ارتباط مستقیم با 30453 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی ایران مدرس
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
ایران مدرس اخبار اخبار دکتری آمار و ارقام قبولی های کنکور دکتری و ارشد

آمار و ارقام قبولی های کنکور دکتری و ارشد

92 درصد داوطلبان دوره دکتری پشت دیوارهای کنکور مانده اند


رییس دانشگاه آزاد گفت: 92 درصد داوطلبان دوره دکتری و 74 درصد متقاضیان کارشناسی ارشد پشت دیوار کنکور مانده اند.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، رئیس دانشگاه آزاد در جلسه هیات امنای استان های همدان و لرستان که به منظور بررسی و تصویب بودجه سال 94 با حضور حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، استاندار دو استان همدان و لرستان، معاونان دانشگاه آزاد، اعضای هیئت امنای استان و سایر مسئولان برگزار شد، گفت: طبق آمار سال گذشته در مجموع کل دانشگاه های آزاد و دولتی ، تنها در حدود 8 درصد متقاضیان دوره دکتری در دانشگاه ها پذیرفته شدند و 92 درصد داوطلبان پشت دیوارهای کنکور مانده اند و از طرفی از بین یک میلیون متقاضی کارشناسی ارشد نیز تنها 26 درصد داوطلبان در کل دانشگاه های دولتی و آزاد پذیرفته شده اند و 74 درصد آنان پشت سد کنکور مانده اند و این موضوع ضرورت توسعه تحصیلات تکمیلی را بیش از گذشته نشان می دهد.

وی ادامه داد: همچنین سال گذشته 150 هزار پرونده متقاضیان کارشناسی ارشد برای تحصیل در دانشگاه های خارج کشور در وزارت علوم تشکیل شده است که اکثریت این دانشگاه ها از نظر کیفیت درجه دو و سه هستند و ما طبق اسناد بالادستی نظام موظف به توسعه تحصیلات تکمیلی هستیم و این موضوع امری اجتناب ناپذیر است.

تحقق اهداف سند توسعه علم و فن آوری تنها با همت دانشگاه ها میسر خواهد شد

دکتر میرزاده در ادامه این جلسه با اشاره به ابلاغ سند توسعه علم و فن آوری از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: بر اساس اهداف این سند ،ایران تا پایان سال 1404 باید به قطب نخست علمی منطقه تبدیل شود و 50 درصد از تولید ناخالص ملی کشور از فعالیت های اقتصاد دانش بنیان تامین شود.

وی تصریح کرد: این موضوع به خوبی نقش دانشگاه ها به صورت عام و دانشگاه آزاد اسلامی به صورت خاص را در تحقق این هدف نشان میدهد زیرا دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن ظرفیت بالایی از آموزش عالی کشور وظیفه سنگینی در تحقق سند توسعه علم و فن آوری ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب دارد.

میرزاده با تاکید بر این که شرکت های دانش بنیان از اولویت های دانشگاه آزاد اسلامی است افزود: در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی دارای 54 مرکز رشد و 420 شرکت دانش بنیان است و سعی دارد که تا پایان سال 96 این تعداد به 150 مرکز رشد و 800 شرکت دانش بنیان برسد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه وابستگی به شهریه در دانشگاههای برتر دنیا نظیر MIT کمتر از 25 درصد است، اظهار کرد: وابستگی پایین دانشگاههای برتر دنیا به شهریه نشان می دهد که ارتباط دانشگاهها با صنعت و مردم بسیار قوی است.

وی خاطر نشان کرد: ما در دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال این موضوع هستیم که وابستگی دانشگاه به شهریه دانشجویان را از طریق اقتصاد دانش بنیان کم کنیم.

وی با بیان اینکه کارهای دانش بنیان مانند یک باغ است که نتیجه آن پس از چند سال به ثمر می نشیند، گفت: ما در دانشگاه آزاد اسلامی درآمدهای زود بازده از جمله کارگاهها و نظام بازآموزی داریم.

