ارتباط مستقیم با 30559 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس مقاله کنکور چگونه رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد مکانیک شدم؟

چگونه رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد مکانیک شدم؟

به اشتراک گذاری

رشته مکانیک یکی از محبوب‌ترین، پرمتقاضی‌ترین و در عین حال به گفته برخی از همین متقاضیان یکی از سخت‌ترین رشته‌های فنی ـ مهندسی به شمار می‌رود. این بار به سراغ رتبه یک این رشته رفته‌ایم تا از او درباره این رشته، گرایش‌هایش و چگونگی مطالعه برای آزمون ارشد بپرسیم.

حسین مرادیان کارشناسی‌اش را در دانشگاه صنعتی شریف گذارنده و بعد از آن با کسب رتبه یک آزمون ارشد 90 گرایش طراحی کاربردی رشته مکانیک در همان دانشگاه مشغول به تحصیل است. اگر شما امسال داوطلب ورود به این رشته هستید، این گفت‌و‌گو را از دست ندهید.

مکانیک پرطرف‌دار است

مکانیک یکی از رشته های فنی مهندسی است که معمولا به همراه رشته برق و عمران جزو پرطرفدارترین رشته هاست. این رشته با صنعت های مختلف، مانند خودروسازی، هواپیما و هر صنعتی که نیاز به طراحی قطعات صنعتی دارد، مرتبط است.

گرایش‌های رشته مکانیک

مهمترین گرایش های این رشته در مقطع کارشناسی شامل طراحی جامدات، سیالات و ساخت و تولید است؛ که گرایش‌های جدیدی مانند مکاترونیک نیز به تازگی به آن اضافه شده است.


در کارشناسی ارشد هم نزدیک به هشت گرایش وجود دارد که معروف‌ترین آن ها طراحی کاربردی، تبدیل انرژی و ساخت و تولید است. گرایش های دیگری مانند بیومکانیک و مهندسی پزشکی هم جزو این رشته هستند.

دانشگاه شریف از معدود دانشگاه هایی است که در دوره لیسانس گرایشی ندارد و من هم گرایشی در این مقطع نداشتم. ولی گرایش من در دوره کارشناسی ارشد طراحی کاربردی است که این گرایش خود شامل طراحی صنعتی، کنترل و دینامیک ارتعاشات می باشد.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: آشنایی با کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

هوا و فضا به مکانیک نزدیک است

داوطلب های زیادی را دیده ام که از رشته های علوم پایه به مکانیک تغییر رشته داده اند. ولی از لحاظ تطابق درس ها بخواهیم در نظر بگیریم، تنها بچه های هوا و فضا هستند که درس‌های‌شان تطابق نسبتا خوبی با مکانیک دارد. معمولا داوطلب هایی که از رشته های دیگر قصد ورود به مکانیک را دارند، شاید نتوانند خیلی نتیجه خوبی بگیرند؛ چون به هر حال درس هایی که در مکانیک است شاید خیلی تطابقی با دروس آن ها در مقطع کارشناسی نداشته باشد و کارشان سخت باشد.

از تابستان شروع کردم

معمولا بچه ها از تابستان شروع می‌کنند؛ برخی از اول تابستان و برخی از اواخر آن. من از اواسط تابستان شروع کردم. شروع به مطالعه برای هر فرد متفاوت است. بعضی‌ها از ترم 6 خواندن را شروع می کنند و هنوز واحدهایی را دارند که باید بگذرانند. این عده وقت شان کمتر و کارشان سخت تر است. برای همین باید زودتر شروع کنند.

یکی سری دوستان هم هستند که در پاییز وقت بیشتری دارند، این ها اگر دیرتر هم شروع کنند مشکلی برای شان پیش نمی آید. اما در مجموع بهتر است در تابستان تا حدی درس ها را پیش برد.

مطالعه مقاله
معرفی، گرایشها، آینده شغلی و بازارکار رشته مهندسی مکانیک هم مفید است.

درس های این رشته

درس های این رشته عبارتند از زبان ـ شامل 15 سوال تخصصی و 15 سوال عمومی ـ ، ریاضیات ـ شامل 4 درس ریاضی عمومی 1 و 2 و معادلات و ریاضی مهندسی ـ ، سیالات ـ شامل ایرودینامیک، سیالات و انتقال حرارت ـ ، جامدات ـ شامل 3 درس استاتیک، مقاومت مصالح و طراحی اجزا ـ ، دینامیک ـ شامل 4 درس دینامیک، دینامیک ماشین، ارتعاشات و کنترل ـ می‌باشد. اینها درس هایی است که برای گرایش طراحی کاربردی تبدیل انرژی دارای ضریب است.

