ارتباط مستقیم با 30459 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس مقاله مطالب علمی روشهای مختلف حل مسائل فیزیکی

روشهای مختلف حل مسائل فیزیکی

به اشتراک گذاری

در این بخش در رابطه با روشهای مختلف حل مسائل فیزیکی توضیحاتی ارائه می گردد. به طور کلی برای حل مسایل فیزیکی (یا به طور خاص، طراحی و چک طرح) سه روش موجود است.

1- روش تحلیلی دقیق

2- روش عددی

3- روش تجربی

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: روند حل مسئله در درس فیزیک

در حل دقیق همانطور که از نام آن مشخص است، به محاسبه دقیق پارامتری معادلات دیفرانسیل حاکم بر میدانهای فیزیکی همچون میدان حرارتی، میدان تنش، میدان الکتریکی و ... می‌پردازند. در حالی که در روش دوم به حل تقریبی و عددی این مسایل پرداخته می‌شود.


روش تجربی یا آزمایشگاهی نیز با توجه به اینکه مبتنی و برگرفته از خود واقعیت می‌باشد، جزء یکی از پرکابردترین روشهای مورد استفاده در حل مسایل مهندسی است.

از جمله مزیتهای حل عددی خصوصاً اجزاء محدود نسبت به روشهای دیگر به شرح زیر است :

ضعف عمده روش آزمایشگاهی، پرهزینه و زمان‌بر بودن آن است. در حالی که در روش حل عددی این چنین نیست.

مطالعه این مقاله هم می تواند مفید باشد: حل معادلات ریاضی با دوربین تلفن همراه!

روش حل دقیق از تحلیل مدلهایی که هندسه پیچیده دارند عاجز است و تنها روشهای حل عددی به خصوص اجزاء محدود در این زمینه کار گشاست. به عنوان مثال محاسبه تنش حداکثر در میل لنگ اتوموبیل.

در حل مسایلی نیز که شرایط مرزی کمی پیچیده می‌شود، حل دقیق ناتوان است و تنها روشهای مرسوم عددی در حل این نوع مسایل به کار می‌رود؛ مثل تحلیل استحکامی پره توربین بادی در اثر بارهای آیرودینامیکی وارد بر آن. [1]

روش اجزاء محدود یک روند عددی برای تحلیل سازه‌ها و محیطهای پیوسته است.معمولاً مسایلی که با آن برخورد می‌کنیم خیلی پیچیده‌تر از آن هستند که به صورت رضایت بخشی با روشهای تحلیلی حل شوند. مسأله ممکن است تحلیل تنش، هدایت گرمایی یا از زمینه‌های دیگر باشد. روند اجزاء محدود تعداد زیادی معادلات جبری را به صورت همزمان حل می‌کند که این معادلات توسط یک رایانه دیجیتال تولید و حل می‌شوند. جوابها به ندرت دقیق هستند. با این وجود خطاها با پردازش بیشتر معادلات کاهیده می‌شوند ونتایجی که برای مقاصد مهندسی به اندازه کافی دقیق باشد با یک هزینه قابل قبول به دست می‌آید. مشاهده مدرسین المان محدود

اصولاً روش اجزاء محدود برای محاسبات تحلیل تنش به وجود آمد. ولی امروزه از آن برای تحلیل مسایلی مثل انتقال حرارت، جریان سیال، روانکاری، الکتریسیته و میدانهای موج و خیلی موارد دیگر نیز استفاده می‌شود. مسایلی که حل آنها سابقاً به کلی دشوار بود، اکنون به صورت عادی حل می‌شوند. اجزاء محدود در طراحی ساختمانها، موتورهای الکتریکی، موتورهای حرارتی، کشتیها، فضاپیماها و ... استفاده می‌شوند. شرکتهای سازنده و دفاتر کاری بزرگ دنیا نوعاً یک یا بیش از یک برنامه اجزاء محدود بزرگ درون سازمانی دارا هستند. شرکتهای کوچکتر معمولاً به یک برنامه بزرگ در یک مرکز محاسبات تجاری بزرگ دسترسی دارند و یا یک برنامه کوچکتر روی یک کامپیوتر شخصی دارند.[2]

پیشنهاد می کنیم مقاله
آشنایی با روش المان محدود (FEM) را هم بخوانید.

{1} جاهد مطلق، حمید رضا و نوبان، محمد رضا و اشراقی، محمد امین (1382)؛ ”اجزاء محدود“؛ مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران؛ تهران.

{2} Cook, Robert D. & Malkus, David S. & Plesha, Michael E. (1989); “CONCEPTS AND APPLICATION OF FINITE ELEMENT ANALYSIS, 2d ed.”; JOHN WILEY & SONS; New York.

مطالعه مقاله
چگونه ذهن تحلیلگری داشته باشیم؟ هم پیشنهاد می شود.


آمار بازدید: 9549 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image