ارتباط مستقیم با 30544 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس اخبار اخبار کنکور چالشهای آموزش و پرورش دولت جدید و سهم 85 درصدی سوابق تحصیلی دانش آموز در کنکور (24 مرداد 92)

چالشهای آموزش و پرورش دولت جدید و سهم 85 درصدی سوابق تحصیلی دانش آموز در کنکور (24 مرداد 92)

معرفی محمد علی نجفی به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم به مجلس شورای اسلامی، 85 درصد شدن سهم سوابق تحصیلی دانش آموزان در کنکور، وجود بیشترین مدارس فرسوده در پایتخت، بازنگری در تعطیلی پنج شنبه های مدارس، بررسی چالشهای آموزش و پرورش در دولت یازدهم، اعلام زمان توزیع کتابهای درسی و ... از مهمترین اخبار آموزش و پرورش در این هفته بود.


به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته بالاخره شایعات مربوط به انتخاب وزیر آموزش و پرورش به اتمام رسید و حسن روحانی محمد علی نجفی را در روز مراسم تحلیف به نمایندگان مردم به عنوان وزیر پیشنهادی دولت یازدهم در آموزش و پرورش معرفی کرد. انتخاب نجفی که پیش از این نیز سابقه وزارت در آموزش و پرورش را داشت، منجر به ابراز نظر مخالفان و موافقانش شد.

علی اصغر کاکوجویباری کارشناس آموزشی معتقد است که وزیر پیشنهادی دولت یازدهم منجر به فعالیت دوباره قانون شوراهای آموزش و پرورش می شود.

او می گوید:«در زمان وزارت محمد علی نجفی قانون شوراهای آموزش و پرورش تصویب شد. در حال حاضر این شوراها چندان فعال نیستند و با توجه به تجربه موفق تشکیل شوراهای آموزش و پرورش به نظر می رسد برای حل مشکلات آموزشی در تمامی استان ها، ضروری است وزیر پیشنهادی در صورت کسب رای از مجلس این قانون را متناسب با شرایط امروز آموزش و پرورش مورد بازنگری قرار داده و مجدداً اجرای آن را در دستور کار خود قرار دهد.»

همچنین شیرزاد عبداللهی دیگر کارشناس معتقد است با وزیر شدن نجفی، امید دوباره به میان فرهنگیان باز می گردد.

به اعتقاد او در حال حاضر مهمترین چالش وزیر آموزش و پرورش اقتصاد است. چراکه در بخش اعتبارات، بودجه سالانه آموزش و پرورش حدود 10 درصد بودجه عمومي دولت است. با چنين بودجه ای، آموزش و پرورش در آينده باز هم با كسري بودجه و تنگناهاي اعتباري مواجه خواهد بود، اما از سوی دیگر باید نگاه واقع بینانه داشت و اینکه وعده داده شود آموزش و پرورش در صدر اولویت ها باشد، به دور از واقعیت است.برای حل مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش باید منابع مالی متنوع تر شود. چرا که در حال حاضر مشكلات اقتصادي کشور، امكان افزايش جهشي بودجه دولتی آموزش و پرورش را نمی دهد.

انتخاب نجفی بازگشت به عقب است

اما از سوی دیگر علی ذوعلم از مدیران سابق وزارت آموزش و پرورش با انتخاب دوباره نجفی به عنوان وزیر آموزش و پروش مخالف است و در گفتگویی اعلام کرده است : حضور نجفی در آموزش و پرورش بازگشت به عقب است. آقای نجفی در فضای فکری و تخصصی تعلیم و تربیت قرار ندارد و حضور وی، یک مرحله آموزش و پرورش را به عقب برگشت خواهد داد.

به گفته او، انتظار این بود که برای وزارت آموزش و پرورش یک چهره صاحب‌نظر و پویا که مسائل امروز آموزش و پرورش را بشناسد و به تحول اساسی در آموزش و پرورش معتقد باشد، انتخاب شود. چرا که نه آقای نجفی همان آقای نجفی دهه 70 است و نه آموزش و پرورش همان آموزش و پرورش دهه 70 است.

