ارتباط مستقیم با 30549 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
ایران مدرس اخبار اخبار دانش آموزی انحلال مجتمع‌های آموزشی و شناسایی 700 چالش در آموزش و پرورش (7 آذر 92)

انحلال مجتمع‌های آموزشی و شناسایی 700 چالش در آموزش و پرورش (7 آذر 92)

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ابتدای ورودم به وزارتخانه، همه تلاش خود را برای بازگشایی بهترین مدرسه معطوف کردیم، گفت: طی چند ماه اخیر با تحقیقاتی که صورت گرفته بیش از 700 مسئله و چالش را در آموزش و پرورش شناسایی کردیم.




به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اصغر فانی با اشاره به بخشی از گزارش 100 روزه فعالیت خود در وزارت آموزش و پرورش، گفت: با توجه به اینکه ابتدای ورودم به وزارتخانه همزمان با بازگشایی مدارس بود، همه تلاش‌ها برای آغاز فعالیت مدارس معطوف شد، اما همزمان تحقیقاتی در آموزش و پرورش صورت گرفت و بیش از 700 مسئله و چالش را شناسایی کردیم.



وی افزود: با توجه به این تعداد از موضوعات، مباحث دسته‌بندی شد و به چهار سیاست مهم تقسیم‌بندی شد که ساماندهی نیروی انسانی اولین اولویت وزارتخانه شد.



وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با بیش از یک میلیون نیروی انسانی در 105 هزار مدرسه و 750 منطقه آموزشی در خدمت بیش از 12 میلیون و 300 هزار دانش آموز است. اما با توجه به اینکه این نیروها به خوبی از لحاظ رشته و جنسیت توزیع نشده‌اند، در ابتدای سال تحصیلی با حدود 58 هزار نیروی مازاد و 50 هزار کسری نیرو مواجه شدیم که این امر انرژی زیادی را در آغاز سال تحصیلی از آموزش و پرورش گرفت.





ساماندهی کامل نیروی انسانی آموزش و پرورش تا سال 94




فانی، تقاضای معلمان برای رسیدگی به این موضوع را به جا عنوان کرد و گفت: امسال با توجه به این نابسامانی که در نیروی انسانی وجود داشت، از برخی دبیران متوسطه تقاضا کردیم که در ابتدایی مشغول این فعالیت باشند. اما سال 93 و 94، ساماندهی نیروی انسانی به نتیجه می‌رسد.



وی توسعه مشارکت در آموزش و پرورش را اولویت دوم وزارتخانه متبوع خود اعلام کرد و گفت: آموزش و پرورش یک نماد فرهنگی اجتماعی است و در مدرسه معلمانی هستند که باید زمینه را برای مشارکت آنها و حتی مشارکت دانش‌آموزان و والدین در برنامه‌ریزی مدارس فراهم کنیم.



فانی ادامه داد: در حال حاضر حدود یک میلیون دانش‌آموز یعنی 8.5 درصد دانش‌آموزان کشور در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند. بنابراین باید در سال‌های آینده میزان مشارکت‌ها را افزایش دهیم.



وزیر آموزش و پرورش که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، توسعه مدیریت آموزشی را یکی دیگر از اولویت‌های آموزش و پرورش برشمرد و خاطر نشان کرد: استفاده از مدیران توانمند در مدارس قطعا در ارتقای کیفیت آموزش موثر است و مقرر شده با توجه به تاثیری که مدیریت آموزشگاهی بر روند یادگیری و یاددهی دارد، این سیاست نیز در دستور کار آموزش و پرورش قرار بگیرد.





آموزش و پرورش به دنبال سرانه‌ای کردن بودجه در سال 93 است


فانی در ادامه خاطر نشان کرد: سیاست عملیاتی کردن بودجه یا سرانه کردن بودجه، چهارمین سیاست آموزش و پرورش است. به این معنا اگر بتوانیم برای سال 93 که در لایحه پیش‌بینی کرده‌ایم، بودجه‌ای را که باید برای مدارس هزینه کنیم، در اختیار آنها قرار دهیم؛ نه تنها باعث افزایش انگیزه مدیران می‌شود، بلکه هزینه کرد آنها متناسب با نیازهای مدرسه صورت می‌گیرد.



وزیر آموزش و پرورش در توضیح بیشتر گفت: آموزش و پرورش هر ساله به ازای هر دانش آموز یک میلیون و 200 هزار تومان به طور متوسط هزینه می‌کند. برای نمونه اگر مدرسه‌ای 200 دانش‌آموز داشته باشد و این رقم به تعداد دانش‌آموزان در اختیار مدرسه قرار بگیرد، مدیر می‌تواند حقوق معلم، هزینه آب و برق، گاز و سایر اولویت‌ها را در اختیار داشته باشد.





