ارتباط مستقیم با 30453 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
تدریس خصوصی ایران مدرس
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی چگونه یک تدریس حرفه ای و موفق داشته باشیم؟

چگونه یک تدریس حرفه ای و موفق داشته باشیم؟

به اشتراک گذاری

در این بخش در رابطه با تدریس حرفه ای و موفقیت در تدریس خصوصی و گروهی توضیحاتی ارائه می گردد. به منظور داشتن یک تدریس حرفه ای موارد زیر را مد نظر داشته باشید:




بزرگترین سایت و مرجع تدریس خصوصی ایران




قبل از اینکه وارد کلاس شوید به چند سوال پاسخ دهید:



1- چه چیزی ؟ (what)

منظوراین است که معلم از خود بپرسد چه چیز ی را در این جلسه تدریس خواهد نمود؟ موضوع درس چیست ؟ آیا نسبت به محتوای درس از تسلط کافی برخوردار می باشد؟ به زبان ساده، آیا سواد کافی برای تدریس درس جدید را دارد؟

اگر جواب مثبت بود، باید به سراغ سوال های بعدی برود. در غیر این صورت، نیاز به مطالعه در حد تسلط کامل به در س مورد نظر، ضروری می نماید.





2- چرا؟ (why):

اهداف درس کدامند ؟ چرا دانش آموزان باید این درس را یاد بگیرند ؟ دانش آموزان پس از یادگیری درس جدید، چگونه می توانند از یادگیری خود در محیط زندگی خود استفاده کنند؟

در این سوال، ابتدا معلم اهداف درس را برای خود کاملا" روشن می سازد.اما مهمتر از آن باید به این سوال پاسخ دهد که هدف از یادگیری این درس چیست، آیا برای آنها پاسخ های مناسبی را آماده دارد تا با استفاده از آن ضمن بیان اهداف درس ، آنها را با مسائل زندگی دانش آموزان درگیر ساخته و میزان علاقه و یادگیری دانش آموزان را افزایش دهد.

به عنوان مثال از این عبارت استفاده نماید که؛ اگر این درس را خوب یاد بگیرید می توانید درزندگی خود از آن استفاده نموده وبرخی از مشکلات احتمالی خود را حل کنید.



پیشنهاد می شود مطالعه کنید: نحوه خوب تدریس کردن و موفقیت در تدریس خصوصی



موارد زیادی برای خوب تدریس کردن باید در نظر گرفته شود که در این مقاله به تعدادی از آنها پرداخته می شود.



یکی از مهمترین موارد برای داشتن تدریس عالی و خوب تدریس کردن، داشتن علاقه به تدریس است. در صورتیکه به تدریس علاقه دارید، به کار تدریس بپردازید. همانطور که می دانیم، هر شخص بیشترین بادهی را در کاری دارد که به ان کار علاقه داشته باشد.



یک عامل مهم دیگر در داشتن جلسات تدریس موفق و ارائه یک تدریس خوب، مطالعه پیش از جلسات تدریس است. اگر به درسی واقعا مسلط هستید، ممکن است نیاز به مطالعه نباشد. ولی اگر درسی را زیاد تدریس نکرده اید، مطالعه قبل از جلسات تدریس را از یاد نبرید.



برای داشتن تدریس خصوصی خوب و عالی، در کلاس تدریس جدی باشد طوری که دانش آموز و دانشجوی شما از شما حساب ببرد. در عین حال سعی کنید کلاس خشکی نداشته باشید و با در نظر گرفتن استراحت های کوتاه و ... کلاس جذابی را برای شاگردانتان فراهم نمائید.



نکته پایانی اینکه، تنها به دنبال این نباشید که کلاسی را برگزار کرده و مبلغی دریافت کنید، بلکه نتیجه گرفتن دانشجو و دانش آموز برای شما مهم باشد. با برگزاری جلسات تدریس خوب و مفید نتیجه گرفتن شاگرد شما تضمین شده و کار شما نیز رونق خواهد گرفت.



بنابراین، برای موفقیت در تدریس در مرحله اول باید خودتان مطلب را خوب بلد باشید. برای موفقیت بیشتر در تدریس میزان تسلطتان بر بحث را بالاتر ببرید. بیشتر مطالعه کنید و روی نحوه بیان خودتان هم دقت کنید. مطلب را از دید شاگردتان ببینید و وسط کلاس به صورت مرتب از او بخواهید توضیح دهد. به این ترتیب متوجه خواهید شد که آیا مطلب را خوب فهمیده است یا نه.



برای اینکه مدرس خوبی باشید و در کار تدریس موفق باشید موارد زیر را در نظر بگیرید:



1- کیفیت تدریس خودتان را بالا ببرید. در جلسات تدریس خصوصی بهترین ارائه خودتان را داشته باشید. هر بار 5 دقیقه قبل از کلاس به خودتان بگویید که این جلسه یکی از بهترین جلسات تدریس من خواهد بود.



