ارتباط مستقیم با 30454 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه آزاد جزئیات پذیرشهای بدون مجوز دانشگاه آزاد

جزئیات پذیرشهای بدون مجوز دانشگاه آزاد

مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی در وزارت علوم، پس از بررسیهایی که به عمل آورده، اعلام کرد که دانشگاه آزاد تنها در 407 رشته مجوز پذیرش دانشجو داشته و در سایر رشته های این مقطع غیرقانونی اقدام به پذیرش دانشجو کرده است.


حسین حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره با ذکر توضیحاتی، جزئیات کامل مجوزهای ارائه شده به دانشگاه آزاد را شرح داد.

وی در این باره، گفت: بر اساس سوابق موجود در دفتر گسترش آموش عالی، از سال 1390 دانشگاه آزاد اسلامی مبادرت به تاسیس 42 واحد علوم تحقیقات در کشور کرده بود که تنها 7 واحد مجوز اصولی از شورای گسترش داشت، علاوه بر آن در همان مقاطع برای سالهای 90، 91 و 92 مبادرت به پذیرش دانشجو در یک هزار و 550 کد رشته محل کرده بودند که عمده این کد رشته محلها برای دوره های ارشد با یک هزار کد رشته محل و در مقطع دکتری با 87 رشته محل و سایر مجوزها هم در مقاطع کاردانی و کارشناسی صادر شده بود.

حسینی اظهار داشت: در واقع واحد علوم تحقیقات مرکزی(تهران) مجوزهای خود را به صورت غیرقانونی به کل کشور تعمیم داده و تعداد 1550 کد رشته محل فاقد مجوز در پردیسهای علوم تحقیقات، مراکز و واحدها پذیرش دانشجو صورت می گرفت و در همان مقاطع برای ساماندهی این رشته های بدون مجوز در 30 دی ماه سال 91 کمیته ای تشکیل شد و شورای گسترش آموزش عالی با یک بار پذیرش دانشجو در رشته های دایر در این پردیسها تا مهر 93 موافقت کرد.

به گفته مدیر کل دفتر گسترش، بر این اساس دانشگاه آزاد باید تا مهر 93 شرایط تاسیس هرکدام از این رشته ها را به شورای گسترش وزارت علوم اعلام می کرد و برای هر کدام از اینها مجوز ایجاد رشته گرفته می شد که این اقدام از طرف دانشگاه آزاد صورت نگرفته است.

این مقام مسئول وزارت علوم در ادامه با ذکر توضیحات بیشتر، خاطرنشان کرد: این مجوز نیمسال جاری تحصیلی 93 را هم شامل می شد، بنابراین بار دیگر برای اینکه بحث را شورای گسترش نهایی کند یک بار دیگر موضوع در این شورا مطرح و مقرر شد کمیته ای برای بررسی چگونگی ادامه فعالیت واحدهای های علوم تحقیقات و رشته های فاقد مجوز در مراکز و واحدهای دانشگاه آزد تشکیل شود.

وی افزود: در تاریخ 3 تیرماه سال جاری، میان وزیر وقت علوم و رئیس دانشگاه آزاد جلسه برگزار و دانشگاه آزاد بر اساس تصمیمات این جلسه مقید شد تا پایان اردیبهشت 94 استانداردهای لازم را برای تاسیس کد رشته های فاقد مجوز که در دفترچه کنکور سال 92 ثبت شده بود، فراهم شود. نکته دوم اینکه ظرفیت پذیرش در کد رشته های مصوب شورای گسترش آموزش عالی را رعایت کند.

حسینی با بیان اینکه این موضوع در نامه ای رسمی به دانشگاه آزاد اعلام شد، گفت: یکی دیگر از تصمیمات اتخاذ شده درباره رشته محلهای جدید کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد این است که اگر دانشگاه درخواستی داشته باشد باید درخواست خود را در کمیته درون دانشگاه آزاد بررسی کند و در نهایت با بررسی دوباره در کمیته سه نفره به تایید شورای گسترش برسد.

وی اظهار داشت: بعد از آن هم جلسه دیگری در تاریخ 17 شهریورماه بین مسئولان وزارت علوم و دانشگاه آزاد برگزار شد، در آن جلسه مشخص شد ظرفیتی که برای دانشگاه آزاد دیده شده حداکثر 12 هزار نفر باشد اما باید تعداد پذیرش در هر رشته محل در راستای مقررات شورای گسترش آموزش عالی به تایید آن کمیته سه نفره برسد که امسال این اقدام صورت نگرفته است.

حسینی تاکید کرد: بر اساس مصوبات گذشته، تصویب هر گونه رشته محل جدید در دانشگاه آزد باید فرایندهای لازم را در شورای گسترش آموش عالی طی می کرد، دانشگاه آزاد با احتساب آن کد رشته محلهایی که پیش از این به طور موقت از شورای گسترش مجوز گرفته بود حدود 400 کد رشته مصوب در مقطع دکتری داشته و در سال گذشته 7 رشته به تایید شورای گسترش رسیده است.

به گفته مدیر کل دفتر گسترش، بنابراین هیچ کدام از رشته محلهایی که امسال دانشگاه آزاد به عنوان رشته محلهای جدید پذیرش دانشجو در مراکز دانشگاهی خود اعلام کرده مجوز شورای گسترش آموزش عالی را ندارد. بر اساس اساسنامه دانشگاه آزاد، این دانشگاه مقید و ملزم است ظرفیت های اعلام شده از سوی شورای گسترش را رعایت کند ولی بر اساس اطلاعاتی که می رسد در بسیاری از واحدها این ظرفیت ها را رعایت نکرده است.

آمار بازدید: 406 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
علی يکشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۷

حرف زدن خالی که فایده ندارد !جرعت دارید کای در این راستا انجام دهید !