ارتباط مستقیم با 30565 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
ایران مدرس اخبار سایر اخبار علت کاهش جذب نیرو در آموزش و پرورش

علت کاهش جذب نیرو در آموزش و پرورش

کمتر از 2 درصد متقاضیان ورود به آموزش و پرورش از گزینش‌ رد می‌شوند/علت کاهش جذب نیرو


معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه همکاران ما سالیانه حدود 150 هزار پرونده در گردش دارند، گفت: این تعداد پرونده مربوط به نیروهای جدید دانشگاه فرهنگیان، بررسی نیروهای مدارس غیردولتی و یا به آن دسته از کارکنانی که قرار است قراردادشان تمدید شود مربوط می‌شود.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری در نشست خبری که به مناسبت 15 دی (روز گزینش) ترتیب داده شده بود، افزود: درصد مربی‌هایی که در گزینش آموزش و پرورش رد می‌شوند از دو درصد هم کمتر است، یعنی از هر 100 نفر متقاضی ورود به آموزش و پرورش، 98 نفر را می‌پذیریم و براساس بررسی‌ها دو نفر واجد شرایط نیستند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از جمله موارد مطرح در قانون گزینش، عدم اعتیاد، تقید به دین اسلام و شرکت نداشتن در مسائلی که ریشه در براندازی نظام دارد و... است، گفت: تمام کارهای ما در گزینش زمان‌بندی شده است و باید حداکثر تا 15 روز اعلام نظر کنیم و بیش از 15 روز مجاز نیستیم پرونده را نگه داریم.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نیروی انسانی رکن رکین نظام اداری است، گفت که اگر نیروی انسانی خوبی نداشته باشیم نمی‌توانیم نتایج مطلوب دریافت کنیم پس لازم است در هر نظام نیروهایی داشته باشیم که بر مبانی و اصول آن نظام معتقد باشند.

ناصری در ادامه به مرور روند گزینش از انقلاب تاکنون پرداخت و گفت: در 15 دی ماه سال 1361 امام خمینی(ره) طی فرمانی تمام گزینش‌ها را در دستگاه‌ها منحل اعلام کرد و دولت وقت را ملزم کرد هیاتی برای کار گزینش نیروی انسانی در دستگاه‌ها تشکیل دهند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش افزود: امام راحل شرایط گزینش‌گران و نیروهای انسانی را در این فرمان قید کرده بود. به تدریج هیات عالی گزینش با حضور سه عضو تشکیل شد و سپس هیات‌های مرکزی و هسته‌های گزینش در دستگاه‌های دولتی تشکیل شدند؛ البته مراقبت‌ها برای این اقدامات کافی نبود و در نهایت مجلس قانونی را در سال 1374 برای گزینش کارکنان و معلمان آموزش و پرورش تصویب کرد و در سال 1375 همان قانون به سایر دستگاه‌ها تسری یافت و امر ساماندهی کاملا قانون‌مند شد.

مراحل گزینش افراد در آموزش و پرورش

دبیر هیات مرکزی گزینش آموزش و پرورش با بیان اینکه به دلیل اطلاع‌رسانی کمتر، این امر در کشور مظلوم واقع شده و معمولا به آن حمله می‌شود، گفت: امر گزینش یک فرآیند زمان‌بندی شده و مشخص است و حتی اگر فردی در مرحله اول پذیرفته نشد و اعتراضی کرد حتما هسته گزینش پرونده را مجددا بررسی می‌کند، اگر این فرد باز هم اعتراضی داشته باشد پرونده مربوطه به هیات مرکزی رفته و کمیته‌های بررسی نظر خود را اعلام می‌کنند و پرونده مجددا مورد بررسی قرار می‌گیرد، اگر در نهایت فرد باز هم اعتراض داشت و شکایت خود را به دیوان عدالت اداری برد ما ادله خود را به دیوان ارائه می‌کنیم و در نهایت تصمیم‌گیری در این خصوص انجام می‌شود.

گزینش‌های آموزش و پرورش تا چه زمانی ادامه می‌یابد؟

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا گزینش‌ها بعد از ورود فرد به سیستم آموزش و پرورش ادامه می‌یابد؟ گفت: تا وقتی نیروی انسانی رسمی شود گزینش را بررسی می‌کنند اما بعد از اینکه نیرو رسمی شد ماموریت هسته گزینش تمام شده و بررسی موارد مربوط به آن نیرو در هیات رسیدگی به تخلفات ادامه پیدا می‌کند.

