ارتباط مستقیم با 30459 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی ایران مدرس
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس مقاله کنکور نکات مهم برای موفقیت در کنکور

نکات مهم برای موفقیت در کنکور

به اشتراک گذاری

در این قسمت نکات مهم برای موفقیت در کنکور، کسب رتبه خوب و رتبه برتر در کنکور و همچنین نحوه کسب درصد بالا در دروس کنکوری و .... ارائه شده است.

درس هايم را زود فراموش مي کنم

س: دانش آموز سال دوم رياضي در مدرسه نمونه هستم. احساس مي کنم ضريب هوشي من خيلي پايين است. هم کلاسي هايم فورا بعد از تدريس سوالات مربوط به همان مبحث را حل مي کنند ولي من با اين که سرکلاس خوب به درس گوش مي کنم ولي حتما بايد تک تک سوالات را برايم توضيح دهند وگرنه خيلي زود فراموش مي کنم.

درس هايم را زود فراموش مي کنم

پاسخ مشاور: دانش آموزان بايد به اين نکته توجه کنند که اگر در تحصيل شان موفق نيستند، لزوماً اين مسئله نشانه ضريب هوشي پايين آن ها نيست. ضريب هوشي تعريف خاصي دارد و ممکن است فردي در يک درس خاص موفق نباشد ولي ضريب هوشي خوبي داشته باشد. مثلا ممکن است فردي در رياضي به شدت ضعيف و در نقاشي بسيار قوي باشد و يا بالعکس که به هيچ کدام از اين ۲ نفر نمي توان گفت که ضريب هوشي شما پايين است.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: دانلود رایگان کتاب کوچک راهکارها و فنون تست زنی صحیح در کنکور


دلايل ضعف در درس خواندن

معمولا ضعف هاي تحصيلي پس زمينه دارند؛ مثلا ممکن است پايه درسي دانش آموزي قوي نباشد يا در خانه به اندازه کافي تمرين نکند و به همين دليل در آن درس ضعيف باشد. به هر حال براي هر درسي به تمرين و مطالعه نياز داريم. ممکن است دانش آموزي در کلاس خوب به درس گوش کند ولي تا زماني که تمرين حل نکند يا آن درس را دقيق تر مطالعه و مرور نکند، موفق نشود. البته به نظر مي رسد شما اين موضوع را خيلي براي خودتان بزرگ کرده ايد.

فراموش نکنيد يادگيري هيچ ۲ دانش آموزي مثل هم نيست. تفاوت هاي فردي در يادگيري وجود دارد؛ مثلا ممکن است دانش آموزي با يک ساعت مطالعه و دوستش همان درس را با ۵ساعت مطالعه ياد بگيرد. دليلش هم اين است که هوش انسان ها در زمينه هاي مختلف، يکسان نيست. پس يک دانش آموز نمي تواند با ضعف در يک يا ۲ درس نتيجه کلي بگيرد که هوشش پايين است.

گام هايي براي يادگيري بهتر

بيشتر دانش آموزان به دليل اين که با نحوه صحيح مطالعه آشنا نيستند با مشکلات تحصيلي روبه رو مي شوند.

اولين گام براي يادگيري بهتر، اين است که قبل از رفتن به کلاس، نگاهي اجمالي به کتاب تان بيندازيد و ببينيد که معلم قرار است امروز چه مطالبي را تدريس کند. البته توجه کنيد که لازم نيست خيلي دقيق بخوانيد. يعني اگر فقط مروري کوتاه به درس آينده داشته باشيد کافي است.

دومين گام اين است که درس ها را در سر کلاس با دقت گوش کنيد و از هر جايي که برايتان ابهام دارد، از معلم سوال بپرسيد.سومين گام اين است که وقتي دانش آموز به خانه برمي گردد، درسي را که در همان روز به وي داده شده است بخواند و سعي کند تمرينات آن را هم همان روز جواب دهد.

