ارتباط مستقیم با 30460 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس اخبار سایر اخبار تدوین کتاب درسی «آموزش سلامت» برای تمام مقاطع تحصیلی

تدوین کتاب درسی «آموزش سلامت» برای تمام مقاطع تحصیلی

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت بهترین زمان آموزش سلامت در سنین مدرسه و در دوران تحصیل دانش آموز دانست و از تدوین کتاب درسی آموزش سلامت برای مقاطع تحصیلی خبر داد.


دکتر شهرام رفیعی فر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: برنامه درسی آموزش سلامت در مدارس در قالب دروس رسمی است که متناسب با درجه تکامل فردی و اجتماعی دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی تدوین می‌شود.

وی نظام جامع فوق‌برنامه سلامت را نیز بخشی از این برنامه درسی خواند و در عین حال گفت: هرچند این موضوع اکنون نیز به صورت پراکنده در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می‌شود، اما متاسفانه مورد پایش قرار نمی‌گیرد. برنامه درسی جدید این آموزش‌ها را نیز بازمهندسی خواهد کرد.

به گفته وی، بر اساس این کوریکولوم آموزشی، کتاب راهنمای خانواده‌ها به تفکیک مقطع تحصیلی و همچنین کتابی هم برای اولیای مدارس به همراه یک لایحه نظام حمایتی رسانه‌ای تدوین خواهد شد.

رفیعی‌فر با بیان اینکه 70 درصد بار بیماری‌ها در کشور مربوط به بیماری های غیرواگیر است که ریشه در رفتارهای پرخطر دارد، افزود: بخش عظیمی از علل بیماری‌های قلبی و سرطان ریشه در عادت‌های غلط کودکی و نوجوانی همچون رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی، مصرف سیگار و قلیان دارد.

وی، ارایه آموزش‌های لازم در دوران کودکی را بسیار کارآمدتر از دوران بزرگسالی دانست و افزود: مولفه‌های مهم ارتقای سلامت در مدارس شامل مشارکت خانواده و جمعیت، برنامه جامع درسی آموزش سلامت، ارتقای خدمات بهداشتی، محیط سالم و ایمن، ارتقای سلامت اولیای مدارس، خدمات تغذیه‌ای و خدمات روانشناختی است. این برنامه درسی به طور همزمان به جنبه‌های جسمی، روانی، عاطفی و اجتماعی سلامت می‌پردازد.

به گفته وی، این برنامه از 4 بخش بیان مبانی برنامه، ارائه اطلاعات روزآمد برای مفاهیم دهگانه سلامت، بیان راهکارهای آموزش سلامت در مدارس و تمرین مهارت‌های زندگی و همچنین معرفی مدل چتر آموزش سلامت، تشکیل شده است.

رفیعی‌فر با اشاره به برخی رفتارهای پرخطر در دانش آموزان، گفت: برخی رفتارها از جمله رفتارهای پرخطر جنسی در دوره نوجوانی آغاز و در جوانی ادامه می‌یابد، اما تمام این رفتارها با سرمایه‌گذاری در مدارس، قابل پیشگیری است.

وی بر لزوم ارتقای سواد سلامت در مدارس تاکید کرد و گفت: در این طرح سواد سلامت، استانداردهای ملی آموزش سلامت و شاخص‌های عملکردی سه مولفه مهم هستند که دائم باید پایش شوند.

رفیعی‌فر ادامه داد: این برنامه درسی باید طوری عملیاتی شود که محصل بتواند بعد از دیپلم مفاهیم سلامت را درک و تجزیه و تحلیل کند و از مهارت‌های ارتباطی و مقاومتی و حل مساله بهره مند شود. همچنین محصل باید بتواند حامی سلامت باشد و از رفتارهای پرخطر مانند استرس پیشگیری و رفتارهای سالم را مدیریت کند، تصمیم‌های مسئولانه اتخاذ کند و قدرت داشته باشد اهداف سلامتی برای زندگی خود را ترسیم کند.

وی با اشاره به شش گروه رفتار پرخطر در مدارس، گفت: دانش آموزی که سواد سلامت داشته باشد در مهار این رفتارها، خودمراقبتی، دستیابی به کالای سلامتی و مهارت تعیین اهداف سلامت موفق‌تر عمل خواهد کرد.

آمار بازدید: 820 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image