استیضاح وزیر حق مجلس است

به گزارش ایسنا، وی در ادامه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد و درباره احتمال استیضاح وزیر آموزش و پرورش، گفت: ارزیابی بنده این است که رابطه ما با مجلس رابطه خوبی است و این بحث‌ها طبیعی است. خاصیت دموکراسی این است که هر کس نظراتش را اعلام می‌کند و استیضاح حق مجلس است ولی این امر زمانی قطعی می‌شود که هیات رییسه درخواست استیضاح را تحویل بگیرد و اعلام کند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به مشکلات زیادی که در این وزارتخانه وجود دارد بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد و هیات رییسه مجلس نیز چیزی را در این رابطه به ما نگفته است. استیضاح به معنای طلب توضیح است و ما عملکرد وزیر را داریم و اگر لازم بود آن را به مجلس ارائه می‌دهیم.

رفع کمبود نیروی انسانی از طریق بسته حمایتی

ناصری در ادامه با بیان اینکه از 24 مرداد ماه سال 92 تاکنون ورود نیرو به آموزش و پرورش را بسته‌ایم، گفت: پرونده‌های گزینش مربوط به نیروهای مدارس غیردولتی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و موارد لازم برای تمدید قرارداد است. سعی می‌کنیم ساماندهی نیروی انسانی را به گونه‌ای انجام دهیم که مشکلی به وجود نیاید. به عنوان مثال امسال 200 هزار دانش‌آموز به سیستم اضافه شد اما حتی یک نیروی انسانی هم نگرفتیم. سعی می‌کنیم بخشی از کمبودها از طریق بسته حمایتی (واگذاری مدارس بخش دولتی به خصوصی) ساماندهی کنیم.

علت کاهش جذب نیرو

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش افزود: امسال 10 هزار جذب نیرو داشتیم اما ظرفیت ما 12 هزار نفر بود. علت این موضوع سیاست ما در بومی‌گزینی نیروها است. شدیدا تحت فشار هستیم اما دانشگاه فرهنگیان از امسال موظف شده است نیروها را از بوم برای بوم جذب کند به همین علت بود که تعداد جذب ما کمتر شد. امیدواریم در آینده با ورود فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پرورش بخشی از کمبودهای ما در خصوص نیروی انسانی جبران شود.

روند گزینش نیروی انسانی در مدارس غیردولتی

ناصری درباره روند گزینش نیروی انسانی در مدارس غیردولتی، گفت: ما سطح علمی مدیر مدرسه، وضعیت اخلاقی و تخصصی‌اش را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و اگر واجدشرایط بود مجوز تاسیس صادر خواهیم کرد. پس از آن مدیر مدرسه سطح علمی نیروهایی را که خواهان جذب آنهاست بررسی می‌کند و اگر مورد تایید قرار گرفت گزینش آن نیرو را از لحاظ اخلاقی بررسی می‌کند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا تعریف معیارها و ملاک‌های جدید برای گزینش نیروی انسانی در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد؟ گفت: هر دستگاهی که بخواهد نیرویی را جذب کند نخست سطح علمی وی را می‌سنجد البته در ابتدا کنکور سراسری و سپس مصاحبه تخصصی ملاک است. آموزش و پرورش نیز نوع بیان، توانایی مدیریت کلاس، سلامت جسمی، پایبندی به اعتقادات و قانون اساسی و مواردی از این دست را بررسی می‌کند؛ البته در آموزش و پرورش انتخاب اصلح برای ما اهمیت دارد و تلاش می‌کنیم صالح‌ترین فرد را انتخاب کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال حجاب را در حدی که شرع گفته قبول داریم اما چادر حجاب اکمل است. اگر بخواهیم از میان دو نفر نیرویی را برگزینیم قطعا شخصی که چادر دارد در اولویت قرار می‌گیرد و به آن نمره می‌دهیم یا شرکت در نماز جمعه برای انتخاب اصلح نمره دارد. وقتی می‌خواهیم 10 نفر را از میان 100 نفر انتخاب کنیم این اولویت‌ها را مدنظر قرار می‌دهیم البته اینها شرط پذیرش اولیه نیستند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره بودجه آموزش و پرورش در سال آینده، گفت: دولت کمتر از سایر دستگاه‌ها به آموزش و پرورش بودجه نداده است و شاید بودجه ما بیش از دیگران افزایش نشان می‌دهد اما آموزش و پرورش مشکلات اساسی دارد.

