ارتباط مستقیم با 30458 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی اقدامات پژوهشی و عملی معلمان در قالب اقدام پژوهی ، درس پژوهی و گزارش تخصصی

اقدامات پژوهشی و عملی معلمان در قالب اقدام پژوهی ، درس پژوهی و گزارش تخصصی

به اشتراک گذاری

همانگونه که شاهدیم در سالهای اخیر فعالیت هایی مانند اقدام پژوهی نقش تاثیر گذاری در بهبود فرایند تدریس و حتی ارزشیابی کیفی معلمان و سایر فرهنگیان پیدا نموده است. در واقع فعالیت های عملی معلمان مانند اقدام پژوهی در این راستا شکل گرفته است که ایده ها و نظرات تئوری و بالقوه معلمان و سایر عوامل آموزشی و اجرایی را به صورت اقدام عملی و بالفعل در آورده و کوششی در راستای اجرای بهینه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد.





با اینکه اقدام پژوهی سالهای زیادی است که شکل گرفته و مدت زمان زیادی است که معلمان در فعالیت های پژوهشی خود از اقدام پژوهی استفاده می کنند و آن را در برنامه خود قرار داده اند ، اما نقش پر رنگ و تاثیر گذاری بسیار زیاد آن تنها در دو سه سال اخیر به چشم می خورد.



معلمان پژوهشگر با استفاده از تکنیک های عملی که در اقدام پژوهی وجود دارد می توانند نظرات و فرضیه های خود را در رابطه با بهبود وضعیتی خاص چه در یک دانش آموز و چه در تعداد کثیری از آنها بکار گیرند. حال ممکن است این وضعیت خاص تربیتی و اخلاقی و یا علمی و آموزشی باشد. اینجاست که اقدام پژوه از راهکار های مختلف و از خرد جمعی استفاده نموده و نظریات خود را در راستای بهبود قضیه ای که وجود دارد و ذهن او را مشغول نموده است به کرسی بنشاند.



همچنین علاوه بر اقدام پژوهی ، درس پژوهی نیز فاکتور موثر دیگری است که در زمره فعالیت های پژوهشی معلمان وجود دارد. درس پژوهی بر خلاف اقدام پژوهی به صورت گروهی انجام می پذیرد و تعدادی از معلمان هم پایه با استفاده از تجربیات و نظرات همدیگر به بیان و اجرای بهترین الگوی موثر تدریس پرداخته و به کمک منابع قوی آموزشی یکی از چالش برانگیزترین دروس شان را انتخاب نموده و در رابطه با تدریس آن همفکری و همکاری می نمایند.



در درس پژوهی معلمان می کوشند بهترین روش های تدریس را در قالب سناریو و الگوی تدریس در رابطه با درس مورد نظر به کار گیرند. منطق درس پژوهی به گونه ای است که ابتدا برای درس مورد نظر طرح درس اولیه ای توسط معلمان طراحی شده و پس از اجرای درس پژوهی مشکلات و چالش های آن را بررسی کرده و به حل مشکلات و بهبود فرایند تدریس می پردازند. در مرحله بعدی اجرای درس پژوهی طرح درس ثانویه نوشته می شود. در طراحی طرح درس ثانویه در درس پژوهی سعی بر این است کلیه مسائل و مشکلاتی که در تدریس قبلی وجود داشت از بین برود. بعد از حل مشکلات تدریس و اجرای ثانویه سناریو و طرح درس عملا تا حد زیادی مشکلات و چالش های تدریس قبل از میان رفته است و درس پژوهی با موفقیت انجام گرفته است. با توجه به مواردی که مطرح شد درس پژوهی بهترین الگو در جریان سازی بهینه سناریو و روش های برتر تدریس به شمار می رود.



اما نکته ای که ذکر آن خالی از لطف نیست اهمیت گزارش تخصصی در سالهای اخیر در میان قشر معلمان و سایر عوامل آموزشی است. بحث گزارش تخصصی معلمان دو سه سالی است که از سوی وزارتخانه به مدارس ابلاغ شده و مدیران مدارس را مجاب میکند که عملکرد سالانه و تجربیات تدریس و همچنین تجربیات حرفه ای سایر عوامل مدرسه در قالب مکتوب تحت عنوان گزارش تخصصی بررسی نمایند.





در این طرح هر یک از معلمان و یا سایر فرهنگیان می بایست در طول سال آنچه را که به عنوان تجربه کاری و ابتکارات حرفه ای کسب نموده اند در قالب سه الی پنج گزارش تخصصی به همراه پیشنهادات و راهکارهایی که در رابطه با بهبود وضعیت آموزشی و تربیتی کلاس و مدرسه خود دارند را به مدیریت آموزشگاه ارجاع دهند. مدیریت آموزشگاه نیز بعد از بررسی مجموعه گزارش تخصصی عوامل آموزشگاه سه تا پنج نمره از امتیاز ارزشیابی پایان سال را به این امر اختصاص می دهد.



اهمیت گزارش تخصصی در این است که معلمان و عوامل آموزشی و اجرایی مدارس و ادارات آموزش و پرورش می کوشند ، در راستای بهبود وضعیت شغلی خود از هیچ کوششی دریغ نکنند و تجربیات و ابتکارات حرفه ای خود را قابل اجرا نموده و از آنها در راستای تدوین گزارش تخصصی بهره بگیرند.



منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان   


آمار بازدید: 1290 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image