ارتباط مستقیم با 30603 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
ایران مدرس اخبار اخبار تحقیق و پژوهش دستیابی محققان جهاد دانشگاهی به دانش فنی ساخت ژیروسکوپ فیبر نوری (24 آذر 92)

دستیابی محققان جهاد دانشگاهی به دانش فنی ساخت ژیروسکوپ فیبر نوری (24 آذر 92)

محققان مرکز خدمات تخصصی اپتیک جهاد دانشگاهی واحد صنعتی شریف، موفق به طراحی و ساخت «ژیروسکوپ فیبر نوری" شدند.




مهندس سید مجتبی برزین، مجری این طرح، در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی ایسنا درباره این دستاورد توضیح داد: این ژیروسکوپ فیبر نوری با دقت 10deg/h، بیشینه سرعت 170 deg/s و نویز Angle Random Walk به مقدار 0.045 deg/√h طراحی و ساخته شده است.





برزین افزود: ژیروسکوپ فیبر نوری، در مقایسه با انواع دیگر ژیروسکوپ‌ها دارای مزایایی چون طول عمر بالا، ابعاد کوچک، وزن کم، زمان راه‌اندازی کوتاه و پاسخ زمانی سریع است و به همین دلیل این سیستم جایگزین مناسبی برای مدل‌های قدیمی‌تر است.



به گفته وی، این ژیروسکوپ می‌تواند در سیستم‌های اندازه‌گیری و ناوبری لخت در کنار سیستم GPS و یا حتی مستقل از آن برای هدایت، کنترل و جهت‌یابی در بخش‌های هوایی، دریایی و زمینی مانند هواپیماها، ماهواره ها، کشتی ها و خودروها مورد استفاده قرار گیرد.



وی تاکید کرد: با توجه به کسب دانش فنی حاصل از اجرای این طرح و تولید داخلی، قیمت تمام شده آن کمتر از نمونه خارجی خواهد شد؛ بنابراین ساخت این دستگاه در داخل علاوه بر کاهش هزینه های مصرف کنندگان از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده و گامی در جهت خودکفایی کشور و عدم وابستگی به کشورهای سازنده این ژیروسکوپ مانند آمریکا، روسیه و ژاپن است.





این محقق، یکی از اولویت‌های توسعه‌ای کشور را دستیابی به این سیستم‌ها و تکنولوژی و تجهیزات بکار رفته در آنها برای تبدیل شدن به کشوری توانمند، پیشرفته و مستقل توصیف کرد و دستیابی به این تکنولوژی و توانمندی ساخت آن در داخل کشور را در همین راستا پراهمیت برشمرد.





برزین خاطرنشان کرد: با ساخت و تولید این ژیروسکوپ فیبر نوری، زمینه ایجاد دانش فنی و تکنولوژی آن در کشور ایجاد می‌شود تا در آینده‌ای نزدیک بتوان نیاز بخش های مختلف داخلی از قبیل مراکز خودروسازی، شرکت نفت، شهرداری ها، وزارت راه، وزارت صنایع را برطرف کرد.





به گفته مجری طرح ساخت ژیروسکوپ فیبر نوری، از عمده کاربران این سیستم می توان به شرکت نفت برای هدایت دقیق مته‌های حفاری چاه‌های افقی،‌ شهرداری‌ها برای حفر تونل مترو و تاسیسات شهری زیرزمینی، وزارت راه برای حفر تونل،‌ وزارت صنایع و معادن برای استخراج معادن اشاره کرد.





وی اضافه کرد که این طرح در سال 1388 آغاز شده و در سال 1391 پایان یافته است.



برزین در گفت‌وگو با ایسنا همچنین خبر داد: در ادامه پروژه ساخت ژیروسکوپ فیبر نوری با دقت 10 deg/h، طراحی و ساخت ژیروسکوپ فیبر نوری با دقت 1 deg/h نیز در مرکز تخصصی خدمات اپتیک دانشگاه صنعتی شریف در دست اجراست.





در این طرح که تاکنون 70 درصد پیشرفت داشته، با افزایش طول فیبر نوری و تغییر و بهبود برد الکترونیک سیستم، افزایش دقت حاصل خواهد شد.





به گفته وی، دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت ژیروسکوپ فیبر نوری تا دقت 0.01deg/h از برنامه‌های آتی این مرکز است.





به گزارش ایسنا، طرح پژوهشی ساخت ژیروسکوپ فیبر نوری با دقت 10deg/h با حمایت وزارت صنایع اجرا شده است.

آمار بازدید: 361 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image