ارتباط مستقیم با 30559 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی چگونه درس بخوانیم و درس خوان شویم؟

چگونه درس بخوانیم و درس خوان شویم؟

به اشتراک گذاری

در این بخش در رابطه با نحوه مطالعه و خواندن دروس مختلف و چگونگی درس خوان شدن مورد بررسی قرار می گیرد. اگر می خواهید خوب درس بخوانید و در امتحانات و کنکور موفق شوید مطالعه این مقاله می تواند برای شما مفید و موثر باشد.



پیشنهاد ویژه ایران مدرس: 20 نکته مهم برای نمره 20 گرفتن در امتحانات و موفقیت در تحصیل

برای موفقیت در تحصیل و درس خوان شدن در مرحله اول باید انگیزه کافی در خودتان ایجاد کنید. اصلا چرا به این فکر افتادید که درس خوان شوید؟ آیا مهم است که نمرات خوبی بگیرید و خوب درس بخوانید؟ فکر می کنید اگر درس خوان باشید چه مزیتهایی برای شما خواهد داشت؟ باید به این سوالها پاسخ دهید و تکلیف خودتان را با خودتان روشن کنید. واقعا داشتن معدل بالا و موفقیت در تحصیل چقدر برای شما مهم است؟ فکر می کنید اگر خوب درس بخوانید چه آینده ی خوبی در انتظار شما خواهد بود و چه نتایجی مثبتی بدست خواهد آمد؟ پاسخ دادن به این سوالات خیلی مهم است. چون اگر به اندازه کافی برای درس خواندن دلیل و انگیزه نداشته باشید وسطای راه که کمی کار سخت شود کلا همه چیز را رها خواهید کرد. خیلی مهم است که در مرحله اول با آگاهی کاری را شروع کنید و دلایل کافی برای ادامه دادن در شرایط سخت داشته باشید.





از دلایلی که می توانید برای درس خواندن و موفق شدن در تحصیل برای خودتان داشته باشید می توان به موفقیت در زندگی، کسب رتبه خوب در کنکور و در ادامه قبول شدن در رشته و دانشگاه مناسب، قبول شدن در رشته های پر رقابت که در آینده بازارکار خوبی دارد، موفق بودن در زندگی اجتماعی و مالی در آینده، رضایت والدین و جبران زحماتی که برای شما کشیده اند و .... اشاره کرد. به هر حال ممکن است شما هم دلایل خودتان را داشته باشید و دلایل شما شاید متفاوت و حتی خیلی بهتر و سطح بالاتر از مواردی باشد که در اینجا گفته شد. توصیه می شود در حد یک پاراگرف یا بیشتر در زمینه اینکه چرا می خواهید خوب درس بخوانید و درس خوان شوید و اینکه موفقیت تحصیلی چه مزایایی برای شما دارد بنویسید. هر وقت در طول ترم ناامید شدید و یا شرایط سخت شد با مطالعه دوباره این پاراگراف می توانید با انگیزه بالا به کار خودتان ادامه دهید. بنویسید چرا درس خواندن برای شما مهم است و چه دلایلی دارید که باعث می شود در این راه قدم بردارید. این مرحله را کنار نگذارید و حتما انجام دهید.



مطالعه کنید: موفقیت تحصیلی چیست - تعریف موفقیت تحصیلی

برای درس خوان شدن در مرحله بعد باید هدفی برای خودتان تعیین کنید. حال که دلایل کافی برای موفقیت در تحصیل دارید و بر روی برگه ای نوشته اید که چرا قصد دارید خوب درس بخوانید و در دروس مختلف نمرات بالایی بگیرید، بهتر است این انگیزه خودتان را تبدیل به یک هدف واضح و روشن بکنید. هر چه هدفی که برای خودتان در نظر می گیرید واضح تر باشد احتمال موفقیت شما بیشتر خواهد شد. در زمینه موفقیت در تحصیل شاید بهترین معیار همان معدل است. اگر ترمهای قبل، به عنوان مثال، معدل شما حدود 14 و 15 بوده است می توانید هدفی به این شکل برای خودتان در نظر بگیرید: "معدل این ترم من 16 یا بیشتر است". هدف را مثبت و به زبان حال ساده بنویسید. انگار که اتفاق افتاده است. هدف خودتان را بزرگ بنویسید و در اتاق نصب کنید. وقتی هدف دارید کارهای شما جهت پیدا می کند. اگر تا به حال چنین کارهایی انجام نداده اید برای یک بار هم که شده است این روش را امتحان کنید. مراحل کار به صورت خلاصه به صورت زیر است:


