ارتباط مستقیم با 30594 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس مقاله کنکور مصاحبه با روزبه فروزنده رتبه 9 رشته نقشه برداری کنکور کارشناسی ارشد 91

مصاحبه با روزبه فروزنده رتبه 9 رشته نقشه برداری کنکور کارشناسی ارشد 91

به اشتراک گذاری

با عرض سلام و تشکر بابت وقتی که دراختیار ما قرار دادید، لطفاً خودتان را برای خوانندگان معرفی بفرمایید.

با سلام و عرض ادب خدمت خوانندگان عزیز و داوطلبان کنکورکارشناسی ارشد، روزبه فروزنده هستم؛ فارغ التحصیل رشته نقشه برداری از دانشگاه خواجه نصیر.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: مصاحبه با بهزاد واحدی رتبه 11 کنکور کارشناسی ارشد رشته نقشه برداری

جناب مهندس فروزنده! ورودی چه سالی بودید و با چه معدلی فارغ التحصیل شدید؟

ورودی سال 87 و فارغ التحصیل تابستان 91 با معدل 81/14.

در کنکور سراسری کارشناسی ارشد چه رتبه­ای کسب کردید؟


با لطف خدا رتبه­ ی 9 کنکور کارشناسی ارشد رشته نقشه برداری را کسب کردم.

آقای فروزنده! از کی تصمیم گرفتید ارشد شرکت کنید؟

از ترم یک دوره کارشناسی تصمیم گرفته بودم که تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه بدهم.

لطفاً از رشته نقشه­ بردای و گرایش­هایش بیشتر برایمان بگویید.

پیشنهاد می شود مقاله مواد آزمون ورود به حرفه‌ مهندسان (پایه سه) خرداد ماه 1393- رشته نقشه برداري را هم مطالعه کنید.

رشته نقشه­برداری که نام جدید آن مهندسی اطلاعات مکانی شده، شامل هر چیزی که درمورد بدست­آوردن و پردازش و نمایش اطلاعات مکانی است، می­شود. بدین معنی که اطلاعات مکانی مثلاً مختصات یک ساختمان یا مکان یا یک شهر این که در نقشه برداری هدف بدست آوردن این اطلاعات است.

و حالا در علوم جدیدی که به نقشه ­برداری اضافه شده؛ روش­های جدیدی برای اخذ این اطلاعات، پردازش و نمایش آنها اضافه شده است. به عنوان مثال از طریق اینترنت گوگل ارت کار نقشه­برداری انجام می­دهد که حتماً همه با آن آشنا هستند که یک کار است.

GIS یکی از اصلی­ترین گرایش­های نقشه­ برداری است. GIS مخفف Georfical Information System ، به معنی سیستم­ها یا علم اطلاعات مکانی است. که فیلدهای مختلفی دارد به طور مثال GPS و یا همین نقشه ­های موبایل کارهایی است که توسط GIS انجام می­شود.

این رشته پنج گرایش دارد که قدیمی­ترین گرایشِ آن ژئودزی است که شاید بیشتر به خودِ نقشه­برداری مربوط باشد و ادامه­ی این رشته است.

این گرایش سه شاخه ­ی اصلی دارد؛ اول بدست­ آوردن مختصات بسیار دقیق، بطوریکه مختصات مثلاً مسطحاتی را با دقت بسیار بالا (زیر میلیمتر) بدست می­آورند. حالا شاید برای خوانندگانی که رشته­ی آنها نقشه­برداری نیست خیلی قابل فهم نباشد که مختصات مکانی چه استفاده­ای دارد؛ ولی به طور مثال عرض می­کنم که در نیروگاهی مانند بوشهر باید هرچند مدت شکل نیروگاه بررسی شود که در اینجا جابه­جایی­ها بسیار برای ما اهمیت دارد؛ چون یک جابه ­جاییِ نامناسب ممکن است به یک فاجعه­ی خیلی بزرگ منجر شود. برای همین به مختصات بسیار دقیقی نیاز داریم.

گرایش دیگر فوتوگرامتری است که مربوط به تهیه­ ی نقشه از عکس­های هوایی می­شود.

