ارتباط مستقیم با 30565 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه درصد بالایی از خروجی‌های دانشگاه فاقد اعتماد به نفس هستند

درصد بالایی از خروجی‌های دانشگاه فاقد اعتماد به نفس هستند

رییس دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته(هایتک) گفت: متاسفانه با داشتن 4 میلیون و 680 هزار دانشجو هنوز هم بار جامعه علمی و فنی نیست.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، ، دکتر محمد میرزایی پیش از ظهر امروز در مراسم معارفه خود اظهار کرد: یکی از ابتکارات "مرعشی" استاندار وقت کرمان در دهه 70، دریافت امتیاز احداث مجموعه مرکز بین المللی علوم و تکنولوژی پیشرفته برای کرمان بود.

وی افزود: در دوران 23 ساله عمر این مجموعه، آن را به مرکزی منحصر به فرد در کشور تبدیل کرده است.

میرزایی به دلایل درجه بسیار خوب دانشگاه هایتک اشاره و تصریح کرد: هیچ جا مجموعه‌ای که قانون محکم از مجلس داشته باشد وجود ندارد یعنی اگر در اینجا بخواهد تغییر انجام شود باید طرح آن به هیات دولت داده شود که این امر نشان دهنده قدرت اساسنامه دانشگاه است.

وی ادامه داد: همچنین مقوله بین‌المللی بودن این دانشگاه یکی دیگر از امتیازات آن است چراکه بر اساس مطالعات، مشاوره‌ها و بازهم دورنگری‌های مرعشی باعث شد تا از سال 73 دنبال یک مجموعه‌ای باشد تا مقوله آموزش، پژوهش و فناوری را یکجا داشته باشد.

رییس دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته تصریح کرد: به علاوه ابتکار فراجناحی بودن این دانشگاه موجب شد تا زحمات کشیده شده حاصل کار دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا باشد ضمن اینکه ما نیازمند تعریف صحیح و دقیقی از مسائل سیاسی با قوانین نوشته شده قرن 21 هستیم که بتوانیم با داشتن گرایش‌های جناحی مختلف بر سر منافع مردم با هم رقابت سالم داشته باشیم.

میرزایی اظهار کرد: تجمیع افکار حاصل تلاش علمای علوم انسانی درجهان امروز و در غرب این تز انجام شده است که باید بتوانیم با فراغ خاطر از این پس به همین روش عمل کنیم.

وی تاکید کرد: علی رغم اینکه از دکتر زاهدی در قضیه استیضاح وزیر توانمند علوم گلایه داریم اما باید یادآوری کرد که مجوز دانشگاه صنعتی این مجموعه به همت وی صادر شده است.

میرزایی گفت: به اعتقاد من کلی بودن اساسنامه دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته باعث کندی روند پیشرفت آن شده است. البته بعد از دولت نهم و دهم یکسری مباحث تجمیع و ادغام مطرح شد که در نهایت گزینه تجمیع مورد قبول واقع گردید.

وی با اشاره به چالش‌های آموزش عالی کشور بیان کرد: با داشتن چهار میلیون و 680 هزار دانشجو هنوز هم بار جامعه علمی و فنی نیست و متاسفانه این تعداد دانشجو هرجا که باشند باید احساس علمی بودن به همگان دست بدهد اما در واقعیت اینطور نیست.

رییس دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته در ادامه گفت: این امر ناشی از دو مشکل و نخست سیطره کمیت بر کیفیت است، به طوریکه ظرف هشت سال امر آموزش عالی بسیار توسعه یافته اما جایی برای لوازم سخت افزاری و... دیده نشده است.

میرزایی با اشاره به اینکه وی سپس تصریح کرد: من 80 درصد زندگی را نرم افزاری و 20 درصد را سخت افزاری می‌دانم افزود: خوشبختانه دکتر "روحانی" و دکتر "نجفی" به خوبی به این امر واقف هستند و چالش آموزش عالی را به درستی شناخته‌اند و امیدواریم خانواده آموزش عالی بتوانند در رفع مشکلات به یکدیگر کمک کنند زیرا دانشگاه بدون کیفیت نمی‌تواند منشا تحولات مثبت باشد.

وی اظهار کرد: مشکل دوم کارآمدی است، اعتماد به نفس چیزی ست که به انسان توان می‌بخشد اما متاسفانه کسر بالایی از خروجی‌های دانشگاه فاقد اعتماد به نفس و کارآمدی هستند و برای جبران این چالش‌ها استرتژی کلی در کشور وجود ندارد.

میرزایی تصریح کرد: در مجموعه خلقت و در نظامی که در آن زندگی می‌کنیم همه چیز را نمی‌توان با هم خواست اما باید با انتخاب هوشمندانه و باتوجه به نیاز منطقه‌ای، نگاهی به استراتژی منطقه داشته باشیم.

