ارتباط مستقیم با 30459 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی ایران مدرس
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه رتبه جهانی وب سنجی 10 دانشگاه برتر ایران/ برترین دانشگاههای 3 قاره (مرداد 91)

رتبه جهانی وب سنجی 10 دانشگاه برتر ایران/ برترین دانشگاههای 3 قاره (مرداد 91)

نسخه دوم رتبه بندی وبومتریک یا وب سنجی سال 2012 منتشر شد که بر اساس آن رتبه 20 هزار موسسه آموزشی و دانشگاه جهان اعلام شده و در این میان 530 دانشگاه ایرانی نیز مورد ارزیابی از نظر وب سنجی قرار گرفتند.


به گزارش خبرنگار مهر، رتبه بندی وب سنجی از سال 2004 تا به امروز با هدف ایجاد انگیزه برای اساتید و موسسات برای افزایش فعالیت در فضای اینترنت و افزایش بازتاب فعالیتهای آکادمیک خود سالانه دوبار منتشر می شود و اطلاعات آن تا جولای 2012 جمع آوری شده و بیش از 20 هزار موسسه آموزشی و دانشگاهی را مورد بررسی قرار داده است.

در صورتی که عملکرد وب سنجی یک موسسه پایین تر از حد انتظار باشد، مقامات موسسه باید سیاستهای وب سنجی خود را مورد بازنگری قرار داده و موجب بهبود حجم و کیفیت انتشارات الکترونیکی خود شوند.

اکنون پایگاه رتبه بندی وب سنجی نسخه دوم رتبه بندی سال 2012 خود را بر اساس شاخصهایی مانند اندازه صفحات وب (size)، قابلیت مشاهده از سوی دیگران و میزان لینک هایی که مراکز دیگر به سایت اصلی داده باشند (visibility)، فایل های قابل دسترسی ( rich file) و همچنین تعداد منابع علمی سایت و میزان ارجاعات به آن (scholar) منتشر کرده است.

در این رتبه بندی جدید 537 دانشگاه و موسسه آموزشی از ایران نیز قرار دارند که رتبه آنها تا 20 هزار و 332 متغییر است و رتبه 528 نیز به دانشگاه تهران اختصاص یافته است.

رتبه های جهانی دانشگاه ها

بر اساس رتبه بندی جدید وبومتریک، رتبه 10 دانشگاه برتر جهان همچنان در اختیار دانشگاه و موسسه های آمریکایی قرار دارد. رتبه اول تا دهم دانشگاه های برتر جهان بر اساس رتبه بندی جدید وبومتریک را به ترتیب دانشگاه های هاروارد، MIT، استنفورد، کالیفرنیا برکلی، کورنل، مینه سوتا، پنسیلوانیا، ویسکونزین مدیسن، ایلینویز و دانشگاه ایالتی میشیگان به دست آورده اند.

10 دانشگاه برتر جهان از دیدگاه وب سنجی

رتبه جهانی - نام دانشگاه - کشور

1 هاروارد - ایالات متحده آمریکا

2 MIT - ایالات متحده آمریکا

3 استنفورد - ایالات متحده آمریکا

4 کالیفرنیا برکلی - ایالات متحده آمریکا

5 کورنل - ایالات متحده آمریکا

6 مینه سوتا - ایالات متحده آمریکا

7 پنسیلوانیا - ایالات متحده آمریکا

8 ویسکونزین مدیسن - ایالات متحده آمریکا

9 ایلینویز - ایالات متحده آمریکا

10 دانشگاه ایالتی میشیگان - ایالات متحده آمریکا


رتبه بندی وبومتریک در نسخه اول رتبه بندی سال 2012 خود 530 دانشگاه و موسسه ایرانی را در میان دانشگاه های ارزشیابی شده خود معرفی کرده است که بالاترین رتبه ها به ترتیب به دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد اختصاص یافته است.

رتبه وب سنجی 10 دانشگاه برتر ایران

ردیف رتبه جهانی نام دانشگاه
1 644 دانشگاه تهران

2 656 دانشگاه علوم پزشکی تهران

3 730 دانشگاه صنعتی امیرکبیر

4 741 دانشگاه فردوسی مشهد

5 977 دانشگاه صنعتی شریف

6 1257 دانشگاه علم و صنعت ایران

7 1319 دانشگاه صنعتی اصفهان

8 1390 دانشگاه علوم پزشکی شیراز

9 1554 دانشگاه شهید بهشتی

10 1581 دانشگاه علوم پزشکی مشهد


رتبه دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در نسخه اول سال 2012 به ترتیب 528 و 668 بود.

در قاره اروپا نیز دانشگاه کمبریج رتبه اول، دانشگاه آکسفورد رتبه دوم، موسسه تکنولوژی سوئیس رتبه سوم، دانشگاه کالج لندن رتبه چهارم، دانشگاه اترخت رتبه پنجم، دانشگاه بولونیا رتبه ششم، دانشگاه ادینبورگ رتبه هفتم، دانشگاه پورتو رتبه هشتم و دانشگاه وین رتبه نهم و دانشگاه علوم و تکنولوژی نروژ رتبه دهم را به دست آورده اند.

رتبه وب سنجی 5 دانشگاه برتر اروپایی

رتبه در جهان - رتبه در اروپا - موسسه - کشور

20 1 دانشگاه کمبریج بریتانیا

25 2 دانشگاه آکسفورد بریتانیا

29 3 موسسه تکنولوژی سوئیس سوئیس

43 4 دانشگاه کالج لندن بریتانیا

56 5 دانشگاه اترخت هلند


در کشورهای آمریکای لاتین همچنان برتری با دانشگاه های برزیلی است و این کشور در میان 5 دانشگاه و موسسه برتر آمریکای لاتین 4 رتبه را به خود اختصاص داده است. همچنین در میان 5 دانشگاه برتر قاره آسیا نیز کشورهای آسیایی ژاپن، تایوان و چین و سنگاپور رتبه های 42 تا 77 جهانی را به خود اختصاص داده اند.

دانشگاه سائوپائولو از برزیل رتبه 15 جهانی، دانشگاه ملی مکزیک از مکزیک رتبه 41 جهانی، دانشگاه فدرال سانتا کاترینا از برزیل رتبه 98 جهانی، دانشگاه کامپیناس از برزیل رتبه 121 جهانی، دانشگاه فدرال ریوگراند از برزیل رتبه جهانی 124 را کسب کرده اند.

5 دانشگاه برتر آسیا در وب سنجی نیز شامل دانشگاه توکیو از ژاپن با رتبه جهانی 42 ، دانشگاه ملی تایوان از تایوان با رتبه جهانی 57 ، دانشگاه کیوتو از ژاپن با رتبه جهانی 59 ، دانشگاه ملی سنگاپور از سنگاپور با رتبه جهانی 74 ، دانشگاه Tsinghua از چین با رتبه جهانی 77 هستند.

کلمات کلیدی: دانشگاههای برتر جهان، دانشگاههای برتر ایران، دانشگاههای برتر اروپا، رتبه بندی وبومتریک دانشگاهها، رتبه بندی وب سنجی دانشگاهها

آمار بازدید: 2651 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
david يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۴

دانشگاه ارومیه چندمممممممممههههه‎ ‎