يکي از نکته هايي که باعث مي شود تمرکز دانش آموزان در هنگام مطالعه بيشتر شود، خلاصه نويسي است. يادداشت برداري يعني خيلي خلاصه نکات کليدي هر درس را براي خود بنويسيد. حتما ارتباط معناداري بين مطالب قبلي که خوانده ايد و مطالب جديدي که مي خوانيد برقرار کنيد. مثلا وقتي يک پاراگراف جديد را مي خوانيد، براي خودتان تحليل کنيد که محتواي اين پاراگراف با پاراگراف قبلي چه ربطي دارد اين کار باعث مي شود که درس در ذهن تان تثبيت شود.در گام چهارم بايد درس هايتان را طبق يک برنامه مشخص مرور کنيد و اگر مي توانيد سوالات امتحاني آن درس را هم حل کنيد تا با همه نکات درس آشنا شويد.

سهيلا آگاه- کارشناس و مشاور تحصيلي

-------------------------------------------------------

پیشنهاد می شود این مقاله را هم بخوانید:
دانلود راهبردهای موفقیت در کنکور

چگونه 5 ماه مانده به کنکور موفق شويم؟

س: دانش آموز رشته انساني هستم. 5 ماه بيشتر به کنکور نمانده است، ولي تا حالا خيلي جدي درس نخواندم. به نظر شما اگر از الان به صورت جدي درس بخوانم مي توانم رتبه تک رقمي به دست بياورم؟

چگونه 5 ماه مانده به کنکور موفق شويم؟

پاسخ:

به دانش آموزاني که در اين 5 ماه مانده به کنکور تصميم گرفته اند که براي شرکت در کنکور به صورت جدي اقدام کنند و به خودشان مي گويند «من تا الان جدي درس نخوانده ام» چند پيشنهاد مي دهيم تا بتوانند به نتيجه مورد نظرشان در کنکور برسند.

باور کنيد که مي توانيد

ممکن نيست هيچ دانش آموزي در مقطع پيش دانشگاهي وجود داشته باشد که ذهنش به طور کلي از اطلاعات درسي خالي باشد. با توجه به اين که يک دانش آموز سال پيش دانشگاهي، 11 سال تحصيل کرده و درس خوانده است، به هيچ وجه نبايد با خودش فکرکند که هيچ درسي را به خوبي فرا نگرفته است. نکته اي که در اين جا خيلي مهم به نظر مي رسد اين است که بعضي دانش آموزان باور ندارند که ذهن شان خالي از مطالب مفيد و حتي کافي در درس خاصي نيست. چنين دانش آموزاني بايد در اولين قدم باور کنند که ذهن شان خالي نيست و اطلاعات زيادي دارند. باورهاي منفي مانع پيشرفت مي شود و نبايد به خودشان القا کنند که زمان بسيار کم و درس هاي بسياري مانده است.

تست زدن درس هاي پيش دانشگاهي

با توجه به اين که درس هاي پيش دانشگاهي يک تمام شده است و دانش آموزان درس هاي پيش دانشگاهي يک را فرا گرفته اند، بهتر است يک هفته به خودشان فرصت بدهند و فقط تست هاي درس هاي پيش دانشگاهي يک را بزنند. با اين کار مشکلات درسي ترم يک براي آن ها حل خواهد شد و مي توانند ترم 2 را هم با کلاس پيش بروند. يعني در همين ترم هم درس هاي پيش دانشگاهي 2 را بخوانند و هم تست هاي مرتبط با آن را بزنند.

مطالعه مقاله
10 نکته‌ای که کنکوری‌های باید بدانند هم مفید است.

