ارتباط مستقیم با 30565 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی با استفاده از این روشها در تدریس و تدریس خصوصی موفق باشید!

با استفاده از این روشها در تدریس و تدریس خصوصی موفق باشید!

به اشتراک گذاری

در این مقاله در رابطه با چگونگی موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی مطالبی ارائه می گردد. اگر در زمینه کار تدریس و یا تدریس خصوصی فعالیت دارید، مطالعه این مقاله می تواند برای شما مفید باشد.



پیشنهاد ویژه ایران مدرس: 100 نکته برای موفقیت در تدریس خصوصی

دروس تدریسی خودتان را با دقت انتخاب کنید: اگر می خواهید در کار تدریس به صورت کلی موفق باشید سعی کنید دروسی را تدریس کنید که به آنها علاقه دارید و در دوران تحصیل خودتان در آن دروس نمرات خوبی کسب نموده اید. همانطور که می دانید، موفق ترین افراد در هر کار و حرفه ای افرادی هستند که به کار خودشان عشق و علاقه دارند. اگر شما نیز به کار تدریس علاقه داشته باشید و در کنار آن دروسی را برای تدریس انتخاب کنید که خودتان از تدریس آنها لذت می برید در نهایت در کار خودتان بسیار موفق خواهید بود. ممکن است در یک روز شما چند جلسه کلاس داشته باشید. اگر دروسی را تدریس کنید که خودتان هم به آن دروس علاقه دارید و از تدریس آنها لذت می برید هم درآمد کسب خواهید کرد و هم به صورت موثرتری کلاسهای خودتان را برگزار خواهید نمود.

در کلاسهای تدریس و تدریس خصوصی متکلم وحده نباشید: در نظر گرفتن این نکته هم برای موفقیت در تدریس بسیار مهم است. هر چه بیشتر کلاسهای شما دو طرفه باشد و از حالتی که فقط خودتان حرف بزنید و همه گوش بدهند بیشتر فاصله بگیرد، کلاس فعال تر و پویاتر بوده و برای شاگردهایتان مفیدتر و پربارتر خواهد بود. در حالتی که فقط خودتان حرف بزنید و بخواهید مطالب را به صورت یک طرفه ارائه نمائید، بعد از مدتی کلاس خسته کننده خواهد شد. اما در صورتیکه شاگرد یا شاگردهایتان را در ارائه مطالب مشارکت دهید کلاس جذابتر و مفید تر خواهد بود. می توانید از شاگردهایتان حین تدریس سوال بپرسید و یا بعضا از انها بخواهید بخشی از درس را ارائه کنند. برای حل تعدادی از تمرینات و مثالها از شاگردهایتان بخواهید که پای تخته بیایند و خودشان این کار را انجام دهند. می توانید هر جلسه موضوعی را انتخاب کنید و یک ربع روی آن به صورت گروهی بحث کنید.

در کلاسهای تدریس جدی باشید ولی کلاس خشکی نداشته باشید: در کلاسهای گروهی در مدرسه، دانشگاهها و یا آموزشگاهها برای اینکه کنترل کلاس را به صورت کامل در اختیار داشته باشید باید خودتان کلاس را جدی بگیرید و قوانین مشخصی را برای شاگردهایتان در نظر بگیرید. به عنوان مثال می توانید هر جلسه بحث حضور غیاب را داشته باشید و یا برای ورود شاگردهایتان به کلاس و زمان حضور در کلاس قوانینی را وضع کنید. اگر خودتان در ارائه درس تلاش کنید و شاگردهایتان احساس کنند که خودتان درس را جدی گرفته اید، آنها هم کلاس را جدی گرفته و به مطالبی که ارائه می کنید با علاقه بیشتری گوش خواهند داد. در کنار جدی بودن در کلاس درس، باید سعی کنید کلاس شما خشک و بی روح هم نباشد. همانطور که گفته شد، هر چه کلاس بیشتر به سمت حالت دو طرفه بودن پیش برود بازدهی بالاتری خواهد داشت و در ضمن متنوع تر و جذاب تر هم خواهد بود. از وسایل کمک آموزشی، عکس و فیلم، پاورپوینت و .... برای ارائه بهتر و جذابتر درس استفاده کنید. از اول تا آخر کلاس فقط تدریس نکنید بلکه بخش از کلاس را درس بدهید، بخشی دیگر را تمرین حل کنید و بعضا از شاگردهایتان بخواهید خودشان تمرین حل کنند.  



