ارتباط مستقیم با 30564 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی 10 نکته کلیدی در برنامه ریزی صحیح درسی

10 نکته کلیدی در برنامه ریزی صحیح درسی

به اشتراک گذاری

همانطور که می دانید، یکی از اصول لازم برای موفقیت در هر کاری و از جمله موفقیت در تحصیل داشتن یک برنامه ریزی خوب است. حتی اگر برنامه به صورت کامل انجام نشود، فرآیند برنامه ریزی کاملا لازم است. داشتن هر برنامه ای از عدم وجود آن بهتر است. بدون برنامه ریزی موفقیت در تحصیل ممکن نبوده و تمامی کسانی که در تحصیل و زمینه های دیگر موفق شده اند، برنامه ریزی مناسبی داشته اند.



پیشنهاد ویژه ایران مدرس: برنامه ریزی امتحان نهایی

برای داشتن یک برنامه ریزی صحیح، موارد کلیدی ای وجود دارد که باید رعایت گردد. 10 نکته کلیدی در برنامه ریزی صحیح درسی در ادامه ارائه می گردد.



1- در نظر گرفتن تمامی درسها به تناسب وقتی که لازم دارند: تعدادی از دروس مانند ریاضی و فیزیک یا شیمی به نسبت دروسی مانند ادبیات و... ممکن است به زمان بیشتری احتیاج داشته باشند. در برنامه ریزی ای که انجام می دهید برای مطالعه این دروس و یا شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی، آموزش فیزیک و کلاسهای شیمی زمان بیشتری در نظر بگیرید. حتی در صورت لزوم برای این دروس می توانید در کلاسهای تدریس خصوصی شرکت کنید. به هر حال، برنامه ریزی شما باید متناسب با سختی هر درس، زمان بیشتری به آن نسبت دهد.

2- لحاظ کردن مرور های منظم در برنامه درسی: مرور دروس خوانده شده در کلاسهای تدریس مدرسه یا جلسات تدریس خصوصی و یا حتی مرور دروس مطالعه شده توسط خودتان در روزهای بعد لازم است. بدون در نظر گرفتن مرور در برنامه ریزی درسی اتان، دروس خوانده شده را فراموش خواهید کرد و در ایام امتحانات باید دوباره خوانده شود. بنابراین در برنامه ریزی درسی خودتان حتما مرور را هم در نظر بگیرید.

3- داشتن انعطاف حین برنامه ریزی و اجرای آن: حین برنامه ریزی و یا خصوصی هنگام اجرای آن ممکن است مواردی پیش بیاید که برنامه درسی کامل انجام نشود. در این موارد باید انعطاف داشته باشید و به سرعت خودتان را با شرایط جدید هماهنگ کنید. انعطاف داشتن یعنی اینکه اگر بخشی از برنامه را نتوانستید انجام دهید، آن را کلا کنار نگذاشته و خودتان را با شرایط جدید هماهنگ کنید و ادامه برنامه را انجام دهید.





پیشنهاد می شود مقاله چگونه برای موفقیت در تحصیل برنامه ریزی کنیم؟ را هم بخوانید.

4- در نظر گرفتن ساعت کاری کافی و مناسب در برنامه: برای مطالعه دروس مورد نظر، مرور، حل تمرین و مثال و ... ساعت کاری کافی و مناسب در برنامه در نظر بگیرید. اگر نخواهید به مطالع دروس وقت کافی اختصاص دهید، برنامه ریزی معنی پیدا نمی کند.

5- معقول و منطقی بودن ساعت کاری برنامه ریزی: ساعت کاری برنامه خود را آنقدر بالا در نظر نگیرید که نتوانید آن را انجام دهید. به هرحال شما باید در کلاسهای مدرسه و یا شاید کلاسهای آموزش خصوصی هم شرکت کنید و ساعت کاری برنامه را باید متناسب با وقت باقیمانده در نظر بگیرید.

6- شخصی سازی برنامه درسی: برنامه ریزی یک شخص لزوما برای شخص دیگری مناسب نیست. باید از برنامه ریزی های موفق دیگران ایده بگیرید و آن را به تناسب شرایط و علائق خودتان شخصی سازی کنید. ممکن است یکی مطالعه در صبح را دوست داشته باشد و شما مطالعه بعد از ظهر را بپسندید. بنابراین برنامه آن شخص برای شما مناسب نخواهد بود. ولی به هر حال از راهنمایی های دیگران در برنامه ریزی می توانید استفاده نمائید.



مطالعه این مقاله خوب هم می تواند مفید باشد: چگونه برنامه ریزی صحیح درسی داشته باشیم؟

7- در نظر گرفتن استراحت کافی در برنامه درسی: استراحت کافی و تفریح های سالم و مناسب در برنامه ریزی، تضمینی برای ادامه اجرای آن خواهد بود. یک برنامه ریزی خیلی سفت و سخت که هیچ انعطاف و استراحتی در آن گنجانده نشده باشد، به زودی رها خواهد شد. حتی می توانید اگر قسمتی از برنامه با موفقیت انجام شد، به خودتان جایزه بدهید و به تفریحی که دوست دارید بپردازید.

8- در نظر گرفتن حل تمرین و مسئله در برنامه درسی: برای دروسی مانند ریاضی، فیزیک، شیمی و ... گنجاندن حل تمرین و مسئله در برنامه درسی لازم و ضروری است. در مطالب دیگر همین سایت موارد زیادی در زمینه اهمیت حل تمرین و مسئله در یادگیری چنین دروسی ارائه شده است. برای مطالع این موارد، بر روی لینکهای زیر کلیک نمائید:



تاثیر حل تمرین و مسئله در یادگیری درس ریاضی



روند حل مسئله در درس فیزیک



روش خوب حل کردن مسائل چیه؟



9- پایبندی به برنامه و رها نکردن آن: یکی از مهمترین نکات برای یک برنامه ریزی درسی پایبندی به برنامه و رها نکردن آن است. ایرادی ندارد که برنامه را تغییر دهید و آن را بهتر کنید ولی آن را رها نکنید. برای موفقیت در تحصیل باید پشتکار داشته باشید.

10- تغییر برنامه در صورت لزوم حین اجرای آن: اگر حین اجرای برنامه متوجه شدید که برنامه خیلی سنگین است، یا ساعات کاری ای که در نظر گرفته اید اصلا قابل انجام نیست و یا موردی را قبلا در نظر نگرفته اید و لازم است در برنامه بگنجد، آن را اصلاح کنید.

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 8788 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image