوشتن در کلاس فیزیک باعث می شود تمرکز شما افزایش یابد.
در طول ترم برای خواندن درس فیزیک وقت بگذارید: فیزیک درسی نیست که شب امتحان بتوانید آن را بخوانید و خوب یاد بگیرید. اگر مطالب را برای ایام امتحانات باقی بگذارید شاید بتوانید درس را تمام کنید ولی وارد کردن حجم زیادی از اطلاعات در زمان کوتاه به ذهن خودتان شاید اصلا منجر به این شود که مطالب را با هم دیگر اشتباه بگیرید و قاطی کنید. فیزیک باید سر وقت خوانده شود و برای جا افتادن مطالب تمرین حل کنید. در طول ترم این درس را بخوانید.


مطالعه درست فیزیک
کتاب درسی را خوب بخوانید: بعضی از دانش آموزان و دانشجویان چون کتاب درسی به آسانی در اختیار آنها قرار دارد آن را دست کم می گیرند و فکر می کنند اگر برای خرید کتابهای کمک آموزشی هزینه زیادی پرداخت کنند حتما در فیزیک و امتحان و کنکور آن موفق خواهند شد. کتابهای کمک آموزشی خوب هم وجود دارد و نمی توان منکر آن شد ولی کتاب درسی اصلی خودتان را در اولویت اول قرار دهید. اگر متن کتاب درسی، تمرین های حل شده و حل نشده آن را خوب بلد باشید مطمئنا در امتحان نمره خوبی خواهید گرفت.
سطحی درس نخوانید، مطالب را درک کنید: به خودتان خیلی بستگی دارد که بخواهید چگونه فیزیک را بخوانید. چه معیاری را برای خودتان در نظر گرفته اید؟ آیا می خواهید فیزیک را خوب بفهمید و درک کنید؟ آیا گرفتن نمره بالا برای شما مهم است و یا فقط می خواهید درس را پاس کنید؟ ذهنیتی که دارید به صورت کلی روی تمامی کارهای شما اثر می گذارد. اگر بخواهید در امتحان نمره بالایی بگیرید و فیزیک را عمقی یاد بگیرید تلاش بیشتری هم می کنید. به سطحی خوانی درس و فرمولها اکتفا نکنید. تلاش کنید درس را درک کنید و بفهمید. - حتما بخوانید:
چگونه در امتحان فیزیک نمره بهتری بگیریم و موفق تر باشیم؟
بر روی تمرینات و مسائل تامل و تفکر کنید: مواردی که در مرحله قبل گفته شد حین حل تمرینات و مسائل فیزیک در نظر بگیرید. روی تمرینات تامل و تفکر کنید. وقتی تمرین جدیدی را می بینید سعی کنید راه حلی بنویسید. کمی از مغز و ذهن خودتان کار بکشید. هر چه بیشتر روی تمرینات فکر کنید و سعی کنید راه حلی را پیدا نمائید قوی تر خواهید شد. بعد از نوشتن راه حل خودتان سراغ جواب شوال بروید. تا خودتان راه حلی ننوشته اید جواب را نگاه نکنید.
از کلاسهای خصوصی فیزیک استفاده نمائید: اگر در درس فیزیک اشکالات پایه ای دارید یک راه حل خوب استفاده از کلاسهای تدریس خصوصی است. برای مشاهده لیست مدرسین و اساتیدی که در این زمینه فعالیت دارند بر روی عبارت تدریس خصوصی فیزیک کلیک کنید. اگر اشکالات زیادی دارید از این کلاسها در طول ترم استفاده کنید و اگر اشکالات مختصری دارید در ایام امتحانات و فرجه ها هم می توانید چند جلسه کلاس داشته باشید. کلاسهای خصوصی فیزیک برای رفع اشکال و جمع بندی درس خصوصا در ایام امتحانات که به معلم و مدرس اصلی خودتان دسترسی ندارید بسیار مفید است.


نحوه مطالعه فیزیک
نمونه سوال امتحانی حل کنید: هم در طول ترم و هم خصوصا در ایام امتحانات در کنار تمرینات خود کتاب درسی نمونه سوال امتحانی هم حل کنید. نمونه سوالات امتحانی به شما دید خوبی می دهد و باعث می شود با اعتماد به نفس بیشتری در جلسه امتحان حضور پیدا کنید. با حل چند دوره نمونه سوال امتحانی احتمال اینکه نمره بسیار خوبی در امتحان بگیرید خیلی افزایش پیدا خواهد کرد.
راه حلهای مختلف حل مسائل را یاد بگیرید: در درس فیزیک در بسیاری از موارد برای حل یک سوال و تمرین چند راه حل وجود دارد. اگر روابط و فرمولها را به خوبی درک کرده باشید و صورت سوال را هم خوب فهمیده باشید در بسیاری از موارد چند راه حل را می توانید پیشنهاد دهید. به عنوان مثال در بحث حرکت پرتابه می توانید به صورت مولفه ای در راستای x و Y تمرین را حل کنید و یا از فرمول کلی حرکت پرتابه ها استفاده نمائید. - مقاله مرتبط:
بهترین و مهمترین نکات برای آموزش و یادگیری بهتر درس فیزیک (50 راهکار مفید و موثر)
معنی فیزیکی روابط را متوجه شوید: به صورت کلی درک روابط فیزیک کلید موفقیت است. روابط را متوجه شوید. درس فیزیک مانند ریاضی نیست که فقط بخواهید روابط را به خاطر بسپارید و در تمرینات استفاده کنید. درس فیزیک همانطور که از اسم آن مشخص است به شبیه سازی پدیده های فیزیکی می پردازد و هر فرمول و رابطه ای در آن معنی واقعی و فیزیک دارد. درک درست روابط به حل مسائل بسیار کمک خواهد کرد.
زیاد تمرین کنید تا در جلسه امتحان مسلط باشید: وقتی در جلسه امتحان حاضر می شوید نباید اینطور باشد که مطالب را نصفه نیمه یاد گرفته باشید. مهم است که بر درس مسلط باشید. اگر تسلط کافی نداشته باشید همه ی سوالها را به صورت ناقص پاسخ خواهید داد. با زیاد تمرین حل کردن می توانید به صورت کامل بر درس مسلط شوید.
نحوه مطالعه درس فیزیک برای آمادگی کنکور
در این مقاله در رابطه با نحوه خواندن درس فیزیک و در پاسخ به سوال چگونه فیزیک بخوانیم مطالبی ارائه شد. با در نظر گرفتن مواردی که ذکر شد می توانید فیزیک را خوب یاد بگیرید و در امتحان و کنکور موفق باشید. اگر در این مباحث اشکال دارید از برترین معلم های فیزیک کمک بگیرید.
منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 2099 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image