ارتباط مستقیم با 30454 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی ایران مدرس
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس مقاله آموزش زبان چگونه یک زبان خارجی را بهتر یاد بگیریم؟

چگونه یک زبان خارجی را بهتر یاد بگیریم؟

به اشتراک گذاری

در این بخش به سوال (چگونه یک زبان خارجی را بهتر یاد بگیریم) پاسخ داده می شود. برای یادگیری بهتر زبان ادامه این مطلب را بخوانید.

گفته می شود بهتر است برای یادگیری زبان خارجی همان ترتیب یادگیری زبان اول را رعایت کنیم یعنی:

گوش دادن (listening)

صحبت کردن (speaking)

خواندن (reading)

نوشتن (writing)


پیشنهاد ویژه ایران مدرس: چگونه در مدت کوتاه انگلیسی یاد بگیریم

تا حدودی این توصیه درست است اما اگر قرار باشد زبان خارجی را هم مثل زبان اول در طول چندین سال یادبگیریم ممکن است سرخورده شویم و بعد از صرف وقت و عمر و انرژی و هزینه زیاد از یادگیری زبان دوم صرف نظر کنیم.بنابر این بهتر است یک برنامه مدون داشته باشیم و تکنیکهایی را بیاموزیم که در مدت بسیار کوتاهی به این هدف نایل شویم.اصل مهم و اصولی در آموزش زبان مداومت است. اما باید بدانیم که مهارتهای چهارگانه زبان را چگونه بهتر و سریعتر و با جذابیت بیشتر فرابگیریم.

مهارت گوش دادن و صحبت کردن (listening & speaking skills)

A good listener is a good speaker.

این اصل مبین این است که یک شنونده خوب خواهد توانست به خوبی صحبت کند. به عبارت دیگر خوب گوش دادن منجر به خوب صحبت کردن می شود. یعنی گوش دادن مقدمه صحبت کردن است. منظوراز (a good listener) این است که زبان آموز بداند به چه مطلبی و چگونه گوش کند. راههای متفاوتی برای این منظور وجود دارد.مثلا می توانید از کتابهای Tactics for Listening استفاده کنید. همچنین می توانید از سایتهای اینترنتی مانند: englishtown یا studioclassroom و یا دهها سایت دیگر استفاده کنید. این روشها بسیار خوب است اما مستلزم وقت و هزینه است و معمولا موفقیت زیادی در پی ندارد.

روش دیگر(که بسیار مناسب به نظر می رسد) این است که هر شب مدت ۵ دقیقه برنامه انگلیسی BBC یا VOA را ضبط کنید. سپس چندین بار به مطلب ضبط شده گوش کنید. هر بار که به مطلب گوش می کنید باید فقط به یک مورد خاص توجه کنید. مثلا بار اول سعی کنید فقط افعال را بشنوید(دقت کنید که در این مرحله دانستن معنی عبارات شنیده شده هدف نیست) باردوم سعی کنید فقط حروف اضافه را بشنوید.دفعه بعد به اسامی خاص توجه کنید.بعد به صفتهاو…به همین ترتیب این فعالیت را دنبال کنید و در آخرین مرحله یک بار دیگر گوش کنید و به معنی و مفهوم هم توجه کنید. و سپس کلماتی را که مبهم هستند چندین مرتبه دیگر گوش کنید.این کاررا باید هرروز یا هرشب به طور مداوم و در زمان معین انجام دهید.این فعالیت را می توانید فقط در ۲۰ دقیقه به انجام برسانید.البته همان طور که گفته شد باید با صبروحوصله این کاررا ادامه دهید.پس از مدت کوتاهی نتایج شگرف آن را خواهید دید و توفیقتان در امر یادگیری باعث شگفتی دیگران و حتی خود شما خواهد شد!

زبان انگلیسی با لحن (accent) های مختلفی صحبت می شود ولی کسی که می خواهد انگلیسی بیاموزد باید یک لحن استاندارد را دنبال کند. رادیو بی بی سی British English و صدای آمریکا American English می باشد. البته امروزه لحن غالب American Accent یعنی همان VOA است ولی این که شما با چه لهجه ای صحبت کنید انتخاب با خود شمااست. نکته مهم این است که شما نباید از دو لهجه متفاوت استفاده کنید.یعنی نباید بعضی از کلمات را با لحن British و بعضی دیگر را با لحن American ادا نمایید. به برخی از تفاوتهای انگلیسی آمریکایی و انگلیسی بریتانیایی توجه کنید:

تفاوت در تلفظ : در انگلیسی آمریکایی برخی کلمات با صدای ( اَ )تلفظ می شوند در حالیکه همان کلمات در انگلیسی بریتانیایی با صدای (آ) ادا می شوند. مثال : pass

پیشنهاد می شود مقاله
چگونه انگلیسی را به سرعت یاد بگیریم را هم بخوانید.

