ارتباط مستقیم با 30561 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی چرا دانش آموزان به درس ریاضی علاقه ندارند

چرا دانش آموزان به درس ریاضی علاقه ندارند

به اشتراک گذاری

در این بخش در رابطه با عدم علاقه ی دانش آموزان و دانشجویان به درس ریاضی و در پاسخ به سوال چرا دانش آموزان به درس ریاضی علاقه ندارند مطالبی ارائه می گردد. ریاضی یکی از دروسی است که اکثر دانش آموزان و دانشجویان در آن درس اشکال دارند و همین اشکالات پایه ای می تواند یکی از دلایل عدم علاقه ی دانش آموزان به درس ریاضی باشد.

ریاضی درسی است که به صورت پیوسته باید مطالعه گردد. اگر شما در مورد موضوعی اطلاعات نداشته باشید و یا اطلاعات کمی داشته باشید مسلما علاقه شما به آن موضوع کم می شود. در کلاسهای ریاضی دانش اموزان و دانشجویان وقتی مطالب را به خوبی درک نمی کنند نسبت به آن بی علاقه می شوند. بخش از اشکال از آن جا به وجود می آید که دانش آموز و یا دانشجو خودش کم مطالعه می کند و انگیزه ی زیادی برای درس خواندن ندارد. این دانش آموز ممکن است در ترمهای قبل هم درس ریاضی را کمتر خوانده باشد و در نتیجه پایه ریاضی قوی ای هم نداشته باشد. بنابراین دانش اموزی را در نظر بگیرید که این ترم در کلاسهای تدریس ریاضی نصفه نیمه حاضر می شود، در کلاس خیلی برای گوش دادن به مطالب انگیزه ندارد و اصلا بعضی از مباحث را به صورت کلی متوجه نمی شود و در منزل هم درس نمی خواند. این دانش آموزان همانطور که گفته شد، ترمهای قبل هم همین روند را داشته اند و در نتیجه پایه ریاضی قوی ای هم ندارند. این اشکالات روی هم انباشت می شود به گونه ای که دانش اموز به کلی از درس ریاضی زده می شود و برای قبولی در امتحان به روشهایی مانند تقلب و ... متوسل خواهد شد. راهکارها و ابزارهای موجود برای یادگیری بهتر درس ریاضی

یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث شود دانش آموزان به درس ریاضی علاقه زیادی نداشته باشند آموزش نامناسب است. ممکن است در ترم حاضر و یا در ترمهای قبلی مدرس و معلم ریاضی خیلی خوب و مناسب درس را ارائه نداده باشد. اگر فرض کنیم بیشتر تقصیر متوجه خود شاگردها است ولی به هر حال بخشی از آن هم ممکن است تقصیر معلمان و مدرسین ریاضی باشد. بعضی از اساتید ریاضی با وجود اینکه خودشان بسیار با سواد هستند و بر درس ریاضی به صورت کامل مسلط می باشند ولی کلاسهای خشک و بی روحی دارند و با عجله فقط تلاش می کنند درس را به پایان برسانند و سر فصل ها را پوشش دهند. در حقیقت استاد و مدرس ریاضی باید با کلاس در ارتباط باشد و بازخورد بگیرد. باید به صورت مداوم از دانش آموزان سوال پرسید و اگر مباحث برای اکثریت آنها گنگ و نامفهوم است باید روش تدریس را تغییر داد. در کلاسهای ریاضی تدریس دو طرفه و اینکه به دانش آموزان اجازه داده شود در کلاس حرف بزنند و اظهار نظر کنند برای یادگیری بهتر درس بسیار مفید است و اگر کلاس پویا و جذاب باشد ممکن است بسیاری از دانش آموزان به درس علاقه مند شوند.



علاقه به یادگیری ریاضی

با توجه به مطالب ارائه شده، عوامل بسیاری از جمله شلوقی کلاسهای درس، تدریس نامناسب بعضی از معلمین ریاضی و درس نخواندن خود دانش آموزان و .... می تواند باعث کم شدن علاقه دانش آموزان به درس ریاضی گردد. نکته دیگری که وجود دارد این است که بسیاری از دانش آموزان انگیزه کافی برای یادگیری خوب درس ریاضی ندارند. دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک می دانند که در کنکور ریاضی برای آنها مهمترین درس است و حتی اگر در دانشگاه در رشته های فنی مهندسی قبول شوند باز هم با درس ریاضی سر و کار خواهند داشت. اما دانش اموزان رشته های هنرستان و کاردانش و یا رشته های علوم تجربی و انسانی شاید انگیزه زیادی برای یادگیری درس ریاضی نداشته باشند و ترجیح می دهند بیشتر وقت خودشان را به یادگیری دروس تخصصی خودشان اختصاص دهند. این هم خودش یک عامل بی علاقگی دانش اموزان به یادگیری درس ریاضی است. چگونگی پیشرفت در درس ریاضی و آموزش و یادگیری بهتر ریاضی

برای افزایش علاقه دانش آموزان به درس ریاضی راهکارها و روش های مختلفی وجود دارد. مدرسین می توانند کلاسهای خودشان را با بردن به سمت اینکه بیشتر دو طرفه باشد و دانش آموزان فرصت پرسیدن سوال و اظهار نظر داشته باشند جذاب تر کنند. می توان در کلاسها از روشهیا جدید تدریس و نرم افزارها و امکانات صوتی تصویری استفاده کرد. دادن تمرین به دانش اموزان و خواستن آن سر موقع باعث می شود فعالیت بیشتری داشته باشند و درس را بهتر یاد بگیرند. استفاده از کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی برای دانش آموزانی که پایه بسیار ضعیف دارند می تواند مفید و موثر باشد. برای مشاهده لیست مدرسینی که در زمینه تدریس خصوصی ریاضی فعالیت دارند بر روی عبارت معلم خصوصی ریاضی کلیک کنید. اگر دانش آموزان به سمتی هدایت شوند که واقعا مطالب را بفهمند و متوجه شوند و به جایی برسند که خودشان تمرین و مسئله حل کنند به آن علاقه مند هم خواهند شد.


منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 15572 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
فاطمه آدينه ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷

من خودم عاشقق ریاضیم

فرشاد عباسی آدينه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷

ایا خوب توضیح ندادن مبحث ریاضی به خود باعت بی علاقه شدن به ریاضی می شود

جواد دامنی يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲

چرا دانش آموزان به درس ریاضی علاقه ندارند

رفيع الله از افغانستان، کندهار پنج شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۱

تشکر می کنم از سایت مدرسه ایران. بعدا ما می خواهیم این مقاله به تور شالد استعمل کنم. و از شما مي خواهم مأخذ مکمل این مقاله روان کنی مثلا: مؤلف، وقت، تاريخ روان کنی وسلام: معذرت ميخواهم از اشتبا هاتم.