گرایش دیگر سنجش از دور که بدست­آوردنِ اطلاعات از طریق غیر مستقیم مثلاً از طریق عکس­های ماهواره­ ای پیدا کردنِ زمینِ کشتِ گندم تا بدست آوردن خلل­هایی که درون بتن از طریق امواج صوتی. به طور واضح­تر روشی که شما بطور غیر مستقیم یعنی بدون اینکه بتن مورد نظر بریده شود، به اطلاعاتی از آن دست پیدا می­کنید.

گرایش بعدیِ GIS که به علوم IT و کامپیوتر خیلی نزدیک است. برای واضح شدن این مبحث مثالی عینی بیان می­کنم: شما با اورژانس تماس می­گیرید وتقاضای یک آمبولانس می­کنید. قراراست که یک آمبولانس به آدرس شما اعزام بشود. با توجه به سیستم طراحی شده نزدیک­ترین آمبولانس به آدرس شما اعزام می­شود ومسیر رسیدن به شما از نظر حجم ترافیکی نیز بررسی شده تا در کمترین زمان ممکن آمبولانس به مقصد برسد.

یا بحث برنامه ریزی شهری را داریم که مثلاً قصد داریم یک مرکز تجاری بسازیم. این علم بهترین مکان از نظر ترافیک و حتی پارکینگ­های مجاور و همه­ی عوامل را بررسی می­کند.

همچنین بحث موبایل GPS که مکان­یاب­های موبایلی است که احتمالاً کسی کمتر بداند که این علوم به چه رشته ای مربوط است که همانطور که گفتم به رشته ­ی GIS مربوط می­شود.

گرایش بعدی هیدورگرافی است که بیشتر به آب ارتباط دارد. مثلاً پیدا کردن بستر دریاها و رودخانه­ها و پیدا کردن جزر و مدها.

علم نقشه­برداری درایران نسبت به دنیا در چه سطحی قرار دارد؟

در زمینه­ی تجهیزات ما چیزی از تولید داخل در تجهیزات نقشه­برداری متاسفانه نداریم ولی از نظر علم نقشه­برداری به جرأت می­توان گفت که در خاورمیانه برترین هستیم و در دنیا هم تقریباً معمولی هستیم و حتی در رشته­هایی دوشادوش دنیا حرکت می­کنیم.

البته حضور دانشجویان ایرانی در دانشگاه­های معتبر دنیا در این رشته نشان می­دهد که ما از نظر علمی در این رشته در جایگاه مناسبی در دنیا قرار­داریم.

مطالعه مقاله
کوچک ترین نقشه سه بعدی جهان هم می تواند مفید باشد.

چرا ارشد در ایران را انتخاب کردید؟

ایران به­راحتی به اهدافی که از تحصیل در کارشناسی ارشد داشتم می­رسیدم و نیازی به خارج­رفتن نبود. دانشگاه­های ما اغلب موارد در بسیاری از علوم از دانشگاه­های معتبر دنیا چیزی کم ندارند و مؤید این ادعا هم حضور هیأت علمی­های دانشگاه­های معتبر ایران در بسیاری از دانشگاه­های معتبر دنیاست.

جناب مهندس! درس خواندن برای ارشد را دقیقاً از چه زمانی شروع کردید؟

بعداز امتحانات ترم6 ، یکی دو هفته استراحت کردم و بعد از اول مرداد ماه بود که شروع کردم و دراین زمان بود که کلاس ریاضی مهندسی ومعادلات دیفرانسیل مهندسی کریمی را ثبت نام کردم.

