ارتباط مستقیم با 30560 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس اخبار اخبار دانش آموزی بررسی تخصصی و یا عمومی شدن دوره متوسطه دوم/ اول متوسطه، سال آینده حذف می‌شود

بررسی تخصصی و یا عمومی شدن دوره متوسطه دوم/ اول متوسطه، سال آینده حذف می‌شود

وزیر آموزش و پرورش ضمن تأکید بر این‌که نیازمند اتخاذ رسم‌الخط واحد در مجموعه کتب درسی هستیم، گفت: بیش از 1000 عنوان کتاب درسی وجود دارد و وحدت ویرایش و رسم‌الخط کار تازه‌ای نیست اما باید به این سمت حرکت کنیم.


به گزارش خبرنگار «آموزش ‌و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اصغر فانی در نهمین همایش تجلیل از مولفان، پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی که در حال حاضر در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کشور در حال برگزاری است با بیان این‌که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یک سند مهم بالادستی راهنمای عمل در وزارت آموزش و پرورش است، گفت: زیرنظام‌هایی از جمله برنامه درس ملی، منابع انسانی، مدیریت و رهبری آموزشی، منابع مالی، تجهیزات آموزشی، پژوهش و ارزشیابی آموزشی در این سند پیش‌بینی شده است.

وی افزود: زیرنظامی که بیش از سایر موارد، فعالیت‌های حوزه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد برنامه درس ملی است. باید همکاران ما در سازمان پژوهش با اتکا و اعتنا به زیرنظام برنامه درس ملی تلاش کنند که هر روز بهتر از دیروز در تولید کتاب و مواد آموزشی بکوشند.

تاکید بر اجرای سیاست چند تألیفی و تمرکز زدایی در تألیف کتاب‌های درسی
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید گام‌هایی سال آینده در راستای اجرای سیاست چند تألیفی در قالب برنامه درس ملی و تمرکز زدایی در تألیف کتاب‌های درسی برداریم، اظهار کرد: توصیه دومم استفاده بیشتر از معلمین در تألیف کتاب‌های درسی است.

فانی ادامه داد: معلمی که عمر خود را در یک پایه و رشته تحصیلی صرف کرده است و تجربیاتی در میدان عمل دارد یقینا بر نیازسنجی آموزشی و اتخاذ روش‌های مناسب تدریس و انتخاب محتوای مناسب، با سن، توان، علاقه و سلایق دانش‌آموزی می‌تواند بهتر از هر کس دیگری در تألیف کتب به ما کمک کند.

تذکر معلمان در خصوص متناسب سازی محتوا و حجم برنامه‌ها با توان یادگیری دانش‌آموزان
وی با بیان ‌این‌که باید پیش‌بینی محتوا برای کتب درسی منطبق بر سبک زندگی ایرانی - اسلامی و تقویت مهارت‌های زندگی برای دانش‌آموزان باشد، گفت: به عبارت دیگر آمادگی بیشتر دانش‌آموزان برای ورود به زندگی، آموختن برای زیستن و آموختن برای با دیگران زیستن همان‌گونه که در برنامه درس ملی نیز آمده است باید در سال‌های آینده مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: متناسب سازی محتوا و حجم برنامه‌ها با ساعات هفتگی و توان یادگیری با توجه به سن دانش‌آموز درخواست همگان است و همواره همه معلمان این نکات را متذکر می‌شوند.

پایه اول متوسطه، سال آینده حذف می‌شود
وی با اشاره به این‌که سال ‌آینده پایه سوم دوره اول متوسطه یعنی کلاس نهم را خواهیم داشت و پایه اول متوسطه حذف می‌شود، گفت: اما برای سال تحصیلی 96-95 دانش‌آموزان سال نهم در نظام 6.3.3 وارد سال اول متوسطه دوم خواهند شد یعنی به کلاس دهم می‌روند. باید بررسی کنیم که متوسطه دوم در سال 96-95 یک دوره تخصصی باشد یا یک دوره عمومی؟.

بررسی تخصصی و یا عمومی شدن دوره متوسطه دوم در سال تحصیلی 96-95
وی افزود: جهت گیری نظام آموزشی دنیا به سمت عمومی کردن دوره متوسطه حرکت می‌کند اما آیا این سیاست مورد تأیید ماست؟ باید سریع‌تر به پاسخ این پرسش برسیم. بعد از روشن شدن پاسخ این پرسش تألیف کتب درسی آغاز می‌شود. تا ورود به پایه دهم حدود 2 سال فرصت داریم و باید مطالعات لازم را انجام دهیم چرا که پاسخ این سوال نیروی انسانی، فضای آموزشی، آیین‌نامه‌های آموزشی و بسیاری از بخش‌های آموزش و پرورش را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و اگر به موقع اقدام لازم را انجام ندهیم ممکن است در مهر 95 غافلگیر شویم.

فانی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش به خصوص در دوره متوسطه دوم اگر قائل به تنوع رشته‌ها باشیم دروس عمومی در میان این تنوع رشته‌ها باید با هدف‌گذاری خاص تألیف شود، اظهار کرد: باید در حوزه تئوری درباره این موضوعات بحث کنیم تا برای تألیف کتب به نتایج قطعی برسیم.

وی افزود: در سال تحصیلی جدید شاهد تولید بسته‌های آموزشی به همراه نرم‌افزارها در برخی پایه‌ها بوده‌ایم. باید این اتفاق در سایر دروس و پایه‌های تحصیلی نیز تداوم پیدا کند. یقینا فن‌آوری آموزشی نه به جای معلم بلکه در کنار معلم می‌تواند به فهم بالاتر و بهتر دانش‌آموزان کمک کند.

ضرورت اتخاذ یک رسم‌الخط واحد در مجموعه کتب درسی
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در چند سال اخیر هرچند در بحث ویرایش و رسم‌الخط کتب درسی اقدامات خوبی انجام شده است اما نیازمند اتخاذ یک رسم‌الخط واحد در مجموعه کتب درسی هستیم، گفت: اصلا پذیرفتنی نیست که حتی یک جمله مشکل ویرایش و عدم توازن رسم‌الخطی در کتب درسی داشته باشیم.

فانی ادامه داد: البته بیش از 1000 عنوان کتاب درسی وجود دارد و وحدت ویرایش و رسم‌الخط کار ساده‌ای نیست و باید به این سمت حرکت کنیم.

وی همچنینی ضمن تأکید بر صحافی مناسب کتب درسی گفت: امسال صحافی کتاب‌های درسی نسبت به گذشته بهتر شده است اما باید تلاش کنیم کتابی که در اختیار دانش‌آموز می‌گذاریم با توجه به سن و فعالیت‌هایش به گونه‌ای صحافی شده باشد که تا آخر سال همراهش باشد.

وزیر آموزش و پرورش در پایان به مطالبات رئیس جمهور در مهرماه سال گذشته اشاره و عنوان کرد: برخی از خواسته‌ها و مطالبات به حق رئیس جمهور وارد کتب درسی شده است. تقویت کتابخوانی و تشویق برای نقد سازنده وغیره از جمله این مطالبات هستند. تقاضا می‌کنیم در غنا بخشی بیشتر به این خواسته‌ها توجه ویژه شود.

آمار بازدید: 402 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image