120 میلیارد تومان، هزینه پاداش پایان خدمت سالانه 25 هزار بازنشسته

وی افزود: مشکل اول آن است که ما یک میلیون پرسنل داریم و اگر بخواهیم حتی 100 هزار تومان هم به حقوق آنها اضافه کنیم به 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. از سوی دیگر سالانه حدود 25 هزار نفر بازنشسته می‌شوند و پاداش پایان خدمت آنها رقمی حدود 120 میلیارد تومان است. همواره برای پرداخت همین پاداش پایان خدمت نیز با تاخیرهایی روبرو هستیم و معمولا پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته در هفته معلم پرداخت می‌شود.

50 پیشنهاد آموزش و پرورش برای جبران کسری اعتبارات

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه حدود 50 پیشنهاد به کمیسیون‌های مربوطه برای جبران کسری اعتبارات آموزش و پرورش در مجلس ارائه دادیم، گفت: امیدواریم گشایشی هم در حقوق پرسنل اتفاق بیفتد. یکی دیگر از مسائلی که برای ما اهمیت دارد نوسازی مدارس است. اکنون 30 درصد مدارس کشور فرسوده‌اند و برای رسیدگی به این موضوع پیشنهادی را به کمیسیون‌های مربوطه ارائه دادیم.

اگر چندین مورد تخلف بین 800 هزار معلم اتفاق افتاد نباید آنها را جدی گرفت

ناصری در پاسخ به پرسش ایسنا درباره روان‌سنجی و غربالگری معلمان به منظور پیشگیری از بروز تنبیهات بدنی در مدراس از سوی معلمان، گفت: یکی از مواردی که در گزینش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد معاینات روحی و روانی از کسانی است که می‌خواهند معلم شوند اما باید در نظر داشت که اگر چندین مورد تخلف در بین 800 هزار معلم اتفاق بیفتد نباید آنها را جدی گرفت. تنها راه ما برخورد با این موارد تخلف است.

به گزارش ایسنا، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر مشخص شود معلم خاصی مساله روحی و روانی داشته باید حتما خود را معالجه کند اما اگر از نظر وضعیت روانی در سلامت بود و خطا کرده بود پرونده‌اش به هیات رسیدگی تخلفات می‌رود.

تمام موارد تنبیه دانش‌آموزان توسط معلمان، رسیدگی و خاطیان مجازات شده‌اند

وی ضمن اعلام این خبر که تمام موارد تنبیهی در کشور رسیدگی شده و هیچ کدام را بدون مجازات نگذاشتیم، گفت: حتی مدیران مدارس را که اگر خطاکار بودند احضار و با آنها برخورد کردیم. برخی نیز از کار منع شده‌اند و پرونده آنها به مراجع قضایی رفت.

هیچ معلم افغان نداریم/برخی افاغنه ساکن تهران از پرداخت شهریه معاف می‌شوند

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره تحصیل و فعالیت اتباع خارجی در کشور، گفت: ما هیچ کارمند خارجی نداریم و از آنها به عنوان معلم استفاده نمی‌کنیم. هیچ معلم افغان نداریم. درباره دانش‌آموزان افغان و دریافت شهریه از آنها نیز باید گفت ما طبق قانون اساسی ملزم به آموزش رایگان فرزندان خود هستیم اما قرار نیست فرزندان کشورهای دیگر را رایگان آموزش دهیم. برای افغان‌ها این توقع پیش آمده است که باید رایگان درس بخوانند البته امسال مباحثی مطرح شد و تصمیم گرفتیم با تعهدی که از آنها می‌گیریم این گروه را در مدارس پذیرش کنیم.

وی افزود: اما آنها که اقامت‌شان قانونی نیست حتی اگر درس هم بخوانند نمی‌توانیم به آنها مدرک بدهیم. تصمیم دیگری که اخیرا گرفته شده است این است که بر اساس آن، برخی افاغنه ساکن تهران از پرداخت شهریه معاف شوند.

آمار بازدید: 389 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image