دروس طلايي را با دقت بيشتري بخوانيد

درس هاي پايه هم از اهميت و ضريب بالايي در کنکور برخوردار هستند و بايد از بعضي از آن ها به عنوان درس هاي طلايي نام برد. براي خواندن درس هاي پايه، بهتر است داوطلبان آن ها را بر اساس ضريب شان در کنکور بخوانند. وقتي به دانش آموزان گفته مي شود که درس هاي شان را بر اساس ضريب بخوانند يعني الزاما دليلي ندارد که همه کتاب هاي دبيرستان را کامل بخوانند و مي توانند فقط کتاب هايي را که از اهميت بيشتري برخوردارند با دقت و چندين بار مطالعه کنند. داوطلبان بايد مطالبي که در کنکور اهميت خيلي بيشتري دارد و فصل هايي را که تعداد تست هاي بيشتري از آن ها در کنکور مي آيد بيشتر و با دقت تر مطالعه کنند. البته دانش آموزان نبايد هيچ کتابي را کلاً کنار بگذارند. يعني نگويند مثلا من فلان کتاب را به هيچ وجه نمي خوانم و کنار مي گذارم. تنها اجازه اي که اين دانش آموزان دارند اين است که بعضي فصل هاي بعضي کتاب هاي خاص را حذف و آن ها را تا حد امکان کمتر يا اصلا نخوانند. بهتر است اين فصل ها قسمت هايي از کتاب باشد که در کنکورهاي قبل تعداد تست هاي کمتري از آن ها آمده است.

زمان براي خودتان ذخيره کنيد

اگر دانش آموزي فکر مي کند در درسي خيلي ضعيف است و آن درس در رشته او از اهميت بالايي برخوردار است، بايد در اين زمان باقي مانده با کمک معلم هايش و تلاش خودش اين ضعف را برطرف کند. در اين زمان باقي مانده تا کنکور، ذخيره زمان بسيار مهم است؛ ذخيره زمان يعني اين که يک دانش آموز حجم محدود از درس ها را در زمان کمتري بخواند که به همين دليل توصيه مي شود که براي درس خواندن از معلم يا دوستان موفق ترش کمک بگيرد تا زمان کمتري براي يادگيري از او گرفته شود.

زمان هاي مرده را با مرور زنده کنيد

مرور برگه هاي خلاصه برداري شده که داوطلب از درس هايي که خوانده، برداشته است هم کمک زيادي به فرد مي کند.

داوطلبان مي توانند از اين برگه ها در زمان هايي که تلف مي شود مانند وقتي که در مترو يا اتوبوس هستند براي مرور درس هايي که خوانده اند، استفاده کنند تا از زمان هاي باقي مانده تا کنکور بهترين استفاده را کرده باشند.

راضيه حافظ شعرباف- کارشناس و مشاور تحصيلي

------------------------------------------------------

پیشنهاد می کنیم مقاله
چگونه درس بخوانیم برای کنکور را هم مطالعه نمائید.

9 روش موثر و شگفت‌انگیز برای درس خواندن

ایسنا: بسیاری از دانشجویان از همان دوران ابتدایی به دنبال شیوه صحیح یادگیری و درس خواندن بوده‌اند. از شیوه‌هایی مانند حفظ کردن گرفته تا حبس کردن خود در یک اتاق ولی در اینجا شیوه‌های موثری برای مطالعه آورده شده است.

9 روش موثر و شگفت‌انگیز برای درس خواندن

اخیرا روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرده بسیاری از این عادت‌های مطالعه هیچگونه توجیه علمی ندارند حتی برخی از این شیوه‌ها تاثیری برخلاف شواهد و تصورات موجود دارند. در ادامه برخی از شیوه‌های موثر مطالعه و یادگیری را مرور می‌کنیم:

1- تغییر متناوب مکان مطالعه و درس خواندن:

اگرچه بسیاری از دانشجویان به مطالعه در کتابخانه شدیدا معتقد هستند، اما دانشمندان علم ادراک بر این باورند تغییر متناوب محیط مطالعه برای یادگیری بسیار موثر است. چرا که حافظه انسان بر اساس موقعیت و مکان شکل می‌گیرد در نتیجه تغییر محیط مطالعه، میزان به خاطر سپردن چیزهایی که یاد گرفته‌اید را افزایش خواهد داد.

2- مطالعه و انجام تکالیف گروهی:

هیچ وقت قدرت همکلاسان و هم گروه های خود را دستکم نگیرید. به ویژه وقتی که بر روی یک مسئله دشوار کار می‌کنید. تقسیم مسوولیت یکی از راه‌های موثر جهت فائق آمدن بر مشکلات و کاهش حجم کاری و درسی می‌باشد و به شما اطمینان می‌دهد که درس را بهتر بفهمید. این فعالیت گروهی ممکن است حتی منجر به پیدا کردن یک دوست جدید شود.