ارتقای وضعیت معیشت فرهنگیان تا پایان سال


وی درباره وضعیت معیشتی معلمان که یکی از دغدغه‌های اکثریت آنهاست، گفت: معلمان از بهترین افراد جامعه هستند و در همان روزهای اول که وارد آموزش و پرورش شدم، به لحاظ اهمیتی که بحث معیشت معلمان و موضوعات اقتصادی داشت، مشاوری را در این زمینه منصوب کرده‌ایم و به برنامه‌های خوبی نیز رسیده‌ایم که امیدواریم نتایج آن در آینده مشخص و بخشی از تکلیف ما در قبال فرهنگیان ایفا شود.



فانی گفت: امیدواریم تا چهار ماه آینده نتیجه برنامه‌ریزی‌هایی که برای ارتقای معیشت معلمان صورت گرفته، آغاز شود.





اجرای مدیریت آموزشگاهی تا دو سال آینده




وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تا دو سال آینده مدیریت آموزشگاهی را اجرا می‌کنیم، اظهار کرد: تعیین مدیریت متخصص، با تجربه و افرادی که دارای محدودیت در بین معلمان هستند، از برنامه‌های دیگری است که اجرا می‌شود، چرا که معتقدیم مدیری که در بین معلمان محدودیت داشته باشد و دارای تخصص و تجربه لازم داشته باشد، قطعا در کیفیت آموزش تاثیر بسیار خوبی خواهد داشت.





همکاری وزارتین آموزش و پرورش و ورزش و جوانان برای توسعه ورزش دانش‌آموزی




فانی درباره اقداماتی که آموزش و پرورش در حوزه ورزش و فضاهای ورزشی برای دانش‌آموزان انجام خواهد شد، گفت: در دیداری که با وزیر ورزش و جوانان داشتیم، پیشنهاد همکاری بین دو وزارتخانه را به وزیر ورزش و جوانان دادم که با استقبال وی مواجه شد و مقرر شد آموزش و پرورش به دلیل کمبودهایی که از لحاظ امکانات دارد، با تعاملی که بین دو وزارتخانه صورت می‌گیرد، برای ارتقای ورزش دانش‌آموزی استفاده کنیم.



وی ادامه داد: گروه‌های آموزشی که یکی از معضلات فعلی و نقدهای وارد بر آموزش و پرورش است، از برنامه‌های دیگری است که در برنامه کاری وزارتخانه قرار گرفته، چرا که در سال 60 گروه‌های آموزشی را خودم بنیان‌گذاری کردم، اما در سال‌های اخیر نقش آنها بسیار کمرنگ شده است.



وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما به حضور معلمان در تدوین، تالیف و ارزیابی کتاب‌های درسی معتقد هستیم و امیدواریم بتوانیم نقش آنها را در گروه‌های آموزشی پررنگ‌تر کرده و کیفیت در برنامه‌های آموزشی را ارتقا دهیم.





اختصاص ردیف جداگانه در بودجه 93 برای تجهیزات آزمایشگاهی و کیفیت‌بخشی




فانی گفت: امکانات آموزشی مهم‌ترین رکن ارتقای کیفیت است و بر همین اساس در بودجه سال 93 ردیف اعتباری جداگانه‌ای برای کیفیت‌بخشی در نظر گرفته‌ شده است که تجهیز آزمایشگاه‌ها، تجهیز هنرستان‌ها و امکانات کمک آموزشی ذیل این ردیف تعریف شده است.



وی ادامه داد: در حال حاضر در بیش از 300 منطقه آموزشی، پژوهشسرای دانش‌آموزی داریم که امیدواریم این پژوهشسراها را افزایش دهیم.



وزیر آموزش و پرورش از پرداخت 30 میلیارد تومان برای طرح روستا مرکزی که طی آن دانش‌آموزان یک منطقه روستایی در روستای دیگری تحصیل می‌کنند و همچنین پرداخت 40 میلیارد تومان برای مدارس شبانه‌روزی خبر داد و گفت: در اوایل دولت یازدهم نیز 50 میلیارد تومان به عنوان سرانه به مدارس تزریق کرده‌ایم که در 1.5 سال اخیر هیچ سرانه‌ای دریافت نکرده بودند.





تامین بودجه شیر مدارس و توزیع آن از نیمه آذر




فانی از تامین بودجه شیر مدارس خبر داد و گفت: از اواسط آذر ماه توزیع شیر در مدارس ابتدایی و متوسطه اول آغاز می‌شود.



وی طرح خرید خدمات آموزشی را یکی از برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: در برنامه جدید به جای تاسیس مدرسه، مقرر شده از ظرفیت مدارس غیردولتی استفاده کنیم و به جای آن صندلی‌های خالی مدارس غیردولتی را پر کنیم، بنابراین اگر این طرح به تصویب مجلس برسد، آن را اجرا خواهیم کرد.