2- نتیجه گرفتن دانشجو و یا دانش آموز برایتان مهم باشد. پیگیر این باشید که آیا تمرین ها را حل می کند یا نه و در صورت لزوم به والدین گزرش دهید. بعد از امتحانات نیز بپرسید و پیگیر باشد که آیا شاگرد شما نتیجه مطلوب را گرفته است یا نه. اگر به این شکل عمل کنید، شاگردهای هر ترم شما برای ترم های بعد هم با شما تماس خواهند گرفت.



3-در کلاس درس به صورت متنوع تدریس نمائید. درس را توضیح دهید، تمرین حل کنید. از شاگرد خودتان بخواهید که با زبان خودش درس را برای شما توضیح دهد. هر از چند گاهی هم استراحت کنید.



4- در کلاس درس جدی باشید و در عین حال سعی کنید که کلاس خشکی نداشته باشید. تمرینات و مسائلی را که برای جلسات بعد تعیین می کنید به صورت جدی از شاگردتان بخواهید.

مطالعه مقاله
عوامل موثر بر موفقیت در آگهی و تبلیغات تدریس خصوصی هم مفید است.

5- کمی کار اضافه باعث می شود که در ذهن شاگردتان بمانید و شما را به دیگران هم معرفی کند. مثلا 10 دقیقه اضافه تر بمانید. یا نمونه سوال امتحانی و جزوات خلاصه به شاگردتان بدهید.



برای جذب شاگرد و کسب درآمد از تدریس خصوصی آگهی تدریس خودتان را در همین سایت (ایران مدرس) ثبت نمائید.


اگر می خواهید تدریس خصوصی ریاضی را خوب انجام دهید موارد زیر را در نظر داشته باشید:



1- قبل از جلسه تدریس ریاضی درس را خوب مرور کنید و بر آن مسلط باشید.



2- مطالبی را که قرار است در جلسه تدریس ریاضی گفته شود از قبل برنامه ریزی کنید.



3- همیشه سعی کنید اولین جلسه ای که برای هر کدام از شاگرهایتان برگزار می کنید بهترین جلسه تدریس ریاضی شما باشد. چون به این ترتیب هم کلاسها ادامه پیدا می کند و هم شاگرد شما دید خوبی نسبت به شما پیدا کرده و ممکن است شما را به دیگران معرفی کند. دقت کنید در کار تدریس خصوصی اگر می خواهید موفق باشید باید کیفیت را حفظ کنید.



4- جلسات بعدی تدریس ریاضی را هم با کیفیت بالا برگزار نمائید. هر بار که می خواهید کلاس تدریس جدیدی را آغاز کنید به خودتان بگویید که این بهترین جلسه تدریس من خواهد بود.



5- در کلاس درس و کلاس تدریس ریاضی مطالب را با بیان قابل فهم و روان توضیح دهید. از به کار بردن کلمات سنگین و عجیب غریب خودداری نمائید. مطلب را از بالا ببینید. سعی کنید اشکال شاگردتان را تشخیص دهید و آن مشکل را حل کنید. هر کدام از شاگردهای شما ممکن است مشکل درسی مربوط به خودش را داشته باشد. تشخیص این مشکل و این کلاس تدریس ریاضی را به چه سمتی ببرید با شما است.



اگر تا کنون در زمینه تدریس و تدریس خصوصی فعالیت نداشته اید و می خواهید کار تدریس را شروع کنید، ادامه این مطلب را بخوانید ...



برای شروع کار تدریس در ابتدای کار سعی کنید از درسهایی که مسلط تر هستید شروع کنید و به تدریج که سابقه کار شما بیشتر شد سراغ درسهای دیگر بروید. در ابتدای کار دو یا سه درس را مد نظر قرار دهید و آنها را تدریس کنید. نکته مهمی که در کار تدریس باید مد نظر قرار دهید این است که در جلسه اول تدریس باید خیلی خوب ظاهر شوید. یعنی جلسه اول تدریس شما باید بهترین جلسه تدریس شما هم باشد. در غیر اینصورت شاگرد شما دیگر جلسات تدریس را ادامه نخواهد داد. اینکه سابقه تدریس ندارید و اولین بار است که تدریس می کنید و ... را جایی مطرح نکنید. حرفه ای عمل نموده و خوب تدریس کنید.

مطالعه نمائید:
7 رمز موفقیت در تدریس خصوصی

در جلسات تدریس و تدریس خصوصی با ظاهر خوبی حاضر شوید و تا جایی که می توانید کیفیت جلسات تدریس خودتان را بالا نگه دارید. مطلب دیگری که باید در شروع و آغاز کار تدریس باید در نظر بگیرید این است که سعی کنید مطالبی که در جلسات تدریس خصوصی ارائه می دهید مطالبی باشد که مد نظر شاگرد شما است. یعنی خودتان به صورت پیش فرض مسیری را در پیش نگیرید و همان مسیر را ادامه ندهید. در همان جلسه اول که دارید بهترین تدریستان را ارائه می دهید حین تدریس سوالاتی بپرسید تا هم سطح علمی شاگردتان را متوجه شوید و هم بفهمید که آیا مطالبی که ارائه می کنید را فهمیده است یا نه. شاید شاگر شما ترجیح می دهد که شما مسئله حل کنید و شما کلا درس می دهید!



