ارتباط مستقیم با 30564 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی چگونه تدریس خلاق داشته باشیم

چگونه تدریس خلاق داشته باشیم

به اشتراک گذاری

در این بخش در رابطه با نحوه داشتن تدریس خلاق و راهکارهایی برای افزایش خلاقیت در تدریس و تدریس خصوصی مطالبی ارائه می گردد. اگر می خواهید تدریس خلاق داشته باشید ادامه این مطلب را بخوانید.



مطالعه مقاله چگونگی داشتن یک تدریس موفق و عالی هم پیشنهاد می شود.

ابتدا باید بدانیم منظور از تدریس خلاق چیست؟ تدریس خلاق به این معنی است که حین ارائه درس ابتکار عمل و خلاقیت به خرج دهید تا در نهایت کلاسهای شما به نسبت حالت معمول آن که همه ی مدرسین برگزار می کنند جذاب تر باشد. اگر می خواهید تدریس خلاق داشته باشید باید همواره  در جستجوی راهکارهایی باشید که مطالب را به صورت جذاب تر و بهتر ارائه نمائید. در این راه می توانید از امکانات کمک آموزشی جدیدی که در دسترس همه قرار دارد از جمله لپ تاپ و پروژکتور و ... استفاده کنید. استفاده از فیلم و عکس در کلاسهای ریاضی بسیار می تواند کمک کننده باشد. اگر به عنوان مثال تدریس فیزیک انجام می دهید مثلا در بحث حرکت پرتابی می توانید با یک آزمایش ساده در کلاس و با به خرج دادن کمی خلاقیت باعث شوید کلاس جذابتر گردد. اگر مبحث فنر را تدریس می کنید می توانید در کلاس همراه خودتان یک فنر داشته باشید و آن را توضیح دهید. در بحث مدارهای سری و موازی و ... هم می توانید ابزارهای لازم را در کلاس همراه خودتان داشته باشید. تدریس خلاق همین است که به نسبت حالت معمول آن کارهای جدید و متفاوتی انجام دهید تا بازدهی کلاس برای شاگردهایتان افزایش یابد. به هر میزان ارائه درس جنبه عملی تر و تجربی تر به خودش بگیرد درک آن برای شاگردها راحت تر بوده و بیشتر در ذهن انها باقی می ماند.



تدریس خلاق

حین تدریس شیمی می توانید هر از چند گاهی از فیلم های آموزشی که در آزمایشگاهها تهیه شده است استفاده کنید. می توانید مواد شیمیایی ای که بیشتر در کلاس است را همراه خودتان بیاورید. خلاصه اینکه باید به این فکر کنید که چه کار متفاوتی را می توانید انجام دهید که بازدهی کلاسها افزایش یابد. در کلاسهای تدریس ریاضی می توانید از نرم افزارهای رسم نمودار استفاده کنید. بعد از آن که توضیح دادید که مثلا نمودار فلان تابع را چکونه می توان رسم کرد با استفاده از نرم افزار و لپ تاپ و .... می توانید رسم نمودار را به شکل دیگری هم به شاگردهایتان نمایش دهید. خلاصه اینکه، در حال حاضر در مدارس و دانشگاهها یکی از مشکلات و معضلاتی که وجود دارد این است که سبک تدریس مانند 10 سال و 20 سال گذشته است و خلاقیت زیادی به خرج داده نمی شود. در کلاسهای گروهی و کلاسهای مدرسه و دانشگاه می توانید بین خود دانش اموزان و دانشجویان گروههای 3 و یا 4 نفره تشکیل دهید و تمرین و پروژه کوچکی را به انها بدهید تا انجام دهند. این خودش نوعی خلاقیت است. در ضمن کار گروهی را هم تمرین خواهند کرد و به شکل دیگری مهارتهای آنها تقویت می شود.



حتما بخوانید: شرایط و ویژگی های یک تدریس اثر بخش و راهکارهای کاربردی اجرای آن ها


علاوه بر موارد گفته شده در نحوه ارائه درس و ترتیب ارائه مباحث هم می توانید خلاقیت به خرج دهید. به جای آنکه از همان ابتدای کلاس شروع به درس دادن کنید می توانید سوالی را مطرح نمائید و 10 دقیقه به شاگردهایتان اجازه بدهید تا فکر کنند. بعد از آن درسی که با استفاده از مطالب آن می توانید سوال را حل کنید را ارائه دهید. همین ترتیب ارائه کردن درس و اینکه ذهن شاگردها را برای دانستن جواب سوال تشنه می کنید خودش می تواند باعث یادگیری بهتر درس شود. داشتن تدریس خلاق کار سختی نیست فقط باید همواره به فکر بهبود کیفیت کلاسهای خودتان باشید و به این فکر کنید که چه ایده ای می توانید بدهید و یا چه کار جدیدی را می توانید انجام دهید تا بازدهی کلاسهای شما افزایش یابد. از امکانات جدید برای ارائه تدریس موثر استفاده کنید و یا خودتان در نحوه ارائه درس تغییرات مثبتی را ایجاد کنید. به عنوان مثال در کلاسهای تدریس زبان انگلیسی بین شاگردهای خودتان مکالمه دو طرفه تشکیل دهید و یا هر جلسه برای یکی از انها مبحثی را مشخص کنید تا در پای تخته ارائه نماید و دیگران هم برداشت خودشان را توضیح دهند. خلاقیت انتها ندارد و هزاران راه حل برای ارائه تدریس موثر و خلاق وجود دارد.



خلاقیت در تدریس

این مقاله هم مفید است: چگونه ذهنی خلاق و پویا داشته باشیم؟



اگر می خواهید در زمینه تدریس خصوصی و آموزش در منزل فعالیت داشته باشید آگهی و تبلیغات تدریس خودتان را در همین سایت (ایران مدرس) به عنوان بزرگترین و پربازدیدترین سایت تبلیغات تدریس ایران ثبت نمائید. در بالای همین صفحه بر روی عضویت در سایت کلیک کنید و بعد از ثبت نام آگهی تدریس خودتان را درج نمائید. ثبت تبلیغات تدریس در ایران مدرس برای جذب شاگرد و فعالیت در زمینه تدریس خصوصی کاملا موثر است. در کلاسهای تدریس خصوصی هم مانند کلاسهای گروهی مدرسه و دانشگاه می توانید تدریس خلاق داشته باشید و با ارائه روشهای جدید تدریس کلاسهای با کیفیت تر و پربازده تری را داشته باشید. اگر ریاضی درس می دهید ثبت تبلیغات تدریس در سایت تدریس ریاضی www.Tadris-Riazi.com و اگر علاقه دارید در زمینه تدریس خصوصی دروس کنکوری، مشاوره و انتخاب رشته کنکور و .... فعالیت داشته باشید درج اگهی در سایت ایران کنکور www.IranKonkur.com هم برای جذب شاگرد می تواند بسیار موثر باشد. نکته بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که وقتی خلاقیت در تدریس برای شما مطرح می شود که به صورت صد در صدی بر مباحث تدریسی مسلط باشید. وقتی درس را نصفه نیمه بلد هستید فقط به فکر این هستید که درس را درست ارائه کنید و اشتباه نکنید. در این حالت مجالی برای تدریس خلاق پیدا نمی کنید. پس تسلط بر دروس تدریسی را در اولویت اول قرار دهید.



منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 5574 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image