نوشتن دلایل کافی و ایجاد انگیزه – مشخص کردن هدف واضح – جستجوی راهکارها و عمل کردن با پشتکار





در مرحله بعد با توجه به هدفی که برای خودتان در نظر گرفته اید سعی کنید راهکارهای مختلف را برای نتیجه گرفتن پیدا کنید. همین که برای خودتان هدف مشخصی در نظر گرفته اید به این معنی است که به نسبت ترمهای قبل در خودتان تغییرات اساسی ایجاد نموده اید. این هدف دار بودن خودش آغاز تغییرات مثبت بزرگی است. توجه کنید اگر می خواهید خوب درس بخوانید و به نسبت ترمهای قبل نتایج بهتری بگیرید باید در خودتان تغییرات اساسی ایجاد کنید. منظم تر شوید و با برنامه ریزی درس بخوانید. همواره نیم نگاهی به هدف خودتان داشته باشید و برنامه روزانه و هفتگی خودتان را به گونه ای تعیین کنید که در راستای رسیدن به هدفتان باشد. اینکه کاری که امروز انجام می دهید آیا کار مفیدی است یا نه به این بستگی دارد که در راستای رسیدن به هدف شما باشد یا نه. بنابراین داشتن هدف از این لحاظ هم مهم است که معیاری خواهد بود برای ارزیابی مفید یا غیر مفید بودن کارهای رزوانه شما. به خودتان نظم بدهید و برنامه ریزی کنید. در طول ترم بیشتر درس بخوانید و اشکالات را برطرف نمائید. در کلاسهای مدرسه یا دانشگاه به صورت کامل شرکت کنید و حضور فعال داشته باشید. باید بخواهید موفق شوید و تلاش کنید تا این اتفاق برای شما بیافتد. در صورت لزوم از کلاسهای خصوصی استفاده کنید (برای مشاهده لیست کامل مدرسین تدریس خصوصی بر روی عبارت معلم خصوصی کلیک نمائید).



مطالعه نمائید: رمز موفقیت در درس خواندن چیست

به عنوان مثال، اگر در درس ریاضی اشکالات زیادی دارید و یا درس فیزیک را خوب بلد نیستید و ترمهای قبل هم نمره قابل قبولی نگرفته اید، برای این دروس در طول ترم وقت بیشتری بگذارید. در برنامه درسی خودتان وقت بیشتری را به دروسی اختصاص دهید که در آن دروس اشکالات بیشتری دارید. می توانید از کلاسهای خصوصی ریاضی و یا جلسات تدریس خصوصی فیزیک استفاده کنید. بعد از کلاسهای مدرسه و دانشگاه و یا بعد از کلاسهای تدریس خصوصی درس را مرور کنید. به این ترتیب هم مطالب بهتر برای شما جا می افتد و هم دیر تر مباحث را فراموش خواهید کرد. مرور کردن درس هم بعد از کلاسهای مدرسه و دانشگاه و جلسات تدریس خصوصی و هم به صورت کلی در کل طول ترم لازم است. دقت کنید هر چه بیشتر در طول ترم درس بخوانید در ایام امتحانات کار شما راحت تر خواهد بود. افرادی که به عنوان درس خوان از آنها یاد می شود و خودتان می بینید که در مدرسه و دانشگاه همیشه نمرات خوبی می گیرند از شما باهوش تر نیستند. این افراد برای یادگیری دروس وقت می گذارند و در طول ترم درس می خوانند. رمز موفقیت در تحصیل و هر کار دیگری این است که در مرحله اول به وضوح بدانید که چه می خواهید و در مرحله بعد برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید و وقت بگذارید.





اگر می خواهید بدانید که چگونه باید درس بخوانید و درس خوان شوید در نهایت این مجموعه عوامل را باید با هم در نظر بگیرید. دقیقا اینکه چه اتفاقاتی برای شما می افتد و در زندگی خودتان به چه نتایجی می رسید به این بستگی دارد که خودتان چه اهدافی برای خودتان در نظر گرفته اید و در طول روز چه کارهایی انجام می دهید. پس روی خودتان کار کنید و به وضوح هدف خودتان را تعیین نمائید. در طول ترم برنامه ریزی داشته باشید و درس بخوانید. به خودتان نظم بدهید و انجام کارهایی که برای رسیدن به هدف شما مفید نیست را به حداقل برسانید. دروس مختلف را مرور کنید و در کلاس جزوه بنویسید و سوال بپرسید.



مطالعه کنید: چگونه درس بخوانیم که فراموش نکنیم؟

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 9656 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image