دکتر میرزاده تاکید کرد باید با فعالیت اقتصادی دانش بنیان راه کارهایی برای تنوع بخشی به درآمدهای دانشگاه ایجاد شود.

شرایط را برای جذب هیات علمی مهیا کنید

دکتر میرزاده در این جلسه با اشاره به جذب هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: در این دانشگاه جذب هیات علمی و توسعه تحصیلات تکمیلی طبق مصوبه اسناد بالادستی نظام و هیات موسس دانشگاه آزاد صورت می گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: هنوز در حدود 500 هزار صندلی خالی در دوره های کاردانی و کارشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد ولی ما مجبوریم فضاها را نگهداری و برای اساتیدی که موظفی شان در هفته تکمیل نمی شود، پرداخت داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ثبت نام در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی رشد خوبی داشته است، عنوان کرد: این رشد کاملا قابل قبول بوده بطوری که ما به عددی که باید طبق مصوبه هیات امنا در سال 94 می رسیدیم نزدیک شده ایم.

دکتر میرزاده در بخش دیگر از سخنانش با بیان اینکه افزایش شهریه دانشگاه آزاد متناسب با نرخ تورم خواهد بود، گفت: شهریه دانشگاه در ترم بهمن و تابستان سال 94 ثابت بوده و هیچ گونه افزایشی نخواهد داشت.

کانون های خیریه برای جذب کمک های مردمی را فعال کنید

دکتر میرزاده تاکید کرد: مسئولان و مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی باید تا حد ممکن هزینه‌های جاری خود را کاهش دهند و جلب کمک های مردمی از مواردی است که باید در بودجه سال آتی به آن توجه شود. زیرا این موضوع از جمله مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هست.

وی با بیان اینکه یکی از وجوه درآمد در دانشگاههای دنیا، جلب کمکهای مردمی است، گفت: در تمامی دانشگاه های بزرگ دنیا بنیاد خیریه فعال است و ما هم در دانشگاه آزاد اسلامی باید به دنبال این موضوع باشیم و مسئولان دانشگاه نسبت به فعال کردن کانون های خیرین در دانشگاه اقدام کنند.

افزایش 25 درصدی حقوق اعضای هیات علمی

دکتر میرزاده در ادامه با اشاره به برنامه ریزی برای یکسان سازی حقوق و دستمزد اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه های دولتی تاکید کرد: هم اکنون بودجه به میزان کافی برای این اجرای یک باره این برنامه وجود ندارد اما بنای ما این است که میزان حقوق اعضای هیات علمی تمام وقت این دانشگاه در سال 94 نسبت به سال93، 25 درصد افزایش یابد که البته حقوق کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی نیز هم راستا با میزان تورم و مطابق با کارکنان دولت افزایش خواهد یافت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این بخش از سخنان خود تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بی شک یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه فرهنگی و علمی است که نقش غیر قابل انکاری در توسعه اجتماعی، علمی، فرهنگی و حتی اقتصادی کشور در تمامی این سالها داشته است.

وی تصریح کرد: اگرچه دانشگاه به صورت عام متولی ایجاد شغل در کشور برای جوانان نیست ولی دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد پارک های علم و فن آوری و شرکت های دانش بنیان و توسعه تعامل با بخش صنعت به ایجاد اشتغال جوانان تحصیلکرده در کشور نیز کمک خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نقش این دانشگاه در توسعه همه جانبه کشور را غیر قابل انکار دانست و گفت: هیچ کس نمی تواند نقش دانشگاه آزاد اسلامی را در توسعه علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور نادیده بگیرد.

دکتر میرزاده با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه آزاد دارای 66 هزار و 442 نفر عضو هیات علمی است، گفت: اسامی تمام این افراد به تفکیک رشته، محل و کد ملی در پورتال سازمان مرکزی وجود دارد که از این تعداد 30 هزار نفر هیات علمی تمام وقت و بقیه نیمه وقت هستند.