به گفته فانی، در گذشته نیز در رشته‌های کار و دانش و فنی حرفه‌ای به خاطر مشکلی که در تجهیز کارگاه‌ها وجود داشت، طرح خرید آموزشی اجرا می‌شد.





راهکار جدید وزارت آموزش و پرورش برای حل مشکلات مدارس استیجاری




وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در بودجه 93 بندی پیش‌بینی شده است که برخی از فضاهایی که مورد نیاز آموزش و پرورش نیست، از طریق مزایده به فروش رسانده و در جای دیگری که مورد نیاز است، از جمله خرید مدارس استیجاری استفاده شود.



وی گفت: دولت این بند را مصوب کرده و اگر مجلس شورای اسلامی نیز تصویب کند، فروش ساختمان‌های با موقعیت تجاری و مازاد آموزش و پرورش انجام خواهد شد.



به گفته فانی، شهریور ماه گذشته با این طرح بخشی از مشکلات مدارس استیجاری حل شده است.



وزیر آموزش و پرورش درباره کتاب‌های کمک‌ آموزشی نیز، گفت: کتاب کمک آموزشی تعریف روشنی ندارد و بخشی از کتاب‌هایی که در بازار وجود دارد، مسائل را برای دانش‌آموزان حل و آسان کرده است که این نه تنها خلاقیت و نوآوری را در دانش آموزان از بین می‌برد، بلکه دارای اشکالاتی است، در حالی که کتاب کمک آموزشی باید در ادامه کتاب‌های کمک درسی باشد.



وی ادامه داد: کتاب‌هایی که خلاقیت و نوآوری را در دانش‌آموزان از بین ببرند، مورد تایید ما نیست، اما معتقدم در آینده کتاب‌های کمک درسی به سمت عمق‌بخشی و رسیدن به سطح بالایی از درک مفاهیم پیش خواهد رفت.



فانی اظهار کرد: وضعیت فعلی کتاب‌های کمک آموزشی مورد تایید ما نیست و معلمان نیز نمی‌توانند استفاده از آن را به دانش‌آموزان اجبار کنند، چرا که از حالت استاندارد خارج است.



وزیر آموزش و پرورش همچنین از تاثیر 25 درصدی نمرات نهایی در کنکور 93 خبر داد و گفت: در کنکور سال آینده نیز 25 درصد از نمرات نهایی دانش‌آموزان در پذیرش کنکور موثر خواهد بود.





انحلال مجتمع‌های آموزشی




وی درباره مجتمع‌های آموزشی که نقد جدی به آن دارد، گفت: مجتمع آموزشی یعنی قرار گرفتن چندین مدرسه زیر نظر یک مدرسه دیگر و این فکر یک اشکال اساسی و اصولی در مدیریت دارد، چرا که با اجرای این طرح، یک لایه جدید مدیریتی ایجاد شده است.



فانی ادامه داد: در مجتمع‌های آموزشی یک لایه جدید مدیریتی اضافه شده، در حالی که دنیا به سمت کاهش لایه مدیریتی می‌رود و اشکالی که مجتمع‌های آموزشی دارند، برای اولیا که می‌خواهند مشارکت داشته باشند نیز مشکلاتی ایجاد کرده است.



وزیر آموزش وپرورش با بیان اینکه آماری از تعداد دقیق مجتمع‌های آموزشی ندارم، گفت: مطالعاتی انجام داده‌ایم و تحقیقات نشان داده که این طرح موفق نبوده، بنابراین به تدریج مجتمع‌ها منحل و به حالت قبل بازخواهد گشت.





فانی در مورد پرداخت حق‌التدریس معلمان، گفت: مذاکراتی را با معاونت رئیس‌جمهور انجام دادیم و امیدواریم اعتبارات لازم تخصیص یابد که بتوانیم به تدریج تا سه ماه آینده بخشی از این اعتبارات را پرداخت کنیم.



وی در خصوص تجهیز مدارس به بخاری‌های استاندارد، تصریح کرد: تعدادی از مدارس را توسط بخاری‌های تشعشعی تجهیز کردیم که خرید این بخاری‌ها از خارج از کشور بود، اما شرکت صنایع آموزشی امکان تولید این بخاری‌ها را دارد و به مجرد تولید بخاری توسط این شرکت بین مدارس توزیع می‌شود.

کلمات کلیدی: انحلال مجتمع‌های آموزشی، مدارس استیجاری، تامین بودجه شیر مدارس، توسعه ورزش دانش‌آموزی، آموزش و پرورش، چاشهای آموزش و پرورش، مشکلات آموزش و پرورش،اخبار جدید آموزش و پرورش

آمار بازدید: 445 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image