ارتباط مستقیم با 30554 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی چگونه ریاضی را خوب یاد بگیریم و قوی تر شویم؟

چگونه ریاضی را خوب یاد بگیریم و قوی تر شویم؟

به اشتراک گذاری

در این بخش در رابطه با نحوه یادگیری بهتر درس ریاضی و آموزش بهتر آن و همچنین در رابطه با نحوه قوی تر شدن در درس ریاضی مطالبی ارائه می گردد. اگر می خواهید در درس ریاضی پیشرفت قابل توجهی داشته باشید ادامه این مطلب را بخوانید.



پیشنهاد ویژه ایران مدرس: نحوه یادگیری عمقی و مفهومی درس ریاضی با حل تمرین و مسئله

برای یادگیری بهتر درس ریاضی باید در مرحله اول مفاهیم را خوب آموزش ببینید. به عنوان مثال اگر حد و مشتق برای شما توضیح داده می شود سعی کنید مفهوم آن را درک کنید. حد یک تابع به این معنی است که در نزدیکیهای یک نقطه مشخص خود تابع به چه به مقداری نزدیک می شود. یعنی وقتی x به مقدار مشخصی میل می کند در نهایت تابع f(x) به چه عددی نزدیک خواهد شد. پس در مرحله اول باید این مفهوم را خوب فهمیده باشید و روی نمودار هم بتوانید توضیح دهید. در ادامه باید به صورت عملی بتوانید حد توابع را محاسبه کنید و اگر حد دارای ابهام باشد رفع ابهام کنید. پس در این مثالی که زده شد برای یادگیری مبحث حد در مرحله اول باید مفهوم را درک کنید و در ادامه با خواندن متن درس و حل کردن مثالهای حل شده و همچنین انجام تمرینات اضافه تر به صورت عملی یاد بگیرید که چگونه حد توابع را محاسبه نمائید. در مبحث مشتق هم همین حالت وجود دارد. به عنوان مثال باید خوب درک کرده باشید که مشتق گیری چه معنی ای می دهد (مشتق یک تابع نرخ تغییرات آن را نشان می دهد) و در ادامه فرمولهای مشتق گیری و تکنیک های مشتق گیری را به خوب آموزش ببینید (کاملا رایگان دانلود کنید: دانلود مطالب و جزوات آموزشی و فرمولهای انتگرال، حد و مشتق). این روند را برای یادگیری تمامی مباحث ریاضی در نظر داشته باشید و اگر مثلا در زمینه مجموعه ها، توابع مثلثاتی، نمائی، لگاریتمی، انتگرال و یا هر زمینه دیگری مطالعه می کنید سعی کنید هم مفاهیم را به خوبی درک کنید و هم در مرحله بعد عملا آموزش ببینید که چگونه تمرینات را حل نمائید.



رایگان دانلود نمائید: دانلود کل فرمولهای پایه انتگرال گیری و مشتق گیری

ریاضی درسی است که برای یادگیری به زمان کافی نیاز دارد. باید برای خودتان در طول ترم برنامه ریزی داشته باشید که ریاضی بخوانید. اگر هدف شما این است که ریاضی را خوب آموزش ببینید و یاد بگیرید و در درس ریاضی قوی و قوی تر شوید، باید به آن زمان اختصاص دهید. افرادی که ریاضی را خیلی خوب بلد هستند برای یادگیری بهتر آن وقت گذاشته اند. می توانید برای رفع اشکال، یادگیری بهتر درس، قوی تر شدن و آموزش پایه ای و مفهومی ریاضی از کلاسهای تدریس خصوصی و آموزش در منزل که توسط مدرسین و اساتید مجرب برگزار می شود هم استفاده نمائید. برای مشاهده لیست مدرسینی که در زمینه تدریس خصوصی ریاضی فعالیت دارند و برای انتخاب مدرس ریاضی خودتان بر روی عبارت معلم خصوصی ریاضی کلیک کنید. کلاسهای تدریس خصوصی را مانند یک امکان خوب که می تواند به شما در یادگیری بهتر درس کمک کند ببینید. البته اگر در درس ریاضی اشکالات زیادی دارید همانند مطالعه درس، شرکت در این کلاسها را هم به ایام امتحانات موکول نکنید. چرا که برگزاری کلاسها در طول ترم و حل تمرین و مسئله در فاصله زمانی بین کلاسها باعث می شود بازدهی آن افزایش یابد.