به اعتقاد ذوعلم، امروز به مسائل ریشه‌ای و نظری آموزش و پرورش توجه کرده‌ایم و باید کسی سکاندار آموزش و پرورش شود که این نگاه نظری عمیق را داشته باشد و این در حالی است که تخصص آقای نجفی تعلیم و تربیت نبوده است. دغدغه‌هایی را هم که بر اساس مصاحبه‌های آقای نجفی می‌بینیم بیشتر دغدغه‌های سیاسی بوده است.

بازنگری تعطیلی پنج شنبه های مدارس

اما از سوی دیگر محمد علی نجفی دراین هفته ضمن تحویل دادن برنامه های پیشنهادی خود به نمایندگان مجلس به خبرنگار مهر درباره تعطیلی پنج شنبه های مدارس گفته است: درباره تعطیلی پنج شنبه ها در سند تحول بنیادین هیچ صحبتی نشده است و همانطور که قبل از این نیز گفته ام تمامی اقدامات دو ساله اخیر از جمله تعطیلی پنج شنبه ها در صورت وزیرشدنم مورد بازنگری قرار می گیرد، اما برای سال تحصیلی جدید تغییری در برنامه های فعلی آموزشی ایجاد نمی شود.»

او همچنین درباره عدم توجهش به معاونت پرورشی می گوید:« این موضوعات فضاسازی‌ها و هجمه‌های سیاسی است. زمانی که وزیر آموزش و پرورش بودم، معاونت پرورشی بسیار تقویت شد اما عده‌ای اظهار کردند که معاونت پرورشی در زمان من منحل شد، در حالی که به نظرم هفت هشت سالی در این خصوص دچار اشتباه شده‌اند.»

نجفی اما حاضر به پاسخگویی به نقدهای وارد شده نسبت به انتخابش نشد و تنها گفت:« بسیاری از صاحبنظران تعلیم و تربیت و کارشناسان آموزش و پرورش پاسخ این مطالب را داده و خواهند داد. کسانی که این فضاسازی را انجام می‌دهند امیدوارند بتوانند در تصمیم نمایندگان مجلس تاثیر بگذارند، اما به نظر من این مسائل در نظر نمایندگان تاثیری نخواهد داشت.»

ثبت‌نام بیش از 11 میلیون دانش‌آموز برای سال تحصیلی جدید

با اتمام زمان ثبت نام دانش آموزان، رئیس مرکز آمار ایران، تعداد دانش اموزان ثبت نامی در سامانه آموزش و پرورش را برای سال تحصیلی جدید اعلام کرده و گفته است:مجموع کل دانش‌آموزان ثبت‌نام شده‌ در سامانه آموزش و پرورش، 11 میلیون و 141 هزار و 208 نفر است.از این تعداد، 6 میلیون و 345 هزار نفر در مقطع ابتدایی، یک میلیون و 824 هزار و 70 نفر در مقطع متوسطه اول، 2 میلیون و 567 هزار و 135 نفر در مقطع متوسطه دوم و یک میلیون و 93 هزار و 9نفر در پایه اول ثبت‌نام کرده‌اند.

به گفته وی، استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و زنجان موفق به کسب رتبه برای ثبت نام الکترونیکی شده اند.

شهریور زمان توزیع کتاب های درسی

مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی از توزیع کتاب های درسی در شهریورماه میان کتابفروشی ها خبر داده و گفته است: چاپ بیش از 97 درصد کتابها به پایان رسیده و تا آخر مرداد ماه چاپ کتاب ها به پایان می رسد.

احمد حسینی با بیان اینکه 130 میلیون جلد کتاب درسی برای سال تحصیلی جدید چاپ و توزیع می شود، گفته است: قراردادهای لازم با کتاب فروشان منعقد و سهمیه بندی هر استان براساس جمعیت آماری مشخص شده است و پس از چاپ 100 درصدی کتاب ها ،توزیع و فروش آن آغاز می شود. همچنین کتاب های پایه های ابتدایی اول مهرماه همزمان با آغاز سال تحصیلی از طریق مدرسه دراختیار آنها قرار می گیرد.

