ارتباط مستقیم با 30540 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس مقاله ترین ها بهترين حافظه‌ي كوانتومي جهان

بهترين حافظه‌ي كوانتومي جهان

به اشتراک گذاری

بهترين حافظه‌ي كوانتومی جهان در این بخش توضیح داده شده است. يك گروه از دانشگاه ملي استراليا (ANU) كارآمدترين حافظه‌ي كوانتومي جهان را براي نور به وجود آورده‌اند كه ما را به ابررايانه‌هاي بسيار سريع و مخابرات مبتني بر قانون‌هاي فيزيك نزديك‌تر مي‌كند.

گروه مدرسه پژوهشي فيزيك و مهندسي ANU از روشي استفاده كرده‌اند كه جهت توقف و كنترل نور ليزر و كاربرد ماهرانه‌ي الكترون‌ها در بلوري ابداع كرده بودند تا 270 – درجه سلسيوس خنك شده بود. كارايي و دقت بي سابقه‌ي دستگاه امكان ذخيره‌سازي، دست‌كاري و فراخواني ماهرانه‌ي سرشت كوانتومي نور را فراهم مي‌سازد.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: چگونه حافظه خوبی داشته باشیم؟!

مورگان هجز[2] پژوهشگر اصلي گروه مي‌گويد: «نور ورودي به بلور به تدريج كُند و متوقف مي‌شود و در آن‌جا باقي مي‌ماند تا دوباره آن را به حركت درآوريم كه در اين مورد هرچه را كه از آن انتظار داريم مانند تمام نگاشت‌هاي سه بعدي و غيره را تا آخرين فوتون از آن به دست مي‌آوريم.»

عدم قطعيت ذاتي در مكانيك كوانتومي باعث مي‌شود كه برخي از اطلاعات موجود در اين نور هنگام اندازه‌گيري از بين برود و آن را تمام نگاشت يك بار مصرف سازد. چون مكانيك كوانتومي تضمين مي‌كند كه اطلاعات را فقط يك بار مي‌توان خواند، اين روش براي مخابرات ايمن ايده‌آل است.

همين كيفيت‌هاي كارآمدي و دقت، حافظه را براي استفاده در محاسبات كوانتومي مطلوب مي‌سازد كه مي‌توانند بسيار سريع‌تر و توانمندتر از محاسبات كنوني باشند.


پیشنهاد می شود مقاله تاثیر مصرف صبحانه بر حافظه در روزهاي امتحان را هم بخوانید.

به علاوه، پژوهشگران مي‌گويند كه ذخيره‌سازي نوري امكان آزمودن فيزيك بنيادي مانند، چگونگي برهم كنش پديده‌هاي عجيب درگيري كوانتومي با نظريه نسبيت را فراهم مي‌سازد.

به گفته‌ي دكتر مايتو سلراز[3] رهبر گروه «مي‌توانيم حالت كوانتومي دو حافظه، يعني دو بلور را طبق مكانيك كوانتومي درگير كنيم. طبق قوانين مكانيك كوانتومي، خواندن يك حافظه، بدون توجه به فاصله‌ي آن‌ها، بلافاصله آن‌چه را در حافظه‌ي ديگر ذخيره شده است، تغيير مي‌دهد. باتوجه به نسبيت، گذشت زمان در يك حافظه از حركت آن تأثير مي‌پذيرد. با يك حافظه كوانتومي خوب، اندازه‌گيري چگونگي برهم كنش اين اثرهاي بنيادي مي‌تواند به راحتي قرار دادن بلور در اتومبيل و راندن آن باشد. اين گروه آزمايشي را انجام داده‌اند كه در آن نور در بلور به مدت يك ثانيه متوقف شده است كه هزار مرتبه طولاني‌تر از چيزي است كه قبلاً امكان‌پذير بود. او مي‌گويد گروه اكنون در پي ساخت دستگاه‌هايي است كه كارايي بالا را با زمان‌هاي ذخيره‌سازي در حدود ساعت تركيب كند.

مطالعه این مقاله هم مفید است:
چگونه ذهنی فعال داشته باشیم؟

يافته‌هاي اين گروه در شماره هفته منتهي به 24 ژوئن 2010 مجله نيچر چاپ شده است.

منبع: دانشگاه ملي استراليا

مطالعه مقاله
چگونه ذهنی خلاق و پویا داشته باشیم؟ هم پیشنهاد می شود.



چگونه ذهن تحلیلگری داشته باشیم؟


آمار بازدید: 1027 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image