مرور درس ریاضی در طول ترم و بعد از کلاسها: یکی از مواردی که باید در طول ترم در نظر داشته باشید مرور پیوسته مطالبی است که آموزش دیده اید. مرور کردن روند فراموشی درس را به تعویق می اندازد و دفعات بعد که درس ریاضی را مطالعه می کنید کمتر از شما انرژی خواهد گرفت. بهترین مرور بلافاصله بعد از کلاس درس و در همان روز است که باعث می شود مطالب برایتان جا بیافتد. در زمانهای دیگر هم به صورت مداوم درس را مرو کنید. وقتی درس را می خوانید و یا تمرین و مسئله حل می کنید در دفترچه کوچکی مهمترین نکات را بنویسید تا در ایام امتحانات بتوانید مهمترین نکات را در زمان کم مرور نمائید. یک برنامه ریزی خوب و دقیق داشته باشید و در آن به صورت منظم و در بازه های زمانی مشخص مرور درس را در نظر بگیرید.





مطالعه مقاله کلاسهای خصوصی ریاضی، رفع اشکال و یادگیری پایه ای ریاضی هم پیشنهاد می شود.



یادگیری بهتر درس ریاضی

حل تمرین و مسئله به اندازه کافی: تمرین حل کردن برای درس ریاضی یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام شود. درست است که برای آموزش اولیه درس باید در کلاس شرکت کنید و برای جا افتادن بهتر آن باید کتاب درسی را بخوانید و جزوه کلاسی را مرور نمائید. ولی به هر حال بعد از انجام این مراحل تمرین و مسئله حل کردن هم بسیار مهم و ضروری است. ریاضی را بدون حل تمرین و مسئله اصلا نمی توان یاد گرفت. در واقع، وقتی تمرین و مسئله حل می کنید به صورت عملی از اموخته های خودتان استفاده می کنید. به عبارت دیگر قبل از شرکت در جلسه امتحان خودتان را امتحان می کنید که آیا می توانید سوال و مسئله حل کنید یا خیر. این مرحله خیلی مهم است هم محکی است برای اینکه نشان دهد چقدر خوب درس را یاد گرفته اید و هم در بسیاری از اوقات حین حل تمرین و مسئله نکات بسیار مهمی را یاد می گیرید. اگر سوال یا مسئله ای نکته جدید و حائز اهمیتی داشت در همان دفترچه کوچک خودتان یادداشت کنید تا بعدا مرور کنید. اینکه گفته می شود درس ریاضی را در طول ترم بخوانید یک دلیلش همین است که در طول ترم زمان کافی دارید تا به اندازه ای که لازم است تمرین و مسئله حل کنید. ترمینات خود کتاب درسی را حل کنید و بر روی تمرینات تفکر و تامل کنید و راه حلی ارائه بدهید. خیلی سریع جواب را از روی حل المسائل نگاه نکنید. از مغز خودتان کار بکشید تا قوی تر شود.



مطالعه کنید: چگونه ریاضی را از پایه یاد بگیریم (25 نکته مهم آموزش موفق ریاضی)