پرداخت مابه التفاوت افزايش حقوق تيرماه فرهنگيان تا پايان وقت امروز

این هفته همچنین هفته خوش خبری برای فرهنگیان بود. چرا که بالاخره اعتراض هایشان در هفته گذشته مبنی بر عدم دریافت حقوق تیرماه و اضافه حقوقشان جواب داد و علاوه بر دریافت حقوقشان، در این هفته اضافه کار فرهنگیان به حساب هایشان واریز شد.

به گفته وحید کیارشی، مابه التفاوت افزايش حقوق فرهنگيان به حساب استان ها واريز شده و ادارات كل آموزش وپرورش استان ها موظفند اين مبلغ را به حساب فرهنگيان ذي نفع واريز كنند.

پایتخت صاحب بیشترین مدارس فرسوده در کشور

به رغم همه تصورات موجود مبنی بر ساخت مدارس شیک و مجهز در پایتخت، رئیس سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرده است که تهران صاحب بیشترین مدارس فرسوده در کشور است.

به گفته مرتضی رئیسی در مجموع 4 میلیون متر مربع از فضای آموزشی کشور تخریبی است، اما شهر و استان تهران دارای بیشترین مدارس فرسوده در کشور است. سازمان نوسازی این آمادگی را دارد تا 2 سال آینده تمام مدارس تخریبی را بازسازی و مقاوم‌سازی کند، البته تحقق این امر منوط به تخصیص اعتبارات مربوط به قانون تخریب و بازسازی مدارس است.

مرتضی رئیسی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب درباره روند نوسازی مدارس فرسوده کشور گفت: در بودجه 92، 875 میلیارد تومان برای نوسازی و مقاوم سازی مدارس فرسوده کشور اختصاص یافته است که اگر اعتبارات به موقع تامین شود، یکی از اولویت های ما مقاوم سازی و ایمن سازی مدارس فرسوده است.

او اعلام کرده است: 875 میلیارد تومان اعتبار برای مقاوم سازی و نوسازی مدارس فرسوده کشور در بودجه امسال آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است که باتحقق کامل آن می توان اقدام به نوسازی این دسته از مدارس کرد.

سهم 85 درصدی سوابق تحصیلی دانش آموز در کنکور

پس از تصویب طرح سنجش و پذیرش دانشجو از سوی نمایندگان مجلس، این هفته رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش اعلام کرده است که با حذف کنکور سهم تاثیرپذیری سوابق تحصیلی دانش آموز به 85 درصد می رسد.

عبدالامیر عرفی در توضیحاتی بیشتر عنوان کرددر حال حاضر براساس مصوبه سنجش و پذیرش دانشجو، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور آینده 25 درصد است و در سال های آینده این سهم به 85 درصد می رسد.

منظور از سوابق تحصیلی نمرات دروس 3 سال آخر دوره متوسطه که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه‌گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به‌صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای‌عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

به گفته عرفی، اگر قرار باشد ملاک سابقه تحصیلی سه سال آخر دبیرستان باشد، باید امتحانات نهایی به سالهای اول و دوم دبیرستان نیز تسری پیدا کند که برای برگزاری این امتحانات در سطحی گسترده باید برنامه ریزی کرد و ساز و کارهای لازم را نیز فراهم کرد. همچنین باید نیروی انسانی آن نیز تامین شود. تمامی این موارد باید در شورای سنجش و پذیرش مطرح شود.

کلمات کلیدی: سال تحصیلی جدید، اخبار سال تحصیلی جدید، اخبار جدید سال تحصیلی جدید، سهم 85 درصدی سوابق تحصیلی دانش آموز در کنکور، میزان تاثیر سوابق تحصیلی دانش آموز در کنکور، کنکور 93، سهم تاثیرپذیری سوابق تحصیلی دانش آموز در کنکور، تاثیر معدل در کنکور 93

آمار بازدید: 481 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image