مهمترین بحثی که در کار تدریس و تدریس خصوصی شاید مد نظر شما باشد این است که اصلا چگونه شاگرد جذب کنیم؟ حق با شما است. آموزشگاهها معمولا از مدرسان خودشان شروع می کنند و اگر ظرفیت آنها تکمیل شد به شما شاگرد می دهند و آن هم در ابتدای کار با حق التدریس بسیار کم. ممکن است آنقدر تقاضای تدریس هم توسط مدرسین زیاد باشد که هیچگاه برای کلاس با شما تماس نگیرند.



 



اگر می خواهید تدریس خوب و موفقی داشته باشید، در مرحله اول باید وقتی کار تدریس را شروع می کنید و می خواهید در این زمینه فعالیت داشته باشید واقعا از سر علاقه باشد. اگر واقعا به کار تدریس، هر چند کم، علاقه دارید این کار را شروع نمائید. نه تنها در مورد تدریس و تدریس خصوصی، بلکه در مورد هر کار دیگری هم این قاعده درست است که اگر به کاری علاقه داشته باشید آن را بهتر انجام می دهید. بنابراین از سر اجبار به تدریس روی نیاورید.



نکته دیگری که باید در کار تدریس در نظر بگیرید و برای ارائه تدریس خوب و موفق آن را مورد توجه قرار دهید، انتخاب دروس تدریسی است. سعی کنید دروس محدودی را انتخاب نمائید و در بلند مدت در آنها به تسلطی برسید که شما را از بقیه متمایز کند. اگر تعداد زیادی درس تدریس کنید، در همه ی آنها در سطح متوسط می توانید ظاهر شوید و درآمد شما هم به صورت متوسط باقی خواهد ماند. بنابراین تعداد درس محدودی را انتخاب نموده و درآنها به تسلط کامل برسید. در ضمن، از بین دروس مختلف دروسی را انتخاب نمائید که هم به آنها بیشتر علاقه دارید و هم بازار تدریس آنها خوب است. ممکن است شما به درس خاصی علاقه مند باشید ولی متقاضی تدریس برای آن وجود نداشته باشد. بنابراین هم علاقه خودتان و هم اینکه چه میزان متقاضی برای تدریس آن درس وجود دارد را در نظر بگیرید.



برای موفقیت در کار تدریس و تدریس خصوصی در مرحله اول خود شما باید به صورت کامل بر دروس تدریسی خودتان مسلط باشید. این مطلب به صورت کامل در مقالات دیگر همین سایت (ایران مدرس) به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته است. هر چه تسلط شما بر دورس تدریسی خودتان بیشتر باشد بهتر تدریس می کنید. هر چه مسلط تر باشید با بیان روانتری مطالب را ارائه خواهید کرد. اگر واقعا بر درس مسلط باشید در کلاسهای تدریس خصوصی و تدریس گروهی می درخشید. با اعتماد به نفس حرف می زنید و به هر سوالی که مطرح شود پاسخ خواهید داد. اگر بر درس تدریسی خودتان مسلط باشید، شاگردان شما این را تشخیص داده و اگر کلاس کلاس خصوصی است شما را به دوستانشان معرفی خواهند کرد. در کلاسهای گروهی هم به عنوان یکی از بهترین و با سوادترین مدرسین و اساتید معروف خواهید شد. بنابراین تلاش کنید با آمادگی کامل در کلاسهای تدریس خصوصی و تدریس گروهی حاضر شوید. اگر مطلب را به خوبی بلد نباشید مجبورید اگر سوالی از شما پرسیده شده به قول معروف شاگرد خودتان را بپیچانید و این در بلند مدت به فع شما نیست. هر چه تسلط شما بر دروس تدریسی خودتان بیشتر باشد، فن بیان شما هم بهتر خواهد شد. چون خودتان مطالب را از بالا می بینید و کاملا بر درس مسلط هستید، کلمات و عبارتهایی را انتخاب می کنید که شاگردان شما به راحتی متوجه می شوند. روند کلاس را هم بهتر پیش خواهید برد. اگر مسلط نباشید باید 50 درصد ذهن خودتان همیشه درگیر این باشد که مطلب را متوجه شوید و بنابراین مطالبی را که ارائه می کنید آن کیفیت لازم را نخواهد داشت. بنابراین تا جایی که می توانید در مرحله اول دروسی را برای تدریس انتخاب نمائید که بر آنها مسلط هستید و آن درسها را دوست دارید و خودتان علاقه مند به آنها هستید و در مرحله بعد هم تلاش کنید که باز هم تسلط خودتان را بر این دروس بیشتر و بیشتر کنید و با آمادگی 100 درصد در کلاسهای تدریس خصوصی و گروهی حاضر شوید.



مطالعه این مقاله هم پیشنهاد می شود: چگونه با تبلیغات اینترنتی شاگرد جذب کنیم و در تدریس خصوصی موفق باشیم؟


آمار بازدید: 6442 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image