البته از این نظر اکثر کلمات در هر دو لهجه تلفظ یکسان دارند.

مثال: cat – mat – sad

father – harm – car

البته تفاوتهای تلفظی دیگری هم وجود دارند که به تجربه درخواهیدیافت.

تفاوت در نگارش: برخی کلمات در انگلیسی بریتانیایی با ou و در انگلیسی آمریکایی با o نوشته می شود مثل colour / color

مطالعه این مقاله هم مفید است:
اصول یادگیرى هوشمندانه زبان خارجى

زبان انگلیسی در برخی کشورها second language است یعنی مردم آن کشور به دو زبان صحبت می کنند و دروس در مراکز علمی معمولا به زبان انگلیسی ارایه می شود بنابراین حتی کودکان در چنین کشورهایی می توانند به راحتی به زبان انگلیسی تکلم کنند. در کشور ما زبان انگلیسی foreign language است. بنابراین ما کسی را نمی یابیم تا با کمک وی speaking practice داشته باشیم بنابر این باید به دنبال راه دیگری باشیم.به این اصل توجه فرماییدA good reader is a good writer.

منظور این است که یک خواننده خوب در نوشتن به همان زبان هم مشکلی نخواهد داشت.در واقع اگر بخواهید قادر به نوشتن باشید ابتدا باید یک خواننده خوب باشید. خواننده خوب کسی است که می داند چه مطلبی را بخواند و چگونه بخواند. بهترین کاراین است که کتابهای داستان انگلیسی را مطالعه کنید.این کتابها در سطوح مختلف و تحت عناوینی از قبیل Easy English و stage و یا simplified موجود می باشند. لازم است شما هر ماه دو یا سه عدد از این کتابها را به این ترتیب مطالعه نمایید: ابتدا کتاب را با سرعت تمام و بدون توجه به معنی از اول تا آخر مطالعه کنید. دور دوم با تامل بیشتر مطالعه کنید.در این مرحله به دو گروه از لغات مشکل برخورد خواهیدکرد.دسته اول لغاتی هستند که می شود معنی آنها را حدس زد.زیرچنین لغاتی خط بکشید. دسته دوم لغات کلیدی (key words) هستند. دور چنین لغاتی خط بکشید. سپس با استفاده از یک فرهنگ لغت انگلیسی به فارسی فقط معنی لغات کلیدی را بیابید و ترجمه آنها را در حاشیه ( و نه بین خطوط) یادداشت کنید. سپس شروع کنید به مطالعه کتاب به قصد لذت بردن.در این مرحله دیگر نباید به فرهنگ لغت مراجعه کنید. حتی نباید به فارسی فکر کنید یعنی به جای ترجمه عبارات سعی کنید جریان داستان را در ذهن خود بازآفرینی و تخیل کنید. چنین مطالعه ای لذت وافری به شما خواهد بخشید. ضمن این که دامنه لغت شما افزایش یافته و دستور زبان هم در شما تقویت خواهد شد و دو ابزار مهم برای نوشتن (یعنی واژگان و دستور زبان را به درستی و در مدت بسیار کوتاهی کسب خواهید کرد.)

برای مهارت نوشتن علاوه بر آنچه گفته شد باید دفترچه خاطرات همراه داشته باشید تا وقایع روزمره و نکات جالبی را که می بینید, می خوانید و یا به ذهنتان می رسد به زبان انگلیسی یادداشت نمایید. البته نباید نگران نحوه نگارش باشید و اصلا نباید قدرت قلمتان را در انگلیسی با زبان فارسی مقایسه کنید. مهم این است که به این فعالیت مشغول باشید تا در مدت کوتاهی در نوشتن مهارت پیدا کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله
کلاس های تدریس خصوصی بهترین راهکار برای یادگیری سریع زبان را هم مطالعه کنید.

به طور خلاصه: ابزار لازم برای کسب مهارت listening گوش دادن فعال است. صحبت کردن با خارجی زبانها هم مفیداست که البته معمولا این امکان برای همه فراهم نیست.

ابزار لازم برای کسب مهارت speaking توسعه دایره لغات است. برای این کار راههای زیادی پیشنهاد می شود.مثلا می توانید هر روز یک لیست لغت روی برگه های کاغذ بنویسید و معنی آنها را پشت برگه بنویسید و در فرصتهایی که پیش می آید آنها را مرور کنید.از چمله سریع ترین روشهای یادگیری واژگان تصویر سازی ذهنی است.

images (2)کانون پیشرفته زبانهای خارجی گپ با مجربترین اساتید و متفاوت ترین دوره های آموزش زبان انگلیسی ،

از ابتدای آموزش تا پیشرفته ترین سطح زبان در کنار شماست.