مطالعه مقاله نحوه خوب تدریس کردن و موفقیت در تدریس خصوصی هم مفید است.








به عنوان توضیح بیشتر موارد زیر که می تواند برای موفقیت در کار و شغل تدریس و تدریس خصوصی مفید باشد را هم مطالعه کنید.

1- اگر به کار تدریس علاقه دارید در این زمینه فعالیت کنید: عشق و علاقه به کار برای موفقیت در هر حرفه ای لازم و ضروری است. شما اگر به کار تدریس هم علاقه نداشته باشید باز هم می توانید در این زمینه فعالیت کنید ولی نه آن چنان که باید و شاید می توانید به موفقیت های بزرگ دست پیدا کنید و نه از کار خودتان لذت خواهید برد. تمامی افراد موفق در هر زمینه ای به کار خودشان علاقه داشته اند. شما نیز اگر واقعا به تدریس علاقه دارید در این زمینه فعالیت کنید. در غیر اینصورت سراغ کار دیگری بروید که بیشتر با علایق شما سازگار باشد. اگر به کار تدریس علاقه داشته باشید، این علاقه شما در نحوه تدریس شما هم خودش را نشان خواهد داد و شاگردهای شما هم این را درک خواهند کرد. در ضمن در کل دوران کاری خودتان در طول زندگی، در کنار کسب درآمد از کار خودتان هم لذت خواهید برد.

2- دروسی را تدریس کنید که به آنها علاقه مند هستید: این نکته هم بسیار مهم است و باز به همان عشق و علاقه به کار بر می گردد. اگر به نسبت کار تدریس علاقه چندانی حس نمی کنید حداقل دروسی را انتخاب نمائید که خودتان به آن دروس علاقه دارید. به عنوان مثال اگر در دوران دبیرستان و دانشگاه همواره در درس فیزیک به نسبت درس ریاضی نمره های بهتری گرفته اید و به تدریس فیزیک بیشتر علاقه دارید، سعی کنید بیشتر در زمینه آموزش فیزیک فعالیت کنید. به این ترتیب هم تدریس برای خودتان راحت تر خواهد بود و هم نتایج بهتری خواهید گرفت. وقتی خودتان حین تدریس به درسی که ارائه می کنید علاقه نشان می دهید و با علاقه از آن حرف می زنید، برای شاگرد یا شاگردهایتان هم گوش دادن به مطالب لذت بخش تر خواهد بود.

3- بر دروس تدریسی خودتان به صورت کامل مسلط باشید: یکی از مهمترین نکاتی که برای موفقی در تدریس و کسب درآمد بالا از تدریس خصوصی و گروهی باید در نظر داشته باشید همین است. هر چه بر دروس تدریسی خودتان تسلط بیشتری داشته باشید نحوه ارائه مطالب شما هم کیفیت بالاتری خواهد داشت. افرادی که خیلی روان حرف می زنند و احساس می کنید چقدر فن بیان خوبی دارند کاملا بر مطلبی که ارائه می کنند مسلط هستند. شما هم به میزان تسلطی که بر دروس تدریسی خودتان دارید درس را خوب ارائه می کنید. هر چه مسلط تر باشید بهتر حرف می زنید و کلاسهای مفیدتری خواهید داشت. به صورت مداوم دروسی را که تدریس می کنید مرور نمائید و تسلط خودتان را افزایش دهید. هر چه میزان تسلط شما بیشتر باشد در زمان کمتری مطالب بیشتری را با کیفیت بالاتر می توانید ارائه کنید.

