ارتباط مستقیم با 30460 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه آزاد مشکلات طرحهای عمرانی دانشگاه آزاد (12 آبان 91)

مشکلات طرحهای عمرانی دانشگاه آزاد (12 آبان 91)

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه طرحهای عمرانی این دانشگاه وجود دارد، از برخی راههای جلوگیری از خروج بودجه خبر داد.


به گزارش خبرنگار مهر، حمید عباسی امروز در شانزدهمین همایش معاونان عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور که هم اکنون در دانشگاه آزاد نجف‌آباد در حال برگزاری است، گفت: تمامی رویکردهای دانشگاه آزاد اسلامی در اجرای طرح‌های عمرانی بر اساس اقتصاد دانش‌ بنیان و اقتصاد مقاومتی است و مهندسی ما بر مبنای اقتصاد مقاومتی بنا نهاده شد.

وی با اشاره به ضرورت شناسایی چالش‌ها و مشکلات در طرح‌های عمرانی دانشگاه آزاد، اظهار داشت: قانون و منابع دو بال حرکت طرح‌های عمرانی هستند، منظور از قانون، قوانین و مقررات موجود در طرح‌های عمرانی است و منظور از منابع، نیروی انسانی، مواد و مصالح است. بنابراین باید در روند شکل‌گیری طرح‌های عمرانی در تمامی مراحل آن از برنامه‌ریزی تا بهره‌برداری به این دو بال توجه جدی شود.

عباسی ادامه داد: در این میان محدودیت‌های قانونی از یک طرف و تصمیمات در روند شکل‌گیری طرح‌های عمرانی شامل برنامه‌ریزی، مطالعات فازی، ساخت و بهره‌برداری و تصمیم‌سازی از سوی دیگر می‌تواند چالش‌زا باشد.

وی با تاکید بر اینکه مشکل عمده اکثر طرح‌های عمرانی در مرحله برنامه‌ریزی و تامین اعتبار است، تاکید کرد که یک سوم بودجه دانشگاه در طرح‌های عمرانی هزینه می‌شود، بنابراین معاونان عمرانی به عنوان مسئولان مصرف این بودجه کلان باید با مدیریت سرمایه، مدیریت املاک و مستغلات دانشگاه آزاد را رعایت کنند.

مشکلات طرحهای عمرانی دانشگاه آزاد

عباسی با اشاره به برخی مشکلات و چالش‌ها در طرح‌های عمرانی دانشگاه آزاد، گفت: قطعا برای بهسازی طرح‌ها نیازمند آسیب‌شناسی هستیم. یکی از چالش‌های مهم در این حوزه این است که بودجه دانشگاه تحت تاثیر نوسانات درآمدی از شهریه‌ها است که در بودجه‌های عمرانی نیز تاثیر گذاشته است.

به گفته معاون عمرانی دانشگاه آزاد، عدم کلان‌نگری به طرح‌های عمرانی و عرضه بدون تقاضا بر اساس فشار مقامات محلی، از دیگر چالش‌های موجود در این حوزه محسوب می‌شود.

وی انعطاف‌پذیری دانشگاه آزاد را یکی از نقاط قوت این دانشگاه در اجرای پروژه‌های عمرانی عنوان کرد و اظهار داشت: دانشگاه‌ آزاد مانند اکثر سازمان‌های دولتی بوروکراسی خاصی ندارد. این موضوع باعث شده بسترهای علمی مناسبی برای بهره‌مندی از اقتصاد دانش بنیان در آن فراهم شود.

راه‌اندازی شرکت مادر تخصصی در دانشگاه برای جلوگیری از خروج بودجه

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برای بهره‌گیری از برخی خدمات، مجبور به خروج بودجه از دانشگاه آزاد اسلامی هستیم، ادامه داد: برای دریافت برخی خدمات مجبور به استفاده از توانایی سایر دانشگاه‌ها هستیم که این موضوع باعث خروج اعتبارات از دانشگاه می‌شود، این در حالی است که می‌توان این خدمات را در درون سیستم انجام داد که موجب جذب سرمایه نیز می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال می‌توان برای تحقق این موضوع اقدام به راه‌اندازی یک شرکت مادر تخصصی کرد، البته موافقت اصولی راه‌اندازی این شرکت از واحد علوم تحقیقات دریافت شده است.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه طرح‌های عمرانی این دانشگاه یک نقطه اثرگذار در نظام فنی اجرایی کشور محسوب می‌شود، گفت: به عنوان مثال میزان آهن‌آلات استفاده شده در طرح‌های عمرانی دانشگاه یک خدمتی بزرگ به نظام تولید کشور ارائه می‌کند.

عباسی با بیان اینکه آشنایی با ادبیات مدیریت ساخت، راهکار اساسی حل مشکلات است، گفت: آشنایی با قوانین و مقررات موضوع کار، آشنایی با استانداردها و داده‌گزینی می‌تواند در حل مشکلات موثر باشد.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین مدیران باید در اجرای طرح‌های عمرانی با قوانین و آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی، قوانین مالیات آشنا باشند و هر دانشگاهی برای خود یک سند توسعه تدوین کند تا بر اساس آن برنامه‌ها پیش برود.

عباسی ادامه داد: در خرید و فروش املاک و مستغلات نیز باید بر اساس مجوزهای کمیسیون معاملات اقدام کرد.

الزامات لازم برای اجرای طرح‌های عمرانی

به گفته معاون عمرانی دانشگاه آزاد، ارتقای کیفیت در طراحی چرخه عمر پروژه‌ها، بهینه شدن هزینه‌ها، کوتاه شدن زمان لازم تا بهره‌برداری طرح‌ها، اجرای نظام یکپارچه در سطح راهبردی از جمله اقداماتی است که باید در اجرای طرح‌های عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی مد نظر واحدهای دانشگاهی باشد.

وی طراحی هیات امنای استانی را از جمله راهکار‌های تمرکززدایی در دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و گفت: این اقدام به زودی با تاکید ریاست دانشگاه آزاد اسلامی اجرایی می‌شود.

هر چه سریعتر تکلیف املاک مازاد واحدهای دانشگاهی معلوم شود

وی با اشاره به ضرورت توجه به زنجیره تامین از بدو طراحی پروژه‌های عمرانی، گفت: باید در اجرای طرح‌های عمرانی، طرح آمایش سرزمین آموزش عالی مد نظر قرار گرفته شود و هر چه سریعتر تکلیف املاک مازاد واحدهای دانشگاهی معلوم شود.

به گفته عباسی، اخذ اسناد املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی باید سریعتر در دستور کار قرار گیرد.

ضرورت باز مهندسی نقشه توسعه دانشگاه آزاد اسلامی

وی با اشاره به ضرورت باز مهندسی نقشه توسعه دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: بر این اساس باید در طراحی پروژه‌ها و روند سنتی به سمت مدرنیته پیش برویم و صنعتی‌سازی و سبک سازی نیز مد نظر قرار بگیرد.

کلمات کلیدی: طرحهای عمرانی دانشگاه آزاد، دانشگاه آزاد، مشکلات دانشگاه آزاد، توسعه دانشگاه آزاد، راه‌اندازی شرکت مادر تخصصی دانشگاه آزاد

آمار بازدید: 329 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image