برای مشاهده لیست مدرسین زبان بر روی عبارت
تدریس خصوصی زبان انگلیسی کلیک کنید.

نکات کلیدی برای سرعت در یادگیری مکالمه زبان انگلیسی

۱- سعی کنید نقطه ضعف اصلی خود را بشناسید و آن را نابود کنید.

۲- به انگلیسی فکر کنید. برای این منظور باید از طریق مطالعه پیوسته و هدف دار و جهت دار( از آسان به مشکل) بدانید که انگلیسی زبانها چگونه فکر می کنند. مثلا اگر بخواهید این جمله را به انگلیسی بیان کنید: کسی که خربزه می خوره پای لرزش هم می شینه. در صورتی که بخواهید این جمله را کلمه به کلمه به انگلیسی ترجمه کنید و آن را بیان کنید، افتضاح ببار خواهد آمد و بجز خودتان هیچکس متوجه فرمایشتان نخواهد شد! خوب! در چنین مواردی چگونه می توان به انگلیسی فکر کرد؟ تنها راه این است که مطالعه کنید و به رادیو گوش کنید تا بدانید آنها در چنین مواردی چگونه می اندیشند!

۳- مربی انتخاب کنید که به درستی کارش ایمان داشته باشید.

۴- وسایل خانه و محیط کارتان را با برچسب نام آنها به زبان انگلیسی پر کنید.

۵- همیشه از خودتان بپرسید: اگر بخواهم این جمله یا مطلب را به زبان انگلیسی بیان کنم چه باید بگویم؟

۶- فردی را بیابید که بتوانید انگلیسی را – مخصوصا بصورت گفتاری – با وی تمرین کنید.

۷- هرگز خود را کمتر از دیگران ندانید زیرا سیستم عصبی تمام افراد بشر یکسان است. تنها تفاوت در تفاوت چگونگی عمل است. اگر شما بدانید که دیگران چه کرده اند که موفق شده اند و شما هم همانگونه عمل کنید، موفق خواهید شد.

۸- هرگز به پایان راه نگاه نکنید. در هر لحظه از خودتان سوال کنید: بسیار خوب در این ده دقیقه یا نیم ساعت چگونه حداکثر بهره را ببرم؟

۹- همیشه باخودتان دفترچه یادداشت همراه داشته باشید و خاطراتتان را به انگلیسی یادداشت کنید.(نگران اشتباهات گرامری نباشید. حتی اگر یکی دولغت را از یک جمله به ذهنتان نرسید معادل فارسی آن را بنویسید تا بعدا از کسی بپرسید .

۱۰- خودتان را با دیگران مقایسه نکنید زیرا تمام افراد بشر خلاق هستند. از این گذشته هر فر مانند خود خدا تک و بی مانند است. وقتی شما خودتان را با دیگران مقایسه می کنید میخواهید به نتیجه : کمتر – بیشتر و یا مساوی برسید. خوب! اگر قبول دارید که خداوند هیچکس را مثل شما خلق نکرده پس این را هم خواهید پذیرفت که مقایسه خود بادیگران کار عاقلانه ای نیست. نه انسانها کاملا مثل هم هستند و نه موقعیتهایشان یکسان است. تنها مقایسه ای که هم عاقلانه است و هم لازم ، مقایسه وضع زمان حال با زمان آینده شما است در دو حالت: حالت اول تلاش کنید و آینده تان را بسازید و حالت دوم تلاش نکنید و آینده تان بایر باشد. مثلا از خودتان بپرسید: اگر هیچ تلاشی بخرج ندهم و یا اینکه در حد توان زحمت بکشم، در هر حالت چه آینده ای خواهم داشت؟ در این صورت رقیب خارجی وجود ندارد. رقیب هر کس خود اوست. اگر خودتان رقیب خودتان باشید انگیزه تان صدچندان می شود ولی اگر رقیب بیرونی برای خود بتراشید، دچار نگرانی و اضطراب خواهید شد.

برای دانلود بهترین جزوات مبحثی آموزش گرامر زبان انگلیسی کلیک کنید:
دانلود گرامر و قواعد زبان

۱۱- غرور کاذب نداشته باشید. از اشتباه کردن و یا این که دیگران به شما بخندند نهراسید.

۱۲- خودتان را به زمان و مکان خاص شرطی کنید.

۱۳- طرز استفاده درست از دیکشنری را یاد بگیرید.

۱۴- همیشه با یک کارشناس مشورت کنید.


آمار بازدید: 4004 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
محمد تاجیک آدينه ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷

سلام من سال دوم رشته کامپیوتر هستم ولی در زبان انگلیس ضعیف دارم زبان اصلی انگلیس کدام زبان است