وی همچنین با بیان اینکه امسال سال فرهنگ و اقتصاد نام گرفته است، گفت: با توجه به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری باید بحث فرهنگی را جدی گرفت، در قسمت فرهنگی 8 حوزه برنامه ریزی تاسیس کردیم تا هم در مسائل دینی و هم فرهنگی پیشرفت داشته باشیم.

توسعه رشته های پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه 40 درصد بار پزشکی کشور بر دوش دانشگاه آزاد اسلامی است، خاطر نشان کرد: رشته های پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی رشد خوبی داشته است و ما در حال حاضر 11 بیمارستان فعال داریم که تا پایان سال 94 به 15 بیمارستان خواهد رسید.

مصوبات جلسه هیات امنای دو استان همدان و لرستان

به گفته دکتر فریدون رهنمای رودپشتی رهنما معاون برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی ، مقرر شد اصلاحات مورد نظر بودجه و برنامه دو استان همدان و لرستان منتهی به سال 94 که در جلسه مطرح شد در کمیسیون دائمی هیات امنا مطرح و به عنوان مصوبه هیات امنا در اختیار معاونت برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گیرد.

وی افزود: بودجه استان لرستان در زمینه درآمد و هزینه 100 میلیارد تومان و از حیث منابع و مصارف 134 میلیارد تومان مورد تایید اعضای هیات امنای این استان قرار گرفت. همچنین این رقم برای استان همدان در بخش درآمد و هزینه 97 میلیارد تومان و در بخش منابع و مصارف 125 میلیارد تومان به تصویب رسید.

دکتر رهنما تصریح کرد: بودجه این دو استان از حیث ساختار هزینه ای بسیار مطلوب تدوین و ابلاغ گردید و برنامه اصلاحی آنها نیز با تمرکز بر ارتقای کیفیت و تعالی واحدهای دانشگاهی استان، تاسیس شرکت های دانش بنیان تجاری سازی تحقیقات، اجرای طرح های فرهنگی ماندگار، تامین منابع از طریقی خارج از شهریه و ساخت و احداث پارک علم و فن آوری به تصویب رسید و مقرر گردید در کمیسیون دائمی دو استان اصلاحات مورد توجه قرار گرفته و نسخه نهایی به هیات امنا ارسال شود.

وی همچنین گفت: نمودار سازمانی با سطوح تعریف شده در کمیسیون دائمی مطرح و تصویب شود.انتخاب حسابرس این دو استان نیز از دیگر مصوبات جلسه امروز بود.

به گزارش مرکز حوزه ریاست وروابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر میرزاده با تاکید بر نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه علمی و فرهنگی کشور، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بنا دارد توسعه فرهنگی را به موازات توسعه علمی به پیش برد و برای تحق این مهم برنامه های زیادی را در دست انجام دارد.

دکتر میرزاده با تاکید بر نقش هیات امنای استانی تاکید کرد: امروز هیات های امنای دانشگاه آزاد اسلامی یک واقعیت با رویکرد عملیاتی و کاملا کاربردی هستند و به هیچ وجه جنبه تشریفاتی ندارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از هیات های امنای استانی خواست تا واحدهای زیان ده را تعیین تکلیف کنند به طوری که یا در واحدهای مادر تجمیع شوند و یا تغییر کاربری دهند.

دکتر میرزاده تاکید کرد: اموال مازاد دانشگاه تنها باید صرف توسعه و تجهیز زیرساخت های پژوهشی و اقتصادی دانش بنیان شود.

وی یادآور شد: در مهرماه سال 92، تعداد 472 واحد در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت که امروز این تعداد به 400 واحد رسیده است و 72 واحد تجمیع یا منحل و یا تغییر کاربری داده شدند.

آمار بازدید: 746 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
علی شنبه ۲۷ دي ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۷

باشه این موضوع دلیل نمیشه که هر فرد بی سوادی که دوره های قبلی را هنوز بخوبی یاد نگرفته است را در مقطع دکتری پذیرش کرد، برای جامعه هم خوب نیست.