ارتباط مستقیم با 30592 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه دانشگاه مسئول بیکاری فارغ التحصیلان نیست

دانشگاه مسئول بیکاری فارغ التحصیلان نیست

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گفت: کار پیدا نکردن فارغ التحصیلان ربطی به دانشگاه‌ها ندارد. اگر کسی در همین وضعیت بد اقتصادی، کاربلد باشد و تنبل نباشد می تواند وارد بازار کار شود.


حسین عباسی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران‌ (ایسنا)، درباره وضعیت بودجه دانشگاه‌ها اظهار کرد: بودجه‌ای که به دانشگاه‌ها اختصاص می‌یابد کمکی است. 85 تا 95 درصد بودجه‌ای که دولت به دانشگاه می دهد هزینه حقوق و مزایای پرسنل است. بنابراین دانشگاه‌ها نمی‌توانند با درآمد اختصاصی طرح‌های عمرانی انجام دهند.

وی با اشاره به تاسیس پردیس‌های خودگردان افزود: درآمدزایی از طریق این پردیس‌ها به حیثیت علمی ضربه می زند چرا که همه نمی‌توانند پول را پرداخت کنند، در نتیجه عده‌ای ضعیف تر وارد دانشگاه شده و کیفیت تدریس از کنترل گروه‌های آموزشی خارج می‌شود.

این استاد دانشکده اقتصاد با بیان اینکه "رسالت دانشگاه‌ها تعریف نشده‌ است" گفت: دانشگاه یا باید ماموریت محور باشد یا رسالت محور، اما دانشگاه‌های ما هیچ کدام از اینها نیستند. دانشگاه‌ها باید تا حدودی ماموریت محور باشند مثلا رسالت یک دانشگاهی این باشد که از لحاظ علمی سطح دانشگاه را بالا آورد و برای این دانشگاه مهم نیست فارغ التحصیلانش شغل پیدا می کنند یا نه.

وی ادامه داد: از طرفی بعضی دانشگاه‌ها ممکن است معتقد باشند برای بازار کار نیرو تربیت می‌کنند و به نوعی با کارهای جدید باید رشته‌های قدیمی رو به تعطیلی رود، ولی می بینیم هیچ رشته ای تعطیل نمی شود.هم چنین خیلی از شغلهای جدید ایجاد می شود که دانشگاه ها خودشان را با آن شغل تطبیق نمی‌دهند.

وی با اعتقاد بر اینکه رسالت اصلی دانشگاه‌های بزرگ نباید تحت تاثیر مسائل مالی قرار گیرد، دراین باره گفت: دانشگاه‌های بزرگ که تربیت علمی آینده کشور را برعهده دارند تحت هیچ شرایطی نباید در مضیقه مالی قرار گیرند تا به سمت کارهایی که نباید انجام دهند سوق داده نشوند.

عباسی نژاد همچنین نقش اصلی وزارت علوم را "نظارت برعملکرد دانشگاه‌ها" دانست و گفت: دانشگاه ها دوست دارند نقش بین المللی ایفا کنند یعنی در سطح بین الملل آنها را بشناسند؛ ولی غالب کارهایشان باید از طریق وزارت علوم صورت بگیرد یا مثلا درباره پذیرش دانشجو، تعداد دانشجو، تفکیک جنسیتی و ... از وزارت علوم به دانشگاه‌ها دستور داده می شود که چگونه عمل کنند هرچند خود دانشگاه آن روند را قبول نداشته باشد.

آمار بازدید: 392 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image