4- به صورت کامل از شاگردهای خودتان حمایت کنید: هم در کلاسهای خصوصی و هم در کلاسهای گروهی به صورت کامل از شاگردهای خودتان حمایت کنید. در کلاسهای تدریس خصوصی به شاگرد خودتان مشاوره بدهید و برای ایشان برنامه ریزی کنید. در زمانهای خارج از کلاس هم با ایشان در ارتباط باشید. رابطه نزدیکی با شاگردهای خودتان برقرار کنید تا اگر مشکلی داشتند مانند یک دوست بتوانند با شما در میان بگذارند و بتوانند روی شما حساب کنند. در کلاسهای گروهی هم در کلاس بیان کنید که اگر به مشاوره یا راهنمایی نیاز دارید می توانید روی من حساب کنید. به صورت خلاصه می توان گفت هر چه ارتباط شما با شاگردهایتان نزدیکتر، صمیمی تر و دوستانه تر باشد و شاگردهای شما بدانند که حمایت همه جانبه شما را دارند در کار تدریس موفق تر خواهید بود.



مطالعه مقاله راهنمایی ثبت نام برای تدریس خصوصی و جذب شاگرد هم مفید است.

5- کلاسهای جذاب داشته باشید و در عین حال جدی باشید: در کلاسهای خودتان سعی کنید با هر روشی که ممکن است جذابیت ایجاد کنید. در کلاس فضای آزادی را در نظر بگیرید به نحوی که شاگردهای شما بتوانند اظهار نظر کنند، سوال بپرسند و حتی شوخی کنند. اما در عین حال تدریس را جدی بگیرید. به این ترتیب شاگردهای شما خودشان متوجه خواهند شد که شما در عین حال که کار خودتان را خوب انجام می دهید و جدی هستید در کلاس می توانند آزادنه سوال بپرسند و اظهار نظر کنند. از روشهای مختلف برای ایجاد تنوع در کلاس استفاده کنید. بخشی از کلاس را درس بدهید و بخش دیگر آن را تمرین و مسئله حل کنید. از دانش آموزان یا دانشجویان بخواهید بعضا بخشی از درس را خودشان ارائه نمایند. سوال بپرسید و کلاس را به سمت حالت دو طرفه پیش ببرید و فقط خودتان متکلم وحده نباشید. از امکاناتی مانند لپ تاپ، پاورپوینت، فیلم و عکس و ... برای جذاب تر شدن کلاس استفاده کنید.

6- تمرین بدهید و شاگردانتان را به سمت موفقیت در تحصیل هدایت کنید: همانطور که می دانید هیچ کس فقط با حضور در کلاس نمی تواند مطالب را یاد بگیرد. شاگردهای شما چه در کلاسهای تدریس خصوصی و چه در کلاسهای مدرسه و دانشگاه برای یادگیری بهتر دروس نیاز دارند که درس را مطالعه کنند و تمرین و مسئله حل کنند. خصوصا برای دروسی مانند ریاضی و فیزیک حل تمرین و مسئله بسیار مهم است. برای سایر دروس هم در طول ترم درسها باید خوانده شوند و مرور درس لازم است. به عنوان یک مدرس موفق باید با ارائه تمرینات و تکالیف لازم و همچنین برگزاری کوئیز و میان ترم شاگردهایتان را به سمت موفقیت در درس و تحصیل هدایت کنید. تمرینات و تکالیف ارائه شده را با جدیت بخواهید و برای آن نمره در نظر بگیرید.