3- استفاده از کارت‌های فلش:

بعضی وقت‌ها بهترین شیوه، همان شیوه‌ای است که همیشه از آن استفاده می‌شود. درست است که کارت‌های فلش قدیمی هستند اما هنوز وسایل خوب و قابل اتکایی هستند. نوشتن نکته‌ها، تعاریف و توضیحات بیش از یک بار، به نقش بستن اطلاعات در حافظه کمک می‌کنند. ضمن اینکه این کارت‌ها یک وسیله بسیار عالی جهت یادآوری و تداعی تعریف‌ها می‌باشند.

4- امتحان دادن:

هر چقدر هم که از امتحان تنفر داشته باشید اما مطالعات نشان می‌دهد یک ارزشیابی جدی مانند امتحان نه تنها مؤید میزان دانش دانشجویان است بلکه می‌تواند کیفیت و ارزش علمی دانشجویان را نیز افزایش دهد. آزمون‌های متناوب به یادگیری دوباره و به خاطر آوردن اطلاعات ما کمک می‌کند، ضمن اینکه در هنگام آماده شدن برای امتحانات نهایی تازه به ارزش و عملکرد امتحانات طول ترم پی می‌بریم.

5- خوابیدن

یک ذهن خسته، ذهنی کند است. پس به اندازه کافی بخوابید و شاهد افزایش معدل درسی خود باشید.

6- خود را در هیچ گروه یا دسته‌ای قرار ندهید

دانشجویان اغلب خود را در یک دسته خاص طبقه‌بندی می‌کنند. به عنوان مثال خود را دانشجوی دارای هوش دیداری یا دارای هوش شنیداری قلمداد می‌کنند یا اینکه برخی معتقدند طرف چپ مغزشان فعال‌تر است یا برخی بر این باورند که طرف راست مغزشان فعال‌تر است. تحقیقات نشان می‌دهد که این طبقه‌بندی‌ها به میزان زیادی همراه با خطاست. بهترین شیوه این است که به جای نگرانی درباره اینکه در کجای فرآیند یادگیری قرار دارید، مناسب ترین شیوه یادگیری را مطابق با توانایی‌های خود پیدا کنید.

برای مشاهده لیست مدرسین کنکور کلیک کنید:
تدریس خصوصی کنکور

7- حضور در کلاس

شاید این مسئله بدیهی و واضح باشد. اما سخنرانی‌های طولانی استادان و زمان شروع کلاس‌ها در ساعات اولیه صبح، اغلب باعث شده شرکت در کلاس تا حدودی سلیقه‌ای و دلبخواهی شود. بهترین شیوه برای آمادگی در امتحانات، حضور در کلاس درس می‌باشد. در این صورت می‌توانید با سلسله مراتب درسی آشنا شده و از مطالبی که از آنها امتحان گرفته می‌شود، مطلع شوید.

8- خود را غرق جزوه‌ها و منابع درسی متعدد نکنید

با توجه به این ضرب‌المثل قدیمی که کیفیت بهتر از کمیت است، یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد غرق شدن در خیل عظیم جزوه‌ها و کتاب‌های درسی متعدد شیوه موثری برای یادگیری نیست. بلکه بهترین شیوه تمرکز بر روی یک موضوع و وقت گذاشتن بر روی آن تا زمان تسلط کامل بر روی مطالب موجود در آن کتاب می‌باشد. همیشه سعی کنید کمتر بین موضوعات مختلف گشته ومنبع خود را تغییر دهید. به عبارت ساده تر از این شاخ به آن شاخ نپرید در این صورت کمتر خسته شده و بیشتر یاد می‌گیرید.

9- منظم باشید

تنها چیزی که از داشتن یک ضر‌ب‌الاجل زمانی بدتر است، از دست دادن این ضرب‌الاجل می‌باشد. پس سعی کنید همیشه منظم باشید و از تعلل و به تعویق انداختن وظایف خود اجتناب کنید.

منبع: میگنا

مطالعه این مقاله هم مفید است:
بهتر است روز کنکور چگونه باشیم؟


آمار بازدید: 4793 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image