ارتباط مستقیم با 30602 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی چگونه در کلاسهای تدریس خصوصی موثر تر عمل کنیم؟

چگونه در کلاسهای تدریس خصوصی موثر تر عمل کنیم؟

به اشتراک گذاری

در این بخش در رابطه با عملکرد موثر و موفق در کلاسهای تدریس خصوصی توضیحاتی ارائه می گردد. اگر می خواهید در کلاسهای تدریس خصوصی عملکرد بهتری داشته باشید و شاگردهای شما رضایت بالاتری داشته باشند و در عین حال در امتحانات، کنکور و یا در هر آزمون دیگری هم نتیجه خوبی بگیرند موارد زیر را در نظر داشته باشید.



پیشنهاد ویژه ایران مدرس: عوامل موثر در تدریس خوب و موفق و روشهای نوین و پویای تدریس

1- دروسی را تدریس کنید که خودتان به آن دروس علاقه دارید و از آموزش و تدریس آنها لذت می برید. اگر درسی را که تدریس می کنید مورد علاقه خودتان باشد بازدهی کلاسهای شما هم خیلی بهتر خواهد شد. وقتی خودتان به درس علاقه دارید با اشتیاق بیشتری آن را تدریس می کنید و مسلما توانایی بیشتری در تفهیم شاگردهایتان خواهید داشت. وقتی خودتان به درسی علاقه دارید برای مطالعه آن پیش از کلاس هم اشتیاق بیشتری دارید و در ضمن با صرف انرژی کمتری می توانید امادگی های لازم را در خودتان ایجاد کنید. برای موفقیت در کار تدریس خصوصی بهتر است در مرحله اول به این کار علاقه داشته باشید و در مرحله بعد هم دروسی را برای تدریس انتخاب کنید که به آن دروس علاقه مند باشید.

2- قبل از حضور در کلاس امادگی های لازم را در خودتان ایجاد کنید. اگر می خواهید در کلاسهای خصوصی عملکرد خوب و موثری داشته باشید باید کاملا بر درسی که تدریس می کنید تسلط داشته باشید. هر چه مسلط تر باشید بهتر توضیح می دهید و شاگردهای شما سریعتر و بهتر منظور شما را متوجه خواهند شد. خصوصا در یکی دو جلسه اول خیلی مهم است که بر درس مسلط باشید در غیر اینصورت حتی ممکن است کلاس کنسل شود. حتی اگر به خودتان اطمینان دارید بد نیست قبل از حضور در کلاس نگاهی به آن بیندازید.



مطالعه کنید: چگونه کلاسهای تدریس خصوصی مفیدتری داشته باشیم؟

3- کلاسهای تدریس خصوصی خودتان را متنوع برگزار کنید و تلاش کنید خسته کننده نباشد. مهم است که کلاسهای خودتان را به گونه ای مدیریت کنید که متنوع و جذاب باشد. حتی اگر بهترین مطالب را در کلاسهای خودتان ارائه کنید ولی نحوه ارائه شما مناسب نباشد و کلاس خسته کننده باشد در نهایت نمی توانید موفق باشید. باید تلاش کنید کلاسهای شما برای شاگردهایتان جذاب باشد تا به یادگیری علاقه نشان دهند. خصوصا در حالتهایی که مجبور هستید تعداد ساعت کلاس را افزایش دهید و یا در روز بیش از یک جلسه داشته باشید مهم است که متنوع بودن و دور بودن کلاس از حالت خسته کنندگی را مد نظر داشته باشید.








4- تا جایی که امکان دارد سعی کنید کلاسهای شما دو طرفه باشد و متکلم وحده نباشید. بهترین نوع برگزاری کلاسهای خصوصی و گروهی این است که شاگردهای شما هم در برگزاری کلاس سهیم باشند و کلاس کاملا دو طرفه باشد. از شاگردهای خودتان سوال بپرسید و از آنها بخواهید به زبان خودشان مطلب را توضیح دهند. هر چه شاگردهای شما سهم بیشتری در برگزاری کلاس داشته باشند هم کلاس متنوع تر خواهد شد و هم بازدهی آن افرایش می یابد. حتی می توانید بخش از درس را به شاگرد خودتان بدهید تا جلسه بعد ان را ارائه کند. به این ترتیب هم درس را مرور خواهد کرد و هم در کلاس خصوصی و برگزاری کلاس مشارکت می کند.

5- بعضا به شاگردهای خودتان اجازه بدهید درس را توضیح بدهند و یا تمرینی حل کنند. لازم نیست همیشه تند تند و با عجله درس بدهید. به هر حال بازدهی کلاس را هم باید در نظر داشته باشید. بعضا خودکار را به شاگرد خودتان بدهید تا در حضور خودتان تمرینی حل کند. به این ترتیب شاگرد شما هم بیشتر با مباحث درگیر شده و همزمان خواهید فهمید که آیا درس را متوجه شده است یا نه. بسیاری از اوقات شاگردهای شما هر مطلبی را که توضیح می دهید به نشان فهمیدن آن سرشان را تکان می دهند. اگر می خواهید از تفهیم کامل مطالب مطمئن شوید، از آنها بخواهید که خودشان هر چیزی را که فهمیده اند دوباره بازگو کنند.