چرا در که کلاس کنکور شرکت کردید؟ آیا شرکت در اینگونه کلاس­ها الزامی است؟

راستش این است که اگر خودم ریاضی می­خواندم؛ کمی برایم سخت بود و برای اینکه کارم برای کنکور راحت­تر شود، تصمیم گرفتم که در کلاس شرکت کنم چون درمورد کلاس­های مهندس کریمی شنیده­بودم که وقتی در کلاس ایشان شرکت کنی؛ دیگر نیازی نیست خیلی خودت وقت صرف کنی و خودِ کلاس کافی است. من هم به­دلیل اینکه در ترم مهر 16 واحد درسی برداشته بودم؛ محدودیت زمانیِ زیادی داشتم. به همین جهت بود که تابستان در این کلاس­ها شرکت کردم تا در ترم مهر سایرِ درس­ها رآ بخوانم و موفق هم شدم. به­دلیل اینکه ریاضی تقریبا صفر بودم ولی فقط با کلاس و استفاده از جزوه مهندس کریمی توانستم حدود50 درصد بزنم. البته ناگفته نماند که ریاضی امسال هم خیلی سخت بود.

اگر ممکن است از کلاس ریاضی مهندسی و معادلات دیفرانسیل مهندس کریمی بیشتر برای داوطلبان امسال توضیح دهید؟

ببینید! یک مورد خیلی خوب این بود که برای حضور در این کلاس­ها نیاز نبود که خودتان پیش زمینه­ای داشته باشید و درس را بلد باشید. بلکه با مقداری آگاهیِ ساده از ریاضی می­توانستید در این کلاس شرکت کنید. زیرا ایشان از پایه شروع می­کردند و خیلی سریع داوطلب را به سطح کنکور می­رساندند. مزیت اساسی دیگر کلاس این بود که ایشان هرگز از چهارچوب کنکور خارج نمی­شدند و با تجربه­ای که داشتند چهارچوب کنکور را به خوبی حفظ می­کردند و سرکلاس وقت داوطلب تلف نمی­شد.

نحوه آشنایی شما با نصیر و همچنین کلاس مهندس کریمی چگونه بود؟

من از دوستانم که سال گذشته در کنکور شرکت­کرده­بودند و رتبه یک شده بود مشورت گرفتم که ایشان سال گذشته در همین کلاس­ها شرکت کرده بود و به من هم شرکت در این کلاس­ها را خیلی توصیه کرد و این طور شد که من هم در این کلاس­ها شرکت کردم.

همانطور که گفتی، قبلاً با نصیر آشنایی نداشتی؛درحال حاضر نظرتان را راجع به موسسه نصیر بفرمایید.

بله! من قبلاً هیچ آشنایی با نصیر نداشتم بدلیل اینکه تبلیغات پرهزینه تلویزیونی انجام نمی­دهد. ولی الان باشرکت در کلاس­های این موسسه می­توانم با اطمینان بگویم که موسسه بسیار خوبی است.

اگر امکان دارد، از عواملی که موجب رضایت شما از این موسسه شده بیشتر برایمان بگویید.

بله حتما! ببینید! یک داوطلب کنکور ارشد به­دلیل اینکه تنها چندماه برای این کنکور وقت دارد باید خیلی مراقب صرفه­جویی زمانش باشد و نباید در موسسه­ای که از کیفیت آموزشی خوبی برخوردار نیست وقتش را تلف کند. نصیر در واقع با کادر آموزشی که در اختیار دارد، نیاز داوطلبان را به خوبی برطرف می­کند. از طرف دیگر نباید هزینه­ی کلاس­ها سنگین باشد، نصیر از این حیث نیز نسبت به مؤسسات دیگر دارای یک مزیت اصلی است زیرا که هزینه کردن چند میلیونی برای کنکور ارشد شاید چندان عاقلانه نباشد ولی نصیر با شهریه­های مناسب، امکان شرکت در کلاس­ها را برای تمامی داوطلبان به راحتی فراهم کرده ­است. مزیت دیگر اینکه کلاس­ها در محیط دانشگاه برگزار می­شد و محیط، کاملاً آموزشی و دانشگاهی بود که همین امر نیز به کیفیت کلاس­ها افزوده بود. به طور کلی سطح آموزش خصوصی در ایران بسیار پایین است و اکثر موسسات فقط درصدد کسب منافع مادی هستند. به طوریکه وقتی قصد دارم یک کلاس زبان انتخاب کنم، واقعاً انتخاب کردن برایم مشکل است. درچنین شرایطی وجود چنین موسسه­ای که تنها منافع اقتصادی را هدف قرارنداده و اهدافی همچون عدالت آموزشی در سرلوحه فعالیتش قراردارد؛ باید بسیار غنیمت شمرده شود. از این که با این موسسه آشنا شدم بسیار خوشحال هستم.