خواندن متن کتاب درسی و حل کردن مثالهای کتاب: برای یادگیری بهتر و قوی تر شدن در درس ریاضی خواندن عمقی متن کتاب درسی و حل کردن مثالهای کتاب بسیار مهم است. مهمترین منابعی که شما برای یادگیری ریاضی در اختیار دارید یکی کتاب درسی اصلی خودتان است و دیگری جزوه ای که در کلاس یادداشت کرده اید. بسیاری از دانشجویانو دانش آموزان فکر می کنند برای موفقیت در درس ریاضی و سا سایر دروس لازم است کتابهای زیادی را خریداری کنند و برای هر درس دو یا سه کتاب کمک آموزشی و ... خربداریمی کنند. در حالیکه شما نه این تعداد کتاب را لازم دارید و نه وقت می کنید همه ی این کتابها را مطالعه کنید و در نهایت بدون استفاده خواهند ماند. بنابراین بهتر است روی کتاب درسی ریاضی خودتان متمرکز شوید. کتاب اصلی خودتان را اگر خوب بخوانید بهترین کار ممکن را انجام داده اید. معلمريال دبیر و یا استاد ریاضی شما هم برای مطرح کردن سوالات امتحانی همین کتاب اصلی را مد نظر قرار می دهد. در ضمن همه ی کتابهای کمک آموزشی موجود در بازار هم از روی همین کتاب درسی اصلی خودتان نوشته شده است. نکته دیگر اینکه در کتاب درسی اصلی ریاضی خودتان به اندازه کافی تمرین و سوال وجود دارد و اگر بتوانید خود این سوالات و تمرینات را به صورت کامل حل کنید و در کنار آن از نمونه سوالات امتحانی ترمهای قبل نیز استفاده نمائید، مطمئنا در امتحان ریاضی نمره بسیار خوبی خواهید گرفت.



نحوه قوی تر شدن در ریاضی

تلاش برای یاد گرفتن درس در کلاس درس: اینکه در کلاس درس حواس شما جمع باشد بسیار مهم است. افراد موفق در درس ریاضی و موفق در تحصیل در کلاسهای درس به خوبی از زمان خودشان استفاده می کنند. بسیاری از افراد فقط برای اینکه در لیست حضور غیاب غیبت نخورند در کلاس حضور می یابند والا خود کلاسها فایده ای برایشان ندارد. حیف نیست 15 یا 16 جلسه کلاس در طول ترم وقت شما هدر برود؟ اتفاقا اگر در همان کلاس درس بتوانید مطالب را یاد بگیرید بعدا کارتان راحت تر خواهد بود. بنابراین تلاش کنید از کلاسهای ریاضی بهترین استفاده را داشته باشید. در کلاسهای مدرسه و دانشگاه و یا در کلاسهای خصوصی تدریس ریاضی کاملا حواستان را جمع کنید و این کلاسها را فرصتی برای یادگیری ببینید. در کلاس جزوه بنویسید و سوال بپرسید. وقتی جزوه می نویسید چاره ای ندارید جز اینکه حواستان را جمع کنید تا بدانید چه چیزی را دارید می نویسید و این خودش از فواید جزوه نویسی است. وقتی در همان کلاس درس ریاضی را یاد می گیرید بعدا در منزل یا خوابگاه به جای اینکه درگیر یادگیری اولیه درس باشید می توانید درس را مرور کنید و تمرین و مسئله حل نمائید و سریعتر پیش خواهید رفت.



حتما بخوانید: چگونه در ریاضی نابغه شویم

درست تمرین حل کردن: همانطور که قبلا گفته شد، برای درس ریاضی حل تمرین و مسئله ضروری بوده و به هیچ عنوان نمی توان آن را کنار گذاشت. اما نکته دیگری هم که باید به آن توجه داشته باشید این است که به درستی تمرین و مسئله حل کنید. هدف از حل تمرین و مسئله برای درس ریاضی این است که شما از دانسته های خودتان به صورت عملی استفاده کنید و خودتان را محک بزنید که آیا درس را یاد گرفته اید یا نه و در ضمن حین حل تمرینات و مسائل مطالب جدید را آموزش ببینید. به عنوان مثال شخص ورزشکاری که تمرین می کند در تلاش است مهارتهای خودش را ارتقا دهد و پیشرفت کند. برای پیشرفت در درس ریاضی هم تمرین حل کردن کاملا مهم است. البته باید به گونه ای تمرین حل کنید که ذهن شما با مسائل درگیر شود و از مغز خودتان کار بکشید. روشی که پیشنهاد می شود این است که برای حل هر تمرین یا مسئله جدید 10 یا 15 دقیقه به خودتان وقت بدهید و در این زمان فقط سعی کنید روی کاغذ راه حل بنویسید و به تمرین فکر کنید. هر چیزی که به نظرتان می رسد را بنویسید. این روند فکر کردن به مسائل و تلاش برای نتیجه گرفتن کاملا مفید است و در پرورش ذهن شما و افزایش توانایی های ان می تواند کاملا موثر باشد. وقتی روی سوالی فکر می کنید و تلاش می کنید روی کاغذ راه حلی برای آن بنویسید، حتی اگر در نهایت نتوانید حل درست را ننویسید، ولی همین که به آن فکر کرده اید وقتی بعدا راه حل درست را نگاه می کنید بسیار بهتر برای شما جا می افتد و به خوبی آن را یاد خواهید گرفت. اما اگر بعد از مشاهده صورت سوال خیلی سریع سراغ راه حل بروید، بعدا راه حل سوال را خیلی زود هم فراموش خواهید کرد.