7- راهکارهای مختلف جذب شاگرد را امتحان کنید: اگر می خواهید در کنار کار تدریس در مدرسه یا دانشگاه در زمینه تدریس خصوصی هم فعالیت داشته باشید و درآمد خوبی از کار تدریس کسب کنید، برای جذب شاگرد راهکارهای مختلفی که وجود دارد را امتحان نمائید. با آموزشگاهها و موسسات تدریس خصوصی تماس بگیرید. به صورت دیگر می توانید در روزنامه و یا سایتهای تخصصی در زمینه تبلیغات تدریس خصوصی (مانند سایت تدریس خصوصی ایران مدرس) آگهی تدریس خودتان را ثبت نمائید. برای جذب شاگرد و کسب درآمد بالاتر از تدریس خصوصی می توانید تراکت چاپ کرده و توزیع کنید و یا با همکارانتان در ارتباط باشید و به یکدیگر شاگرد معرفی نمائید. اگر می خواهید در زمینه تدریس خصوصی فعالیت داشته باشید، به سایت ایران مدرس (به عنوان بزرگترین و پربازدیدترین سایت تدریس خصوصی ایران) مراجعه نموده و با عضویت در این سایت به راحتی شاگرد جذب نمائید. ایران مدرس تا سال 98 بیش از 19000 مدرس ثبت نامی دارد و بازدید روزانه آن در ایام امتحانات به بیش از 28000 بازدید در روز هم رسیده است. این وب سایت برای عبارتهای شامل تدریس خصوصی (مانند تدریس خصوصی ریاضی، تدریس خصوصی فیزیک، تدریس خصوصی شیمی، تدریس خصوصی زبان انگلیسی، تدریس خصوصی زیست شناسی و .... ) در نتایج جستجوی گوگل در صفحه اول و در جایگاه اول تا سوم قرار دارد. در سایت ایران مدرس در هر زمینه ای می توانید تبلیغات تدریس خصوصی خودتان را ثبت نمائید. به عنوان مثال، علاوه بر موارد گفته شده در بالا، با عضویت در ایران مدرس می توانید در هر کدام از زمینه های تدریس خصوصی زبان آلمانی، تدریس خصوصی زبان فرانسه، و ... به راحتی شاگرد جذب کنید و از کار تدریس خصوصی درآمد بالایی کسب نمائید.





بر دروس تدریس خودتان کاملا مسلط باشید. خصوصا جلسه اول تدریس خصوصی کاملا مهم است. در جلسه اول عالی عمل کنید تا کلاسها ادامه پیدا کند. با توجه به زمان باقی مانده تا امتحانات و یا آزمون مورد نظر و تعداد جلسات تدریس خصوصی برای ارائه درس برنامه ریزی داشته باشید. به گونه ای تدریس کنید که مطالب را پوشش دهید. در ایام امتحانات از نمونه سوالات امتحانی و تمرینها و مسائل سطح بالا برای نتیجه گرفتن بهتر شاگردانتان در کلاسهای خصوصی استفاده نمائید. به شاگردانتان توصیه کنید که کلاسهای تدریس خصوصی را از اول ترم شروع کنند. کلاسهای تدریس خصوصی در ایام امتحانات فقط برای رفع اشکال مناسب است. در ایام امتحانات و یکی دو روز مانده به امتحانات کاملا در دسترس باشید. خصوصا در ایام امتحانات پشتیبانی و حمایت خودتان را قطع نکنید.

در کلاسهای تدریس خصوصی جلسه اول بسیار مهم است. اهمین جلسه اول در این کلاسها به قدری است که می توان گفت جلسه اول تدریس خصوصی تعیین می کند که کلاسها جلسه دومی هم خواهد داشت یا نه. بارها اتفاق افتاده است که بعد از جلسه اول کلاس خصوصی، کلاسها دیگر ادامه پیدا نکرده است و مدرس دیگری جایگزین شده است. اگر می خواهید شاگردهایتان را حفظ کنید و در کار تدریس خصوصی موفق شده و درامد خوبی بدست آورید، باید در جلسه اول فوق عالی باشید. جلسه اول موثر عمل کنید. با تسلط کامل در کلاس درس حاضر شوید و به نسبت حالت معمول خودتان هم چند سطح بالاتر تدریس کنید. البته در جلسات بعدی هم کیفیت کلاسها را حفظ کنید ولی به هر حال وقتی شاگرد شما در همان جلسه اول به شما اعتماد کرد، احتمال کنسل کردن کلاسها در جلسات بعدی تدریس خصوصی بسیار پایین می آید. در کلاسهای گروهی مدرسه و دانشگاه هم جلسه اول بسیار خوب عمل کنید. جلسه اول تدریس در دید دانشجویان و دانش آموزان نسبت به شما بسیار موثر است. البته در کلاسهای مدرسه و دانشگاه جلسه اول خیلی خوب نباشید، کلاسها کنسل نمی شود ولی به هر حال بعدا باید خیلی تلاش کنید تا دید منفی ای که ایجاد شده است را از بین ببرید. بنابراین چه در کلاسهای گروهی و چه در کلاسهای تدریس خصوصی روی جلسه اول تدریس حساب ویژه ای باز کنید و تا جایی که ممکن است خوب تدریس کنید.