آیا به دوستانت که امسال داوطلب کنکور کارشناسی ارشد هستند، شرکت در کلاس­های نصیر را توصیه کردید؟

بله! هرکس از من مشورت خواست؛ نصیر را به همان 2دلیلِ اصلیِ کیفیت بالای آموزشی و شهریه تقریباً نصف نسبت به مؤسسات دیگر به او پیشنهاد کردم.

جناب مهندس! برگردیم سراغ کنکور سال گذشته و شرایطِ آن زمانِ شما، در تابستان روزی چند ساعت درس می­خواندید؟

تابستان درس خواندن را با روزی 4ساعت شروع­کردم و تا پایان تابستان به روزی هشت ساعت رساندم.

در تابستان فقط درس ریاضی که کلاس می­رفتید می­خواندید یا دروس دیگر را نیز مطالعه می­کردید؟

فقط ریاضی نبود. یک درس تخصصی دیگر هم در کنار ریاضی می­خواندم که مفهومی بود و باید تابستان شروع می­کردم. به دوستانی که امسال در کنکور نقشه­برداری شرکت می­کنند هم توصیه­می­کنم که دروس مفهومی را از تابستان شروع کنند.

در مهرماه که دانشگاه هم کلاس داشتی، چطور درس می­خواندی؟

کلاس­های دانشگاه چهار روز در هفته بود که بعداز کلاس­ها در خانه درس می­خواندم. تقریباً روزهایی که دانشگاه داشتم 3ساعت هم در خانه درس می­خواندم و روزهای دیگر نیز متوسط 10ساعت درس می­خواندم.

برنامتون برای درس زبان چه بود؟

در تابستان کتابِ زبان استاد رستمی را گرفتم که زیاد فرصت نکردم بخوانم و پیشنهاد می­کنم داوطلبانی که قصد خواندن این کتاب را دارند، به دلیل حجم بالا، زودتر مطالعه­ی آن را شروع کنند. البته لغاتی که آخر کتاب بود را کمی مطالعه کردم.

درتابستان که شروع کردید، هم­زمان تست هم می­زدید؟

نه. در تابستان تست نزدم. البته من روشی دارم که شاید برای تمامی داوطلبان رشته­های مختلف مناسب باشد و آن این است که داوطلبان قبل ازشروع، درس نیم­نگاهی به تست­ها داشته­باشند تا ببینند از چه مباحثی تست طرح می­شود یا شیوه­ی طرح یک تست از یک مبحث چگونه است. بعد از این آشناییِ اولیه شروع کنند به ادامه­ی خواندن آن مبحث. مخصوصاً اگر قصدِ خواندن جزوه را دارید این روش بسیار مناسب است.

از چه زمانی شروع به تست زدن کردید ؟

از اواسط آذرماه بود که شروع کردم به زدن تست­های سال­های گذشته.

آیا خلاصه ­برداری هم می­کردی؟

بله. به داوطلبان هم توصیه می­کنم که حتماً این کار را انجام بدهند و طوری خلاصه­برداری کنند که باخواندن آن خلاصه­ها دیگر هیچ نیازی به رجوع به جزوه اصلی نباشد. به طورِ مثال من یک جزوه­ی ششصد صفحه­ای را در چهل صفحه خلاصه کرده­بودم. به طوریکه آن چهل صفحه کامل بود و دیگر نیازی به مراجعه به جزوه نبود.

عده­ای ازداوطلبان معتقدند این کار وقت­گیر است و نیازی به انجام آن نیست، نظر شما چیست؟

البته که کمی وقت­گیر است. ولی نتیجه­ای که می­دهد شاید خیلی ارزشمندتر از وقتی که می­گیرد باشد. ببینید! شما باید سه هفته مانده به کنکور همه­ی دروس را دوره کنید و این امر تنها با بودنِ خلاصه­ها امکان­پذیراست و خواندن و دوره­ی کل کتاب­ها درهفته­های پایانی غیرممکن خواهد بود. پیشنهاد می­کنم که حتماً این کار را انجام بدهند و نتایج شگفت آور آن را در هفته­های پایانی مشاهده کنند.