رییس دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته گفت: همچنین بالا بردن کیفیت آموزش از موارد بسیار مهم است به عبارت دیگر اگر قرار است کسی چیزی یاد بگیرد باید بخواند در غیر اینصورت کسی که به مرز نرسیده چگونه می‌تواند مرز شکنی کند؟

وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری باید حتما بر اساس تصمیم‌سازی باشد، خاطرنشان کرد: مساله بین المللی شدن این دانشگاه مهم است چراکه در وهله اول درمی‌یابیم سایر کشورها در کجای قله علم قرار دارند و محک می خوریم و مساله بعد نیز آینده پژوهشی است به طور مثال اگر دانشگاه‌های ما به موقع هشدارهایی مانند کم آبی را می‌دادند امروز ما درگیر این بحران نمی‌شدیم از این رو مقوله آینده پژوهی یک پدیده مهم دردنیاست که متاسفانه شدت آن در سطح کشو ما کم است.

رییس دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته(هایتک) کرمان گفت: خوشبختانه این دانشگاه هیچ مسئله حراستی نداشته و اصلا کمیته انضباطی در آن تشکیل نشده است.

در ادامه مراسم " دکتر حسین محبی" رییس سابق دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته در سخنانی اظهار کرد: در سال 89 که من وارد هایتک شدم رییس دانشگاه دکتر" گرامی" بود که در آن زمان 150 دانشجوی ارشد در 13 رشته مشغول به تحصیل بودند.

وی افزود: در بدو ورود بنده تعداد چهار دانشگاه در این مجموعه با یک معاونت آموزشی و پژوهشی فعالیت می‌کردند که ما معاونت‌هایی همچون مالی- اداری و فرهنگی و دانشجویی را فعال کردیم.

محبی بیان کرد: هم اکنون در دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته 800 دانشجو در 45 رشته مشغول به تحصیل هستند ضمن اینکه 100 نفر هم دانشجوی دکترا هستند.

وی ادامه داد: 13 دوره این دانشگاه دکترا و مابقی کارشناسی ارشد هستند، همچنین بیش از 110 عضو هیات علمی در مجموعه وجود دارد.

رییس سابق دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته بیان کرد: تعداد 160 اساتید مدعو یا از تهران و دانشگاه‌هایی همچون شهید باهنر کرمان به این دانشگاه رفت و آمد می‌کنند ضمن اینکه برخی مواقع تدریس از طریق ویدو کنفرانس انجام می‌شود.

محبی با اشاره به اینکه امسال 200 نفر دانشجوی بورسیه داریم اظهار کرد: خوشبختانه هم اعضای هیات علمی توانمند و هم دانشجویان این دانشگاه تاکنون موفق بوده‌اند به گونه‌ای که در مقطع دکترا بسیاری از دانشجویان عملکرد خوبی داشته و مقالات علمی متعددی را نیز در مجلات معتبر چاپ کرده‌اند.

وی سپس با بیان اینکه خوشبختانه اساتید این دانشگاه جوان و با توان علمی بالا هستند، گفت: در زمینه جذب نیرو افراد با توانایی بالای علمی را جذب کرده ایم ضمن اینکه تمامی اقدامات با ضابطه انجام شده است و ما همواره مخالف رابطه بوده‌ایم.

رییس سابق دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته به بخش عمرانی این دانشگاه اشاره و یادآوری کرد: دانشگاه در زمینی به مساحت 400 هکتار در حال احداث است که در این رابطه 500 میلیون تومان از درآمد اختصاصی دانشگاه و طرح جامع نیز داده شد ضمن اینکه دانشکده عمران، برق، IT و و علوم و فناوری جز طرح‌هایی هستند که باید ساخته شوند.

وی افزود: دانشکده عمران با زیربنای 6000 متر مربع 65 درصد کار آن انجام شده است، همچنین 3300 متر خوابگاه در قالب چهار بلوک و 96 واحد تجهیز شده است.

محبی اظهار کرد: این دانشگاه فاقد آب شهری بوده و آب از طریق چاه تامین می‌شود بنابراین چاه سوم نیز اخیراً حفر شده و وارد سیستم آبی دانشگاه خواهد شد.

رییس سابق دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته سپس بیان کرد: پارک علم و فناوری این دانشگاه دارای حدود 80 شرکت فعال است که تولیدات خوبی تاکنون ارائه کرده‌ و برخی نیز صادر کننده بین المللی هستند.

وی افزود: دانشگاه در حال حاضر به سه مجموعه تبدیل و از طریق سه بودجه مستقل فعالیت می‌کند، همچنین با داشتن چهار معاونت، دو رییس پژوهشگاه و رییس پارک، همه عوامل در حوزه‌های متفاوت به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کنند.

محبی اظهار کرد: اوایل فعالیت دانشگاه بودجه آن یک میلیارد و 200 میلیون تومان بود که در حال حاضر این میزان به حدود پنج میلیارد رسیده است.

رییس سابق دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته در پایان خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه امکانات ورزشی و رفاهی این دانشگاه محدود است اما دانشجویان کماکان با ما همکاری می‌کنند ضمن اینکه خوشبختانه این دانشگاه هیچ مساله حراستی نداشتی و اصلا کمیته انضباطی تشکیل نشده است.

پیش ازاین دکتر حسین محبی دوم تیرماه از سمت خود استعفا کرده بود که هشتم شهریورماه دکتر "محمد میرزایی" به عنوان جانشین وی مشخص و امروز نیز مراسم تودیع و معارفه آنها برگزار شد.

آمار بازدید: 236 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image