در کلاس موسسات شرکت نکردم

من در هیچ کلاسی شرکت نکردم اما در آزمون های آزمایشی دو موسسه شرکت کردم. میزان اثردهی کلاس ها به موارد مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال رفت و آمد، حین کلاس و خستگی بعد از آن وقت زیادی را می‌گیرد. زمانی که برای آماده سازی داوطلب ها وجود دارد محدود است و باید به خوبی مدیریت شود.

به داوطلبانی که در سطح مناسبی قرار دارند شرکت در این کلاس ها را توصیه نمی کنم، ولی دوستانی که با خواندن کتاب ها نمی توانند خودشان را به مواردی که در کنکور طرح می شود برسانند، یا این‌که درسی را هنوز در دانشگاه پاس نکرده اند ـ به خصوص کسانی که تغییر گرایش می دهند ـ کلاس می تواند برای شان مفید باشد.

آزمون های آزمایشی مفید هستند

در مجموع اعتقاد دارم شرکت کردن در آزمون های آزمایشی می تواند به داوطلبان کمک کند. از یک طرف تمرین مدیریت زمان جلسه آزمون است و از طرف دیگر می توان به یک استراتژی مشخص در جواب دادن به سوالات و ترتیب پاسخ‎گویی رسید. همچنین هر چند این آزمون ها جامعه آماری بالایی ندارند، ولی تا حدود می تواند بازخوردی از رتبه‌ای که می خواهید در کنکور کسب کنید به شما بدهد. نکته آخر هم رفع اشکالی است که با این آزمون ها انجام می شود. چون سطح سوال این آزمون ها با آزمون اصلی در سطح تناسب خوبی قرار دارند، با رفع اشکال کردن خود آن آزمون ها می توانید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید.

البته سوالات آزمون های آزمایشی لزوما از نظر کیفی با آزمون اصلی در یک سطح نیستند. یعنی ممکن است سوالات سخت تر و یا حتی ساده تر باشد. اما طبیعتا نکاتی که در این آزمون ها طرح می شود، همان نکاتی است که در آزمون ارشد طرح می شود.

اولویت را به زبان ندهید!

زبان برای گرایش های اصلی مکانیک که علاقمندان زیادی هم دارد، ضریب یک دارد. با توجه به وقت محدود و سوالات بالا، اکثر بچه های مکانیک این درس را کنار می گذارند و یا زمان خیلی کمی به آن اختصاص می دهند. مثلا من با اینکه توانستم رتبه یک را کسب کنم، درصد زبانم سه یا پنج درصد بود!

به بچه هایی که سطح زبانشان خوب نیست حتی برای دوان آماده سازی هم توصیه می شود وقتی زیادی برای زبان صرف نکنند. ولی دوستانی که در سایر درس ها هم ضعف دارند و در جلسه آزمون وقت اضافی می آورند، بهتر است وقتی را هم به سوالات زبان اختصاص دهند. با توجه به این که تعداد بسیار زیادی از بچه ها این درس را نمی زنند، اگر شما یک درصد خوبی در درس زبان داشته باشید، می تواند تراز خوبی به شما بدهد. اما باید توجه کرد اولویت با بقیه درس‌هاست.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید:
دانلود جزوه آموزشی طراحی در مهندسی مکانیک

این درس ها تاثیرگذارند

مهمترین درس‌ها برای گرایش طراحی کاربردی، جامدات و برای گرایش تبدیل انرژی، حرارت و سیالات است. ولی در کل می توان گفت بچه ها در درس سیالات در تمامی گرایش ها ـ با توجه به این که به نسبت سطح سوالات آن مفهومی‌تر و کم تر نیاز به محاسبات دارد و نیاز به صرف زمان کمتری هم هست ـ نتیجه می‌گیرند.

از رتبه برترهای سال قبل مشاوره گرفتم

من در همان موسسه هایی که برای آزمون ثبت نام کرده بودم، مشاور هم داشتم؛ ولی بیشتر سعی می کردم از رتبه برترهای سال قبل که در دانشگاه حضور داشتند استفاده کنم و توانستم مطالب مفیدی از آن ها یاد بگیرم. طبیعتا خودم هم سعی کردم این تجربیات را به بقیه منتقل کنم. در این بین سعی می کردم مطالب مشاوره ای مانند نحوه مطالعه و ... را هم از سایت ها بگیرم و با دید باز به سمت کنکور بروم.

معمولا داوطلبان با رتبه های زیر 500 می توانند در دانشگاه های خیلی خوب تهران ـ روزانه و یا شبانه ـ قبول شوند

مطالعه؛ روزی 4 درس، هر درس 2 ساعت

از ابتدا سعی کردم زمان مطالعه ام را به صورت پلکانی افزایش دهم. با توجه به این که مهرماه نیز کلاس های دانشگاهی‌ام شروع می شد، سعی می کردم در تابستان، 60 – 70 درصد مطالب را حداقل یک بار مطالعه کنم. معمولا روزهایی که وقتم آزاد بود سعی می کردم سه چهار درس را بخوانم و برای هر درس هم حداکثر 2 ساعت زمان بگذارم. طبیعتا از دور دوم هم که شروع کردم به خواندن مطالب، سعی کردم خلاصه نویسی، مرور مطالب قبلی و تست زنی را هم داشته باشم.