حتما بخوانید: شرایط و ویژگی های یک تدریس اثر بخش و راهکارهای کاربردی اجرای آن ها

6- مطالبی که در کلاس ارائه می کنید متناسب با سطح معلومات شاگردتان باشد. اگر شاگرد شما سطح درسی ضعیفی دارد باید به صورت پایه ای مطالب را توضیح دهید. اگر شاگرد شما درس را خوب بلد است مطالب تکراری تدریس نکنید و سوالات سطح بالا را بررسی نمائید. با پرسیدن سوال حین تدریس خوب متوجه خواهید شد که آیا این مطلبی که تدریس می کنید برای شاگرد شما مفید است و یا خسته کننده است و یا در حالت دیگر قابل فهم نیست. یکی از مزیتهای کلاسهای تدریس خصوصی این است که سطح کلاس قابل تنظیم با معلومات افراد حاضر در آن است. باید کلاس شما برای شاگردتان مفید باشد و مطالبی که ارائه می کنید متناسب با سطح معلومات ایشان باشد. در بسیاری از موارد مدرسین خیلی خوب تدریس می کنند ولی چون مطالب ارائه شده متناسب با سطح معلومات شاگردهایشان نیست و برای شاگردشان مفید نیست کلاس را از دست می دهند.





7- ارزیابی را به عنوان بخشی از کار مد نظر داشته باشید. همانطور که در مقالات و مطالب قبلی ارائه شده در همین سایت (ایران مدرس) توضیح داده شده است در نهایت کار یک مدرس و معلم خصوصی به نتیجه رساندن شاگردهایش است. در حقیقت ارائه درس در این کلاسها بخشی از کار است. اگر می خواهید از نتیجه گرفتن شاگردهایتان مطمئن شوید باید ارزیابی را در نظر داشته باشید. از سوال پرسیدن های کوچک در کلاس درس گرفته تا ارائه تمرین و خواستن حل آن و حتی برگزاری کوئیزهای کوچک. همه یا این موارد را در نظر داشته باشید و مطمئن شوید شاگرد شما در حال پیشرفت است و کلاسهای تدریس خصوصی برای ایشان مفید می باشد.



مطالعه کنید: چگونه تدریسی حرفه ای داشته باشیم؟

8- از جزوه کلاسی و کتاب درسی در کلاسهای خصوصی استفاده کنید. جزوه ای که شاگرد شما در کلاسهای اصلی خودش در مدرسه یا دانشگاه یادداشت کرده است بهترین منبع برای استفاده در کلاسهای تدریس خصوصی است. این جزوات هم به صورت مستقیم و واضح مشخص می کند که برای استاد و معلم اصلی درس چه مطالبی مهم است و از چه مباحثی امتحان گرفته می شود و هم در عین حال جزوه های کلاسی خلاصه است و وقت کمی برای تدریس می گیرد. در کنار آن کتاب اصلی درس هم منبع بسیار خوبی است. اگر وقت کافی دارید، بعد از این موارد می توانید از نمونه سوالات امتحانی و یا جزوات تکمیلی و کتابهای کمک آموزشی استفاده نمائید.

9- کلاسهای تدریس خصوصی را در طول ترم برگزار کنید. اگر شاگردهایی دارید که ترمهای قبل هم با شما کلاس داشته اند به آنها توصیه کنید که برای ترم حاضر کلاسها را به ایام امتحانات موکول نکرده و از جلسات تدریس خصوصی در طول ترم استفاده نمایند. برگزاری کلاسهای خصوصی در طول ترم باعث می شود زمان بیشتری برای حل تمرین و مسئله و مرور درس در اختیار شاگردهایتان باشد. به این ترتیب بازدهی کلاسها افزایش پیدا کرده واحتمال نتیجه گرفتن شاگردهایتان هم بیشتر می شود. خصوصا برای کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی و تدریس خصوصی فیزیک که حل تمرین و مسئله برای این دروس مهم و حیاتی است، در نظر گرفتن این نکته بسیار مهم می باشد.





10- تمرین بدهید و حل آن را بخواهید و در کلاسهای خصوصی مشاوره بدهید و برنامه ریزی کنید. همانطور که گفته شد، ارزیابی در کلاسهای خصوصی بسیار مهم است. از جمله انواع ارزیابی هایی که می توانید انجام دهید دادن تمرین به شاگردهایتان و خواست حل آن است. به این ترتیب هم شاگرد شما در بین جلسات تدریس درس را مرور می کند و هم شما با مشاهده حل تمرینات متوجه خواهید شد کلاسها چقدر مفید بوده است. در کلاسهای خصوصی به شاگردهایتان در زمینه نحوه مطالعه دروس، چگونگی برنامه ریزی برای موفقیت در تحصیل و ... مشاوره بدهید و از آنها به صورت کامل حمایت کنید.

با توجه به مطالب ارائه شده برای داشتن عملکرد موثر در کلاسهای خصوصی باید موارد مختلفی را در نظر داشته باشید. دروسی را برای فعالیت در زمینه تدریس خصوصی انتخاب کنید که به آنها علاقه دارید و در عین حال بر دروس تدریسی خودتان مسلط باشید. کلاسهای خصوصی را متنوع برگزار نموده و در کلاس به شاگردهایتان هم اجازه حرف زدن و مشارکت را بدهید. کلاس شما باید متناسب با سطح تحصیلی شاگردتان باشد و ارزیابی هم باید بخش اصلی کلاسهای شما باشد. از کتاب و جزوه درسی در کلاس خصوصی استفاده نموده و در طول ترم کلاسها را برگزار کنید. در نهایت تمرین دادن و خواستن حل آن را هم در نظر داشته باشید.

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 785 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image