خواندن اولیه ­ی کلیه دروس چه زمانی تمام شد؟

خواندن اولیه تقریباً آذرماه تمام شد. ولی دو تا درس داشتم که کمی حفظی­تر بودند که گذاشته بودم به زمان کنکور نزدیکتر شویم و چون واحد دانشگاهیِ همان دروس را هم داشتم،به خواندن آن دروس برای امتحانات اکتفا کردم.

پیشنهاد می کنیم مقاله
رشته های دانشگاهی مرتبط با عمران را هم بخوانید.

هفته­ ی پایانی چطور درس می­خواندید؟

البته من دراین مدت یک اشتباه انجام دادم و دو سه روز را صرفِ خواندن یک مبحث جدید کردم که توصیه می­کنم داوطلبان هرگز این کار را انجام ندهند و فقط مطالب قبلی و خلاصه ­هایی که تهیه کرده­اند را مطالعه کنند.

شب کنکور استرس داشتید؟

نه. خدارا شکر استرس نداشتم و راحت خوابیدم. البته کنکورِ ما هم بعد از ظهر بود و شب قبلش مشکلی نداشتم.

سرِ جلسه­ ی کنکور چطور بود؟ آیا باز هم استرس نداشتید؟

نه. باز هم خداراشکر استرس نداشتم و حوزه­ی کنکور بسیار آرامی هم بود. به نحوی که توانستم به طور کامل تمرکز کنم و از این نظر هم شانس آوردم.

بعد از پایان جلسه­ ی کنکور فکر می­کردید بتوانید چنین رتبه ­ای کسب کنید؟

کنکور ما خیلی سخت بود و راستش فکر نمی­کردم چنین رتبه­ای را کسب کنم و کمی نگران بودم. تقریبا فکر می­کردم زیر چهل بشم.

از شب اعلام نتایج و حال و هوای آن زمان برایمان بفرمایید.

اون ایام خیلی استرس داشتم. دیر شدن اعلام نتایج هم به این استرس افزوده بود و زمانی­که جواب­ها روی سایت آمد، دانشگاه بودم که بچه­ ها گفتند نتایج در سایت آمده که بعد از کلی تلاش (به دلیل بالا نیامدن سایت) بالاخره با دیدنِ رتبه ­ام خیلی خوشحال شدم.

توصیه­ ی نهایی که برای داوطلبان امسال دارید بفرمایید.

توصیه می­کنم که هرچه زودتر شروع کنند ودرس خواندن را به ماه­های پایانی موکول نکنند. زیرا اگر زودتر شروع کنند، مطالب را خوب درک می­کنند و راحت­تر می­توانند تست­های کنکور را جواب بدهند و دیگر اینکه سعی کنند حتماً با انگیزه­ی بالا درس بخوانند. درس­های مفهومی را حتی­الامکان از بقیه­ی دروس زودتر شروع کنند.

اگر صحبت پایانی با خوانندگانِ ما دارید، بفرمایید.

درپایان از خانواده­ام که شرایط درس خواندن را برایم فراهم کردند تشکر می­کنم. همچنین از دوستانم که در این مدت به من روحیه دادند و شما مسئولین محترم نصیر تشکر می­کنم.

با آرزوی موفقیت برای تمامی داوطلبان امسال کنکور سراسری.

منبع: وب سایت موسسه ی نصیر

کلمات کلیدی: رتبه برتر کنکور، مصاحبه با رتبه برتر کنکور، گفتگو با رتبه برتر کنکور، عوامل موفقیت رتبه برتر کنکور، موفقیت در کنکور ارشد، رتبه های برتر کنکور کارشناسی ارشد، رشته نقشه برداری کنکور کارشناسی ارشد، رتبه برتر کنکور ارشد نقشه برداری


آمار بازدید: 6544 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
نگار سه شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸

سلام نمیشه به هیچ طریقی ازایشون سوال پرسید؟نمیتونن ایملشون رو دراختیار ما کنکوریا بذارن؟