چون هر روز فرصت مطالعه نداشتم، در تابستان سعی کردم هر هفته به صورت میانگین 40 ساعت مطالعه داشته باشم. بعد از تابستان هم تا مدتی مانده به کنکور سعی می‌کردم روزانه حدود 7 تا 8 ساعت مطالعه کنم.

استراحت کافی، بازدهی بالا

من روزانه هشت ساعت زمان برای مطالعه داشتم. دو نوبت مطالعه را به صبح اختصاص می‌دادم و ظهرها حتما استراحت داشتم. سعی‌ام این بود که بیشتر از زمان‌های مفید استفاده کنم. صبح‌ها و بعد ظهرها زمان مفیدی برای مطالعه هستند. معمولا دو سه ساعت بین روز استراحت داشتم و بین هر نوبت مطالعه هم سعی می‌کردم حدود نیم ساعت استراحت کنم.

آزمون های آزمایشی من نیز هر دو هفته یک بار برگزاری می شد و سعی می کردم بعد از هر آزمون، حداقل یک روز را استراحت کنم.

مطالعه مقاله
دانلود ترم بندی دروس دوره کارشناسی مهندسی مکانیک هم پیشنهاد می شود.

آزمون آزاد متفاوت است

آزمون ارشد رشته مکانیک دانشگاه های سراسری و آزاد کاملا متفاوت هستند. تقریبا توزیع سوالات از مطالب مختلف در آزمون سراسری نسبت خوبی دارد و سعی می کنند تمام مطالب پوشش داده شود. منتها در آزمون آزاد این طور نیست و حتی می‌توان آن را غیراستاندارد نامید. ممکن است در هر آزمون یک مبحث خاص برجسته شود و تمرکز سوالات روی یک مبحث خاص باشد. از طرفی کیفیت سوالات هم ممکن است خیلی سخت و یا خیلی ساده باشد.

سراغ تست رشته‌های دیگر رفتم

از کتاب های تست هم استفاده کردم. اما من معمولا سراغ تست های تالیفی نمی روم و سعی می کردم از تست آزمون‌های سال های گذشته استفاده کنم. ولی چون تعداد سوالات آزمون مکانیک هم محدود بود، سعی می کردم از تست درس هایی که در رشته های دیگر نیز مشترک بودند استفاده کنم. مثلا شما اگر سوالات درس ریاضی آزمون امسال را ببینید، متوجه می شوید بالای 60 درصد سوالات در آزمون رشته های دیگر در سال های گذشته تکرار شده است.

قبولی در دانشگاه‌های تهران با رتبه زیر 500

معمولا داوطلبان با رتبه های زیر 500 می توانند در دانشگاه های خیلی خوب تهران ـ روزانه و یا شبانه ـ قبول شوند. البته برای گرایش ساخت و تولید باید رتبه زیر 200 و 300 داشت. تا رتبه 2000 هم احتمال قبولی برای دانشگاه های شهرستان ـ چه روزانه و چه شبانه ـ وجود دارد.

بازار کار امیدوار کننده است

بازار کار این رشته تا حدی وابسته به صنعت کشور است. تقریبا همیشه هم برای کسانی که سطح علمی خوبی دارند، کار وجود دارد. منتها برای سایر داوطلبان، بسته به وضعیت صنعت کشور می تواند متفاوت باشد. در حال حاضر هم وضعیت نسبت به قبل بهتر شده و امیدوار کننده است.

منبع: دانشجوآنلاین


آمار بازدید: 7895 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
مژده يکشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱

واقعا مطالب و راهنمايي ها خيلي خوب بود.من در شرف رفتن به ترم 5 مهندسي مكانيكم و دانشجوي دانشگاه ازاد هستم.استادامونم بيشتر از تهرانن.من از ترم 1 تا به اينجا كه دارم پيش ميام شاگرد اول رشتم هستم.ميخواستم بپرسم با اينكه دانشگاه ازادي هستم ولي درسمم خوبه و استادا ازم راضين اميدي هست كه ارشد سراسري با ي

میلاد سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶

مطالب خیلی خوبی بود من الان ترم 2 رشته مکانیکم از الان میخام واسه رتبه 1 تلاش کنم. خیلی از منابع رو نخوندم چون ترم 2 هستم ولی ریاضی 2و1 رو که میتونم بخونم :)

زهرا شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸

مطالب خیلی عالی بود.خیلی دیدمو عوض کرد ممنون