این مقاله هم مفید است: برگزاری موفقیت آمیز کلاس های تدریس خصوصی

- موفقیت در تدریس خصوصی و نتیجه گرفتن شاگردها: در نهایت پارامتر کلیدی همین است: شاگردهای شما چقدر نتیجه می گیرند. اگر فن بیان خوبی دارید، اگر مدرک تحصیلی بالایی دارید و از یک دانشگاه خوب و سطح بالا فارغ التحصیل شده اید، اگر بر دروسی که تدریس می کنید کاملا مسلط هستید و .... همه ی اینها برای موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی لازم و خوب است. اما پارامتر تعیین کننده این است: شاگردهای شما چقدر نتیجه می گیرند. همه ی عوامل و پارامترهای دیگر باید در خدمت این پارامتر باشد. در نهایت شما باید تلاش کنید با هدایت شاگردانتان در مسیر صحیح و ارائه تدریس با کیفیت بالا و خوب، با جدیت در کلاس درس و ارائه تمرینات کافی و ... شاگردهایتان موفق شوند. به این ترتیب موفقیت شما هم در تدریس خصوصی تضمین خواهد شد.

مدرسین موفق تدریس خصوصی ویژگیهایی دارند که اگر شما هم به عنوان یک مدرس تدریس خصوصی این ویژگیها را در خودتان ایجاد کنید، در کار تدریس موفق خواهید بود و در نهایت درآمد بالایی از کار تدریس می توانید کسب نمائید. مدرسین موفق تدریس خصوصی بر ردوس تدریسی خودشان کاملا مسلط هستند. یعنی اگر درسی را خوب بلد نباشند آن را تدریس نمی کنند و اگر درسی را تدریس کنند قبل از حضور در کلاسهای تدریس خصوصی آن را مطالعه می کنند و سعی می کنند بر آن مسلط شوند. این مدرسین به کار تدریس علاقه دارند و یا حدافل دروسی را برای تدریس انتخاب می کنند که از بین سایر دروس به آنها علاقه بیشتری دارند. البته نکته مهم دیگر این است که دروسی را باید تدریس کنید که تقاضا برای تدریس آنها هم وجود داشته باشد. از بین دروس مختلف تقاضا برای تدریس ریاضی، زبان، شیمی، فیزیک، عربی، زیست، دروس دانشگاهی و ریاضی و فیزیک دانشگاهی و .... بیشتر است. مدرسین موفق دروسی را تدریس می کنند که هم به آنها علاقه دارند و هم تقاضا برای تدریس این دروس زیاد است. مدرسین و اساتید موفق تدریس خصوصی توانایی های خودشان را به خوبی تبلیغ می کنتد.

نکته دیگری که باید به آن فکر کنید و برای موفقیت در تدریس در نظر داشته باشید ایجاد تمایز است. برای موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی سعی کنید متمایز و عالی باشید. به گونه ای تدریس کنید که جایگزین کردن شما سخت باشد. در کلاسهای تدریس خصوصی کمی بیشتر بمانید( به نسبت وقتی که از قبل تعیین کرده اید). به فکر نتیجه گرفتن شاگردهایتان باشید و برای نتیجه گرفتن آنها برنامه ریزی کنید. متعهدانه تدریس کنید و کیفیت جلسات تدریس خصوصی خودتان را به صورت مداوم افزایش دهید. در ایام امتحانات و حتی بعد از برگزاری امتحانات هم پیگیر نتیجه گرفتن شاگردهایتان باشید و برای تان مهم باشد که شاگردهایتان نتیجه بگیرند. به انها مشاوره بدهید و از تمامی اهرمهای فشار (والدین، تهدید به ادامه ندادن کلاسها و ....) برای وادار کردن آنها به درس خواندن استفاده کنید. برای موفقیت در تدریس خصوصی و کسب درآمد بالا از کار تدریس خصوصی کاری کنید که شاگردهایتان موفق شوند.

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 460 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image