ارتباط مستقیم با 30457 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس اخبار اخبار تحقیق و پژوهش برنده نوبل شیمی 2014 را بشناسید

برنده نوبل شیمی 2014 را بشناسید

میکروسکوپ فوق حساس برنده نوبل شیمی شد/ به دنبال ردپای آلزایمر و پارکینسون

صد و ششمین نوبل شیمی در سال 2014 میلادی به طور مشترک به" اریک بتزیگ" و "استفان دبلیو. هل" و "ویلیام ای مورنر" برای تولید میکروسکوپ فلورسنس فوق حساس تعلق گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، اریک بتزیگ از موسسه پزشکی "هاوارد هوگز" در ویرجینیای آمریکا، "استفان دبلیو. هل" از موسسه ماکس پلانک در آلمان، "ویلیام ای مورنر" از دانشگاه استنفورد امریکا است.

این جایزه به دلیل ساخت میکروسکوپ فوق حساس و حذف محدودیت هایی که در گذشته در برابر مطالعات و تحقیقات علمی وجود داشت به این سه دانشمند تعلق گرفت. زیرا اختراع جدید آنها می تواند دریچه های جدیدی از مطالعات ناشناخته و گنگ را پیش روی محققان قرار دهد. با استفاده از این میکروسکوپ فوق حساس می توان به دنیای کمتر شناخته شده نانو نیز وارد شده و آن را مورد مطالعه قرار داد.

علاوه بر آن با کمک میکروسکوپ فلورسنس فوق حساس قادر به مشاهده و فعالیت سیناپس های بین سلول های عصبی مغز نیز خواهیم بود. محققان امیدوارند تا با استفاده از این میکروسکوپ فوق حساس بتوان ردپاهایی از بروز بیماری هایی مانند پارکینسون، آلزایمر، بیماری هانتینگتون (یك بیماری تحلیل ‌برنده ارثی است) را نیز مورد مطالعه و بررسی قرار داد.

جایزه نوبل شیمی توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد در استکهلم اهدا می‌شود.

* نکات جالب توجهی درباره نوبل شیمی

تاکنون 105 نوبل شیمی از سال 1901 تا 2013 میلادی اعطا شده اند که 4 نفر از برگزیدگان زن بوده اند و جوان ترین شخصی که توانست این جایزه معتبر علمی را در سال 1935 از آن خود کند،"فردریک ژولیوت" بود که در زمان دریافت این جایزه 35 سال داشت و مسن ترین شخصی که این جایزه را به خود ثبت کرد، "جان بی.فن" 85 ساله بود که در سال 2002 میلادی توانست این جایزه را به خود اختصاص دهد. میانگین سنی منتخبان این جایزه در حدود 58 بوده است.

* برندگان سال 2013 میلادی
جایزه نوبل شیمی سال گذشته به مارتین کارپلوس، مایکل لویت و آریه وارشل به دلیل توسعه مدل‌ های چند مقیاسی سیستم های شیمیایی کمپلکس اعطا شد.
در گذشته، شیمیدانان از توپ ها و میله های پلاستیکی برای ساخت مدل های مولکولی استفاده می کردند اما امروزه این مدل سازی با رایانه انجام می شود. مدل های رایانه‌ ای واقعی برای پیشرفت های امروز شیمی بسیار حیاتی هستند زیرا نقشه برداری از فرآیندهای شیمیایی به طور تجربی تقریبا غیر ممکن بود. اما دانشمندان شیوه ای را بنا کردند که فرآیندهای شیمیایی رایانه ای چون تصفیه کاتالیزور گاز اگزوز یا فتوسنتز در برگ های سبز را رونمایی می کند. شبیه سازی ها به قدری واقعی هستند که آنها می توانند نتیجه آزمایش های سنتی را پیش بینی کنند.

*وصیت نامه آلفرد نوبل
در 27 نوامبر 1895 آلفرد نوبل آخرین وصیت خود را امضا کرد و بیشتر دارایی خود را به جایزه‌ ای اختصاص داد تا همه ساله بدون توجه به ملیتی خاص، به افراد شایسته اهدا شود. براساس وصیت نوبل، بخشی از این جوایز به فردی اهدا می شود که مهمترین کشف را در حوزه شیمی به سرانجام رسانده باشد.

آمار بازدید: 505 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image