نحوه مطالعه درست ریاضی

برنامه ریزی و نظم: برای موفقیت در هر کاری داشتن برنامه ریزی و نظم کاملا مهم است. برای گرفتن نمره خوب در درس ریاضی، کسب درصد بالا در ریاضی کنکور، یادگیری عمقی و مفهومی این درس و قوی تر شدن در آن هم باید برای خودتان برنامه ریزی داشته باشید و با نظم پیش بروید. در طول ترم در برنامه روزانه خودتان مطالعه و خواندن ریاضی و یا حل تمرین و مسئله برای آن را در نظر بگیرید. اینطو نباشد که دو روز ریاضی بخوانید و برای دو هفته مطالعه آن را به صورت کلی کنار بگذارید. به هر حال شما دروس دیگری هم دارید و ممکن است برنامه های دیگری از جمله تمرینات ورزشی، آموزش موسیقی و هنر، شرکت در کلاس زبان و .... هم برای خودتان تعریف کرده باشید. باید با یک برنامه ریزی دقیق به خودتان نظم بدهید به گونه ای که در طول ترم هم بتوانید درس ریاضی را بخوانید و هم به برنامه های دیگر خودتان هم برسید.



مطالعه کنید: چگونه در درس ریاضی 20 بگیریم؟

ایجاد عادتهای مثبت در خودتان: در بسیاری از اوقات وقتی صبح از خواب بیدار می شویم با توجه به کارهایی که برای خودمان تعریف کرده ایم و با توجه به عادتهایی که داریم در طول روز کارهای مشخصی را انجام می دهیم که در نهایت منجر به گرفتن نتایج مشخصی در زندگی ما خواهد شد. به عنوان مثال شاید تعدادی از از دانش آموزان و دانشجویان عادت ندارند در طول ترم اصلا درس بخوانند و تا نزدیک فرجه ها و امتحانات اصلا سراغ کتابهای خودشان نمی روند. این عادت ضرر دارد و برای موفقیت در تحصیل مفید نیست. اگر می خواهید در درس ریاضی، در تحصیل و در کل زندگی شخصی و کاری خودتان موفق باشید باید تلاش کنید عادتهای مثبتی در خودتان ایجاد نمائید. مثلا خودتان را عادت دهید هر روز که کلاس ریاضی داشتید همان روز درسی را که تدریس شده است مرور کنید. خودتان را به تفکر و تامل روی تمرینات عادت دهید و سعی کنید خودتان سوالات را حل کنید و خیلی به حل المسائل وابسته نباشید. سعی کنید به نظم و برنامه ریزی عادت کنید و از وقت خودتان بهترین استفاده را داشته باشید.



آموزش و یادگیری بهتر درس ریاضی

با توجه به مطالب ارائه شده، برای یادگیری خوب درس ریاضی و قوی تر شدن در آن سعی کنید مفاهیم را به خوبی آموزش ببینید و در ادامه به صورت عملی نحوه برخورد با مسائل را یاد بگیرید. در طول ترم درس ریاضی را بخوانید و با برنامه ریزی و نظم پیش بروید. تمرین و مسئله حل کنید و درست تمرین کنید. مرور درس و حضور فعال در کلاسهای ریاضی هم می تواند برای آموزش بهتر آن بسیار مفید باشد.

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 3337 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image